Hlavní navigace

Petr Bednář: konkurencí Streamu je spíš Nova než N-joy

25. 1. 2008
Doba čtení: 17 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Projekt Stream.cz lze snadno označit za nejvýraznější novinku českého Internetu za loňský rok, což stvrdilo i vítězství v kategorii Projekt roku ankety Křišťálová Lupa 2007. Výkonného ředitele má ve svém čele čtyři měsíce a nelehké období hledání ideální podoby prý už za sebou. Nyní těží ze spolupráce se Seznamem i bývalých zaměstnanců Novy a chystá nový vzhled i obsahové formáty.

Jak dlouho už ve Streamu vlastně jste?

Pět měsíců, od září. Jako výkonný ředitel od poloviny října.

Máte tedy na starosti denní provoz, zatímco Miloš Petana spíš…

Pan doktor Miloš Petana je generálním ředitelem firmy. Rozhoduje tedy o všech podstatných otázkách, řídí strategické směřování firmy a zastupuje navenek. Víc zasahuje do běžného provozu televizní části firmy, se kterou má zkušenosti. Já se tady věci o televizi učím.

Když je třeba oslovit televizní tvůrce, konzultovat, jestli tvorba toho a toho má stát dvacet nebo třicet tisíc, má Miloš Petana mnohem větší zkušenosti než já. On také oslovil a přesvědčil Michaela Čecha, velmi úspěšného režiséra, aby přijal pozici ředitele programu.

Petr Bednář
Petr Bednář
  • Výkonný ředitel Global Inspiration, s.r.o.
  • Posledních sedm let až do června letošního roku pracoval ve vydavatelství Ringier ČR, naposledy ve funkci ředitele Online divize.
  • V letech 2003 – 2005 také předsedal Sdružení pro internetovou reklamu.
  • Po studiích (Fakulta informatiky a statistiky na VŠE) se věnoval práci v médiích (Česká informační agentura, Euronews, Strategie).

Kolik je lidí, kteří mají zkušenost s televizní produkcí?

Kromě Michala Čecha je tu také šéf televizní výroby (rovněž přišel z Novy), šéfredaktor zpravodajství, dohromady zhruba patnáct, dvacet lidí, plus externisté – kameramani, střihači. Ne všichni jsou z Novy. Firma je zhruba půl na půl internetová a televizní.

Televize a Internet? Oddělené světy

Jak probíhá komunikace mezi těmi dvěma polovinami? Lidé z televize a Internetu jsou přece jen svým založením jiní.

Pro mě bylo největším překvapením, jak velká vzdálenost mezi nimi je. Komunikace s nimi probíhá, bavíme se často, občas nahlas a vzájemně se učíme, co umí druhá strana a snažíme se pochopit naše argumenty. Říkám naše, protože já přece jen patřím spíš k té internetové části, protože mám kořeny na Internetu. Klidně přiznám, že to není snadný proces, a debat máme hodně, protože lidé, kteří pracují v Internetu a v televizi, jsou svým naturelem opravdu různí. Televize je více o emocích, zatímco Internet je spíš chladný, racionální.

V čem se ta propast ještě projevuje? O čem diskutujete?

Ne propast, ale rozdílnost názorů. Teď třeba pracujeme na nové podobě Streamu, který se má zase posunout někam dál. Bavíme se o tom, jak na Internetu pojmout televizní specifika, jako je např. selfpromo, jak vhodně ukázat věc, která bude za čtrnáct dní. Vymýšlíme, jak tyto věci převést na web, protože přenést mechanicky z televize na Internet prostě nejdou. Takže třeba nový web je pro debatu mezi lidmi z televize a z Internetu velké téma. Ale nejsou to vybetonované místnosti, které se mezi sebou nebaví. Debaty mezi nimi rozhodně jsou a všichni se snažíme poslouchat druhou stranu. Protože občas přijdou lidé od televize s věcí, která by člověka z webu ani nenapadla. Stokrát řeknete, že je to blbost, a pak jednou řeknete: ‚No jo, proč my to vlastně děláme takhle, když by to šlo udělat i jinak?‘

Patrick Zandl měl nedávno na svém blogu úvahu, že lidí, kteří rozumí televizi i Internetu, je v Česku pár desítek…

Těch pár desítek je, myslím, nadnesených…

Kolik jich máte ve Streamu?

Lidé, kteří umí oboje, jsou možná dva, tři. A ještě každý z nich pochází z některé z obou větví. Není to tak, že bychom zde měli někoho, kdo je skvělý v televizi a zároveň na Internetu. Takový člověk, který by uměl skutečně do důsledků oboje, není v Česku, myslím, ani jeden. Ale lidí, kteří rok, rok a půl už vstřebávají oba světy, tady už několik je a snažíme se, aby i noví lidé pochopili ten druhý svět.

Kdy se má nový web spustit?

V první polovině letošního roku. Po zářijovém spuštění aktuální verze nejsme tlačeni časem, jde nám o kvalitu nového návrhu.

Můžete z něj načrtnout nějaké výrazné změny či novinky?

Bude to spíš evoluce, ne výrazné změny. Jde nám o dotažení věcí, které ještě nejsou takové, jak bychom si představovali. Zvýšení uživatelské přítulnosti, aby byl user friendly jak pro diváky, tak pro lidi, kteří uploadují videa, což s sebou nese změny na straně frontendu, ale i backendu, abychom co nejvíce zkrátili okamžik mezi dobou, kdy to člověk uploadne a kdy se to dostane na stránky, apod. Není to jen o grafice, ale i o technologii za tím.

Důležité je, jakým směrem se vůbec vydat. Jsou zde servery jako YouTube, které místo článků nabízí videa, jež jsou obvykle zábavná a krátká do tří minut. A pak jsou aplikace, které ukazují jinou cestu, nazval bych je internetovou televizí. Třeba Joost. Mnohem víc se to blíží sledování televize. Jde o to, že v tu chvíli je člověk posazen do role o něco pasivnějšího diváka, i když ne úplně pasivního. A třeba KnockaTV, tam vysílá několik kanálů v daném čase, takže si nevybíráte pořad nebo video, ale z několika kanálů. Přirovnal bych to k internetové MTV. Takže se také bavíme o tom, nakolik jít tou či onou cestou.

Vzhledem k tomu, že Stream je v Čechách největší a jediný z videoserverů, máme trochu ambice dělat oboje. Ale v tuhle chvíli se více blížíme systému YouTube. Chceme jej zkvalitnit, abychom byli pro českého uživatele na sledování krátkých videí lepší, ale současně mapujeme, co by se dalo dělat v sekci internetové televize.

Chceme všechny diváky

Dá se říci, kdo je dnes cílovou skupinou Streamu?

Řeknu-li, že jsou to všichni uživatelé Seznamu, tedy všichni uživatelé Internetu, není to až tak daleko od pravdy. Máme teď první čísla za listopad, kde máme sociodemografický profil návštěvníků Streamu poté, co začal být propagován na Seznamu, a odchylky Stream versus Seznam nejsou velké. Takže zatímco dříve byl Stream pro hodně mladé, dnes to vypadá, že jsou to v zásadě všichni, byť ten posun k mladším tam stále je.

Přizpůsobujete tomuto vývoji i obsah?

Ano. Nejbližší projekt, který budeme spouštět teď, 1. února, se jmenuje Kalendář Míši a Ríši, což je deník. Denně budeme produkovat jedno video zhruba na 3 minuty, vystupují v tom Richard GenzerMichalem Suchánkem – tím odpovídám na to, že to patří té mladší věkové skupině. Půjde o scénky na téma jména toho daného dne.

Nové projekty se snažíme dělat „pro všechny“, ale na Internetu je trošku mladší cílová skupina, takže tomu přizpůsobujeme i naši novou tvorbu.

Najde na Streamu něco i paní středního věku, která je obyčejným uživatelem Seznamu?

Určitě ano. My produkujeme videa i pro Super.cz, tam sice ještě nemáme sociodemografický profil, ale cílová skupina středního věku, tedy i ženy, tam může být. Děláme obsah i tohoto charakteru. Budeme dělat video pro Novinky, to už je ve fázi velmi pokročilých příprav. Ve fázi méně pokročilých příprav je video pro Sport.cz.

To znamená, že se vrháte i do zpravodajství? Vystřídáte na Novinkách videozpravodaj­ství ČTK?

Novinky projdou nějakými grafickými změnami, přidá se tam prostor pro videa, protože dnes je tam jen jedno video denně, přibude archív. Videa budeme přidávat kromě videosekce i dovnitř článků, což se dnes, myslím, neděje vůbec. Budeme mít jak ČTK a Reuters i vlastní tvorbu plus nějaké další zdroje.

Jak budou vypadat reportáže a sportovní sekce?

To zatím neprozradím, protože je to ve fázi příprav. Jasně víme, co budeme dělat na Novinkách, Sport připravujeme.

Mohou se diváci těšit na sportovní přenosy?

Hodně záleží na zájmech inzerentů, protože videa děláme proto, abychom prodali reklamu. Budeme vycházet z potřeb a zájmů inzerentů, ať už na Novinkách, nebo na Sportu.

Jakým způsobem budete reklamu k videím připojovat?

Zatím se připojuje videospot (10 a 30 vteřin) před i za video, speciální projekty můžou mít prodané bannerové pozice. Další možností je product placement, chceme jej zabudovat do větších pořadů. Další formát může běžet spolu s videem: běží video a dole v rohu je zobrazena reklama, na kterou mohu kliknout.

Trh s videoreklamou je v plenkách

O který z formátů je ze strany inzerentů největší zájem?

Trh videoreklamy na Internetu je v plenkách. Takže nelze mluvit o tom, je-li lepší reklama pod, před nebo za video. Tématem je přesvědčit inzerenty, že videoreklama na Internetu skutečně funguje, přináší prvky, které normálně získávají v televizní reklamě, a to za nižší cenu. Tzn. imagetvorný prvek, emoce, který vzbuzuje spot v televizi, je možné vytvořit i na Internetu. Trh vzniká, budujeme ho se Seznamem, protože prodej inzerce je celý řešen Seznamem.

Jakým způsobem reklamu prodáváte a jak odhadujete nebo měříte počty lidí? Na televizním trhu jsou už vypracovány nástroje a metody, jak pracovat s cílovou skupinou, zatímco na Internetu je to pořád nová věc…

Můžeme zatím používat nástroje pro prodej bannerové reklamy, víme, kolik lidí chodí na Stream, na video na Supru, máme jejich sociálnědemogra­fický profil, navíc známe počet přehrání videí. To znamená přehrání našeho videa nebo k němu přiložené reklamy. Inzerenti se přesně dozvědí, kolikrát byla jejich reklama přehrána.

Co vám partnerství se Seznamem dalo, kromě toho, že vám přivádí návštěvníky?

Videa na Supru, na Novinkách, Sportu atd. jsou profilem pro další expanzi, rozšíření záběru, prodej inzerce a silného partnera, který je schopen inzerci prodat efektivněji než nezávislá menší firma. Určitě nám také dodalo stabilitu. Největší devizou je kolem dvou milionů návštěvníků Seznamu denně.

Vraťme se do doby, kdy jste přicházel do Streamu. Tehdy vám ještě o tomto partnerství nebylo nic známo?

Já jsem přicházel v době, kdy to na veřejnosti nebylo známo vůbec. Měl jsem informace, že s velkou mírou pravděpodobnosti k němu dojde.

Takže to byl důvod, který vás přiměl nabídku přijmout?

Byl to rozhodně dobrý argument pro. Zpětně se nedá říct, zda bych to jinak nepřijal. Byl tady zajímavý projekt Stream, a k tomu vysoká míra pravděpodobnosti, že poskočí o řád výš tím, že získá podporu Seznamu.

Jak by vypadal Stream dnes, kdyby podporu Seznamu nezískal?

Byl by asi trošku menší, skromnější a měl by menší návštěvnost. Ale pokud jde o stránky, žádný zásadní rozdíl by tam nebyl. Dřív byl zaměřen na užší cílovou skupinu, to by si asi držel. Nedošlo by k rozkročení, tvorbě videa pro masy uživatelů, rozšíření trhu na různých obsahových webech Seznamu.

Zasahuje Seznam do nové podoby Streamu?

Rozhodně to konzultujeme, ale zatím je to interní záležitostí Streamu. Zejména do programového konceptu Seznam aktivně nezasahuje.

Co se týče reklamních videoformátů, jak se stavíte ke spotům, který nejsou klasickou reklamou, ale fungují tak?

My se zásadně nebráníme, aby nás někdo takto použil, a obchodně jsme schopni nabídnout pomoc k odstartování mediální kampaně. To znamená preferenční umístění videa někde na začátku. I virální video obvykle potřebuje počáteční masu uživatelů, aby mohlo začít fungovat.

YouTube už v Česku není důvod používat

Jak se díváte na českou konkurenci, jako je N-joy?

Je to konkurence v jedné části, v uživatelských videích. Distribuují videa, která tvoří uživatelé, takže jde o prostou kopii YouTube. My jsme pouze obdoba YouTube, protože oproti nim máme vlastní tvorbu.

Pro nás není N-joy konkurencí. Nejsou známa žádná jejich čísla, takže se velmi těžko komentují. Nepřinášejí nic zásadně nového.

Proč by měl český uživatel používat Stream místo YouTube?

Je tam vlastní tvorba, kterou jinde nenajdete, a jako český tvůrce máte větší šanci dostat se mezi uživatele, jsou tam jen čeští uživatelé. Důvod používat YouTube v Česku nyní vůbec není.

Máte nějaké statistiky o tom, že české video na YouTube zhlédne méně lidí než na Streamu?

Občas to sledujeme a je to tak. Noisebrothers jednu dobu vkládali videa na Youtube i k nám a jejich poslední videa MTV u nás dosáhla naprosto úžasných výsledků, každé má asi 350 tisíc zhlédnutí. V tuto chvíli stále rostou, i když ne tak dramaticky jako na začátku. To jsou čísla, kterých na YouTube nedosáhnou.

Dříve jste plánovali, že se o zisky z reklamy rozdělíte s autory videí. Bude tomu tak?

Na tom teď pracuje Seznam, bude to zabudováno do reklamního systému, který to bude schopen potom počítat, protože to nelze dělat ručně, musí tam běžet nějaký automat. Je to v chodu, není to hotovo.

Očekáváte od toho výrazný nárůst zájmu o Stream?

Nečekám, že by se rázem skokově a napořád zvýšil počet kvalitních uživatelských videí. Počet lidí, kteří jsou v Česku schopní dělat kvalitní videa – nemyslím něco ukrást, ripnout z televize a dát to na web, ale skutečně něco vytvořit – není mnoho. My se je už nyní snažíme cíleně oslovovat, takže na nějaké technologické řešení čekat nemusí. Nabízíme podmínky, za nichž u nás můžou publikovat svoje videa. Mám radost, že se objevují uživatelé, kteří jsou schopní mezi sebou těmi videi reagovat. Pokusy tady jsou, a když přineseme nějaký finanční motiv, zvýší se počet lidí, kteří to zkusí, ale není to hlavní, protože lidem nedáme sto tisíc za měsíc, aby se tím živili. Pro ně to bude přilepšení a ohodnocení toho, že jejich koníček jim může přinést peníze. Jako u blogů: pokud to lidem nosí peníze, jsou relativně malé, nedělají to kvůli nim. To může být další motiv, aby svá videa dávali na Stream. Ale nemyslím, že se potom spustí vlna nových, geniálních tvůrců videí.

Kolik uživatelských videí denně nebo týdně přibývá?

Zhruba sto denně.

A kolik z nich se dostane po úpravě na web?

Desítky jsou ty, které projdou naším filtrem a na web se dostanou. Odfiltrováváme jednoznačně pornografii a věci, které odporují zákonu.

Zvýšil se počet amatérských videí po spojení se Seznamem?

Hodně. Ne tolik, o kolik se zvedla návštěvnost, ale hodně.

Jaký je podíl těch, co nahrávají video, proti tomu, jaká je návštěvnost?

Návštěvnost na Streamu jako takovém je kolem 100 000 lidí denně (plus dalších sto tisíc na video.super.cz). Jestli přijde sto videí denně, je to 0,1 % všech návštěvníků, což zhruba odpovídá zahraničním videowebům.

Budete do uživatelských videí vkládat reklamu?

Uvidíme. Zatím kvůli tomu, abychom ji mohli bez problémů vkládat, tvoříme vlastní obsah, protože inzerenti chtějí mít kontrolu nad tím, kde se jejich reklama objeví. Pro ně je důležitý kontext, takže jim nabízíme speciální produkty, kam reklamu vkládáme. Některý formát do uživatelských videí asi pustíme a některý ne.

Jsou na to zadavatelé a agentury připravení? Říkal jste, že trh je teprve v plenkách.

Myslím, že to chápou. Vědí, že tam peníze budou dávat, jen musejí změnit zaběhané procesy, kdy se vždycky dalo tolik a tolik procent do televize.

Kdo tu reklamu vyrábí? Přizpůsobily se tomu nějaké agentury, nebo ji děláte vy?

Buď klient dodá reklamu, kterou má z televize nebo upravenou z televize, nebo nabídneme vytvoření reklamy my.

Jak velký je podíl těch, kdo zhlédnou celý spot včetně reklamy?

Nástroj na měření počtu lidí, kteří danou reklamu skutečně dokoukají, není úplně triviální, a ještě pracujeme na jeho zlepšení. Proto nechceme publikovat čísla dřív, než si jimi budeme zcela jisti.

Někdy v začátcích Streamu se objevovala napůl oficiální vyjádření, že účelem projektu je nečekat na výsledek digitalizace televizního vysílání v České republice a zkusit vlastní projekt tam, kde je to možné, tzn. na Internetu, a dostat se tak k divákům, kteří také zatím čekají na digitalizaci. Platí to pořád, že vás zajímají i ti lidé, kteří si jinak pouští třeba Novu?

Ti nás opravdu zajímají. Otázkou spíš je, jestli lidi za chvíli bude zajímat digitalizace. Jestli zdržování, odsouvání a lobbing, který to celé brzdí, nezpůsobí, že digitalizace jako vývojová fáze bude přeskočena a nahradí ji Internet.

Budou na to za dva roky lidé připraveni, když polovina populace počítač stále nepoužívá?

Mluvíme samozřejmě o počítačově a internetově gramotné populaci, které je dnes přes 50 %. Rychlost počítačů v domácnostech je dostačující na konzumaci videoobsahu. Pro mě bylo překvapením, že Stream má špičku večer. Není to tak, že na videa koukají lidé jen v kancelářích. Koukají, ale špička přichází večer, po zprávách v televizi nebo během zpráv, mezi sedmou a devátou, po deváté to začne klesat. Ale lidé vnímají video na Internetu jako náhradu za televizi.

Množství lidí, kteří si sednou do křesla a místo velké bedny si pustí notebook, nebo si jej připojí k velké televizi, poroste. Ta poptávka tady je. Zvažujeme nasazení filmů, chceme otestovat, co to udělá. Jak se to dostane na obrazovku, to je technická záležitost. Budeme zvyšovat kvalitu domácích videí podle toho, jak poroste kvalita domácího připojení.

Je vaším konkurentem Nova?

Pokud budou na Internetu tak aktivní, jak říkají, pak budou naším konkurentem.

Máte strategii, kde by se počítalo s tím, co Nova udělá?

Předpokládáme, že se budou hodně zaměřovat na zpravodajství. Pro nás to znamená, že videozpravodajství pro Novinky chceme mít kvalitní a chceme ho mít dřív než Nova. Takže samozřejmě sledujeme, co Nova dělá.

Plánujete, že byste kromě Novinek dodávali videozpravodajství ještě třetím stranám?

Pokud s námi nebudou v přímém konkurenčním vztahu, možné to je.

Jak je hodnotíte internetovou televizi iDnes?

iDnes začal s videem poměrně brzy, ale jsou stále ve fázi zkoušek toho, co půjde nebo nepůjde. Jsou relativně silní ve sportu, teď začali dělat fotbalové přenosy. Jejich televizní zpravodajství je dle mě slepá cesta, protože kopíruje televizní model, který přenáší na Internet. Nikdy jsem to nebyl schopen dokoukat celé, protože mi ten formát připadá nudný.

Autorská práva si hlídáme

Jaký úspěch má Peklo? Kolik lidí se pravidelně dívá?

Počet zhlédnutí bylo u prvních dílů okolo 180 a postupně to narůstá, blíží se to 200 000 zhlédnutí. Reakce diváků je pozitivní, a také Peklo pomohlo v nakročení ke klientům a agenturám. Je to profesionální tvorba, která pro Internet v vznikla a ke které je možné doplnit reklamu. Neříkám, že je Peklo vyprodané, ale je to pro klienty ukázka, že funguje. Řeknou si, že to děláme v takové kvalitě, že až přijdeme příště, tak nám do toho peníze dají.

Už se vám někdo ozval, že nějaké video na Streamu porušuje autorská práva?

Stane se to, my samozřejmě reagujeme, a pokud má ten člověk pravdu, video stáhneme.

A kdyby někdo procházel nově přidaná videa, není-li tam poslední díl Simpsonů?

Co jsme schopni projít, procházíme. Neříkám, že sto procent všeho je schváleno dopředu. A budeme implementovat funkci, aby člověk, když narazí na ukradené video, nemusel hledat kontakt a psát nám nebo telefonovat, ale přímo klikne a pošle nám upozornění, že tohle video by u nás nemělo být, protože je kradené nebo pornografické. A my na to budeme reagovat.

Když se váš obsah objeví na YouTube, budete kontaktovat YouTube, aby jej stáhl? Už se to stalo?

Ano. Koupili jsme práva k Patovi a Matovi, a poté jsme podnikli kroky k odstranění tohoto večerníčku z YouTube. Zatím tam ještě zbývají různé dabingy a ukázky, ale celé díly už jsou pryč, lidé si je můžou zdarma pustit na Streamu.

Jak se v takovém případě vyrovnáváte s legislativou v oblasti autorských práv?

Není to snadné. Byl jsem v šoku, když jsem zjistil, že jeden z problémů videoreklamy je, že když si jako inzerent necháte vyrobit reklamu, ve standardních smlouvách není uvedeno, že se smí pouštět na Internetu. Je to absurdní situace, která se teprve bude řešit. Klienti se budou muset naučit psát smlouvy i s tímto dodatkem.

Vy jste přišel do Streamu z Ringieru. Myslíte si, že velké vydavatelské domy umějí využívat Internetu tak, jak by mohly?

Moje zkušenost s velkými vydavatelskými domy v cizině je, že si příliš dlouho říkaly, že Internet je moc malý a nejsou tam žádné výnosy z prodeje, na které jsou zvyklí, a tudíž to dělat nebudou, protože to nestojí za to. Občas udělali nějaké menší aktivity. Nikdy to nevedlo k proměně firmy, aby změnila svůj způsob podnikání. Klasická média si říkala, že umí tvořit obsah, a až na Internetu bude dost peněz, přijdou a všechny převálcují. Neuvědomili si, že Internet jim vyrostl za zády, aniž si toho všimli, částečně proto, že má výnosy z řádkové inzerce, z katalogu, a že tyhle výnosy jsou možná důležitější než bannerová reklama. To jsou peníze, o které tiskoví vydavatelé nepřicházejí, takže je zase tolik netrápily. Ale tím Internet vyrostl na něčem jiném, než je typická reklama typu display. Seznam měl obrat už miliardu, což je víc, než mnohé klasické vydavatelské domy.

Druhá chyba bylo přesvědčení, že obsah je král. Jenže obsah v tisku je jiný než obsah na Internetu, a především – Internet je kombinace obsahu a služeb. A vydavatelské domy v Česku s výjimkou iDnes neinvestovaly do technologické části, nevědí, jak udělat jakoukoliv aplikaci. Většina z nich to v minulosti řešila outsourcingem, nemají znalost toho, jak se na Internetu něco naprogramuje.

Myslím, že do budoucna budou úspěšné projekty kombinovat obsah a službu. Krásným příkladem je Google Maps, kam můžete přidávat fotky. Kombinace obsahu, fotek, navíc od uživatelů, a aplikace, kterou někdo naprogramoval. Jakou přidanou hodnotu k tomu může dát klasický vydavatelský dům? Články o cestování? Ty si portál může koupit. To jsou věci, které klasičtí vydavatelé podcenili. Printový trh mírně stagnuje, spíš než pokles výnosů z prodejů hrozí ztráta inzerce, která se bude rozdělovat čím dál tím víc ve prospěch Internetu.

Na závěr: používáte vy sám Stream?

Používám. Mám ho jako pracovní nástroj.

Měl jsem na mysli spíš pro zábavu.

BRAND24

Já se u toho docela pobavím. V pondělí a ve čtvrtek pravidelně koukám na Peklo s Landou, a to je pro mě jednoznačně zábava.

Děkujeme za rozhovor.

Uveřejnili byste své video na některých stránkách přednostně, kdybyste za něj mohli dostat honorář?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).