Rok 2006 byl na světovém Internetu ve znamení (amatérského) sdíleného videa a nových „televizí“ typu YouTube.com. Letos se tohoto trendu možná dočkáme také v tuzemské síti všech sítí.
Tento předpoklad naplňuje start ambiciózního serveru Stream.cz. Už jeho betaverze, spuštěná 21. prosince, poutá značnou pozornost. Podle posledních zpráv sleduje Stream TV deset tisíc návštěvníků denně. Oficiálního spuštění a reklamní kampaně bychom se měli dočkat za pár týdnů. Již nyní ale můžeme nahlédnout pod pokličku celého projektu.
Zkratka „české YouTube“, která by ohledně Stream TV někomu mohla přijít na mysl, je nevhodným zjednodušením. Od zavedených zahraničních serverů se sdíleným videem se Stream TV liší tím, že nabízí vlastní produkci, natáčí vlastní pořady. Možnost přidání vlastního videa z ulice samozřejmě nebude chybět, v beta provozu ale stejně jako řada dalších funkcí chybí.
Kdo a co stojí za Stream TV
Stream TV je připravována už téměř rok. Provozovatelem je firma Global Inspiration s.r.o., které šéfuje Miloš Petana. Jeho jméno je spojeno s televizní branží; spoluzakládal soukromou televizní stanici Premiéra, v devadesátých letech vedl Primu. Nyní je majitelem sítě obchodů BontonLand. Významným členem týmu Stream TV je také Patrick Zandl, zakladatel serveru Mobil.cz, známý podnikatel a publicista.
Projekt v současné době zaměstnává více než třicítku lidí na plný úvazek, dalších několik desítek lidí (zejména herců a dalších profesí) na kontrakty.
Podle Miloše Petany bylo v roce 2006 proinvestováno téměř 20 milionů korun, v tomto roce Stream TV spolkne další investice v řádech desítek milionů korun. Investice pocházejí výhradně ze soukromých zdrojů.
Co je vlastně Stream TV
Pojďme se na Stream.cz blíže podívat. Odpovědět na otázku v mezititulku, tedy „co“ Stream.cz vlastně je, není úplně jednoduché. Asi se shodneme, že jde o nové médium, o audio-vizuální svět. S trochou tolerance můžeme používat pojem „internetová televize“. Do klasické televize má ovšem projekt daleko, v něčem ji zase přesahuje. Patrick Zandl v úvodním přivítání věští, že podobný server zlidoví pod označením „stream“, stejně jako vysávání prachu nazýváme luxováním a hledání na webu googlováním – slovem, které se už dostalo do slovníků. No, uvidíme.
V jistém smyslu je Stream.cz vlastně kočkopes, když kombinuje různé formy (úspěšných) médií. Něco si bere od staré televize (vlastní produkce), něco od starších (diskuse) i nových internetových serverů (blogy). To vše je (bude) prošpikované funkcemi, které bývají zaobalovány pod název web 2.0 (komunitní síť, tagy).
K přehrávání videí na Stream TV je doporučována přípojka alespoň 512 kbit/s a přehrávač Flash ve verzích 8 či 9. Ten byl zvolen pro svou většinovou dostupnost na počítačích uživatelů. V současné době je kapacita sítě zhruba 20.000 simultánních uživatelů, do léta ji Stream TV plánuje minimálně zdesetinásobit.
Momentálně Stream TV běží v testovací verzi, a tak některé funkce chybí. Třeba ovládání videí. Ovládací funkce budou u všech našich videí včetně hudebních klipů. Vyhodnocovali jsme, jak lidé vnímají přehrávání videa nekomplikované o ovládací prvky, a ukázalo se, že ve skutečnosti jsou na ně natolik zvyklí, že je vůbec nestresují. V současné době se nasazují a budou v průběhu ledna.
Videoservery se mnohdy potýkají s porušováním autorských práv ze strany uživatelů (použitá hudba ve videích apod.), Stream.cz deklaroval, že právní otázky má pod kontrolou. Ještě než se ale pořádně rozjel a umožnil upload uživatelského materiálu, už musel stáhnout koncert Anety Langerové ze Říčan.
Cílová skupina
Co tedy na Stream TV naleznete? Lepší otázka zní, pro koho je obsah Stream TV určen: V současné době se orientujeme hlavně na mladší uživatelskou skupinu, věkové rozmezí 18–25 let. Pečlivě vyhodnocujeme, jaké pořady která věková kategorie sleduje, a podle toho budeme obměňovat programovou skladbu. Našeho „diváka“ tedy definujeme jako ‚mladého a aktivního člověka‘ a tím myslíme spíše mladý duchem než papírově deklarovaným věkem,
říká Miloš Petana.
Že provozovatelé netouží právě po mladých intelektuálech, o tom svědčí samotný obsah. Úspěchu dosahuje anketa mezi teenagery a důchodci na téma ženského poprsí. Také je tu jakási reality show o nemytých vlasech. Čtvrtníčkův seriál (který prý vidělo už přes 120.000 různých uživatelů) Gynekologie 2 postrádá humor a snad nejvíc poví video o nešťastníkovi, který se plácá talířem do hlavy.
Obsah je tvrdě zaměřen na masy. Pokud jej nechápete nebo vám přijde stupidní, patrně nebudete cílovou skupinou. Je úplně zbytečné ptát se, kdo a proč se na to může koukat. Statistiky návštěvnosti jistě dokážou, že je mnoho těch, kteří potřebují brutálně zabíjet volný čas. Některé nápady jsou sice velmi zajímavé a svěží (talkshow Limuzína), ovšem samotné zpracování asi neopustí mantinely laciného bulváru „pro mladé“.
Byznys plán
Zaměření videí nekritizuji, jen konstatuji. Nenalhávejme si, že český (internetový) národ většinově nezajímá masová zábava. Vytyčení správné cílové skupiny je určitě důležitým předpokladem k úspěchu. Miloš Petana odhaduje, že se společnost během tří let dostane do provozního zisku. Jeho zdrojem by měly být reklamy.
Výhodou je, že můžeme experimentovat s nejrůznějšími formáty, jsme technologicky i kreativně připraveni na nejrůznější netradiční formáty, jako jsou videa s aktivní hypervrstvou. Předpokládáme, že kombinace tradiční audiovizuální reklamy, kterou inzerenti dobře znají, spolu s kreativním přístupem a netradičním médiem na trhu zaujme,
říká Miloš Petana. Stream.cz se nebude vyhýbat ani tradiční bannerové reklamě, ale nechce její přítomností odradit od sledování videa.
Přímou, zavedenou a českou konkurenci zatím Stream.cz nemá (ale to by se mohlo změnit). Stream.cz nepovažuje ani zahraniční servery (Google Video, YouTube), ani klasické české televize za svou konkurenci. Šéf internetové televize odpovídá vizionářsky: Nejsme pasivním médiem. Za konkurenci bychom mohli spíše označit kluby a hospody, kde se lidé potkávají a komunikují spolu…
Na rozdíl od běžných televizí my přesně víme, v kterém momentě sledování videa od nás lidé odešli a sledování ukončili, takže můžeme pracovat s velmi detailními informacemi,
předpokládá Miloš Petana.
Nové vize televize
Zdá se, že audio-vizuální obsah bude hrát na Internetu významnou roli i nadále. Kromě Streamu se v tichosti rozvíjí dosud veřejnosti neznámý server N-joy.cz, který se zatím tváří jako klasický server pro sdílení videa. Své místo patrně najde také na portálu Tiscali.
Prostor pro uživatelská videa se tak v příštích měsících utěšeně rozroste (a také se objeví příležitost pro social media marketing v českém podání). Snad se najde dostatek technicky vybavených nadšenců, kteří videa nejen sledují, ale i nahrávají. Prodej digitálních kamer sice není ohromný, ale webkamery a hlavně mobilní přístroje už dovedou leccos koukatelného natočit a díky rychlému připojení také publikovat. Zajímavé bude sledovat nejen aktivitu a tvůrčí schopnosti uživatelů (žádné finanční motivace mimochodem Stream.cz nechystá), ale i jak se podobné servery uživí. Přece jen pravděpodobnost, že je koupí Google, je docela mizivá. Každopádně Stream TV zasluhuje pochvalu za odvahu a invenci, kterou na českém Internetu vídáme zřídkakdy. Možná právě takový projekt motivuje lidi k pořízení broadbandu.
Na závěr jen lehounce zmiňme The Venice Project. Tomu ještě do zprovoznění nějaký ten pátek zbývá, ale čistě internetová televize slibuje další posun nejen ve světě online médií.