Hlavní navigace

Přichází ICQ TV, chce být jiná než YouTube i Stream

10. 3. 2008
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Internetová televize ICQ TV podporovaná portálem Atlas.cz chce v českém prostředí brzy konkurovat populárnímu YouTube nebo lokálnímu videoserveru Stream.cz, rostoucímu hlavně díky spojení se Seznamem. „Žádné lokální variace na YouTube už prostor nemají,“ je přesvědčen ředitel NetCentra Pavel Mucha. ICQ TV má najít jinou cestu, ale stejně jako YouTube i Stream se v budoucnu chystá také na displeje mobilních telefonů.

Když Centrum – samo nedávno koupené americkým fondem soukromého kapitálu Warburg Pincus – oznamovalo akvizici portálu Atlas, byl čerstvý předseda představenstev fúzujících společností, dosavadní ředitel NetCentra Pavel Mucha tázán autorem tohoto textu i na to, kde vznikající společný podnik vidí svou konkurenci. Myslíme si, že konkurent není dnes ryze v prostoru Internetu. Našimi konkurenty jsou velké mediální skupiny. Boj o reklamní peníze se dnes děje de facto napříč mediálními typy. Vzhledem k tomu, že mediální skupiny, které v Internetu nejsou třebas silné, ale chtějí do něj vstoupit, nám jasně dávají signál, že dřív nebo později si budeme konkurovat v našem poli, a jiné v něm už jsou, není třeba zastírat, že našimi konkurenty v tomto boji jsou reálně tři společnosti, uvedl Pavel Mucha, a byl i konkrétní: Pro Českou republiku určitě CME s televizí Nova je v pozici, kdy o ni můžeme přemýšlet jako o budoucí konkurenci, to samé můžeme říct o Mafře (vydavatel deníků MF DNES a Lidové noviny i jejich internetových odnoží iDNES.cz a Lidovky.cz – pozn. red.), kde už v té bitvě jsme, a nakonec Seznam je hráč, který je přímo na poli, kde hrajeme, silný. A stejně tak jako Řím nebyl postaven za jeden den, i my budeme krok za krokem hledat cesty, kde se můžeme stát významným vyzyvatelem Seznamu.

Všichni tři mediální hráči, s nimiž se chce Centrum s Atlasem poměřovat, přitom počítají s internetovým videem jako s klíčovou složkou svého rozvoje. Televize Nova prohlásila Internet za svou letošní prioritu a chystá zpravodajský portál, pravděpodobně z podstatné části založený na videopříspěvcích. MAFRA už déle provozuje svou iDNES.tv, na zpravodajském serveru iDNES.cz začala na podzim s přímými přenosy z fotbalové ligy, i prezidentskou volbu přenášela mimo jiné formou videa. A Seznam jednoznačně vyjádřil svou víru v budoucnost videa na Internetu, když v září investoval dvaadvacet milionů korun do polovičního podílu ve společnosti Global Inspiration, která provozuje Stream.cz, a implementoval její videopříspěvky do řady svých obsahových služeb (kromě Novinky.cz také Super.cz či Horoskopy.cz, další se chystají).

Manažeři nově vzniklého konglomerátu dvou portálů uvažují podobně. Video na Internetu má určitě svou budoucnost. Věříme tomu, že inzertní trh půjde tím směrem, že bude umísťovat reklamní videoformáty na Internet, řekl na zmíněné tiskové konferenci ředitel Atlasu Pavel Doležal. Podle něj se Atlas vydá stejnou cestou, jako nedávno Seznam, a využije přitom populárního internetového komunikátoru ICQ. Atlas je od května 2006 jeho výhradním zástupcem pro Českou republiku a tuzemským prodejcem mediálního prostoru v tomto klientovi. K videu na Internetu tak Pavel Doležal uvedl: Pro tuto příležitost máme výborný produkt, je to ICQ TV. To znamená, že dokážeme monetizovat cílovou skupinu mladých lidí prostřednictvím internetové televize ICQ TV. To, co vidíte ve spojení Seznam a Stream, něco podobného máme v záloze i my.

Vybudovat značku

V Global Inspiration se Seznam sešel s původním stoprocentním vlastníkem firmy Milošem Petanou, který zároveň vlastní zlínské Ateliéry Bonton. V prostředí Internetu proto nacházejí uplatnění i díla z této audiovizuální knihovny, například seriál Pat a Mat. Atlas bude podle Pavla Doležala v případě ICQ TV spíše zprostředkovatelem videa a doprovodného obsahu, nikoli jeho původcem, tedy výrobcem. Budeme spolupracovat se společnostmi, které videoobsah budou vyrábět. Chceme tuto značku vybudovat, načrtl plány Atlasu Pavel Doležal a připomněl, že ICQ TV běží zatím jen několik měsíců, bez výraznější podpory.

Uživatelé komunikátoru ICQ mají ke službě přístup prostřednictvím speciálních tlačítek Xtraz (nejnovější verze ICQ při instalaci klienta údajně umisťují ikonu ICQ TV přímo na plochu počítače). Po kliknutí se otevírá samostatné okno pevných rozměrů, rozdělené do několika sekcí.

ICQTV

Pokusme se o kompletní výčet obsahu, jak ho ICQ TV nabízela začátkem března: ze zábavných služeb to jsou SMS seznamka a SMS chat (provozované společností ATS Praha, která často zajišťuje telefonické a SMS hlasování do nejrůznějších televizních soutěží) a dále jen odkazy na hry.atlas.cz, dodávané společností Geewa, nebo hry v rámci ICQ. Dále výstupy z obsahových webů Atlasu – tedy Live.atlas.cz, bulvárního Pikantu, filmového Filmpubu, zpravodajství aZpravy.cz (jako materiály z webu svých regionálních deníků je dodává Vltava-Labe-Press) a hudebního zpravodajství přebíraného z webu Music and Mobile.

Kromě osmi sekvencí z již skončené třetí řady reality show VyVolení, kterou vysílala televize Prima, ICQ TV ve formě videa momentálně nabízí prakticky jen audiovizuální obsah převzatý od mobilního operátora T-Mobile – konkrétně jeho hitparádu T-Music Chart, kterou vysílá i komerční rádio Evropa 2 a hudební televize Óčko, možnost zaslat si jednotlivé melodie na mobil a výstupy z jeho internetového inkubátoru začínajících kapel Stage.cz. V této chvíli tam naleznete kompletní žebříček videoklipů T-Music Chart, rozjíždíme spolupráci s jedním externím dodavatelem, jsou tam extrémní sporty a videa pro mladé, dodává Pavel Doležal. Najít ten správný kompromis mezi kvalitou a komfortním bufferingem je prozatím tvrdý oříšek. Nám se to ale myslím povedlo, jak je vidět na videech ze sekce Připravujeme. A nadále pracujeme na vylepšení playeru. Obecně – nyní jsou videa v ICQ TV ‚vyladěna‘ na připojení 512 kbit/s, píše nepodepsaný zástupce ICQ TV na blogu věnovaném této službě.

Na ICQ TV se lze dostat i prostřednictvím libovolného webového prohlížeče přes adresu icqtv.atlas.cz. Tu také od srpna 2007 zahrnuje systém měření návštěvnosti NetMonitor. Pro představu se podívejme na vybrané naměřené údaje:

ICQ
měsíc RU /měsíc průměr RU /týden průměr RU /den pruměr RU /pracovní den průměr RU /víkend PV /měsíc ATS /rel. měsíc ATS /rel. den (průměr) Návštěvy /měsíc Délka návštěvy /měsíc
01/ 2008 68 941 19 163 3249 3115 3635 2 471 775 0:07:20 0:05:01 151 562 0:03:20
12/2007 67 936 18 847 3299 3143 3626 2 599 200 0:08:36 0:05:43 160 652 0:03:38
11/2007 73 592 21 537 3737 3512 4355 2 786 300 0:08:33 0:05:36 164 285 0:03:50
10/2007 104 359 29 976 5124 5009 5454 3 915 348 0:08:38 0:05:42 235 818 0:03:49
9/2007 148 648 43 713 7617 7777 7298 5 308 739 0:08:07 0:05:14 326 685 0:03:41
8/2007 85 239 21 616 3633 3920 2808 2 713 446 0:06:15 0:22:13 152 092 0:03:30

Pro srovnání s dosavadní průměrnou denní návštěvností ICQ TV mezi třemi a čtyřmi tisíci lidí uveďme údajný počet dvou milionů uživatelů, které podle Atlasu ICQ v Česku má, také díky české lokalizaci a možnosti posílat zdarma SMS. Zajímavé bude sledovat, zda i v ostrém provozu zůstane zachován nynější poměr počtu uživatelů ICQ TV ve všedních dnech a o víkendech – oproti řadě jiných (třeba zpravodajských) webů jich internetová televize ICQ má zatím víc o sobotách a nedělích než od pondělka do pátku.

Zatím úplně neplatí, co o ICQ TV tvrdí její provozovatel, totiž že je to „stránka doslova nabitá obsahem i službami“. Je to začátek, nijak to nepropagujeme. Tím, že trh ještě nedospěl v to, aby příjmy z inzerce byly tak vysoké, aby nám to umožňovalo nákup kvalitního obsahu, je to v úvodní fázi, podotkl na tiskové konferenci Pavel Doležal. Na výraznější marketingovou podporu se ještě čeká, pak by se současná zhruba sedmdesátitisícová měsíční návštěvnost ICQ TV měla do konce roku 2008 více než zdvojnásobit: Zvažujeme různé obchodní modely, jak prodej, tak dodávky obsahu. Až se finálně dohodneme s dodavateli obsahu a budeme věřit, že je to kvalitní obsah, začne promo a letos odhadujeme měsíční návštěvnost kolem dvou set tisíc uživatelů. I od nich chce ICQ TV získávat obsah: Určitě tam bude forma pro uživatelská videa typu YouTube. Neříkám, že půjdeme přesně tímto směrem, ale určitý prostor pro uživatele tam bude.

Veliké téma je ujasnit si, kde je ta sázka na prostor vedle Youtube, je si vědom šéf NetCentra Pavel Mucha. Upřímně, když se podíváte na Alexa.com, jaká je návštěvnost YouTube v Čechách, vidíte, že YouTube je reálně druhá nejnavštěvovanější služba v České republice. Myslím, že žádné lokální variace na YouTube už prostor nemají. Při představě, že tam hlavně uploadují mladí lidé, kteří adoptují zejména služby tohoto typu, bude velice těžké vytvořit obecnou motivaci uploadovat na lokální web. Myslím, že musíme vytvořit úplně jinou, specifickou službu, několik řekněme nikových vertikál, v nichž se uživatel může najít, protože tam má nějaké společné téma. A pak možná že získáme uživatelské video. Nemyslím, že strategie může stát na tom, že uživatelé se utrhnou a to video vám dají.

Výši budoucích příjmů dávají manažeři Atlasu a Centra do souvislosti s nutností vybudovat trh právě nabízením videoslužeb a také ustavení způsobu prodeje internetové videoreklamy, který by byl podobný televiznímu modelu. Úzce to souvisí s tím, jak se podaří naučit trh utrácet reklamní pozice nejen za GRPy v televizi, ale i za, řekněme, GRPy na Internetu. Ty příjmy jsou tam téměř nevyčíslitelné, to znamená, že začínáme v úrovních desetitisíců korun měsíčně a končíme v úrovni několika milionů. To je plán v letošním roce, říká Pavel Doležal. Prostor pro videoreklamu dnes už existuje. Prostor pro vytvoření jakýchsi ‚iGRPů‘ reálně existuje a jde o to začít a trh edukovat.

Také Muchova slova vedou ke klíčové otázce ohledně budoucnosti videa. Totiž zda uživatelský obsah bude tím, který v oblibě u lidí převáží nad profesionálně vyráběným, či zda se nynější model televizí coby určujících producentů obsahu pouze přenese do jiného prostředí, tedy na web. Na YouTube je dnes k nalezení velké množství letitých hudebních videoklipů či sekvencí z pořadů, které v minulých dekádách odvysílaly televize. Jak opakovaně zdůrazňuje šéf Streamu Miloš Petana, takovému „nelegálně staženému, ale profesionálně připravenému“ obsahu může pozvolna odzvonit – důkazem mohou být například výčet sporů o autorská práva, jimž YouTube dosud čelil. Petana na NetClubu předpověděl, že servery jako YouTube se (…) stanou prostorem pro sdílení (polo)profesi­onálního legálního obsahu, což (…) naznačují již uzavřené smlouvy mezi Googlem a čtyřmi z pěti ,major labels‘.

Pro účely neplaceného zveřejnění na YouTube nyní přední producenti televizních děl připravují speciální internetové epizody nebo na celosvětově oblíbeném videoserveru zakládají vlastní kanály (v poslední době třeba HBO). Pro tuzemské producenty by mohl být YouTube atraktivnější, až spustí svou údajně připravovanou českou verzi. Český Stream přitom profesionální videa nakupuje. Na NetClubu doktor Petana mimo jiné uvedl, že s místními producenty vyjednává o akvizici filmových a televizních formátů. Dodejme, že vyjma uživatelských videí dua Noisebrothers a videoblogu Pavla Novotného patří na Streamu k vůbec nejsledovanějším sekvencím právě ty profesionálně vyráběné – vlastní bulvární reportáže, Čtvrtníčkova Gynekologie 2, Genzerův a Suchánkův Kalendář Míši a Ríši či show Daniela Landy Peklo. Tu dokonce Stream uváděl televizním způsobem – každé další nové pokračování vždy v určitý den večer v týdnu, od 20 hodin, kdy na televizních obrazovkách začíná hlavní vysílací čas.

Kdy půjde video i do mobilů?

Petanovu strategii potvrzuje i odpověď mluvčí Seznamu Rity Gabrielové a šéfa zpravodajství Novinky.cz Miroslava Benče, která se ohledně budoucnosti dostala Michalovi Černému na otázku „Plánujete pokračovat v integraci a hlubší spolupráci všech čtyř forem médií – noviny, televize, Internet, rádio? Pokud ano, jakým způsobem? Existuje nějaká dlouhodobá koncepční vize?“. Dlouhodobě směřujeme zatím k jedinému cíli: přetvořit Stream ve skutečnou internetovou televizi s tím obsahovým rejstříkem, jaký diváci od televize čekají: zábavou, zpravodajstvím, filmy, diváckým obsahem. Pokud chceme s někým velmi úzce spolupracovat, pak je to na poli Internetu a mobilní komunikace. Spolupráce se třemi mobilními operátory už delší dobu probíhá, výsledky aplikujeme zatím v beta verzích na WAPové platformě, uvedli letos v únoru.

Videa z YouTube lze na mobilech prohlížet prostřednictvím adresy m.youtube.com. Portál Centrum také už implementaci svých služeb do mobilních telefonů zahájil, v současnosti například v tisku inzeruje mobilní vyhledávání ve svém katalogu firem. Stejnou službu veřejně představil také Seznam. Pro mobily budou oba rivalové připravovat i svá videa, nyní se ale shodují, že je zatím brzo.

Pro mě je obrazovka jako obrazovka. Tam jsou oči mého čtenáře a z hlediska inzerenta to jsou oči, které mu efektivně něco dodávají. A jestliže se budu umět dostat internetovou službou třeba i na televizní obrazovku, udělám to, říká Pavel Mucha z NetCentra. Potvrzuje, že Centrum rozhodně bude pokračovat v loni vyhlášené strategii K3 [PDF, 338 kB], jejíž součástí bylo mimo jiné i být „v každém mobilu“: Na mobily věříme. Je to samozřejmě ve velice rané fázi, očekávání musí být adekvátní a zároveň tam musí být ochota a chuť investovat do budoucnosti. Pokud někdo do toho jde s tím, že chce utržit zisky dnes, ať vůbec nezačíná. Pokud tam někdo jde s tím, že chce na tomto prostoru operovat, chce v něm hrát významnou roli a být partnerem k mobilním operátorům, musí udělat krok a investovat.

Obchodní ředitel Seznamu Tomáš Búřil na úterní tiskové konferenci, kde portál uvedl službu Seznam na mobil, přitakal: Uživatelská obec asi není připravena v masovém měřítku sledovat videa přes mobily. Napřed je musíme naučit, aby je sledovali přes Internet, potom můžeme jít do mobilů. Nechceme vystřílet všechny náboje hned, abychom byli mezi prvními, ale až to opravdu bude dávat smysl.

BRAND24

desítkou služeb, jež Seznam jako první do mobilů uvádí – a mezi nimiž videa ze Streamu nejsou – chce přední český portál vzbudit zájem o mobilní služby. Chceme nastartovat mobilní služby, z hlediska cenové politiky i toho, aby je lidé masově využívali. Jsou to služby do terénu – tam, kde nemám k dispozici počítač. Chceme je přizpůsobit vůči uživatelům a průběžně to s nimi komunikujeme, vývoj služeb je neustálý, podotkl produktový manažer Seznamu na mobil Ivan Mikula. K plánovanému zásahu uvedl: Chceme, aby na konci roku, i díky dalším projektům, které máme, jsme byli někde kolem pěti set až osmi se tisíc uživatelů na operátora. A co se týče videí ze Streamu: Z hlediska technologie určitě ano, začínáme na tom pracovat, je to určitě feedback pro tento rok.

Tomáš Búřil ze Seznamu také zdůrazňuje, že se mění pohled mobilních operátorů. S operátory se bavíme kontinuálně posledních čtrnáct měsíců. Musím říct, že za těch čtrnáct měsíců je tam výrazný posun v jejich chápání těchto služeb a WAPu obecně a jak k němu přistupovat.

Už jste se byli podívat na ICQ TV?

  • Ano, chodím tam často.
    2 %
  • Ano, jednou.
    6 %
  • Ne, ale teď to udělám.
    20 %
  • Ne a ani to nezkusím.
    72 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je od prosince 2004 redaktorem Lidových novin, od dubna 2005 v nich píše pravidelnou páteční stránku o médiích.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).