Hlavní navigace

PPF Media končí, přichází pohřeb za 200 milionů korun

30. 8. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 21971
Přichází pohřeb megalomanského projektu, o jehož proveditelnosti mnozí pochybovali již při startu. PPF Media a projekt Našeadresa.cz prý spolykal 200 milionů Kč, ale nejbohatší Čech Petr Kellner se nakonec rozhodl zamáčknout slzu nostalgie i celý projekt. Byla šance, aby "hyperlokální" či aspoň "lokální" žurnalistika u nás fungovala?

Minulý týden se objevila informace o konci projektu www.nasedresa.cz. Server Motejlek.com nejprve přinesl informaci o tom, že PPF bude řešit co dál s PPF Media. „Kellnerův skalp za 200“ (hlavně Naše Adresa, ale i Futuroom) neplní očekávání a o osudu PPF Media se tak má brzy rozhodnout. Včetně hledání kupců, které prý nebylo úspěšné – o projekt není zájem. O nedlouho později se objevila informace o tom, že PPF „našlo investora a PPF Media prodalo "podnikateli“ – tím je Richard Benýšek. Vydáno bylo i oficielní tiskové prohlášení PPF Media, které je ve skutečnosti velmi zábavným čtením.

Zábavnost začíná třeba už i citátem Evžena Harta (viz tisková zpráva), předsedy představenstva PPF Media:

Tým PPF Media se s obrovskou energií pustil do budování regionální sítě webů a novin, do projektu, jenž se stal v České republice unikátním a hojně napodobovaným. Za toto úsilí patří poděkování špičkovým profesionálům v oblasti médií, které kolem projektu Naše adresa shromáždil Roman Gallo.“

Ve skutečnosti měl spíš říct něco o megalomanském projektu, který od samého počátku neměl šanci na úspěch.

Hyperlokální a lokální žurnalistika

 „Hyperlokální žurnalistika“ patří mezi mýty a pověstné internetové bubliny. Nepodařilo se jí uspět ani v USA (viz například Rolling the Dice, Is Hyperlocal Journalism's Sa­vior?, Big Daily's ‚Hyperlocal‘ Flop či Jury is out on whether hyperlocal journalism can pay), kde „hyperlokálnost“ funguje prakticky na rovnici „lokální = velikost / počet obyvatel ČR“. A má tím daleko lepší možnosti. Vše, co bylo již v době spouštění projektu Naše adresa známo ze zahraničních zkušeností, platí beze zbytku i v České republice. Umocněno malým českým trhem, rozdělenými pozicemi jak na Internetu, tak v internetové reklamě.

Hlavní problém hyperlokální a lokální žurnalistiky? Je o ní minimální zájem mezi „čtenáři“. A ještě menší zájem je mezi těmi, kdo by měli takovýto projekt uživit. Nemá totiž obchodní model jiný než reklamu. A otázkou do pranice je i Roman Gallo, muž, který před pár lety Internetu nevěřil. Člověk, který před pár lety, v MAFŘE, tvrdil, že „noviny nemají na Internetu budoucnost“. A www.naseadre­sa.cz měla tohle napsané v rodném listě od samého počátku.

Naše adresa náhled

www.naseadresa­.cz, aby něco zůstalo pro budoucí generace

Našla Naše adresa skutečně investora?

Ještě zajímavější ale je další citace z tiskové zprávy  – „Povinností každého investora je zhodnocovat vložené prostředky,„ – to říká také Evžen Hart. Nejde to dohromady s informací, "Skupina PPF uzavřela dohodu s investorem, Richardem Benýškem“ – Richard Benýšek? Ano, mimo jiné na jeho vrub jdou například zkrachovalé Přerovské strojírny. A jak o pár odstavců dále uvidíte, ještě spousta zajímavějších věcí.

Nemůže to být jiný Richard Benýšek, už proto, že je zde jasná vazba na Petra Kellnera. A obrovské dluhy. To je další věc, kterou Přerovské strojírny teď mají společnou s PPF Media. A jedno je dost předvídatelné – Richard Benýšek za PPF Media nezaplatí nic, nebo jenom symbolickou částku. Richard Benýšek je hrobník firem (bez urážky, jak později uvidíte, je opravdu dobrý).

Uvedené řešení je také dnes zřejmě jediná cesta jak z megalomanského projektu vycouvat a „něco“ udělat s odhadovanými dvěma sty miliony v něm utopenými (některé odhady jsou ještě vyšší). Peníze padly na rozjezd ve čtyřech pilotních okresech. 200 milionů korun potřebných k vytvoření a provozu webu, který měl okolo 50 tisíc návštěvníků měsíčně (a zhruba třikrát tolik návštěv, zpravodajskou roli neplnil nikdy). Tedy návštěvnost úspěšného blogu. A také na projektech kolem školícího centra Futuroom.

Netmonitor RU naše adresa

Návštěvnost www.naseadresa.cz (NetMonitor, RU)

Návštěvnost NašeAdresa.cz
RUest PV Visits RU
11/2009 7 324 114 214 14 389
12/2009 41 863 810 642 115 297 43 774
01/2010 55 446 1 041 124 148 799 53 319
02/2010 54 260 1 427 345 153 051 53 279
03/2010 53 683 1 388 227 161 791 53 263
04/2010 50 053 1 221 854 152 355 50 613
05/2010 62 969 1 598 066 187 795 63 459
06/2010 53 915 1 541 185 166 566 54 295
07/2010 49 269 1 208 188 155 042 49 849

Zdroj: NetMonitor

Tohle nelze nazvat jinak, než jako fiasko, o „zhodnocení vložených prostředků“ nemůže být řeč. I dříve zmiňovaný Motejlek.com to komentuje slovy „Richard Benýšek zaplatí maximálně jednu korunu. Otázkou je, co bude s dluhem PPF Media a v jaké výši přejde na Benýška nebo jednu z jeho firem.

Není to jenom o Naší adrese

Jedno je ale potřeba ještě zdůraznit – PPF Média provozuje víc než www.naseadresa­.cz. je tu www.futuroom.cz (nepříliš úspěšné), zvláštní pokus jménem www.junioroom.cz, www.vizualne.cz (kde si vůbec nejsem jist, co tím chtěli vlastně říci).  Ve hře jsou i kavárny, které PPF Media vydávalo za skvělý nástroj – ve světě lokální a hyperlokální žurnalistky tvořené většinou bloggery z obývacích pokojů či ložnic to ale spíš vzbuzovalo úsměv na tváři.

Čermák předává Mediář.cz

Tweet, který možná jednoho dne vstoupí ještě více do dějin české žurnalistiky.

A je tu také www.mediar.cz – Médiář. Ten PPF Média (respektive Futuroom) získalo před několika měsíci (doménu stále vlastní Miloš Čermák). K Médiáři bych dodal asi jenom to, že pod Ondřejem Austem důstojně pokračoval v zajímavém obsahu a svým způsobem ho bude škoda. Pokud se tedy nenajde cesta jak ho zachovat – jediné co z Médiáře PPF Media v podstatě vlastní, je obsah vytvořený za „jejich“ peníze. Ale ten měl hodnotu v okamžiku vydání. Archivní hodnotu má prakticky nulovou.

Žurnalistika, Skupina OIN a budoucnost PPF Media

Sledovat žurnalisty píšící o žurnalistice je poučné. Povrchnost článků bije do očí, jediný kdo se trochu snaží to celé rozkrýt je iHNed.cz (ale i tam si nedali ani tu práci, aby použili Google a dohledali souvislosti), ostatní pouze kopírují dodané informace. Prostě „vrtěti psem“ v praxi.

Kdo z novinářů se například namáhal podívat na pozadí jménem Krátký film Praha? Aktuálně.cz je dokonce tak hloupé, pardon, že kopíruje „Benýšek je většinovým vlastníkem skupiny OIN, do které patří například KRÁTKÝ FILM PRAHA. “, sloužící jako vcelku jasné vylepšení mediálního obrazu. Jenže? OIN? Aha, tenhle OIN.

OIN.cz

www.oin.cz aneb takhle vypadá web „skupiny OIN“

Ale i tady se najde něco zajímavého ke čtení. On ten Krátký film Praha má zajímavou historii. A ještě zajímavější současnost.

KUPTE SI BROUČKA
Krátký film a jeden pozoruhodný příběh divokého kapitalismu v Čechách

Krátký film před dvěma lety koupila olomoucká firma podnikatele Richarda Benýška, která do té doby působila kromě role specialisty v oboru zámečnictví především jako likvidátor.

Ano, Richard Benýšek je hrobník firem. A je to zkušený hrobník, i když to nemá jednoduché. A především je to také konkurzní správce, ideální role pro ukončení projektu, ve kterém zmizelo přes dvě stě milionů korun. A budoucnost? Tu PPF Media žádnou nemá, hyperlokální a lokální žurnalistika není soběstačná. A objem finančních prostředků utopených v PPF Média je závratný. Osobně bych k tomu dodal, že 200 milionů korun by měl být rozpočet podobného projektu na deset let, ne na jeden pouhý rok.

Shrňme to

Žádná „skupina OIN“ zde nehraje roli, PPF Media se za nejasných podmínek (jedna koruna na Motejlek.com je neověřená) převedla na zkušeného likvidátora, který má bohatou historii těchto aktivit a velmi dobře ví, co dělá. Kavárny, školící středisko, nepoužitelný a nespolehlivý publikační systém, mizerný web, nezajímavý obsah, kupička souvisejících projektů, pár (možná až desítek) lidí a minimálně 200 milionů korun – to všechno bude odepsáno. A hlavně dobře odepsáno, aby „škody“ byly ve skutečnosti zcela minimální. Takhle se podniká.

ebf - partner 1

A pokud to chcete jakkoliv kritizovat, v podstatě není co. „Někdo“ se rozhodl utratit 200 milionů korun za projekt, který už na začátku neměl budoucnost, ale byly to jeho peníze, jeho rozhodnutí. Internetová bublina sice skončila před pár lety, tohle může být jedna z jejích posledních vlnek u nás. 

PS:: V době kdy na Lupě vychází tento článek, by měly být rozdávány výpovědi a probíhat jednání o osudu některých dílčích projektů (například i zmíněného Médiáře). 

Mají hyperlokální média v ČR přesto budoucnost?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).