Hlavní navigace

Přestup Veselovského, Drti­nové a spol. z ČT na web? Největší experiment roku

4. 4. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Vydavatelství Economia v posledních měsících vyrábělo zejména další a další strategie. O to překvapivější je, že se zřejmě nejzajímavější mediální pokus roku rodí právě v jeho útrobách.

Odchod velké části týmu, který vytvářel vlajkový publicistický pořad České televize Události, komentáře, se do české mediální historie pravděpodobně zapíše coby obří chyba managementu na Kavčích horách. Nejenže veřejnoprávní redakci výrazně personálně oslabil, ale zároveň vedl k přechodu skupiny silných novinářských osobností na konkurenční médium – internet. Pokud tento experiment uspěje, může se stát zajímavým precedentem, který na českém trhu změní rozložení sil mezi televizí a online světem. Výsledek není předem daný, zřejmě ale bude nač se koukat. 

Co je v tuto chvíli jasné? Skupina novinářů, včetně editorů Jana RozkošnéhoJana Ouředníka, dramaturgyně Lenky Vinšové a moderátorů Martina VeselovskéhoDaniely Drtinové, v těchto dnech intenzivně jedná s vydavatelstvím Economia o spolupráci na novém internetovém videoprojektu. 

„Exkluzivně spolu vyjednávají dvě strany – na jedné straně je Economia, na druhé straně vznikající firma lidí, kteří odešli z ČT a chtějí pokračovat v nějaké videoprodukci,“ potvrdil Lupě šéfredaktor Aktuálně.cz Pavel Tomášek, který se jednání od začátku účastní. Podle informací Lupy novinářům nabízeli spolupráci i další vážní zájemci z českých mediahousů, se svými nabídkami ale neuspěli. 

TV Čočka?

Vzhledem k tomu, že výsledná smlouva ještě nebyla uzavřena, jsou zatím obě strany na další podrobnosti poměrně skoupé. Ví se, že projekt bude mít vlastní identitu a stránku. Jak se bude jmenovat ale zatím jasné není – a trailer s názvem TV Čočka, který se objevil na YouTube, se dá považovat jen za dobrý vtip. 

"Když se začnete bavit o tom, jak by se projekt mohl jmenovat, nastává jedna z nejzábavnějších fází jeho přípravy. Nicméně rozhodně to není tak, že by TV Čočka byl název, na kterém jsme se shodli, a že bychom jej pod ním spouštěli,“ říká Tomášek. 

Jisté je, že projekt nebude prostou kopií televizních Událostí, komentářů. „Obě strany si uvědomují, že není možné vzít formáty, které dělali v televizi, a prostě je přenést na internet. Jde o úplně jiné prostředí,“ vysvětluje Tomášek. „Myslím si, že tematickým záběrem by neměla být jen politika. Ale je to pořád předmětem brainstormování, kterým momentálně procházíme,“ dodává. 

Před komunálními volbami

Economia se podle něj také určitě nepustí do budování internetové televize s kontinuálním vysíláním. „Myslím, že v tomto musíme mít nastavena realistická očekávání. Mluvíme o jednotkách kusů videoprodukce denně, které by měly mít různou stopáž,“ popisuje. Má jít o kratší pořady, na které se divák podívá například ráno, když potřebuje rychlý přehled, ale i delší formáty, které může zhlédnout večer, když už má více času. 


Autor: Lukáš Bíba, Economia

Pavel Tomášek, Aktuálně.cz

V pořadech by měli mimo jiné vystupovat i redaktoři sedící v jednotném newsroomu Economie. „Je to prostor plný novinářů, kteří mají expertizu v různých oblastech – ať jsou to političtí komentátoři, ekonomičtí reportéři, kulturní recenzenti a další. A tento potenciál by měl náš společný projekt naplno využívat,“ popisuje Tomášek. 

Projekt by měl podle něj odstartovat ideálně nejpozději na podzim, kdy v Česku proběhnou komunální volby. „Chtěli bychom, aby v té době už projekt běžel. Když jej dokážeme spustit dřív, určitě to uděláme, ale musíme si být jistí, že si za svým produktem dokážeme stát,“ říká Tomášek. 

Sázka na videoreklamu

Přes dřívější zprávy v médiích nebude Economia přístup k pořadům zpoplatňovat. Nedávalo by to moc smysl – platby by výrazně omezily návštěvnost a do málo sledovaných pořadů by redakce, přes hvězdná jména moderátorů, zřejmě jen těžko hledala hosty. Dvířka k placenému obsahu si ale vydavatelství nechává otevřená: „Projekt by měl mít jeden primární a pak další, doplňující zdroje příjmů,“ říká Tomášek. „Primárním zdrojem by měla být reklama. Zda a jak vymyslíme nějaké součásti projektu, které by měly být zpoplatněny, zatím není uzavřeno.“ 

Sázka na videoreklamu se může a nemusí vyplatit. Podle statistik Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) tvořily výdaje na online videoreklamu v ČR v roce 2013 689 milionů Kč a odhad pro letošní rok je 932 milionů Kč (ovšem v ceníkových cenách). A i když náklady na tým televizních profesionálů (a samozřejmě nákup techniky, kterou teď Economia nemá) nebudou rozhodně malé, je evidentně z čeho brát. 

Dokáže ale seriózní publicistický videoobsah na internetu přilákat dostatek diváků, aby to bylo pro inzerenty zajímavé? Sledovanost Událostí, komentářů v televizi se pohybuje standardně kolem 200 tisíc diváků. Epizody kulinářské show Peklo na talíři na serveru Stream.cz dosahují běžně 300 a více tisíc a starší díly časem nasbírají i přes 700 tisíc – ovšem zhlédnutí. 

Jde ale o zábavný seriál pro velmi širokou cílovou skupinu, podobná čísla se dají u seriózní publicistiky očekávat jen ve výjimečných případech. Hlavní plán, jak chce Economia získat diváky, přitom spočívá v tom, že bude na pořady lákat své stávající uživatele. „Weby Economie navštíví měsíčně 3,8 milionů uživatelů a my uděláme maximum pro to, abychom zasáhli co největší část z nich,“ plánuje Tomášek. 

Nový precedens

Video na internetu je na vzestupu, o tom není pochyb. Stále ale jde o médium, které má oproti psanému textu řadu nevýhod. Divák musí jeho sledování věnovat soustředěnou pozornost v delším časovém úseku – text přitom často jen „proskenuje“ a je ho tak schopen „přečíst“ mnohem víc. Součástí videa je zvuk, což omezuje jeho sledování třeba v práci nebo v MHD (a sluchátka jsou vlastně další komplikace). Nehledě na praktické nevýhody pro vydavatele – výroba profesionálního videa je velmi drahá a časově náročná, mluvenou řeč na rozdíl od psaného textu neindexují vyhledávače atd. atd. 

Pokud se týmu Veselovský-Drtinová-Economia & spol. podaří přes tyto překážky přenést a dokázat, že je na omezeném českém trhu možné provozovat ziskový seriózní videoobsah, bude to revoluční počin. 

ebf - partner 1

Srovnatelný s tím, když v roce 2005 část redakce papírových Hospodářských novin odešla vytvářet ryze internetový deník Aktuálně.cz (autor textu v deníku pracoval, přišel ale do redakce až čtvrt roku po jeho startu). Řada lidí tehdy nevěřila, že je něco podobného ekonomicky možné, a prorokovala serveru rychlý zánik. Dnes ale slouží jako první český důkaz toho, že papírové noviny nejsou jedinou možnou alternativou. 

Bude nový videoprojekt Economie podobným důkazem pro to, že se můžeme obejít i bez klasických televizí?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).