Hlavní navigace

Pauza si dává pauzu

6. 6. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Včera přestal vycházet společenský server Pauza.cz vydavatelství Computer Press. Ve skutečnosti se nejedná o definitivní zrušení projektu, ale spíše o jakousi "prázdninovou pauzu", po které se obsah Pauzy stane součástí připravovaného portálu Computer Pressu. A důvody zrušení? Pravděpodobně finanční.

Počínaje včerejším dnem byl částečně pozastaven provoz společenského internetového serveru Pauza.cz, který se nachází pod křídly vydavatelství Computer Press. Nutno poznamenat, že podle zástupců společnosti se nejedná o pozastavení trvalé, ba údajně ani o zrušení provozu, ale spíše o jakousi „prázdninovou pauzu“. Včera se na Pauze neobjevily již žádné nové články a do budoucna by měly vycházet pouze nepravidelně – Computer Press sice nikdy oficiálně neauditoval výsledky návštěvnosti, ale ze situace obdobně zaměřených serverů lze usuzovat, že do plánované změny koncepce zřejmě Pauza přijde i o poslední zbytky návštěvnosti. Jedná se tak již o druhý společenský titul s vazbami na Computer Press, který byl nějakým způsobem zrušen či pozastaven.

Možná si vzpomínáte, že Computer Press stál v minulosti u kolébky serveru iPort – který měl podtitul „Portské českého Internetu“ a byl realizován společně s tehdejším Mobil serverm (dnes Mobil Media). Obě společnosti spolu v té době poměrně úzce spolupracovaly na několika projektech. Později však došlo k široce medializovanému rozkmotření, které způsobilo především angažmá Computer Pressu v síti výměnné reklamy Mr.Lin(x), kde nahradil právě Mobil server. iPort tehdy zůstal Mobil serveru, který jej byl po několika měsících provozu nucen zrušit. Ze strany Mobil serveru se tehdy jednalo o evidentní neúspěch, protože ani přes veškerou marketingovou podporu nedokázala návštěvnost iPortu v posledním auditovaném měsíci překročit 1.000 unikátních IP/den.

Společensky zaměřený server Pauza vnikl právě v době, kdy Mobil server přistoupil ke zrušení iPortu a hlavním důvodem, který vede Computer Press k pozastvení celého projektu, je zřejmě nikoli nízká návštěvnost, ale především fakt, že se na serveru až na výjimky nedařilo prodat žádnou reklamu a Pauzu tak po dlouhou dobu bylo třeba dotovat z ostatních aktivit společnosti. Na jednu stranu je sice pravda, že Computer Press může za svých „offline“ aktivit (zejména úspěšného a fungujícího vydavatelství počítačové literatury) dotovat libovolný internetový projekt, nicméně na stranu druhou tak nebude činit neomezeně dlouhou dobu a v případě Pauzy pravděpodobně došla Computer Pressu trpělivost. Zavítali-li jste občas na Pauzu, nejspíše jste viděli jen omezené množství komerčních kampaní – spíše však žádné.

Celá tato situace je dle mého názoru zapřičiněna určitou nekoncepčností či spíše roztříštěností celého webu. Nejednalo se ani o typický „drůbeží“ magazín (kupříkladu Žena a život), nicméně nešlo ani o vážné zpravodajství a zásadní komentáře (kupříkladu již zmiňovaný iPort). Našli jste zde především oddechové čtení typu knižních a filmových recenzích, články o vztazích mezi lidmi – zkrátka náplň, která zajímá všechny a nikoho, takže je velice problematické nějakým způsobem vymezit čtenářskou obec. Nelze si nevšimnout, že podobnou nekoncepčností trpí kupříkladu i úspěšné Novinky.cz, ty však mají na českém Internetu vybudovánu poněkud jinou pozici (která je více než na vážně se tvářícím relaxačním čtením typu Pauzy založena na kombinaci zábavy a praktických informací) a za sebou Seznam.

CIF24

Pokud se rozhlédnete po trhu s „papírovými“ tiskovinami, časopisů s problematicky zaměřitelnou cílovou skupinou zde najdete celou řadu (kupříkladu Týden), nicméně trh tištěných médií má něco, co dosud českému (a nejen českému) internetovému trhu chybí – masivní reklamu na rychloobrátkové a spotřební zboží, jako je kupříkladu jídlo či diskutabilní tabákové výrobky. Je to obzvláště citelné, protože právě tento druh zboží potřebuje největší objem reklamy – většina lidí ve skutečnosti nepozná, zda pije Budvar či Prazdroj, nebo zda jí k snídani ovesné vločky značky a) či ovesné vločky značky b). Proto jim je to třeba reklamou řádně vysvětlit. Jinak totiž Pauza skladbou rubrik a tématy článků nabízela možnost reklamy leda knižním vydavatelstvím a filmovým distributorům, tedy nulovou.

Jak jsem již naznačil v úvodu, „prázdninová pauza“ rozhodně neznamená konec Pauzy jako takové – obsah serveru se má během několika následujících týdnů stát součástí chystaného portálu společnosti Computer Press. Otázkou spíše zůstává, jakým způsobem se chce Computer Press prosadit na českém „přeportálovaném“ trhu, kde má část konkurence vybudované silné značky (Seznam, MSN.Atlas, Centrum) a druhá část má za sebou silné finanční zázemí (Quick, Redbox). Možná by nakonec pro Computer Press bylo lepší držet se svého technického zaměření, kde má vybudovanou stabilní pozici a vztahy s inzerenty, než se pokoušet vtěsnat do evidentně přeplněného kupé. Díky portálu tak zřejmě visí otazník i nad současnou spoluprací Computer Pressu s MSN.Atlas.

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).