Hlavní navigace

Překvapivý výsledek crossmediální studie ATO: Češi sledují TV i online videa téměř výlučně doma

11. 6. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Shaik Moinuddin, podle licence: Public domain
Dopad tabletů a smartphonů na konzumaci videoobsahu je zatím minimální, vedle klasického televizoru převažuje používání počítačů a notebooků.

Drtivá většina televizní sledovanosti a přehrávání videí na internetu v České republice se odehrává v domácnostech a nikoli mimo ně. To je jeden z nejpřekvapivějších výsledků crossmediální studie, kterou pro Asociaci televizních organizací (ATO) zpracovala agentura Nielsen Admosphere (dříve Mediaresearch). Z průzkumu, který probíhal formou dotazníků na 2112 respondentech v průběhu posledních tří dubnových týdnů letošního roku, vyplývá, že Češi konzumují audiovizuální obsah z 95 procent doma, z jednoho procenta v práci a ze čtyř procent jinde. U mladší cílové skupiny diváků od 15 do 24 let sledování videoobsahu mimo domácnosti dosáhlo podílu devíti procent, sdělila na dnešním workshopu ATO předsedkyně představenstva Nielsen Admosphere Tereza Šimečková.

K TÉMATU: Sledování internetového videa na chytrých televizích je stále minoritní záležitostí

Průměrný Čech ve věku 15 až 74 let věnuje celkové konzumaci všech typů médií 500 minut denně, z toho dvě pětiny (43 procent) času připadají na televizní vysílání. 36 procent času vyhrazeného médiím Češi věnují pouze sledování televize, šest procent sledování televize a přitom ještě další mediální aktivitě (čtení tisku, sledování internetu). Drtivá většina sledování audiovizuálního obsahu (90 procent) se děje prostřednictvím televizní obrazovky, pět procent na noteboocích, čtyři procenta na PC a pouze v jednom procentu případů na tabletech a smartphonech. U mladší cílové skupiny konzumentů od 15 do 24 let rovněž převažuje sledování videoobsahu v televizi (58 procent), výrazný je ale podíl notebooků (29 procent), menší už PC (devět procent), celkem marginální jsou podíly tabletů (dvě procenta), smartphonů (jedno procento) a veřejných obrazovek (jedno procento).

ČTĚTE TAKÉ: Crossmediální měření pro SPIR by chtělo navrhnout šest společností, včetně O2

Jaké typy audiovizuálního obsahu Češi nejvíce sledují? Podle crossmediální studie ATO jde o živé televizní vysílání, které tvoří 87 procent konzumovaného videoobsahu denně, ze čtyř procent pak jde o filmy uložené na pevných discích (DVD, USB) nebo vzdálených úložištích, ze tří procent o filmy, které jsou zdarma k dispozici na internetu, ze dvou procent o nahrané televizní pořady a z dalších dvou procent pořady z televizních archivů. S rostoucím věkem významně roste konzumace živého televizního vysílání, televizních archivů a nahraných pořadů. U jiného audiovizuálního obsahu je opačný trend – čím mladší konzument, tím větší zastoupení netelevizního video obsahu, shrnula Tereza Šimečková. Zajímavé je, že sledování klasického živého televizního vysílání významně roste u cílové skupiny diváků starších 24 let.

ROZHOVOR: Kateřina Hrubešová: Crossmediální měření nemusí znamenat konec stávajících mediálních výzkumů

Pokud bychom brali v úvahu všechny typy médií, pak z 500 minut denně vyčleněných jejich konzumaci připadá podle crossmediální studie 41 procent sledování videa, 27 procent poslechu rádií a dalšího audia (např. MP3) a 10 procent čtení tisku a zpráv na internetu. Víc než polovinu aktivní denní doby strávíme s nějakým zařízením, které zprostředkovává mediální obsah. Necelou hodinu strávíme s tímto zařízením, aniž bychom konzumovali mediální obsah, přiblížila Tereza Šimečková. Z toho hlediska Češi upřednostňují televizi (průměrně 208 minut denně) před rádiem a MP3 (111 minut denně), PC (100 minut denně), notebookem (73 minut denně), smartphonem (38 minut denně), tiskem (9 minut denně), knihou (9 minut denně), tabletem (4 minuty denně), veřejnou obrazovkou (3 minuty denně) a herní konzolí (1 minuta denně).

ROZHOVOR: Asociace televizních organizací: Široký crossmediální výzkum nám teď nedává smysl

ebf - partner 1

Celkově Češi stráví na zařízeních, která zprostředkovávají mediální obsah, 9,3 hodiny denně. Z toho na konzumaci mediálního obsahu připadá 8,34 hodiny. Mediální multitasking, tedy konzumace dvou typů médií najednou (např. sledování televize a čtení novin nebo brouzdání na internetu), přitom probíhá v průměru 1,22 hodiny denně. Konzumaci médií jako hlavní činnosti se Češi věnují v průměru 3,5 hodiny denně. Multitasking tvoří 14 až 15 procent celkové mediální konzumace denně, není výlučnou záležitostí mladých. U starších lidí ale klesá, upozornila Tereza Šimečková. Nepotvrdilo se, že mladí tráví konzumací médií výrazně méně času, rozdílná je jen struktura způsobu konzumace a typu médií, dodala. U četby zpráv a článků se podle ní projevuje trend nahrazování tisku internetem, zatímco u poslechu a sledování nadále vedou tradiční typy konzumace médií.

Podrobnější výstup z první crossmediální studie v České republice přinese DigiZone.cz v zítřejším článku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).