Hlavní navigace

Olympijský blog

1. 8. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Sportovci 25 zemí a 26 sportovních disciplín budou blogovat s firmou Lenovo. Je důvod jásat nad tím, že objevili novou cestu komunikace s diváky, nebo se máme spíš ptát, jestli Lenovo dělá dobře pro svoji pověst?
Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Abychom vše uvedli na pravou míru. Společnost Lenovo se rozhodla zmiňovaný počet sportovců vybavit počítači a webkamerami, aby mohli skrze olympijský blog promlouvat ke světu. To vše bez závazku, že se této činnosti budou věnovat, nebo že budou tuto značku nějak propagovat. V zásadě se jedná o zajímavý marketinogvý tah. Sportovci dostanou počítače a Lenovo bude mít reklamu. Konec konců i fanoušci budou moci být spokojeni s tím, že jejich ikony jim budou sdělovat své pocity, myšlenky a názory.

Vše má ale jeden malý a poměrně podstatný háček, kterým je země konání her – Čína. Pokud zvážíme olympijskou chartu, která zakazuje sportovcům hovořit o věcech politických, získáváme zvláštní absurdní situaci pro blogování. Blog má být svobodný a neformální způsob komunikace. Nemá být omezen nějakými požadavky na objektivitu či vyváženost. Má se jednat o místo, kde může blogující vyjádřit svůj názor.

Jenomže olympiáda je v Číně, kde je Internet cenzurovaný (poněkud jinak než u nás společností Vodafone) a o svobodě slova mluvit příliš nelze. Vše je navíc omezeno již zmiňovanou olympijskou chartou. Má smysl v takovémto prostředí blogovat? Nestává se stovka sportovců více než blogerskými celebritami reklamou na tamní režim?

Jestliže si vlnu kritiky vyslechl Google, neměli bychom se ozvat i proti počínání Lenovo? A to bez ohledu na to, že stejně jako v případě Google to nebude mít na nic vliv. Reklama, kterou si výrobce laptopů dělá, je poměrně dobře viditelná a ostatně kdo by nechtěl stejný přístroj jaký má jeho oblíbený sportovec? Proč jinak by se výborní sportovci živili jako druhořadí herci v televizních reklamách?

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

Nemám nic proti tomu, že se lidé, kteří čtyři roky trénují na nějaký závod, tohoto závodu také zúčastní a myslím, že by jim to asi žádný soudný člověk za zlé mít nemusel. Na druhou stranu musí nutně blogovat? Nejsme svědky zvlášního trendu, tedy že kdo nemá blog, jako by nebyl? Nestává se z něj určitá společenská nutnost?

A mají sportovci, kteří chtějí zůstat blízcí svým fanouškům jinou možnost, než se k olympijskému blogování připojit? Nechtějme po sportovcích hrdinské výkony na poli lidských práv. Sport je pro ně zaměstnáním a olympiáda jedinečnou příležitostí jak se zviditelnit a získat nové a další sponzory. Divit se, že k tomu používají i slohová cvičení by bylo možná naivní. Spíše se divím firmě Lenovo, která se nechá zcela zbytečně spojovat s čínským režimem. Stojí opravdu taková reklama za to?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).