Hlavní navigace

Pomůže liberalizace českému Internetu?

28. 8. 2000
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Odpůrci nového telekomunikačního zákona tvrdí, že oddalování liberalizace trhu s telekomunikacemi škodí rozvoji českého Internetu. Je toto tvrzení skutečně pravdivé? Dosáhneme liberalizací telekomunikačního trhu skutečně toho nejlepšího pro běžného domácího uživatele? A jak bude telekomunikační trh vypadat po liberalizaci?
Co bude následovat po liberalizaci českého telekomunikačního trhu? Odpověď na tuto otázku nezná pravděpodobně nikdo, ale s ohledem na chování trhu zahraničního můžeme alespoň předpokládat, jak se bude celá situace vyvíjet. Se vznikem dalších poskytovatelů hlasových služeb přijde budouvání nové telekomunikační infrastruktury – většina vzniklých telefonních operátorů se však soustředí na vybudování sítí ve vybraných lukrativních oblastech a případně na vybudování páteřních okruhů mezi důležitými body. Segment domácích uživatelů se ale nachází mimo tyto lukrativní oblasti – z pohledu běžného uživatele bude tedy klíčová otázka „poslední míle“. Poslední míle je v současné době majetkem Českého Telecomu, který nemá vůli a ze zákona ani povinnost poskytovat část této kapacity konkurenčním operátorům. Nový telekomunikační zákon přinese pro Český Telecom nutnost pronájmu poslední míle konkurenčním operátorům na základě žádosti zákazníka, a to pravděpodobně za standardních komerčních podmínek.

Nyní se na tento problém podívejme ze zcela opačné strany. Jak se v současné době v České republice žije poskytovatelům Internetu zadarmo? Odpověď zní špatně. Poskytování Internetu zadarmo je nyní především investicí do budoucna – se vznikem nových telekomunikačních operátorů se na českém trhu utvoří silná konkurence a snahou každého operátora bude, aby do jeho telekomunikační sítě směřovalo co nejvíce telefonních hovorů. Telefonní hovory přinesou operátorům finanční prostředky v podobě telefonních poplatků od zákazníků nebo alespoň v rámci propojovací dohody s ostatními operátory. Protože poskytovatelé Internetu zadarmo mají velký objem zákazníků – byť pouze domácích uživatelů – znamená to, že pokud daný telekomunikační operátor připojí poskytovatele Internetu zadarmo, bude do sítě tohoto operátora směřovat množství volání. Operátor tedy bude profitovat z příchozích hovorů a na oplátku bude platit poskytovateli Internetu zadarmo provize, které umožní tomuto poskytovateli vytvářet zisk.

Popsaná situace nastane bezprostředně po definitivní liberalizaci. Následně vypukne na telekomunikačním trhu boj o zákazníka, který bude pravděpodobně doprovázen pádem cen. Tento pád cen vyvolá nejspíše Český Telecom, protože se bude snažit konkurenční operátory hned z počátku oslabit. Slabší subjekty na trhu bude v této chvíli plně zaměstnávat reklamní kampaň, která bude orientována především na osvětu zákazníků. Předpokládám jednu z nejmasivnějších kampaní v dějinách českého trhu, která bude mít na následek dostatečnou medializaci tématu – i přes tento fakt však řada běžných zákazníků u Českého Telecomu zůstane, a to buď ze zvyku, nebo díky skutečnosti, že Český Telecom bude mít nejnižší ceny. Na pád cen nebude většina společností schopna odpovědět, protože je bude reklamní kampaň finančně vyčerpávat – uvědomíme-li si objem investic do reklamy Českého Mobilu v poměru se současnou penetrací 3% a připočítáme-li skutečnost, že Český Mobil proniká sám na relativně liberalizovaný trh… pravděpodobně vypukne mediální peklo.

Český Telecom si na rozdíl od ostatních telekomunikačních operátorů může pád cen dovolit, protože na podobnou situaci se kontinuálně připravuje již více než deset let. Předpokládá se, že noví telekomunikační operátoři budou Českému Telecomu moci konkurovat především kvalitou a zákaznickými službami, ale nikoli cenou – pokud totiž budou chtít operátoři nabídnout své služby domácímu uživateli, budou muset platit Českému Telecomu poplatek za pronájem poslední míle, který jim bude za všech okolností zvyšovat náklady na výstupu. Český Telecom navíc v tomto okamžiku nebude muset investovat do rozvoje své infrastruktury, protože česká legislativa mu dala náskok a poskytla dostatek času na přípravu. V klíčovém momentě pravděpodobně Český Telecom přijde s tzv. balíčky, tedy paušálními poplatky za kupříkladu místní hovory nebo právě za internetové připojení – podobná situace panuje již delší dobu na telekomunikačním trhu USA, kde uživatelé platí pouze hovory dálkové.

KL24

Pokud bude některý operátor chtít konkurovat Českému Telecomu na poli služeb pro domácí uživatele (na podobném image pracuje Contactel), bude muset rovněž přijít s paušálními poplatky. Jenže s příchodem balíčků poklesnou operátorům zisky a tudíž se sníží provize pro poskytovatele Internetu zadarmo. Délka internetového připojení nebude mít na výši provize poskytovatele žádný vliv, ale situace povede naopak k tomu, že uživatelé budou používat Internet častěji a budou na poskytovatele Internetu zadarmo klást díky dynamickému růstu odvětví stále větší technické požadavky. Z těchto důvodu se nikdy nevytvořil významný trh poskytovatelů Internetu zadarmo v USA, protože díky paušálním poplatkům bylo provozování služby ekonomicky neúnosné. Ve Velké Británii si řada společností začína po „cenové válce“ stěžovat, že někteří uživatelé jsou připojeni 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu a že situace je nadále neudržitelná.

Vycházíme-li z předpokladu, že Internet zadarmo využívají především méně zámožnější uživatelé, vypadá to se službou špatně. Přece se však najde NĚKDO, kdo na celé situaci vydělá – ten někdo bude Český Telecom. Od 1. září začně pravděpodobně provozovat také Internet zadarmo, ale sám sobě logicky žádné provize platit nemusí – stačí pouze hradit nezbytné výdaje a starat se o přimeřenou kvalitu služby. Internet OnLine bude z pochopitelných důvodů vždy připojen v síti Českého Telecomu a všichni uživatelé Internetu zadarmo od Internetu OnLine budou tedy přímo či nepřímo směřovat svá volání do sítě Českého Telecomu. Zatímco ostaní operátoři budou muset vyplácet poskytovatelům Internetu zadarmo provize, Český Telecom vlastně přitahuje zákazníky sám sobě, a to s minimálními náklady. Podobnou filozofii razí i Contactel, jenže kdo je vlastníkem poslední míle a kdo bude inkasovat poplatky prakticky z každého hovoru v České republice? Zdá se, že všechny cesty vedou do Říma.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).