Hlavní navigace

ICQ se převléká do barev Atlasu

27. 9. 2006
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Autor: 29
Čeští uživatelé sítě ICQ si ode dneška mohou stáhnout klienta pouze s logem a obsahem portálu Atlas. Ten se pro ICQ stává strategickým partnerem v Česku včetně prodeje reklamy a plánuje v ICQ nabídnout SMS zdarma. Od izraelských zástupců ICQ máme i další zajímavé informace: známe míru prokliku zobrazovaných reklam i to, že ICQ zatím nebude zasahovat proti alternativním klientům.

ICQ je zřejmě v českém prostředí zbytečné sáhodlouze představovat a čtenářům Lupy zvlášť. Jde o jednu z nejpopulárnějších a zároveň první síť pro tzv. instantní komunikaci (instant messaging, IM). Vytvořila ji izraelská společnost Mirabilis v roce 1996, kterou o dva roky později koupil americký internetový gigant America On Line (AOL). ICQ bylo dlouho synonymem pro instantní, peer-to-peer komunikaci, avšak ani konkurence pochopitelně nelenila a tento perspektivní trh plný mladých, snadno „zacílitelných“ lidí rychle začala obsazovat. Přesná čísla o podílech jednotlivých sítí na světovém Internetu není snadné získat, nicméně v České republice je podle údajů z ICQ dnes jejich komunikátor s 80 procenty podílu mezi IM sítěmi nejrozšířenější.

Česko rájem pro ICQ

V České republice bylo ICQ vždy velmi silné a ve srovnání např. s Velkou Británií či USA (kde je zase tradičně silná pozice MSN a Yahoo) působí jednotlivé trhy značně odlišně. Podle údajů od samotného ICQ tvoří čeští uživatelé celých sedm procent z celkového počtu, což vzhledem k velikosti Česka není málo. Nových českých uživatelů navíc rychle přibývá, měsíčně v řádů tisíců. Celkem tak alespoň jednou za měsíc odešle vzkaz skrze ICQ na 1.200.000 lidí z ČR (ještě loni to byla polovina). Na celém světě pak ICQ dosáhlo 370.000.000 sta­žených klientů, přičemž průměrný uživatel je připojen více než pět hodin denně.

Těžko říci, proč je právě v Česku ICQ tak oblíbené. V různých zemích je zřejmě různě důležité, kdo danou službu nabídl jako první. Izraelský Internet je však každopádně s tím českým v řadě ohledů srovnatelný, komentoval úspěch ICQ v ČR Ofer Oved, viceprezident ICQ pro obchodní záležitosti. Hlavní rozdíl je v počtu uživatelů, kde v ČR očekáváme další silný nárůst – a proto také považujeme český trh za velmi perspektivní, dodal Ofer Oved.

Zajímavé jsou i údaje o demografickém složení české „ICQ populace“, získané na základě dat z provedených registrací (které ovšem nebudou mít stoprocentní spolehlivost) a z výzkumů, které ICQ provádí (nejčastěji pop-up panelem):

Uživatelé ICQ v ČR – demografie
Věk Podíl uživatelů
13 – 17 33 procent
18 – 24 38 procent
25 – 34 20 procent
35 – 44 6 procent
45 a více 3 procenta

Z dat je patrné, že ICQ je oblíbené hlavně u mladých lidí, pro které se dnes stává téměř nepostradatelnou komunikační pomůckou. Mírně mezi nimi převažují muži (57 procent) nad ženami. Důvěrné prostředí komunikátoru (píšete si zde přece se svými přáteli) a jeho dlouhodobý běh na uživatelově počítači pak z klienta dělá ideální reklamní plochu pro oslovení perspektivní skupiny zákazníků.

České ICQ už pouze od Atlasu

Popularita ICQ v České republice pochopitelně neušla jak jeho provozovatelům, tak místním agenturám. ICQ žije z reklamy, zobrazované komunikujícím lidem v klientovi hned na několika místech, a samozřejmě se nabízí, aby inzerci zprostředkovával vždy místní subjekt, který zná trh. Loni tak ICQ uzavřelo spolupráci se společností ARBOmedia, která se stala exkluzivním mediálním zastupitelstvím pro ICQ v Česku. Letos se však ICQ rozhodlo najít v Česku strategického partnera, který by kromě mediálního zastupování zvládl i další činnosti, jako vyjednávání s velkými hráči o dalších typech spolupráce (viz dále) a podobně.

Tímto partnerem se možná trochu překvapivě stal Atlas, který nedávno ohlásil svůj „restart“ v rámci obnoveného souboje českých portálů. Ten s ICQ uzavřel v květnu tohoto roku smlouvu na dobu neurčitou o exkluzivní spolupráci (čímž samozřejmě skončila smlouva s ARBOmedia) a včera představil českého klienta ICQ verze 5.1. Ten je nabízen ke stažení jak na stránkách Atlasu, tak na samotném icq.com (čeští uživatelé jsou rozpoznáváni na základě svých IP adres). Každý nový český uživatel, ať už verze 5.1 či nové (očekávané v příštím roce), si tak bude moci stáhnout klienta ICQ pouze s logem a obsahem Atlasu.

Atlas ICQ

Výřez hlavičky českého klienta ICQ s logem Atlasu. Z místy chybějící diakritiky je patrné, že lokalizace bude ještě potřebovat doladit.

Atlas pro ICQ vyhradil doménu icq.atlas.cz (zatím nevyužitá doména www.icq.cz patří stále jinému držiteli), kde najdete přeloženou nápovědu a jakousi uvítací stránku spíše pro nové uživatele ICQ. Hlavním rozdílem v samotném klientovi je kromě výše uvedeného loga v záhlaví hlavně obsah, který Atlas v klientovi zajišťuje. Je jím především přivítací stránka, která je jakousi miniverzí portálu: soustřeďuje v sobě přehled zpráv, online rádia k poslechu, vyhledávač (samozřejmě vyhledává Atlas a nikoliv obvyklý Google), přístup k e-mailu a další. Podle Petra Markoviče, produktového manažera pro ICQ v Atlasu, si tuto úvodní stránku vypíná pouhých deset procent uživatelů, takže už v tomto místě získává Atlas zajímavý prostor pro propagaci svých služeb.

ICQ Atlas - uvodni stranka

Uvítací stránka českého klienta ICQ s nabídkou služeb portálu Atlas

Přístup k e-mailové schránce je možný pouze u té založené u Atlasu a pokud si ji s ICQ klientem provážete, bude vás upozorňovat na nové zprávy. Atlas dále připravil tři pluginy, tzv. Xtras, které čeští uživatelé mohou využívat: obsah pro mobilní zábavu (ve spolupráci se společností Redboss), zprávy a upravený obsah serveru Filmpub (z programu kin můžete např. odeslat pozvánku na film vybranému kontaktu v ICQ). Všechny pluginy, ač se tváří jako samostatné aplikace, jsou de facto webové stránky. I tak však například rozšíření pro mobily podle Petra Markoviče již za první den provozu zaznamenalo srovnatelný počet návštěvníků, jako by šlo o běžný web.

Atlas ICQ - zprávy

Plugin s obsahem zpráv

ICQ Atlas - mobilni obsah

Plugin s obsahem pro mobily

SMS zdarma?

Jednou z důležitých funkcí, které by české ICQ mělo Atlasu pomoci lákat nové uživatele, má být podle zástupců portálu i ICQ zasílání SMS zpráv z klienta zdarma (bez reklamního sdělení). V současné době však zatím stále probíhá jednání s T-Mobilem a Vodafonem, zatímco Telefónica O2 již s touto možností souhlasila. Zasílání SMSek do sítě bývalého Eurotelu by mělo být možné do konce tohoto roku.

Na otázku, proč by mobilní operátoři měli souhlasit se zpřístupněním své klíčové služby zdarma, je snadná odpověď: na SMS zprávu zaslanou z ICQ můžete v mobilu rovnou odpovědět (a příjemci se odpověď zobrazí jako klasický vzkaz v klientovi). Tato „odpovědní“ SMSka však je klasicky zpoplatněna odesílateli podle jeho tarifu a operátoři spoléhají na to, že jim zvýšený provoz těchto SMS zpráv vyrovná ztrátu z „nezaplacených“ textovek z ICQ.

Podle Ofera Oveda nabízí tuto možnost ICQ už v několika jiných zemích Evropy včetně Izraele. V některých státech pak prý byli mobilní operátoři podobně opatrní jako v Česku a přistupovali ke spolupráci až poté, co některý z konkurentů službu úspěšně provozoval. Počet těch, kteří po přijetí SMSky z ICQ na ni také odpoví, odhaduje na 20 procent. Dosavadní výnosy z této služby pro nás představují něco přes milion dolarů, přičemž naše marže za odeslané SMS zprávy je kolem třiceti procent. Celkový zisk z SMSek z ICQ tak musí být přes tři miliony dolarů, prozradil nám dále Ofer Oved.

Pokud se však český T-Mobile a Vodafone rozhodnou podobně jako jejich někteří zahraniční kolegové, bude možné z ICQ posílat zdarma SMS zprávy zatím pouze do sítě Telefóniky O2. T-Mobile, jak známo, před několika lety svoji SMS bránu zdarma zrušil, takže bude zajímavé sledovat, jak se bude nyní rozhodovat.

Ofer Oved také zmínil, že na straně ICQ není problém nasadit opatření proti „nefér“ uživatelům, kteří budou mít výrazně vyšší počet odchozích SMSek z ICQ oproti příchozím. Konkrétní podoba ochrany se bude řešit až podle zkušeností z provozu, podle Petra Markoviče by mohla mít podobu např. omezeného počtu SMS zpráv na uživatele a dané období.

Jinou úvahou by mohla být otázka skutečného „zmobilnění“ ICQ, tj. uvedení oficiálního klienta pro mobily podporovaného operátory a výrobci mobilů. To je však téma na jinou diskusi (a na více prostoru) do budoucna.

ICQ jako komunikační centrum

Zástupci ICQ na včerejší tiskovce také nastínili něco z plánů na rozvoj své sítě do budoucna. Jejich cílem je prosazení ICQ jako „multiplatformní komunikační centrum“, schopné obstarávat více forem komunikace: mezi počítači (textem a hlasem), mezi počítačem a mobilem (textem a hlasem), mezi počítačem a pevnou linkou (na bázi internetové telefonie) a mezi počítačem a televizí. Posledně zmiňovaný druh komunikace je novinkou, kterou si ICQ již ověřuje např. v Německu (kde k tomu účelu získalo jako partnera SevenOne Intermedia ze skupiny ProSiebenSat1). Televizním divákům je tak pomocí příslušného set-top-boxu zpřístupněn klient ICQ v televizi.

Spojení Internetu a televize je podle mě nejsilnějším a nejzajímavějším trendem v e-komerci dneška, řekl nám k tomu Ofer Oved. Mladí uživatelé díky ICQ v televizi nemusí opustit toto médium, které se potýká s jejich odlivem, a my můžeme získat nové uživatele.

K nasazení této novinky v Česku však bude muset ICQ nejprve získat ke spolupráci některého z kabelových (či IPTV) poskytovatelů. Žádné jednání v tomto směru podle Ofera Oveda zahájeno nebylo, ale ICQ v tomto ohledu spoléhá právě na Atlas jako na svého strategického partnera v ČR.

Pro další ukázku úspěšného projektu bylo opět zmíněno Německo, a sice pro fungující věrnostní program ICQ Klub, který ICQ nabízí ve spolupráci s MasterCard a místními partnery. Věrní uživatelé ICQ tak mohou získávat slevy do různých obchodů či na připojení k Internetu, výhodnější sazby za VoIP z ICQ apod. Uvedení ICQ Klubu do Česka však podrobněji rozebráno nebylo.

Jak se kliká na reklamy?

Novinkou i pro české uživatele je však nový druh reklamy v ICQ, tzv. B2U, „vysílání pro uživatele“. V praxi nejde o nic jiného než o reklamní grafické sdělení zobrazené přímo v komunikačním okně uživatele, pokud je ve stavu online, a to v okamžiku stisku tlačítka Odeslat. ICQ si od nového formátu slibuje větší zájem inzerentů o reklamu, obklopenou přátelským prostředím ICQ okna zpráv. Pro udržení pozornosti příjemce je obsah tohoto typu inzerce měněn nejvýše třikrát až pětkrát denně, zasílán však může být častěji.

Zajímavé bezesporu je, že podle Ofera Oveda je clickrate (míra prokliku) tohoto nového typu reklamy v ICQ přes devět procent (klasický banner na webu si může o těchto hodnotách jen nechat zdát). Může jít samozřejmě i o výsledek nezvyku, zvědavosti či prostého omylu uživatelů („ukliknutí“), protože clickrate na reklamy na přivítací stránce je kolem jednoho procenta. Banner v komunikačním okně klienta je na tom ještě hůře s méně než jedním procentem.

Na otázku, jak se provozovatelé ICQ dívají na alternativní klienty ve své síti, kteří nezobrazují reklamu, Ofer Oved odpověděl, že AOL průběžně vyhodnocuje počty jejich instalací, ale zatím z jejich pohledu nepředstavují významný problém. AOL by proti alternativním klientům mohla snadno zakročit, ale nepočítám s tím. Osobně čekám, že problém vyřeší v budoucnu interoperabilita mezi různými IM sítěmi – tak, jako se systém SMS zpráv kdysi otevřel a vy dnes můžete posílat SMSky napříč operátory. Kdy by k tomuto kroku mělo dojít, však Ofer Oved neupřesnil.

Co tím Atlas získá?

Atlas bude ze spolupráce samozřejmě těžit v první řadě z prodeje reklamy, ve druhé linii jsou však i další efekty: akvizice a retence uživatelů. Atlas chce podle svého generálního ředitele Davida Duroně oslovit segment mladých a rozšířit skupinu uživatelů ICQ o ty ve věkové kategorii 25 – 44 let, kde má údajně Atlas silné postavení. Díky provázanosti služeb a obsahu Atlasu a ICQ lze očekávat zesílení povědomí o značce Atlasu i jeho službách a zvýšení počtu jeho uživatelů.

Sociodemografické údaje – Atlas vs. ICQ
Atlas* ICQ
Reální uživatelé 1,3 mil. 1,1 mil.
Věk: 0 – 24 32 procent kolem 70 procent
Věk: 25 – 44 43 procent 26 procent
Muži 53,3 % 57,9 %
Ženy 46,7 % 42,1 %

*NetMonitor, červenec 2006

CS24 tip temata

Tyto výhody je však na druhou stranu nutné poměřovat potenciálními nevýhodami, zejména pro portál, který se kromě přeprodeje reklamy pro ICQ věnuje řadě dalších aktivit. ICQ je silná komunitní služba a portálu jeho podporou hrozí kanibalizace vlastních komunitních služeb. V případě Atlasu zřejmě nešlo o takovou hrozbu, u takového Centra by však situace mohla být jiná – Centrum vždy silně propagovalo svůj Xchat a reorientace na jiný styl komunikace pro mladé by mu mohla uškodit. Tomu by nasvědčoval i fakt, že ačkoliv ICQ podle našich zdrojů z Atlasu oslovovalo s nabídkou spolupráce všechny významné subjekty na trhu, stal se jejím partnerem právě Atlas.

Centrum na náš dotaz oslovení ze strany ICQ potvrdilo. Ačkoliv však tento portál v pondělí ohlásil novou orientaci na mladé uživatele, podle svého generálního ředitele Ondřeje Tomka nabídku odmítl, protože se Centru nezdála zajímavá. Neplánujeme nic přímo konkurenčního ICQ, dodal také Ondřej Tomek. Seznam kupodivu podle své tiskové mluvčí Rity Gabrielové žádnou nabídku od ICQ neobdržel a ani největší český portál neuvažuje o kroku směrem k instantní komunikaci: Seznam.cz neplánuje žádnou akvizici pro vytvoření vlastní služby instant messenger. Krok Atlasu v tomto směru a ani jeho nový business model nebudeme komentovat, řekla nám Rita Gabrielová.

Stáhnete si ICQ od Atlasu?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).