Hlavní navigace

Pozor na podmínky PayPalu, sílící krize novin či pět reklam desetiletí

7. 6. 2015
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: PayPal
Krádež života na internetu. Google+ mizí, Hola VPN velmi nebezpečné pro uživatele, konec Yahoo Maps. Co ještě přinesl právě končící #tyden?

Příběh Leah Palmer je zajímavý tím, že jde o roky udržovanou virtuální existenci neexistující osoby. Včetně nakradení stovek fotografií osoby reálné: chlapa, který se do neexistující a nedostižné ženy zamiluje, opustí vlastní dívku a provede řadu dalších věcí. This Is What It’s Like To Fall In Love With A Woman Who Doesn’t Exist je poměrně dlouhé čtení, ale stojí za to. Na počátku to vypadá zábavně, ale později zjistíte, že je to značně děsivé. Mít stalkera, který roky krade váš život, vaše přátele, vašeho partnera a vydává je za sebe a své přátele? Z toho prostě mrazí.

Tim Cook vyrazil do boje proti Googlu i Facebooku (byť je nejmenoval) a viní je z porušování soukromí uživatelů. Apple je prý jiný, nechce data zákazníků. Viz Apple’s Tim Cook Accuses Facebook and Google of Violating User Privacy, kde zjistíte, že Apple prý nesouhlasí se službami, které jsou poskytovány „zdarma“, ale ve skutečnosti výměnou za data dolovaná z uživatelů. Ve svém vystoupení zaútočil i na vládu a snahu znemožnit lidem šifrování.

What Twitter Can Be je hodně dlouhé, ale hodně dobré čtení o tom, co Twitter je a co není, a jaký by mohl – či spíše měl – být. Podstatné je, že Twitter právě řeší zásadní otázky okolo své další existence a trochu se otřásá křeslo pod jeho šéfem. Chris Sacca, autor této dlouhé analýzy, je jedním z investorů Twitteru (ale i dalších společností). A musím znovu říct, že tohle je opravdu dobrá analýza.

Běda, pokud chcete, aby se vaše služba jmenovala DesignBook. Pustí se do vás právníci Facebooku a začnou řešit obchodní známkové právo. Viz Facebook sics trademark lawyers on “Designbook” startup, kde se dočtete i o tom, že to zdaleka není jediný podobný podivný nápad Facebooku. V minulosti vyrazili i proti TechBook, PlaceBook a řadě dalších.

TELEgraficky

„Fair use“ je prostě problém ■ Urbanspoon zataženo do Zomato ■ Snapchat prodává plyšáky ■ Baidu podváděl, není lepší než Google či Microsoft ■ Facebook má Facebook Lite ■ Star Wars: Uprising ■ Eric Schmidt a ericschmidt.com Sdílí Česko data s NSA?

WEBDESIGN, INTERNET

Eric Schmidt má hezkou domovskou stránku. K nalezení na ericschmidt.com

Eric Schmidt má hezkou domovskou stránku. K nalezení na ericschmidt.com

NoFakeInternet.org je něco mezi kampaní, peticí a informačním zdrojem o nejnovější aktivitě Facebooku směřující k ovládnutí internetu v podobě Internet.org. Lupa o tom má poslední aktuální článek zde: Internet.org od Facebooku je všechno, jenom ne otevřený internet.

Yahoo po osmi letech vypne Yahoo Maps. Smrt je čeká na konci června a v oznámení o vypnutí (nejenom Map) se píše o tom, že Yahoo lépe soustředí své zdroje a také o tom, že se za osm let od spuštění služby leccos změnilo. Což je nepochybně pravda. Tušíte vůbec, že Yahoo má nějaké mapy? Jinak viz Q2 2015 Progress Report On Our Product Prioritization.

Vedle Yahoo Maps bohužel končí i Yahoo Pipes, což je dost nepříjemná zpráva, protože to byl jeden z mála nástrojů, který dokázal třeba vzít RSS z Pinterestu a změnit odkazy na obrázky tak, aby je odtamtud mohl poté vzít IFTTT a vkládat na blog (viz třeba IFTTT a ti další aneb jak automatizovat váš Internet).

Internetoví uživatelé prý více a více blokují reklamu, píše se v Block shock. A považte, dokonce to dělají na mobilech. Popravdě? Nelze se tomu divit, protože zrovna na mobilech je blokování inzerce dost nutností. Ale divili byste se, kolik gigabajtů dat blokování dokáže ušetřit i na počítači. Na Lupě už o tom byla řeč v Používat, či nepoužívat blokátory reklamy? Proč to lidé dělají, nebo nedělají. Co myslíte, chytily se od té doby (bude to tři měsíce) některé potrefené husy za nos a postaraly se o zlepšení situace? Přestal snad Seznam.cz zobrazovat podvodné reklamy?

SOFTWARE

Google Chrome má přes 1 miliardu uživatelů. Android nakonec taky, takže se dá říct, že se Googlu podařilo vytvořit opravdu obrovský ekosystém, lépe řečeno hned dva. Viz Google Chrome now has over 1 billion use.

Om Malik o článku Google just took the lead in the dangerous game called ‚Race To Zero‘ na Twitteru napsal: „This is one of the most confused and poor pieces of "cloud“ „storage“ pieces I have read. Thanks Loic *eyeroll* „. Neuvědomuje si asi, že jde o Business Insider, tedy o "noviny“, kde je potřeba brát vše s rezervou. Jenže, něco na tom všem je. Cloudová úložiště skutečně soupeří o zákazníky tím, že jim postupně nabízejí možnost ukládat ničím neomezené objemy omezeného typu dat zadarmo. A já si dovolím souhlasit s tím, že úložiště bude skutečně (a tvrdím, že relativně velmi brzy) opravdu zadarmo.

Chcete někomu sestřelit Skype? Minulý týden k tomu stačilo poslat zprávu obsahující jenom „http://:“ (bez uvozovek) – viz Skype má stejný problém jako iPhone. Padá při zadání určitých znaků v chatu. Starší verze Skype byly imunní, stejně jako některé verze aplikace na Android či iOS. Windows a MAC spadly kdykoliv, kdy je uživatel znovu spustil, protože znovu načítaly problematickou zprávu. Fascinující. Skype zareagoval poměrně rychle a vydal záplatu, která by chybu měla opravit.

Trailer na Fallout 4 je tady:

Pozor, SourceForge ukradla další projekt, varuje autor Nmapu. V Sourceforge Hijacks the Nmap Sourceforge Account Fyodor upozorňuje, že ztratil kontrolu nad Nmapem na SourceForge. Stejně jako u řady dalších projektů, i v tomto případě mu byl odebrán přístup a Nmap na SourceForge byl přesunut do „zrcadla“, které vlastní již známý sf-editor (jednička a trojka). I zde platí, že je lepší stahovat programy z jejich skutečných zdrojů, v tomto případě nmap.org.

Může volně dostupná hudba a předvýběr skladeb i žánrů ve Spotify být koncem klasického dělení žánrů a návyků posluchačů? V Spotify Sees a Future Where Music Genres Don’t Really Matter něco takového naznačují, ale osobně si moc nejsem jistý, jestli jim trochu neuniká, že i před Spotify tady byly výběry žánrů i interpretrů založené na „někom“ nebo „něčem“ jiném.

Už jste si někdy četli článek z roku 2000? Ne? Tak to zkuste: BSD Unix: Power to the people, from the code

Chyby, kam se podíváš, to je současný Apple. Na CNN Money o tom píší pod titulkem Apple is having its Microsoft moment a je tak trochu pravda, že Apple za Jobse byl nejspíš přeci jen pečlivější, nebo možná nebyl ještě tak pod drobnohledem. Drobné problémy můžeme trochu ignorovat, ale bohužel dnes je Apple kritizován hlavně za závažné bezpečnostní chyby a také za nedostatečný zájem o bezpečnost.

HARDWARE

Apple Watch měří vaši tepovou frekvenci nepravidelně a uživatelům to vadí. A pokud vás zajímá proč, tak prostě proto. Tedy možná proto, že Apple potřebuje šetřit baterku. Viz Apple says Watch OS 1.0.1 records heart rate irregularly on purpose. Thanks, Apple aneb prostě nic pro hypochondry.

MARKETING A KOMUNIKACE

Fashion bloggerky mají až 15 tisíc dolarů za jednu fotku na Instagramu. Tedy alespoň to píší v Meet the fashion bloggers charging upwards of $15k per Instagram post a není to až tak jednoduché. Třeba tím, že k vydělávání podobných částek budete potřebovat něco jako 900 tisíc sledujících. Ale na druhou stranu tam píší, že pokud máte stovky či tisíce sledujících, můžete si přijít na stovky až tisíce dolarů za příspěvek.

Podle The death of stock photos je čas, aby „stock“ fotky vymřely. Ukazují tam i to, jak se vše mění a jak si značky nechávají fotky vyrábět svými fanoušky. A také to, že dnešní lidé se na aranžované nesmyslné fotky (takové, co jsou obvykle k nalezení právě jako „stock“) netváří nijak nadšeně. Tak jednoduché to ale nebude.

Jaká že je pětice „reklam desetiletí“? Pokud to vezmete od pátého místa, tak: Dove a „Real Beauty“, Van Damme a The Epic Split, #LikeGirl kampaň, a Volkswagen a „The Force“… a na prvním místě, Kobe vs. Messi:

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

PayPal je učebnicovou ukázkou toho, že závislost na online službách může být zrádná. V Paypal and Crowdfunding: don’t do it je popisován další klasický případ – PayPal prostě dojde k názoru, že (například) perete špinavé peníze nebo jste podvodník, a prostě vás preventivně sejme, aniž by se s vámi o čemkoliv bavil. A když už se někam probojujete, dozvíte se, že běžně trvá až 6 týdnů, než to budou řešit.

Likvidace Silk Road? Vedla jenom k tomu, že konkurenti využili příležitost a trh s drogami na internetu tak jako tak vzrostl. Viz Silk Road successors.

Populární známé VPN řešení Hola je prý nejenom děravé jak cedník, ale přímo nebezpečné uživatelům.Stop using the Hola VPN right now vcelku jasně doporučují okamžitou odinstalaci. Na adios-hola.org je k dispozici podstatně více informací – podstatné je, že Hola mění váš počítač v botnet. A také to, že si na této adrese můžete zkontrolovat, jestli jste v ohrožení. Mimochodem, zásadním problémem Hola je, že funguje jako „peer-to-peer“ VPN, takže skrz vás teče zcela cizí komunikace, která může být velmi nebezpečná.

Facebook nově umožňuje přidat OpenPGP klíč k vašemu profilu a upozornění posílaná e-mailem si můžete nastavit jako šifrovaná. Což znamená, že nikdo bez vašeho dešifrovacího klíče je nebude moci číst. Veřejný klíč přidaný do profilu navíc můžete poskytnout přátelům či prostě komukoliv. Vše najdete ve www.facebook.com/me/about?sec­tion=contact-info.

Edward Snowden vyzradil hodně o tom, jak nás šmírují. Výsledkem je, že šmíráci mění taktiku. Skoro by se dalo říci, že to tomuto průmyslovému odvětí prospělo. Viz Five Ways Spying Has Changed Since Snowden.

Jako by nestačilo, že PayPal dostal pokutu za pochybné praktiky. Připravuje nové Podmínky užívání, které jsou fakt hodně vypečené. Firma si vyhrazuje právo vám telefonovat i posílat SMS na jakékoliv číslo, včetně toho, které jste jim ani nedali, a nabízet vám cokoliv. A pokud něco takového nechcete? Jediná možnost je přestat používat PayPal. Máte na to čas do konce června. Viz Paypal’s horrifying new User Agreement lets the company robocall and autotext users at will a všimlo si toho i BBC, viz US PayPal users face marketing robot cold calls. PayPal v pátek reagoval vydáním prohlášení, že nechce nikoho otravovat a že se automatickému kontaktování můžete vyhnout – když kontaktujete zákaznickou podporu.

Google vytvořil „privacy dashboard“ a Microsoft nezůstává pozadu. má ho nově také. Na account.microsoft.com/privacy ho můžete snadno najít, ale stejně jako u Googlu nic moc nečekejte, je to prostě jenom sbírka odkazů. Možná by se měl Microsoft konečně věnovat tomu, aby děti na XBox 360 nemohly nakupovat věci, protože tohle je omezitelné plně až na XBox One. Ale jedna věc se musí dodat, firma se hodně snaží, protože ještě nedávno to byl jeden obří zmatek.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

O tom, co bude s Google+, stále nevíme vůbec nic, než to, že se oddělily fotky. A že Bradley Horowitz tvrdí, že Google+ neumírá, ale že se mění. Důkazem je prý přidání Collections. Viz Is Google+ Really Dead? The Latest News on Google’s Social Platform a hlavně rozhovor s Horowitzem v Bradley Horowitz Says That Google Photos is Gmail for Your Images. And That Google Plus Is Not Dead.

Google+ mizí z hlavní navigace na Google webech. Vaše jméno tam sice zůstalo, ale už před ním není plus a co hlavně: už není klikací. Do Google+ se dá dostat přes vyvolání přehledu Aplikací (Apps) hned vedle. Osobně jsem nikdy tuhle funkčnost nepoužil, je příliš komplikovaná. Potřebné aplikace od Google jsem si vždy vytáhl mezi oblíbené, kde jsou dostupné na jedno kliknutí. A pokud si snad myslíte, že je to jen nějaký omyl, tak nikoliv. Viz Google+ profile links have started disappearing from Google:

Nahrávat videa na Facebook? Prosím, zamyslete se nad tím, že je nahráváte na uzavřenou platformu, která se brání tomu, aby byla dostupná někde jinde. Ve Facebook video is evil to rozebírají trochu podrobněji. Je to zajímavé zamyšlení, protože z toho plyne, že pokud nepoužíváte Facebook stylem „vše dávám veřejně“, jde o extrémně omezenou platformu.

Britský novinář (tedy spíše novinářka, podle tweetů) omylem tweetnul zprávu o hospitalizaci britské královny, načež na Twitteru zavládla panika. Zprávu postupně tweetla další média, aby po pár minutách tweet zmizel. Vtipné na tom je, že se omyl povedl při „technické zkoušce nekrologu“. Připomíná to podobný omyl vedoucí k poslání zprávy „Paroubek se posral“ v SMS čtenářům Hospodářských novin. Méně vtipné na tom je, že řada dalších médií to prostě vzala jako fakt, pustila ven tweet, a teprve poté něco začala řešit.

Zoufalství Foursquare pokračuje, ve zbytečně oddělené aplikaci Swarm je nově možné posílat zprávy přátelům vašich přátel. Viz Swarm Now Lets You Message Friends Of Friends, kde se dočtete, že to naštěstí jde vypnout. Přímé zprávy jsou mimochodem dodatek z března. Zbytečný dodatek, protože přímé zprávy si lidé už dávno posílají někde jinde a tohle je jenom další komplikace navíc, byť tady je k dispozici to, že víte, že je uživatel „geograficky“ někde poblíž (což ostatně Facebook umí taky a není o to zájem).

Taková dost podstatná věc, na Facebooku nebudujete komunity, ani nemáte nějaký extra vztah se zákazníky. Zbytek a více si přečtěte v Forrester’s Nate Elliott: There’s No ‘Community Building’ on Social.

MOBILNÍ APLIKACE

Chcete si srovnat Android Pay, Apple Pay a Samsung Pay? V How Does Android Pay Differ from Apple Pay and Samsung Pay? najdete základní srovnání, ale srovnávací tabulku nečekejte, byť by se hodila.

STARTUPY A EKONOMIKA

Mandriva zkrachovala následkem právních sporů se zaměstnanci. Lépe řečeno se zaměstnanci, které Mandriva propustila v rámci snahy uspořit a dostat se do zisku. Viz CEO of bankrupt Linux company says employee lawsuits put it out of business, kde navíc zjistíte, že tu byl i klasický problém v tom, že vlastníci už neměli zájem firmě pomoci dalšími financemi.

AOL bylo koupeno Verizonem a velkou otázkou je, co bude s Huffington Postem? Otázka je o to zajímavější, že si vrabci (a články) štěbetají o tom, jak se to tam otřásá, jak odcházejí lidé, že probíhá nesmyslná reorganizace. Něco víc třeba v Hell Is Working at the Huffington Post.

Klikání vynáší, zejména pokud stále existují firmy a lidé ochotně kupující falešné fanoušky, falešné sledující, falešné Líbí. V How Click Farms Have Inflated Social Media Currency najdete hodně dlouhé čtení o těch, kteří se tím živí. Úspěšně živí.

Krize novin se prohlubuje. Poprvé v tomto století jsou globální příjmy novin z prodeje větší, než příjmy z inzerce. Jde o 92 miliard z prodeje tištěného i digitálního a 87 miliard z inzerce. Pokud nevíte, o co jde, tak noviny dosud žily hlavně z prodeje reklamy. A do hry zde vstupuje i to, že samotný prodej novin setrvale klesá. Viz Global Newspaper Revenues: Circulation Overtakes Advertising.

BRAND24

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.

Pokud chcete seriál sledovat, má vlastní štítek v podobě #TYDEN

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).