Hlavní navigace

Pražské letiště chce přilákat cestující, pomoci má nový web

16. 7. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 107809
Letiště Praha včera spustilo cestovatelský web. Podle tiskové zprávy nabízí na českém Internetu dosud nejucelenější informace o městech, do kterých z ruzyňského letiště létají přímé spoje. Ve skutečnosti najdou cestující v nabídce zatím jen devět měst. Další budou přibývat s každou změnou letového řádu. Uživatelé se na obsahu, například formou diskusí nebo hodnocení, zatím podílet nemohou. Představitelé letiště ale slibují, že se to do budoucna změní.

Díky současné ekonomické recesi zažívají aerolinie po celém světě pokles poptávky po letecké dopravě. Odhaduje se například, že jen ve Spojených státech poklesne v období od června do konce srpna letošního roku počet přepravených cestujících o sedm procent ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. V řeči čísel to znamená, že denně tak použije letadlo jako dopravní prostředek v průměru o 150 tisíc lidí méně. Pokles počtu cestujících předpovídá oborové sdružení leteckých dopravců ATA i v případě mezinárodních letů.

Tato skutečnost nutí letecké společnosti šetřit a to například i za cenu snižování počtu letů nebo nasazování menších letadel. V létě počítá s dvouciferným poklesem poptávky také národní letecký dopravce. Prezident ČSA Radomír Lašák pro deník Právo na začátku července uvedl, že aerolinky budou muset snížit kapacitu flotily a omezit i počet linek. Na podzim mimo jiné plánují zrušit pravidelný spoj do New Yorku, do kterého od 19. června létá z Prahy třikrát týdně také americká Delta Airlines.

Pokles počtu cestujících se neodehrává pouze ve vzduchu, ale logicky také na zemi. Pasažéři tak ubývají i pražskému ruzyňskému letišti. To zaznamenává od začátku roku měsíčně dvouciferné poklesy počtu cestujících. Výjimkou byl pouze duben, kdy činil pokles „pouze“ 5,6 procent. Celkově se počet cestujících na Ruzyni snížil od začátku roku o více než 14 procent. A tak jsme se oklikou dostaly až důvodům, které vedly Letiště Praha ke spuštění nového cestovatelského webu. Správce letiště se snaží dělat vše proto, aby přilákal na pražské terminály více cestujících.

„Primárně chceme podpořit létání do destinací, do nichž vede z Prahy přímá linka. Vybrali jsme v tuto chvíli 9 destinací, kam se létá nejčastěji v rámci Evropy a doplnili je o exotická místa jako je Soul či Taškent a z dálkových linek ještě o New York a Atlantu. Cílem je podat maximum praktických informací cestujícím tak, abychom jim usnadnili rozhodování a podpořili létání z Prahy,“ potvrzuje Eva Krejčí, tisková mluvčí Letiště Praha.

Otázkou ale je na koho vlastně nový web cílí? Pokud si totiž odmyslíme pracovní cesty a cestující, kteří využívají služeb cestovních kanceláří, zůstane nám skupina lidí, kteří preferují vlastní organizaci výletu. Mezi nimi bude bezpochyby vysoké procento mladých lidí, kteří jsou vysoce cenově citliví, a proto je přesvědčí o výběru letiště spíše cena letenky než podrobné informace o konkrétní destinaci. Navíc mladí lidé nemají zpravidla problém najít potřebné informace na webu. Na druhou stranu si dovedu představit, že nový web bude fungovat jako jakýsi rozcestník, který poskytne základní informace a navede uživatele prostřednictvím prolinků na další užitečné zdroje. Zejména v případě exotičtějších destinací totiž může být se získáním informací problém.

Jak web vypadá a co mu zatím chybí?

Nový web běží na doméně letejtezprahy.cz, kterou si před devíti dny zaregistrovala agentura Bison & Rose. Dodavatelem technologické části je společnost Artbox, která například stojí za webem Rádia 1 a na obsahu se podílí společně Letiště Praha s již zmiňovanou agenturou. Úvodní stránka využívá Flash, a musím se přiznat, že rotující glóbus mě příliš nenadchl. Navíc jeho ovládání při absenci myši, pouze za pomoci touchpadu, mi nepřijde úplně ideální. Naštěstí lze destinace vybírat i z klasického seznamu. Nechci a ani nebudu hodnotit grafické zpracování, zaměřím se na funkcionality a obsah, který je podle mého názoru pro cestovatelské weby rozhodující.

Letejtezprahy - úvodní stránka

Úvodní stránka nového webu.

U každého města je na výběr z několika položek typu: praktické rady, památky, ubytování atd. Ty se po kliknutí rozvinou v podkategorie a uživatel tak získá přístup k dalším textům. Bohužel u některých položek chybí odkazy na další stránky, na kterých by uživatel mohl najít v případě zájmu podrobnější informace. Tvůrci tak třeba pamatovali na odkazy k jednotlivým hotelům, ale už je například nenapadlo přidat odkaz na stránky uzbecké ambasády, kde by se mohl cestující dozvědět, co potřebuje k získání víza, aby mohl navštívit uzbecké hlavní město. Informace, že „V zimě se teplota v Taškentu pohybuje okolo –15 °C, v létě dosahuje 35 °C. Jako ideální čas na jeho návštěvu je proto jaro a podzim,“ má sice určitou vypovídací hodnotu, ale jako turista bych ocenil přímo předpověď počasí na dobu, kterou v Taškentu hodlám strávit. Zoufale také chybí jakékoliv fotografie.

U každé destinace jsou uvedeny letové řády. Uživatel má tedy přehled o pravidelných letech do toho kterého města z Prahy. Opět ale nemá možnost přímo z tohoto webu přejít prostřednictvím odkazu do rezervačního systému a zakoupit si letenku. V tomto případě je o to zarážející, že na hlavním webu Letiště Praha taková možnost je. Představitelé letiště na tiskové konferenci přislíbili, že odkazy doplní. Současnou podobu stránek bych tedy označil za jakousi betaverzi.

Letejtezprahy - letový řád

Propojení na rezervační systém zatím chybí.

„Jedná se o živý organismus, který chceme postupně rozšiřovat a doplňovat o další funkcionality tak, jak nám personální kapacity a rozpočet umožní,“ objasňuje důvody spuštění webu v současné podobě tisková mluvčí Eva Krejčí.

Další destinace budou přidávány s každou změnou letového řádu, tedy dvakrát ročně. Vybírány budou destinace, do kterých z pražského letiště směřuje nejvíce cestujících. Cílem projektu je nashromáždit informace o přibližně 50 městech. Každý rok tak do databáze přibude na 20 nových destinací.

Letejtezprahy - Google mapy

Využití Google Maps.

Podle Radka Boxana ze společnosti Artbox je web již v současné době připraven na rozšíření funkcionalit, které budou směřovat k většímu zapojení uživatelů na tvorbě obsahu. Zvažována je možnost otevření diskusí nebo systému hodnocení hotelů či restaurací. Po zaregistrování tedy nyní získáte jako přidanou hodnotu jen možnost stažení fotografií destinací v tiskové kvalitě.

Podle Stanislava Zemana, výkonného ředitele pro Letecký obchod, marketing a řízení, investovalo Letiště Praha do projektu zatím přibližně 800 tisíc korun.

Bude mít nový cestovatelský portál úspěch?

Na tuto otázku jsme se prostřednictvím aplikace mikrolupa na Facebooku zeptali našich čtenářů. Většina těch, kteří odpověděli, je spíše skeptická. Jan Němec například nemá pocit, že by byl hlad nebo prostor pro podobnou službu. „Přinese vůbec něco nového?,„ ptá se. Kolega Patrick Zandl si myslí, že se jedná o klasickou aplikaci typu "my taky chceme publikovat na Internetu“ – bez větší invence. Podle nezávislého konzultanta a publicisty Janka Wagnera je nový web nuda.

BRAND24

Osobně se domnívám, že cestovatelské weby mají bezpochyby velký potenciál. Uvážíme-li, že do tohoto segmentu vstoupil hráč, který na svých stránkách (www.prg.aero) generuje přibližně 350 tisíc unikátních návštěvníků měsíčně, má slušnou šanci, že v případě dobré propagace část z nich zavítá i na nový portál o cestování. Pro jeho další osud bude důležité, zdali provozovatel dostojí svým slibům a ze současné „betaverze“ vytvoří obsahově kvalitní web s potřebnými funkcionalitami a dá uživatelům prostor pro zpětnou vazbu. V opačném případě půjde opravdu jen o aplikaci typu „my taky chceme publikovat na Internetu“ a bez větší invence.

Co si myslíte o webu letejtezprahy.cz vy?

Bude mít nový cestovatelský portál úspěch?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).