Hlavní navigace

Pavel Matoušek: (IMGroup): Po prodeji AAA Poptávka se chystám na rozvoz jídla

12. 9. 2014
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Pavel Matoušek Autor: osobní archiv
Pavel Matoušek na konci srpna prodal mediální skupině MAFRA zbývající podíl serveru AAA Poptávka, který sám vybudoval. Už brzy ale spustí novou službu.

Pavel Matoušek, zakladatel mimo jiné serverů Ukažse.cz, Hyperslevy.czAAAPoptávka.cz, který nadvakrát prodal mediální skupině MAFRA, si nyní poprvé od začátku svého podnikání v 18 letech užívá dlouhého volna. 

A mezi přípravami na oblíbený motocrossový závod zároveň přemýšlí o tom, jakým směrem upne své další podnikání, které společně s kolegou zastřešil pod skupinu IMGroup.

„Chci být na volné noze, podnikat a dělat nové projekty, zase něco vybudovat,“ říká v rozhovoru pro Lupa.cz s vědomím, že jeho rozhodnutí ovlivní život na nejbližších pět let. Budoucnost přitom vidí v oblasti rozvozu jídla (food delivery), a proto cítí velký potenciál projektu Natalíři.cz, který hodlá spustit do dvou měsíců.

„Oblast jídla se mi obecně líbí, je to zajímavý produkt, dá se s ním hodně vyhrát. Nicméně nový projekt, který bych chtěl udělat, bude spíše z oblasti služeb než z oblasti e-commerce typu doručování zboží,“ předesílá Matoušek.

Proč jste se rozhodl prodat zbývající 30% podíl v AAA Poptávka?

Nemohu úplně zabíhat do podrobností, jelikož jsem vázaný smlouvou, ale už při uskutečnění první transakce byl osud tohoto podílu zpečetěn. Bylo dáno, že někdy v budoucnu dojde k odkupu, jen nebylo přesně dané, kdy se tak stane.

Impuls, že podíl bude prodán právě teď, přišel od vás, nebo si to přála MAFRA?

Přišel z mé strany. Tak to bylo vlastně i dohodnuté.

Takže jste dospěl k závěru, že vaše mise v AAA Poptávce skončila?

Udělal jsem, to co jsem měl udělat. Nicméně, pro mě velká korporace není. A to nemluvím jen o MAFŘE, ale obecně. Prostě nejsem korporátní typ. 

Když se podnikatel baví s manažerem, mívají jiné cíle, rozcházejí se. Přece jenom manažer má více svázané ruce a plní přání majitele. Podnikatel, respektive majitel, ten směr udává. Je to klasická hiearchie.

Chci být na volné noze, podnikat a dělat nové projekty, zase něco vybudovat. Baví mě vše dělat od začátku, tudíž pro mě už to bylo dlouhou dobu stále to samé. Víc reportování než řešení byznysu. Ale tomu se člověk v korporacích nevyhne, to tak je. A i když jsem mohl dál vést AAA Poptávku, baví mě dělat nové věci.

V jaké kondici jste AAA Poptávku MAFŘE předal? Před rokem a něco jste říkal, že na tomto serveru bylo registrováno zhruba 250 tisíc firem. Můžete přiblížit současná čísla?

Teď už je to zase o něco výše, bude to už k 300 tisícům firem, a stovkám tisíc lidí, kteří tam poptávají. AAA Poptávka je dobře nastartovaná firma s velmi dobrou ziskovostí i managementem. Nevidím důvod, proč by v tom nepokračovala dál.

Prodával jste své dítě, které jste od samého začátku vypiplal…

Přesně tak. Server jsem v podstatě naprogramoval, udělal design, napsal první smlouvy, podmínky… prostě to zhruba rok a půl byla taková „one-man show“. Potom jsem postupně začínal nabírat lidi, až se z toho stala klasická malá až střední firma, v současné době o 60 zaměstnancích, která expandovala i na Slovensko.

Prozradíte mi hodnotu prodeje zbývajícího 30% podílu AAA Poptávky?

To bohužel nemohu.

Říkáte, že se chcete věnovat novým věcem. Už máte rozmyšleno, co by to mělo být?

Teď se budu měsíc připravovat na motocyklový crosscountry závod, a potom uvidím. (smích) Zatím o všem intenzivně přemýšlím, teď na to mám čas i klid. Samozřejmě i nyní mám některé separátní projekty, ale nic, co bych měl na fulltime.

S kolegou jste založili skupinu IMGroup, v které sdružujete projekty, na kterých se podílíte. Budete se teď chtít věnovat rozvoji stávajících firem v portfoliu skupiny, nebo chcete přijít s něčím zbrusu novým?

Chtěl bych přijít s něčím novým. Mělo by jít o jediný konkrétní projekt, který budu budovat zcela od nuly a chci se mu věnovat na 100 %. Zjistil jsem totiž, že se lépe cítím jako podnikatel, než-li investor. To znamená, že chci dělat jeden nebo dva projekty, ale na plný úvazek, mít vše plně pod kontrolou a dávat tomu všemu „drajv“. To je to co umím – roztlačit ten projekt od nuly.

PAVEL MATOUŠEK

  • v roce 2008 ukončil studium na Českém vysokém učení v Praze, Fakultě elektrotechnické a vrhl se na podnikání
  • na začátku tisíciletí spoluzaložil seznamovací server Ukažse.cz, který v roce 2007 prodal MAFŘE. Server poté přešel pod Tiscali a v roce 2013 ukončil svoji činnost
  • v roce 2008 a 2010 spoluzaložil servery Hyperzboží.czHyperslevy.cz, které také později prodal
  • mezitím, v roce 2006, zakládá agregátor nabídek různých služeb AAAPoptávka.cz. Tu postupně prodává opět vydavatelství MAFRA
  • v roce 2008 se svým společníkem spoluzakládá investiční firmu Internet Media Group (IMG), která zaštiťuje všechny jeho současné projekty (Dogpark.cz, Dietavkrabičce.cz, ModníGuru.cz, FDb.cz a podobně…)
  • mezi jeho koníčky patří: motorka, hobby rally, cestování a rodina

Už víte, jaký projekt či z jaké oblasti by měl být?

O tom nyní přemýšlím.

Na svém blogu jste zmínil, že vás docela zajímá oblast slevových serverů, na druhou stranu jste k tomu hned dodal několik ale. Před více než rokem jste říkal, že se chcete vrhnout do segmentu food delivery, tedy rozvozu či donášek jídla… Nic z toho zatím nevykrystalizovalo?

Mám podíl v projektu Dietavkrabičce.cz, což je vlastně doručování pěti připravených hotových jídel na celý den. Nicméně chystáme nový projekt. A to ve stylu, že vám přijdou ingredience i s receptem, a vy si jídlo sami uvaříte, protože inspirace v dnešní době je důležitá. Projekt momentálně plánujeme, bude se jmenovat Natalíři.cz. Takže na to se teď určitě zaměřím.

Oblast jídla se mi obecně líbí, je to zajímavý produkt, dá se s ním hodně vyhrát. Nicméně nový projekt, který bych chtěl udělat, bude spíše z oblasti služeb než z oblasti e-commerce typu doručování zboží.

Vždycky jsem dělal spíše služby. Například Hyperslevy.cz, to byla služba, neprodávalo se tam zboží, tedy až později, když přišla například móda nákupu oblečení a podobně. Prodávaly se tam hlavně vouchery.

Na AAA Poptávka se prodávala zase obchodní příležitost, tedy ne konkrétní cihly nebo jiný stavební materiál, ale lidé tam sháněli konkrétního řemeslníka, který jim vše obstará. A já se chci orientovat na služby, jelikož zde vidím potenciál pro zlepšování.

V e-commerce neumím rychleji doručit balík za méně peněz, protože v logistice se příliš nepohybuji, a ani mě to neláká.

Takže zase skončíte u serveru, který bude agregovat nabídky?

Může to tak být. A v oblasti slevových serverů by to pro mě znamenalo, že bych šel spíše do agregátorů slev. Nedělal bych slevový portál, protože ten už je dnes více o zboží a ne o kupónech.

Všichni kolem mě dělají finance, ale jde hlavně o povinné ručení, pojištění a podobně. Takovéto finance mě nelákají, ale můj budoucí projekt se možná osobních financí bude týkat. Ještě o tom musím popřemýšlet.

Jisté tedy je, že teď prvním novým projektem pro vás bude Natalíři.cz. Kdy ho představíte?

Ještě musíme dořešit přípravu a logistiku jídla, jelikož zde samozřejmě existují hygienické normy. Myslím si, že do měsíce, maximálně dvou, bychom službu mohli spustit.

Když ještě zůstanu u zmíněné oblasti slevových serverů. Dá se v tomto segmentu vzhledem k jeho nasycenosti ještě růst? Vidíte tam určitou příležitost?

V Česku je silný Slevomat.cz, který ale podle mě už z hlediska návštěvnosti a registrovaných uživatelů tolik neroste. Z pohledu obratu si ale myslím, že stále roste, protože se tam čím dál častěji prodávají větší a dražší věci.

Už to není jen o kopečku zmrzliny. Průměrná objednávka na slevových serverech roste a lidé už tam chodí hodně cíleně například koupit někomu dárek. Doba, kdy si vouchery kupovali hlavně pro sebe, je pryč. Slevový portál už vnímám jako klasický e-shop, klasickou e-commerce.

Jednička je zde Slevomat, jasnou dvojku ale nevidím. Podle mě na ni jsou tak tři adepti, kteří jsou na obratu zhruba vyrovnaní. Pro každého z nich to budě těžké zlomit, zřejmě přijde konsolidace. Takže přijít s novým slevovým portálem je z dlouhodobého hlediska nesmysl.

Na slevové agregátory ale máte jiný názor…

Podle mě je to lepší byznys než mít slevový server. V tomto oboru se uživí lépe druhý, třetí i čtvrtý hráč na trhu. Zato u slevových portálů mi přijde, že ziskový bude pouze Slevomat a ostatní budou v porovnání s jeho ziskem tak desetinoví, možná dvacetinoví.

Slevové agregátory jsou vlastně klasickou traffic arbitráží, takže to mají jednodušší v monetizování. Celý model je mnohem jednodušší. Nejsou tam reklamace, nespokojení zákazníci a podobně. Přirovnal bych to k Heureka.cz, kde si vyberu televizi a pak si ji jdu koupit do e-shopu.

Samozřejmě majitelé takovýchto agregátorů namítnou, že je těžké shánět traffic, čili zákazníky, ale ten nakonec musí shánět úplně všichni. Podle mě je to i ziskovější byznys. Navíc je to oblast služeb, a to by mě docela lákalo.

Takže vy si nyní dáte pár měsíců pauzu a do konce roku se rozhodnete, do čeho se vrhnete?

Tak to mám naplánované, protože od té doby, co jsem začal dělat na internetu (od 18 let, pozn. red.), jsem nikdy neměl měsíc v kuse absolutní volno, kdy bych se o nic nestaral.

Nemám to sice ani dnes, ale je v tom ten rozdíl, že projekty, které mám, nevyžadují moji přítomnost. Stačí se věnovat jen klíčovým věcem, které zaberou třeba jen 2 hodiny týdně na projekt.

Jaké firmy v portfoliu IMGroup mají podle vás největší potenciál?

Myslím, že to bude právě ten nový produkt Natalíři.cz, který bude o krok dál než klasické food delivery, že si objednám něco třeba z iTesco. U nás si budete moci objednat konkrétní večeři, uvařit si ji sám a nemusíte být omezen tím, že ji musíte sníst hned. Bude to zajímavé i pro návštěvy. Čekáte návštěvu, objednáte si krabici pro čtyři lidi a uvaříte ji. To si myslím, že má velký potenciál.

Jste s některou z vašich stávajících značek nespokojený?

Nejmenší, obratově  i ziskově, je filmová databáze FDb.cz, ale ta mě nejvíce baví, protože filmy pro mě vždy byly zajímavé, mám je rád. V tomto ohledu je těžké bojovat proti serveru ČSFD.cz, který je velkým konkurentem.

Takže zde trošku měníme směr, kterým se budeme ubírat, abychom se s ním nepotkávali úplně ve všem, ale jen v některých bodech.

A na co se u FDb.cz chcete zaměřit?

Hlavně na mobilní aplikace, ve kterých jsme myslím už nyní silnější než ČSFD. A dále na hlavní věci, jako jsou kinoprogram a televizní program. Nebudeme pokrývat všechny aspekty filmového průmyslu. A uvidíme, jestli vytvoříme obchodní model typu prodej DVD, nebo ne. Pro mě je to takový hobby byznys, je mi to líto to zavřít, i když z ekonomického hlediska už k tomu mělo dojít dávno.

Říkal jste, že se cítíte být podnikatelem, ne investorem. Díváte se s IMGroup i tak po dalších investičních příležitostech? Se startupovou komunitou jste v kontaktu minimálně díky mentoringu ve Startupyardu…

Určitě jsme otevřeni čemukoliv. Nicméně se to musí týkat internetu, jelikož tam dokážeme pomoct. Nejsme investoři, který někam dají peníze, a pak čekají. Chceme se účastnit, chceme projekty podporovat, bavit se s lidmi, dávat jim kontakty, otevírat dveře tam, kam by se sami nedostali. Tomu se chceme věnovat, a zároveň víme, že jsme silní na internetu. To znamená, že na něm musíme zůstat.

Když jste v kontaktu se startupisty, jaký máte pohled na tuto scénu, respektive jakým směrem nejčastěji směřují jejich dotazy?

Nejčastější dotazy jsou ohledně financí, které je potřeba sehnat na jejich projekt. Když jsem dělal AAA Poptávku, rozjel jsem ji za 100 tisíc korun, protože jsem si koupil reklamu a zbytek věcí jsem se naučil a udělal pak sám. Takže to byla taková stavba domu svépomocí.

Dnes startupisté spíše chtějí, aby jim ho někdo postavil, a oni byli ti vizionáři a majitelé. Ale už nepřistoupí k tomu, že by vzali do ruky lopatu a vykopali díru potřebnou pro základy.

ebf - partner 1

To ale není příliš dobrý přístup.

Jsou moc rozmazlení. (smích) Vždycky se všechno musí oddřít. Nic se neudělá samo. Když člověk dělá projekt, tak jedna z hlavních podmínek úspěchu je ta, že člověk musí vydržet. Úspěch nepřijde za dva měsíce, ale podstatné je vydržet, tlačit to dál a tím se projekt posouvá. Když se něčemu věnujete, tak se to zákonitě zlepšuje. Pokud tedy člověk vysloveně nejde proti zdi.

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).