Hlavní navigace

Přátelé, jde to!

14. 5. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Z neuvěřitelných technologických historek bývají nejneuvěřitelnější ty, kterak chudý Honza ke značné hotovosti přišel. Nemám je rád – dávají falešnou naději. Ale přátelé, jde to!
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Nedávno jsem viděl na satelitní zpravodajské televizi reportáž z (i u nás dobře známé) milionářské Rallye napříč Evropou. Bylo to ještě předtím, než ona soutěž, vlastně oficiálně ne-soutěž, skončila v hlavním městě našich sousedů proto, že se pořadatelům nepovedlo ututlat smrtelnou nehodu.

V reportáži vystupovali někteří hrdí jezdci – majitelé supersportovních bouráků i kupátek – a hlavně „pracháči“, ale i takoví, kteří, ač vlastní potřebný obnos, by se na jízdu nevydali. Jeden z nich, „IT podnikatel“ křestním jménem Marthy, byl natočen se širokým úsměvem v kšiltovce Adidas (fascinující náhodou patřila tato firma mezi hlavní sponzory soutěže) a vedle svého bouráku, který by na rallye určitě obstál. Málem jsem spadl pod stůl.

Nevím to na 100 procent, ale jistý si jsem docela hodně. Dotyčný Marthy, skutečným jménem Marian, byl tak před osmi lety neduživým studentem prvního ročníku informatického oboru na univerzitě v Česku. Na svých asi dvacet let vůbec nezahálel. Byl autorem, případně spoluautorem několika škodlivých kódů, některé, (přinejmenším jeden) z nich byly ve své době docela populární. Kromě toho pracoval víceméně externě u pár softwarových firem menšího významu.

Když od něj zástupce jedné z nich přebíral hotovou práci, Marian – Marthy na něj tenkrát spiklenecky zamrkal: mám zajímavý zboží. Načež se vytasil s programem vlastní konstrukce, který se oné firmě chystal nabídnout k odprodání. Program, hezky udělaný, byl v podstatě na prohlížeči nezávislý hijacker webových stránek. Seděl v operačním systému klienta a za reklamy známých formátů stahované společně s obsahem webu dosazoval své vlastní. Dal se automaticky aktualizovat, uměl reagovat na odstavení „mateřského“ serveru, posílal statistiky. Prostě nic, co by moderní antivirus nenašel. Nicméně se psal rok asi tak 1999.

Marianův nadřízený s tím nechtěl mít nic společného, a tak programátorovu touhu na prodej jeho dílka rychle zchladil. Zneuctěný mladý autor se vzmohl na ještě uvidíte, jakou s tím udělám díru do světa. Společnost s Marianem přestala spolupracovat, byl vyhodnocen jako riziková osoba.

BRAND24

Ale Marian, nyní Marthy, díru do světa, jak to tak vypadá, nakonec udělal. Má vlastní „fáro“, odhadem za „dvě mega“, kšiltovku Adidas a byl v reportáži na satelitu. Je pan podnikatel, i když by to do něj ještě na sklonku minulého století nikdo neřekl.

Poučení? Pánové, jde to! Dobrá myšlenka vede k dobrým ziskům. Ovšem co je to ta dobrá myšlenka, to nechám na vás.

Vydělali jste nebo vyděláváte na vlastních nápadech (ať už jsou jakékoliv)?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).