Hlavní navigace

Potvrzeno: Google manipuloval výsledky vyhledávání. Soudu se ale vyhnul

23. 3. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Dva roky stará, ale teprve teď zveřejněná analýza americké FTC ukazuje, že „don't be evil“ neplatí, když jde o boj s konkurencí. Ale nejenom u Googlu.

Když americká FTC (Federal Trade Comission) před několika lety šetřila, jakým způsobem se Google ve vyhledávání chová ke konkurenci, zjistila něco, co vlastně nepřekvapí. Google podle FTC ve výsledcích konkurenci potlačoval a zvýhodňoval sám sebe. 

Ačkoliv by podobná zjištění ve většině případů vedla k žalobě na firmu, zde k ní nedošlo a Google přistoupil na dohodu, provedl několik změn a vše mu bylo odpuštěno.

Analýza FTC byla dlouho neveřejná a teprve teď ji na světlo vytáhl americký deník Wall Street Journal (paywall). Její závěry jsou přitom velmi zajímavé a odporují tehdejším tvrzením Googlu, že komise u něj žádná pochybení nenašla.

Odkazy na vlastní služby

FTC totiž zjistila, že Google konkurenci buď potlačoval, nebo nezobrazoval vůbec. A to hlavně v případech, kdy šlo o kategorie, ve kterých sám podnikal. V rámci dohody s FTC nakonec Google souhlasil se změnou algoritmů, jakoukoliv chybu nebo záměr ale nepřiznal. A tvrdil, že stejné taktiky používají i konkurenční vyhledávací stroje.

Praktické ukázky, citované v amerických médiích, zahrnují například to, že odkazy na Google Shopping se zobrazovaly nad výsledky Amazonu, nebo že Google+ Local umisťoval na lepších pozice než stejné výsledky z Yelpu. 

Stejně tak měl Google zvýhodňovat Google Flights, ačkoliv konkurenční TravelAdvisor nabízel lepší výsledky i možnosti. Google navíc využíval konkurenční data pro vlastní potřeby – třeba tak, že prodejní žebříčky Amazonu využil pro vlastní žebříčky.

Co na to Google aktuálně říká? Reakce hlavního právníka firmy Kenta Walkera se drží toho, co firma tvrdila už před dvěma lety: všechno je v pořádku, vždyť po 19měsíčním vyšetřování FTC souhlasila s tím, že není potřeba zasahovat do způsobu, kterým Google hodnotí a zobrazuje výsledky vyhledávání:

After an exhaustive 19-month review, covering nine million pages of documents and many hours of testimony, the FTC staff and all five FTC Commissioners agreed that there was no need to take action on how we rank and display search results. We regularly change our search algorithms and make over 500 changes a year to help our users get the information they want. We created search for users, not websites-and that focus has driven our improvements over the last decade.

Monopolní pozice

V analýze FTC se objevily i některé starší věci, které již médii prošly – například nemožnost vzít data z inzertních systémů Googlu a použít je v jiných inzertních systémech nebo masivní přebírání obsahu z Yelpu (viz například Yelp, Expedia a Nextag útočí na Google v antimonopolním procesu). 

Včetně nepříliš jasné záležitosti, kde měl Google znemožnit webům zveřejňujícím své výsledky ve vyhledávání pracovat s konkurenčními vyhledávači. Nebo toho, že Google měl konkurentům vyhrožovat odstraněním z indexu v okamžiku, kdy se proti zmíněným praktikám ozvali.

Wall Street Journal se analýzou získané zprávy FTC (160 stránek, žádná maličkost) z roku 2012 zabývá v Inside the U.S. Antitrust Probe of Google, kde mimo jiné konstatuje, že FTC došla k tomu, že aktivity Google jsou „skutečným poškozením spotřebitelů a inovativnosti“. A také to, že aktivity Googlu jsou antikonkurenční a měly posílit a udržet jeho monopolní pozici ve vyhledávání, respektive hlavně v inzerci ve vyhledávání.

Nic nového, ale také nic pro soud

WSJ nakonec zmiňuje, že zjištění FTC jsou v příkrém rozporu s tím, že v roce 2013 komise rozhodla vyšetřování ukončit (viz Google se dohodl s FTC, stále ho čeká závěr šetření EU).

Evropská komise (EK) přitom stále šetření Google z důvodu možných antimonopolních praktik neuzavřela. Wall Street Journal ale v Google Avoided FTC Probe but Others Loom zmiňuje, že informace získané z dokumentu FTC mohou být poměrně důležité pro další šetření právě v rámci EU.

Podobná šetření pochopitelně často iniciují konkurenti Googlu. Ať už přímo či nepřímo pomocí vytvořených či spřátelených firem a uskupení. Pokud pozorně sledujete historii antimonopolních šetření v USA i Evropě, tak obsah dokumentu z FTC vlastně zahrnuje většinu mediálně probíraných věcí z let 2010 až 2013.

Jak to dopadne v Evropě?

Dohoda mezí FTC a Googlem z ledna 2013 nakonec vedla k pozitivním změnám – data z AdWords bylo konečně možné exportovat, Google přestal tvrdě využívat data z Yelpu, TripAdvisoru a dalších zdrojů. Yelp a ostatní se také dočkali možnost odstranit své výsledky z míst, kde je Google využíval.

Antimonopolní šetření EK ale může přinést ještě řadu překvapení. Nejenom proto, že se prozatím nepodařilo dosáhnout dohody, ale možná i proto, že se komise netváří nijak vstřícně. A snahy Googlu, včetně té nabízející „rovnost ve vyhledávání pro všechny“, prozatím vždy smetla ze stolu. Pro Google vypadá situace nepříznivě i v tom, že EK zvažuje rozšíření šetření i na Android, zejména vzhledem k dominantnímu postavení této platformy.

MMF24

Proti Googlu ve sporu s EU stojí firmy jako Expedia, Hotwire, TheFind, Foundem či TripAdvisor. Společně jsou členy konsorcia FairSearch a lobbingu proti Googlu se intenzivně věnují už řadu let.

Google na stížnosti konkurentů reaguje mimochodem i tím, že není jasné, jak by jim mohl ve vyhledávání škodit, když neustále rostou. Poukazuje například na to, že se Yelpu v posledních čtyřech letech daří růst o 350 %, nebo na to, že TripAdvisoru za poslední čtyři roky prakticky zdvojnásobil příjmy. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).