Podle Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) přesáhly v roce 2013 výdaje do internetové reklamy 13 miliard korun. Ve srovnání s rokem 2012 stouply výdaje do reklamy na českém Internetu o téměř pětinu. Největší podíl investic do internetové reklamy připadl tradičně na display reklamu. Více či méně rostly výdaje do všech forem internetové reklamy.
V ceníkových cenách utratili loni zadavatelé za display reklamu 6,8 miliardy Kč. Je však třeba připomenout, že ceníkové ceny jsou ceny před odečtením agenturních slev a bonusů, bez kterých se dnes na trhu v podstatě žádná reklama neprodává. Rozdíl mezi ceníkovou a reálnou cenou je tak u display reklamy dost podstatný.
Ve vyhledávání a reklamních sítích Google, Sklik, Facebook, eTarget apod. dosáhly výdaje v reálných cenách 4,6 miliardy. Oproti roku 2012 rostly výrazněji výdaje na reklamu v obsahových sítích. Zatímco v roce 2012 z celkového objemu vynaložených peněz připadlo 70 % na vyhledávání a 30 % na obsahové sítě, loni dosáhl podíl obsahových sítí 37 %.
Ze všech sledovaných forem reklamy zaznamenal nejvyšší, více než pětinásobný, růst objem reklamy prodané modelem RTB. Loni dosáhly 45 milionů Kč. Mezi dalšími rychle se rozvíjejícími formáty jsou placené PR články s dvojnásobným nárůstem oproti roku 2012 a videoreklama, která inkasovala meziročně o třetinu více.
„Pokud bychom měli určit nějaký trend, pak kromě obecného růstu obratu v ceníkových cenách lze jistě hovořit o prohlubující se pestrosti obchodních modelů a formátů inzertních ploch a s tím spojené diverzifikaci investic" komentuje výsledky průzkumu Ján Simkanič, předseda výkonné rady SPIR.
Porovnáme-li celkové inzertní výkony internetu s výkony ostatních médií za předcházející rok, které pocházejí z monitoringu inzertních výkonů společnosti Admosphere, pak internet jako mediatyp zaujal s více než 13 miliardami korun třetí příčku za televizí a tiskem.
Celkový podíl internetu na všech reklamních výdajích dosáhl v loňském roce 17,4 %, což je o více než 2 procentní body větší podíl oproti roku 2012. Internet se tak opět přiblížil tisku, jehož podíl zůstal téměř na stejné úrovni jako v roce 2012. K výraznějšímu poklesu došlo u výdajů do televizní reklamy (30,1 mld. Kč – 2012, 27,8 mld. Kč 2013) naopak významně vzrostly výdaje do rozhlasové reklamy (990 mil. – 2011, 5,8 mld. Kč 2013).
SPIR odhaduje, že výdaje do internetové reklamy letos porostou meziročně o 15 procent.
Zdroj: tisková zpráva