Díky online přenosům po Internetu se NIX.cz dostal v objemu přenosů nad hranici 73 Gbit/s, což je jeho dosavadní rekord, jenže český Internet byl v obamománii jen nepatrný hráč. Ta hlavní mánie se samozřejmě odehrávala v USA, kde se jednotlivá média předháněla, co a jak z inaugurace nabídnout svým čtenářům a divákům. A kdo událost nepropojil s webem, jako by nebyl…
Facebook s CNN
Speciální vydání připravily nejenom zpravodajské servery a televizní stanice jako ABC, Hulu.com, CNN, ale například i Facebook – ten nabídl uživatelům online přenos od CNN propojený přes Facebook Connect, díky čemuž se mohli lidé online vyjadřovat z prostředí Facebooku. Updatů k ceremoniálu od uživatelů bylo přes 1,5 milionu (reportoval TechCrunch). Chatování u online přenosů není samozřejmě žádnou novinkou, zajímavé bylo hlavně propojení dvou největších serverů ve svém oboru a to, co to přineslo: najednou se k CNN přenosům nechatovalo anonymně, ale hezky pod svým občanským jménem a s celým profilem. Podle pozorovatelů to výrazně zdvihlo úroveň komentářů.
Takhle propojení Facebooku a CNN vypadalo v praxi
Jen tak na okraj, musel to být i slušný „záhul” pro servery, jen na Facebooku se k Obamově inauguraci vyjadřovalo přes 3000 lidí za minutu a videopřenos CNN sledovalo za den 25 milionu lidí (čísla se různí, CNN vydávalo několik update). A co na tom bylo také zajímavé, nebyly žádné stížnosti na kvalitu přenosu, CNN zvládla všechno odstreamovat bez zaškobrtnutí, tedy přesněji Akamai, která u přenos technicky zajišťovala internetovou distribuci. Ostatně, čísla Akamai za včerejšek hovoří sama za sebe: sedm milionů simultánních streamů, datový tok více jak 2 terabity za sekundu, dvanáct milionů požadavků za vteřinu ve špičce (živé statistiky najdete zde na stránkách Akamai) . Ani to ale nestačilo na zlomení rekordu v provozu z listopadové volby prezidenta. Také MSNBC trhala rekordy, do jedné hodiny odpolední washingtonského času distribuovalo MSNBC přes 14 milionů videostreamů a web měl návštěvnost přes 80 milionů zobrazených stránek.
Další lahůdkou, se kterou přišlo iniciativně CNN, bylo využití nástroje Photosynth společnosti Microsoft, díky němuž bylo možné udělat 3D prohlídku z „The Moment“. Už nyní je zřejmé, že Barack Obama udělal pro rozšíření Silverlightu, který bylo nutné si nainstalovat, mnoho práce, protože za jediný den byla aplikace použita milionkrát. Photosynth umožnil procházet místo inaugurace a přibližovat tváře lidí, „jako byste tam byli“. Celé CNN „utrpělo“ do půlky odpoledne návštěvnost přes 136 milionů zobrazených stránek a z inaugurace návštěvností vytěžilo, co se dalo (AdWeek)
Je asi zbytečné připomínat, že online přenosy mohli sledovat i majitelé mobilních telefonů, média zmiňovala především Ustream a Joost klienty pro iPhone, ale ani majitelé Windows Media telefonů nepřišli zkrátka, ačkoliv pro ně nikdo nestihl připravit „obamizovanou“ výzdobu přehrávače.
Zajímavé je, že nijak zvláště se nevytáhl YouTube, od něhož by se v oblasti videa očekávalo nejvíce. Samozřejmě událost pokrýval, ale nebylo to nic zvláštního a nápaditého. Hlavní zajímavostí asi bylo (a je), že Obamova videa lze oficiálně stahovat, což zavdalo spekulacím, že YouTube se chystá možnost stahování videí uvolnit globálně – dnes stahování videí z YouTube podporováno není a musí se tak činit poněkud pokoutně pomocí produktů třetích stran.
Mashupy
Na Internetu se také objevila řada mashupů, které smíchávaly data z nejrůznějších zdrojů, takže jste obamománii mohli sledovat na podkladu z Google Maps, do kterých se přimíchávaly nejrůznější zpravodajské zdroje – seznam takových mashupů najdete třeba zde.
Hezky si pohrála s daty například příloha TimeSpace webu The Washington Post: mapu propojila s textovými zprávami z místa událostí, fotky i videi, můžete si vybírat časový úsek, který vás zajímá a všechny události v něm se vytřídí.
TimeSpace z The Washington Post
Podobně na Obamově inauguraci vydělala jinak vcelku neznámá služba Dipity, která se snaží agregovat informace o vašich přátelích a zprostředkovávat je všechny na jednom místě. Takových služeb je více a říjnové spuštění nové verze Dipity se obešlo vcelku bez pozornosti médií, ačkoliv začalo vypadat velmi zajímavě. Zlatým nápadem bylo až vyladění titulní stránky pro příležitost Obamovy inaugurace, kde mohli uživatelé krásně sledovat, kde se co šustlo nejenom časově v krásné časové ose, ale také na mapě. Bylo to hezké vzdělávací cvičení o možnostech nové verze Dipity a ta také málem podlehla náporu nových uživatelů.
Takhle vypadalo Dipity v půrběhu Obamovy inaugurace
Oblaky proslovových slov
Když už jste zhlédli všechna videa a prolistovali fotky, pročetli názory přátel i nepřátel ve Facebooku, zbývá už jen analyzovat proslovy. K tomu můžete samozřejmě použít tradiční komentáře analytiků, politologů a komentátorů, kteří se pomalu snaží chladit nadšení ze změn, které Obama ještě dnes do večera přinese světu. Ale pak jsou tu moderní web2.0 nástroje, jako jsou tag cloudy, oblaky slov. Takto připravil analýzu inauguračních proslovů amerických presidentů The New York Times. Zjistíte, že zatímco Obamova tři nejdůležitější slova byla nation, America, people
, tak jeho předchůdce G. W. Bush protěžoval freedom, America, liberty
.
Podobně se oblaků slov ujal Read Write Web, který k tomu použil nástroj Wordle.net – a to potom vypadalo takhle:
Nu a aby byla trocha srovnání, zkusili jsme podobně zpracovat novoroční projev českého prezidenta Václava Klause. To potom dalo následující výsledek:
Novoroční projev Václava Klause 2009 jako tag cloud
Marketing i spameři
Nedá se napsat o každém, kdo se inauguraci snažil nějak na Internetu pojmout. Magazín Popular Science nemá politiku jako své hlavní téma, tak alespoň zajistil pořádnou a aktuální satelitní fotografii mista inaugurace, čímž se s událostí vypořádal se ctí. Ty davy lidí stojí za to si prohlédnout – a pokud někde lidé nejsou, pak stojí za povšimnutí, že jen proto, že do toho místa se pro zábrany a kordony policistů nesmělo…
Web Bílého domu dostal nový blog, protože změny přicházejí do Bílého domu
.
A šikovně marketingově se události chytla i IKEA, která připravila zvláštní web Embrace Change 2009, na němž zájemci mohou zkusit oválnou pracovnu vybavit nábytkem z IKEA. Nedá se říct, že by ji to nějak výrazně pozdvihlo, vypadá tak o něco více lidově, ale možná to byl záměr z obou stran.
Obamovy inaugurace využili i spameři, již několik dní zaplavují Internet důležitými zprávami o tom, že Barack Obama refused to be president of the USA
– přičemž nebohý zájemce o tuto zásadní zprávu je dopraven na phishingový web s kompletní instalací viru W32.waledac. Link nevede na distribuci viru, ale do fóra Symantecu, kde se na tento virus upozorňuje.
Závěr by nebyl úplný bez humorného videa
Chybí vám něco na závěr? Ano, správně, humorné video z YouTube, to v takovém okamžiku nesmí chybět nikdy. Jedním z těch zajímavějších a úspěšnějších byla obamovská parodie na reklamu Apple z roku 1984, kdy byl uveden Macintosh, první osobní počítač s grafickým rozhraním a myší. Mimochodem, pokud nevíte, v čem byla tahle reklama tak přelomová, skvěle to vyložil v posledním Respektu Jan Němec [PDF, 200 kB].
Psát politické či politologické úvahy (kdo ví, jaký je mezi tím rozdíl?) není úkol pro Lupu, na to jsou ti jiná média. Z pohledu Internetu je zajímavé, jak Obamova inaugurace udeřila na strunu kreativity a nápaditosti jednotlivých médií, která i díky finanční krizi začala řadu dříve nemyslitelných věcí používat a proměňovat ve výhodu. Například mashupy se dříve ve velkých vydavatelských domech nenosily, ale finanční krize, nutnost šetřit, donutila vydavatele udělat z jejich použití výhodu pro čtenáře. A úspěšně. A takový Obametr sledující plnění předvolebních slibů, to je nápad, který by se uplatnil i ledaskde jinde …
Ne, pohřeb Kočky se s tím opravdu nedá srovnat, nemyslíte?