Hlavní navigace

Oživení asijské a evropské ekonomiky by mělo navýšit reklamní výdaje na luxusní zboží

14. 7. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Podle aktuální předpovědi mediální agentury ZenithOptimedia vzrostou v letošním roce investice do reklamy na luxusní artikly o tři procenta z necelých dvou procent v loňském roce.

Zadavatelé luxusní reklamy letos na osmnácti největších trzích utratí celkem 10,9 miliardy dolarů, což představuje nárůst ve srovnání s 10,6 miliardy dolarů v loňském roce. Mezi těchto osmnáct trhů patří Čína, Francie, Hongkong, Itálie, Jihoafrická republika, Jižní Korea, Kolumbie, Malajsie, Mexiko, Německo, Nizozemsko, Peru, Rusko, Singapur, Spojené království, Spojené státy americké, Španělsko a Tchaj-wan.

Výrazný pokles ve východní Evropě

Analýza mediální agentury ZenithOptimedia se zaměřuje na luxusní reklamu s podkategoriemi luxusních automobilů, parfémů a kosmetiky, módy, doplňků, hodinek a šperků. Růst tohoto reklamního trhu z 2,9 procenta v roce 2014 na 1,9 procenta v loňském roce 2015, kdy zadavatelé reklamy reagovali na zpomalení na trzích států BRIC a také na místní konflikty a terorismus. V Asii se výdaje na reklamu snížily o 1,4 procenta a ve východní Evropě o celých 20,3 procenta, a to zejména v důsledku ropné krize a devalvace rublu v Rusku. Celosvětový součet pozvedl silný růst v Severní Americe (o 3,6 procenta) a v západní Evropě (4,7 procenta).

Pro rok 2016 ZenithOptimedia předpovídá, že se Asie navrátí k růstu o 2,9 procenta a že pokles v Evropě se sníží na 2,8 procenta. Severní Amerika zůstane silná s růstem o 3,9 procenta, ale západní Evropa se propadne zpátky na růst o pouhých 1,7 procenta. Celkově v roce 2016 na 18 hlavních trzích agentura předpovídá v luxusní reklamě nárůst o tři procenta.

Luxusní reklama roste pomaleji než reklama jako celek. Napříč zmíněnými osmnácti klíčovými trhy v roce 2014 vzrostla o 2,9 procenta ve srovnání s 5,6 procenta pro reklamu jako celek a v roce 2015 o 1,9 procenta (ve srovnání s 4,1 procenta). ZenithOptimedia předpovídá, že tato nižší výkonnost bude pokračovat, přičemž v roce 2016 luxusní reklama vzroste o tři procenta ve srovnání s nárůstem o 4,6 procenta napříč všemi kategoriemi.

Růst luxusní reklamy pohání USA a Čína

Mediální agentura ZenithOptimedia odhaduje, že mezi lety 2015 a 2017 reklama na luxusní zboží vzroste o 705 milionů dolarů. 82 procent tohoto růstu bude pocházet z USA (347 milionů dolarů) a Číny (228 milionů dolarů). USA a Čína jsou největší a druhý největší trh s luxusním zbožím a v roce 2015 měly na svém kontě 45 a 21 procent výdajů na související reklamu.

Na třetím místě je Německo a za ním Francie a Spojené království. Ve Francii, která trpí přetrvávající nezaměstnaností, nízkou důvěrou a nízkým ekonomickým růstem, agentura očekává jen velmi malý nárůst a předpovídá, že Spojené království Francii letos předstihne a stane se čtvrtým největším trhem, na který budou výrobci luxusního zboží směřovat svoji komunikaci.

Prim drží online reklama

K růstu reklamy na luxusní zboží nejvíce přispívá digitální reklama, která stále roste o dvojciferná čísla. ZenithOptimedia očekává, že mezi lety 2015 a 2017 výdaje na reklamu v digitálních médiích ze strany zadavatelů z luxusních značek vzrostou o 837 milionů dolarů. Televize, rádio a kino v tomto období stoupnou dohromady o 26 milionů dolarů, venkovní reklama poklesne o deset milionů dolarů a tištěná reklama o 150 milionů dolarů.

MMF24

Do roku 2017 bude tištěná reklama představovat 28,6 procenta všech reklamních výdajů na luxusní zboží, což bude znamenat pokles z 31,9 procenta v loňském roce. Podíl na trhu patřící televizi se ve stejném období rovněž sníží, a to z loňských 32,7 procenta na 30,7 procenta v roce příštím. Podíl digitálních médií vzroste z 26,3 procenta v roce 2015 na 32,1 procenta v roce 2017, kdy předstihnou televizi a tisk a stanou se největším médiem pro komunikaci luxusních výrobků.

I přes pokles svého podílu na trhu je tisk pro výrobce luxusního zboží i nadále obzvláště důležitý, zejména pro ty v podkategoriích módy a doplňků a hodinek a šperků. V roce 2015 zadavatelé z oblasti módy a doplňků utratili za tištěnou reklamu 83 procent svého rozpočtu a zadavatelé z oblasti hodinek a šperků šedesát procent.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).