Hlavní navigace

Patrick Riley: Až se Češi naučí dobře se prodat, nic je nezastaví

29. 8. 2012
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Češi umějí postavit dobré produkty, ale pokulhávají v prezentaci — to je pro ně největší překážkou v cestě na trh globální. Potřebují více mentorů a ochotu vzájemně si pomáhat. Místní investoři by se měli smířit s rizikem a více se nadchnout.
Patrick Riley

Patrick Riley

Výkonný ředitel Global Accelerator Network. Předtím pracoval v akcelerátoru TechStars jako ředitel pro rozvoj obchodních vztahů. Předtím zastával stejné místo v SUNRx a ještě předtím pomáhal vést americký Červený kříž. Nyní nadšeně pomáhá startupům.

Prahu navštívil mezi pátým a osmým srpnem, aby se tu zúčastnil Demo Day akcelerátoru StartupYard.

Proč startupy?

Myslím, že nyní jsou hlavním tahounem tvorby nových pracovních míst, a to všude po světě. Velké společnosti ve Státech dnes nevytvářejí nová pracovní místa — ta vznikají převážně jen v drobném podnikání, ve startupech. Chci být součástí něčeho, co přispívá k zaměstnanosti a prospívá hospodářství. Baví mě to.

Co potřebuje startup k úspěchu?

V dnešní době uspívají především týmy. Pro podnikatele osamoceného je dnes velice těžké odlepit se od země; v technologickém podnikání jsou ideální tak tři nebo čtyři lidé. Musí být hodně zapálení pro věc. Nestačí jít do toho s představou spousty peněz, to nefunguje. Musíte za svůj projekt dýchat.

A potřebujete opravdu dobré mentory. Nemyslím, že to by šlo dobře zajistit bez podpůrných organizací. Mladá firma potřebuje pomoc od podnikatelů zkušených — se získáním prvních zákazníků, s představením partnerům.

Poznáte na zakladateli startupu podle něčeho, že uspěje spíše než jiní?

Viděl jsem uspět osobnosti povahově naprosto odlišné. Nakonec rozhoduje krajní zápal pro věc, a že jim nejde jen o to, aby vydělali peníze. Peníze jsou důležité, ale nejspíše uspějí ti, kteří jsou naprosto posedlí přáním udělat špičkový produkt, který si někdo koupí.

A rád bych dodal, že nejlépe se vede těm, kteří se nebojí selhat.

Co jejich věk?

Zakladatelům bývá přes dvacet nebo přes třicet, protože mají čas a možná ještě nezaložili rodinu. Nemusí tomu tak být, ale tací bývají nejzanícenější a času mívají nejvíce; také vyžijí s minimem peněz.

Je patrný nějaký rozdíl mezi těmi, kterým je teprve přes dvacet, a těmi, kterým je už přes třicet?

Jedině snad v tom, že třicátníci — alespoň ve Státech — už za sebou mívají jeden nebo dva pokusy — někdy zdařilé, jindy nezdařené — a začínají už podruhé nebo potřetí; už udělali chyby. Ale třeba v pracovním nasazení mezi nimi rozdílu nevidím.

Co vás přilákalo do Prahy?

Vnímám, že se tu děje něco jedinečného. Setkávám se přitom s firmami a akcelerátory po celé Evropě. Líbí se mi, co dělá StartupYard — že pomáhají nadšeným společnostem rozběhnout se, odlepit se. Je vzrušující přijet na místo, kde je tolik podnikavého ducha — v zemi, která dosud nebyla známá tím, že by se v ní něco takového dělo.

Jaký na vás udělaly zdejší startupy dojem?

Že Češi umějí postavit dobrý produkt. Máte skvělé inženýry i výtvarníky. Pro Čechy je nejdůležitější naučit se dobře prezentovat, dobře vystupovat a dobře se prodat. To je pro vás největší překážkou při snaze oslovit globální trh. Mnoho Čechů se teprve poprvé rozhodlo zkusit globální technologický projekt. Bude jim trvat, než se naučí, jak se to dělá. Ale jakmile se to naučíte, už vás nic nezastaví.

Máte nějaká určitá doporučení, jak bychom měli lépe prezentovat?

Do svého „příběhu“ musíte soustavně zapracovávat odpovědi na několik základních otázek:

  • Kdo je vaším trhem?
  • Co přesně váš produkt dělá?
  • Jak budete vydělávat peníze?
  • Kdo váš produkt koupí — nejen na kterém trhu, ale kdo na tom trhu ho bude kupovat?
  • Máte zákazníky?

Budete‑li o těchto pěti bodech mluvit vždy, pak přesvědčíte, protože bude zřejmé, že víte, jak chcete vydělávat peníze.

Myslíte, že má smysl nejprve produkty ověřovat na našem trhu, a pak s nimi teprve jít ven? Nebo je lepší od počátku se zaměřit na trh globální?

Patrick Riley

Patrick Riley

Já bych se nejprve zaměřil na trh český. Ale nevím o něm dost na to, abych posoudil, zda zkušenost z něj se dá převést jinam do světa. O produktu však už něco vypovídá, když pro něj dokážete nejprve nadchnout zákazníky místní.

Podíváme‑li se na příklad Facebooku, Mark Zuckerberg ho nejprve rozjel v malém — mezi studenty Harvardu, a potom na několika dalších prestižních školách, potom na větším počtu univerzit, potom jej rozšířil na střední školy a nakonec jej otevřel veřejnosti.

Myslím, že je vhodné dát se tou cestou, že si nejprve pro něco získáte Čechy, a pak půjdete do jednotlivých dalších zemí. Já jsem posedlý myšlenkou budování něčeho nejprve v jednom městě, nebo v nějaké místní komunitě — získáním prvních zákazníků v ní, a teprve poté šířením produktu. Jinak se díváte příliš doširoka, namísto zaměření na to, abyste si získali jednotlivé malé segmenty, a na tom dále stavěli.

Jedině takový produkt, který se dokáže prosadit i na malém trhu, může významně uspět i na trhu velkém?

Je dobré nejprve zkusit, zda přesvědčíte místní trh. A když ne, můžete zkusit jiný místní trh. Nezamlouvá se mi, když chce startup od počátku řešit nějaký globální problém. Doporučuji najít, který segment globálního trhu bude nejspíše kupovat můj produkt, a zkusit ho udělat nejprve pro něj.

Jak pomáhá akcelerátorům Global Accelerator Network?

Je celosvětovým společným hlasem „seed“ akcelerátorů (těch, které poskytují prvotní investici). Nikdo jiný nesdružuje ty nejlepší akcelerátory, aby jim poskytoval zdroje, styky a zkušenosti.

GAN byl založen akcelerátorem TechStars s cílem předávat nejlepší zkušenosti mezi nejlepšími akcelerátory. Můžeme sdílet nápady a zkušenosti například v tom, jak přivést evropské akcelerátory do Států a předvést jim fungování tamějšího investičního trhu, nebo přivádět jednotlivé společnosti z Evropy, Afriky a Asie a umožnit jim získat ve Státech investici, ke které by se bez GAN jen tak nedostaly. Poskytujeme prostě ty nejlepší zdroje a podporu.

Dosud jste se setkal s lidmi přinejmenším ze dvou našich akcelerátorů…

Jsme sice ve styku i s Node5, ale zatím pracujeme oficiálně pouze se StartupYardem.

Jaký máte ze StartupYardu dojem?

Mají všechno potřebné proto, aby se stali opravdu dobrým akcelerátorem. Mají tu technologické společnosti s opravdu dobrými produkty, mají mentory, kteří je podporují; jsou tu investoři — v kanceláři přímo tady v chodbě. Přesně tak pracuje i TechStars — že jedna slavná investiční skupina sídlí přímo v něm. Když sem přijedu, potkávám se tu s místními špičkami technologického podnikání.

Akcelerátor je obvykle na tři měsíce — to je doba poměrně krátká. Nevede to k tomu, že se řeší jen problémy poměrně jednoduché?

Na složitosti nezáleží. V jednom akcelerátoru ve Státech pomáhají jedné společnosti vyvinout robotický míč. Ale robot nevyvinete za tři měsíce, jen se můžete strategicky posunout odněkud někam a připravit se na investici. V tom pomůže akcelerátor. Také v zapracování na prezentaci, aby společnost dokázala investory přesvědčit.

Některé „startupové“ myšlenky moc neinspirují, snad se zdají i hloupé, nebo že neřeší skutečné problémy…

Firma jménem SendGrid řešila, aby společnosti ze seznamu Fortune 500 úspěšněji doručovaly e‑maily. Takové společnosti rozesílají miliony e‑mailů. Pomáhat, aby všechny došly jejich zákazníkům, to se může zdát hloupé…
[Firma již získala investice převyšující 27 milionů dolarů.]

Některé nápady skutečně nejsou moc dobré, ale akcelerátor firmám umožňuje buďto rychle uspět, anebo rychle selhat. Je skvělé, pomůže‑li firmě rychle selhat, protože to jí dovolí přijít s dalším nápadem, který bude třeba lepší a úspěšnější.

Máte už nějakou zkušenost s českými startupy, které přijely do Států?

V TechStars je nyní Roman Peskin, který spoluzaložil DealAngel. Je původem Rus, ale pracoval osm let v Česku. V TechStars se mu velice daří. Dobře ho přijali, mají ho rádi a buduje dobrou firmu. Rádi tam máme někoho, kdo je nějak spjatý s Českem…

Vaše spolupráce se StartupYardem se asi teprve rozbíhá…

Budeme pracovat s mnoha jejich týmy na tom, aby přijely k nám, poznaly naše mentory a potkaly se s možnými zákazníky.

Kdy?

Doufáme, že letos na podzim. Teprve jsme o tom začali jednat.

Půjde o vítěze StartupYardu?

Nechci užít slova „vítěz“. Musí to být určitý typ společnosti, ale může nebo nemusí to být „vítěz“ StartupYardu. Musí být šikovní a otevření mentoringu — to je pro pobyt u nás opravdu důležité.

Jestliže oficiálně spolupracujete se StartupYardem, co můžete nebo nemůžete udělat pro Node5?

Na Node5 pohlížím jako na dobré přátele, a těším se, že jednou budeme moci spolupracovat. Ale StartupYard už má oficiální akcelerátor. Čekáme, zda Node5 bude mít také oficiální akcelerátor. Jako GAN podporujeme ty nejlepší akcelerátory na světě. Myslím, že v Praze se klidně mohou uplatnit dva. Mnoho jiných měst má dva nebo tři. Ale my do GAN nepřijímáme každý akcelerátor — jenom ty nejlepší. Takže doufejme, že Node5 bude mít oficiální akcelerátor, a že ten se stane jedním z nejlepších, a až toho dosáhnou, rádi je přijmeme.

Sídlíte v Boulderu kvůli tamní univerzitě?

Jsme tam proto, že zakladatel TechStars žije v Boulderu.

Je nebo není důležité mít v místě dobrou technickou univerzitu?

Důležité je mít přístup k dobrým programátorům. Ty může dodávat univerzita, nebo mohou přicházet odjinud… Největším dnešním problémem je totiž nedostatek programátorů. Lze‑li je získat i bez univerzity, pak je to skvělé.

Ale bez univerzity by to asi bylo obtížné…

Možná ano. Ve Státech se však řada lidí učí programovat, aniž kdy šli na vysokou školu.

Je nedostatkovou ještě jiná profese?

Scházejí ještě digitální výtvarníci.

Všude?

Myslím, že všude. Evropou si nejsem jistý, ale ve Státech zoufale potřebujeme více programátorů a více digitálních výtvarníků. Umíte‑li jedno nebo druhé, máte tam práci.

Lidí na marketing je dost?

Nemyslím, že startupy na úplném začátku potřebují někoho, kdo umí jen marketing nebo jen prodávat. Nejprve potřebují postavit produkt, který dobře slouží a dobře vypadá. Až potom si najmou někoho na marketing a obchod. Tyhle dovednosti budou vždy zapotřebí, ale na samém počátku potřebuje firma hlavně spoustu programátorů a výtvarníků.

Na co jsem se vás nezeptal?

Možná na to, co Čechům v jejich ekosystému ještě chybí. Doufám totiž, že tu dojde ještě ke dvojímu:

ebf - partner 1

  1. Že se místní investoři vyrovnají s rizikem, že startupy mohou selhat. Ve Státech je zažito, že investor investuje do určitého počtu společností; ví přitom, že část selže, část uspěje, a riziko si podle toho rozloží. Proto doufám, že se zdejší investoři více nadchnou, protože jsou tu opravdu dobré firmy, do kterých by se mělo investovat.
  2. Potřebujete dobré mentory, a potřebujete firmy už rozjeté, které chtějí pomáhat jiným firmám. Je to postaveno na zásadě „dávám dříve, než se zeptám, co z toho budu mít já“. Doufám, že se tu tento přístup ujme. Protože ne‑li, pak tu nikdo nebude nikomu pomáhat, všichni se zaměří jen na sebe. V Boulderu říkáme „give before asking“. Tím vše začíná, od toho se celý ekosystém odvíjí.

Kde se vy vidíte za dva až tři roky?

Chci podporovat startupy, a to jakkoliv. Možná rozjedu vlastní projekt, možná budu dělat to, co dnes, ale tak nebo onak zůstanu u startupů.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).