Hlavní navigace

Pavel Tůma: firmy se zatím ENUM nenaučily využívat

22. 1. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Sdružení CZ.NIC tento týden oslaví první rok fungování systému ENUM pro levné internetové volání. Zatímco akademická sféra již nové telekomunikační možnosti využívá, firmy i internetoví operátoři se s novým konceptem stále seznamují. Podle Pavla Tůmy, projektového manažera ENUM, je však problém i v omezené nabídce přístrojů, které nativně zvládají internetovou telefonii.

ENUM již u nás přece jen chvilku funguje, přesto o něm není prakticky slyšet. Jaká je vaše zkušenost s nasazováním služby do oběhu? Je o ni opravdu zájem?

Předně je nutno říci, že ENUM je technologie, která je nová, a nemyslím tím jen u nás. Česká republika je jednou z několika prvních zemí na světě, kde služba běží v ostrém provozu. Tedy, jak se dalo předpokládat, nenastal po spuštění služby žádný zázrak a nemáme miliony registrovaných domén. Na druhé straně ENUM si již svoje uživatele našel. Když odmyslíme akademickou sféru, je tu relativně velké množství zejména soukromých uživatelů. Firemní segment, který by mohl ušetřit na využívání ENUM nejvíce, zatím představuje procentuálně menšinu uživatelů.

Pavel Tůma
Pavel Tůma
  • Projektový manažer ENUM ve sdružení CZ.NIC.
  • Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor Informační management.
  • V letech 2002 – 2005 působil jako produktový manažer ve společnosti T-Mobile Česká republika, kde měl na starosti SMS produkty pro business segment.
  • V posledním roce a půl se zabýval zavedením technologie ENUM pro český národní prefix +420, které vyvrcholilo loni v lednu spuštěním registračního systému českých ENUM domén do plného provozu.
  • Rád sportuje (snowboard, cyklistika), cestuje a zajímá se o moderní umění a alternativní kulturu.

Služba přišla na trh předloni, jinými slovy v době, kdy si již řada lidí navykla používat klasické VoIP služby. Nebojíte se, že si většina z nich nebude chtít zvykat na něco nového? Co umí ENUM navíc, nebo ještě jinak, proč bych si ho měl pořídit zrovna já?

Uživatelé nebudou muset přecházet ani si zvykat na novou službu, proto ENUM není konkurencí ani alternativou VoIP. ENUM je pouze doplňkem ke stávajícím VoIP službám, který ještě více umocňuje prvek komunikace po Internetu.

Vezměme dnešní běžnou VoIP službu. V momentu, kdy z vašeho VoIP telefonu vytočíte telefonní číslo volaného, jde hovor část své cesty po Internetu. Pro další část úseku je ovšem předán do veřejné telefonní sítě, kterou je směrován až k volanému. Pokud se takový hovor spojí, začínáte platit minutové hovorné. Tímto způsobem to ale funguje i v případě, že má i volaný VoIP telefon a je, stejně jako vy, připojen k Internetu.

ENUM je technologie, která umožňuje v tomto druhém případě vést hovor po Internetu po celé délce. ENUM je registr, kde držitelé telefonních čísel zveřejňují způsob, jak se na tato čísla dovolat přes Internet.

Na začátku jste zmínil, že máte v současnosti pouze mizivé procento firemních zákazníků. V čem bude hlavní problém – jsou to vysoké náklady na pořízení potřebné ústředny a dalšího nezbytného hardwaru, nebo spíše nedostatek uživatelů, kterým by se dalo přes ENUM volat?

Zavedení ENUM znamená pro firmu určitě i nějaké náklady. ENUM je o volání po internetu, a tedy pokud firma má již VoIP infrastrukturu, je zavedení ENUM relativně jednoduchá záležitost. V opačném případě to může být mnohem složitější. Tyto náklady firmy poměřují přínosem, kterého mohou docílit.

Relativní nedostatek uživatelů, kterým lze přes ENUM volat, může hovořit proti zavedení ENUM, ale na druhou stranu může ENUM znamenat snadnou, dosažitelnou a marketingově velmi dobře využitelnou výhodu, kterou je volání do firmy zdarma. Jinou, pro firmy velmi zajímavou oblastí, je také volání po internetu na firemní mobily. Představte si jednoduchý příklad, máte zaměstnance se služebními mobilními telefony. V případě, že jsou v kanceláři, jsou v dosahu připojení na Internet a je možné spojit hovory po internetu bez využívání GSM sítě. Pokud taková osoba v dosahu připojení na internet není, půjde hovor standardní cestou. Úspora v tomto případě může být obrovská.

Podmínku ovšem je, aby byl přístroj připojený k Internetu, nebude problém spíše zde?

Samozřejmě, ale existují mobilní telefony, které to již dokážou. Přibývají přístroje, které se umí k Internetu připojit přes WiFi. Není nutné samozřejmě používat pouze WiFi, ale lze použít jakékoliv dostatečně rychlé připojení k Internetu. To nás ale spíše ještě čeká se sítěmi 3G.

Pojďme se ještě vrátit k mému prvnímu dotazu, jak byste zrekapituloval první rok fungování ENUM v České republice?

ENUM byl spuštěn v září 2006 do pilotního provozu a do ostrého provozu v lednu 2007. Aktuálně máme 17 registrátorů ENUM domén, těch je registrovaných něco přes 3100, které ale pokrývají zhruba 560 000 telefonních čísel. Je to proto, že pokud má nějaká organizace od operátora přidělený celý blok čísel, mohou být sdružena pod jednou doménou. Mezi zeměmi, ve kterých je ENUM v provozu, patříme k těm, kde je technologie nejrozvinutější. V přepočtu na obyvatele jsme na tom například lépe než Němci, kteří jsou, co se týká počtu internetových domén, jedni z nejvyspělejších v Evropě. Hodně čísel samozřejmě generuje sdružení CESNET. Jinak zhruba 65 procent čísel mají registrováni jednotlivci, zbytek pak připadá na firmy a instituce. Co se týče samotného rozvrstvení, 95 procent tvoří běžná geografická čísla a o těch zbytkových pět procent se dělí negeografická čísla a mobilní telefony.

Proč je podle vás mobilních čísel s ENUM tak málo?

Je to proto, že je nabídka přístrojů, které umožňují nativně duální volání přes GSM a Internet, zatím velmi malá. Jediný z výrobců, který to ve větší míře podporuje, je Nokia. U ostatních chytrých přístrojů je potřeba minimálně doinstalovat a pro volání přes Internet používat nějakou aplikaci, což je nepohodlné. U většiny běžných mobilních telefonů nejde ovšem volání po Internetu zprovoznit vůbec.

Proč nenajdeme službu ENUM v nabídkách naších VoIP operátorů?

ENUM najdeme aktuálně pouze v nabídce třech operátorů – Voipex, Netway a CL-NET, kteří ENUM plně podporují, což znamená, že z jejich sítě lze volat přes ENUM a že pro své zákazníky registrují ENUM domény. Dalšímu rozšíření se brání sami operátoři. Udávají většinou dva důvody. Tím prvním je, že se operátoři obávají kvality přenosu přes veřejný Internet. To je pochopitelně alibismus, páteřní síť je ve vztahu k hlasovým službám opravdu dostatečně naddimenzovaná. A pokud někde vzniká problém, je to vždycky záležitost poslední míle, tedy připojení uživatele k síti svého ISP.

Jako druhý důvod uvádí, že po ENUM není poptávka. Skutečností ale je, že zájem nebude až do okamžiku, kdy službu začnou nabízet. Pravdou je, že o této možnosti uživatelé nevědí.

Ve skutečnosti tedy bude problém spíše v tom, že telefonní operátoři nehledají nové služby s novými obchodní modely. Je to pochopitelné u dominantního operátora, který by přišel o silný zdroj příjmů. O to podivnější je to ale u menších operátorů, kteří se snaží ukousnout těm velkým hráčům tržní podíl. Dokud se o to budou pokoušet jejich vlastními zbraněmi, nebude to fungovat. Čím déle budou ovšem operátoři přešlapovat na místě, tím se zvyšuje riziko, že je předežene nějaká začínající internetová firma.

Navíc ENUM si můžete pořídit i sami, zcela bez pomoci operátora.

Co k tomu bude potřeba?

Budete potřebovat telefon schopný volat po Internetu, telefonní infrastrukturu, která se dokáže podívat do ENUM registru a registrovanou ENUM doménu k telefonnímu číslu s údaji o SIP účtu, na který se spojovat.

Co rozumíte pod pojmem telefonní infrastruktura?

V případě firem je telefonní infrastrukturou myšlena firemní pobočková ústředna či brána. U domácností je situace o něco složitější. Tam může do registru ENUM nahlížet buď samotný telefonní přístroj nebo malá domácí brána. Ve většině případů to bude u domácností muset provést ústředna operátora.

Ještě nám prozraďte, jaké máte plány s ENUM v nejbližší budoucnosti.

BRAND24

Poté, co jsme rozšířili povědomí o ENUM mezi samotnými operátory, zaměříme se nyní na koncové uživatele. Pokusíme se jim vysvětlit, co ENUM je a jaké výhody přináší. Důležitou mezinárodní aktivitou, kterou plánujeme právě v této oblasti, bude vytvoření značky pro výrobce zařízení, služby operátorů a další. Ta bude jasně identifikovat produkt podporující ENUM, stejně jako je dnes možné podle loga snadno poznat produkty s Bluetooth nebo WiFi.

Děkuji za rozhovor.

Chcete volat přes ENUM?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).