Hlavní navigace

Proč je Rumunsko už přes rok nejsilnějším trhem CME místo Novy? Reklamou to není…

Roli zlaté slépky CME svému rodnému Rumunsku zajistil bývalý šéf skupiny Adrian Sarbu velmi odvážným rozhodnutím, které připravoval i pro český trh. Nestihl ho ale už realizovat.
Jan Potůček 17. 9. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Model, který by CME ráda zavedla i v Česku

Dlouhá léta byla Česká republika a televize Nova nejvýdělečnějším trhem mediální skupiny CME. Platilo to prakticky do roku 2013, kdy tuto pozici převzalo Rumunsko a i podle posledních hospodářských výsledků za druhé letošní čtvrtletí si ji drží. Čím to? Určitou roli jistě hrála ekonomická krize a menší zájem o televizní reklamu, navíc i odliv klientů Novy kvůli loňské obchodní politice, jež měla ze hry vyšachovat mediální agentury s jejich vysokými provizemi. To vše by ale rumunským televizím k porážce české skupiny Nova nestačilo. Adrian Sarbu, který potřeboval vylepšit výnosy celé skupiny, šel na jistotu – ale také do velmi odvážného střetu, který mohl skončit všelijak.

Od konce roku 2012 je patrný jasný nárůst výnosů CME v Rumunsku, který by nyní chtěla skupina zopakovat i v České republice

Sarbu se na sklonku roku 2012 rozhodl po 18 letech existence rumunské Pro TV a jejích tematických kanálů opustit model must carry, tedy zdarma povinně zařazovaných programů do nabídek placených televizních stanic a žádal po satelitních, kabelových a IPTV operátorech platby za to, že mohou svým zákazníkům nabízet kanály Pro TV. V prosinci 2012 při jednání s největším rumunským poskytovatelem placené satelitní televize, společností Romtelecom (služba Dolce), o prodloužení smlouvy na šíření kanálů Pro TV v této DTH platformě, Sarbu překvapivě vznesl požadavek na pravidelné měsíční poplatky za každého zákazníka Dolce TV, který bude mít k dispozici signál stanic skupiny Pro TV.


Foto: CME

Někdejší šéf CME Adrian Sarbu spatřoval v poplatcích od operátorů placených televizních služeb zajímavý zdroj příjmů

Precedent se satelitní Dolce TV vyšel

Romtelecom nejprve nechtěl o platbách za nejsledovanější televizní stanice v zemi, které jinak vysílají volně přes DVB-T, ani slyšet. Tehdejší šéf CME ale trval na svém, takže po vypršení staré smlouvy 3. ledna 2013 signál stanic Pro TV pro Romtelecom/Dolce vypnul. Statisíce rumunských domácností rázem přišly o možnost sledovat oblíbené televizní pořady. Pro TV ale zároveň klesla sledovanost, což se na druhou stranu nelíbilo inzerentům, kteří si na toto období nakoupili reklamní časy. Sarbu nicméně vydržel celý týden, během něhož došlo k několika tvrdým obchodním jednáním. Na jejich konci, 9. ledna 2013, se stanice Pro TV vrátily do nabídky satelitní služby Dolce a obě strany do konce téhož měsíce doladily podrobnosti nové smlouvy, jež CME skutečně zajišťovala platby za každého zákazníka Dolce TV, jenž mohl přes tuto službu sledovat Pro TV.

U satelitních služeb měla CME výhodnější pozici, protože pro ně nikdy neplatilo pravidlo must carry, tedy povinně zařazovat do nejnižší programové nabídky programy, které jsou v dané zemi dostupné volně z pozemních vysílačů. To se naopak vztahuje na kabelové společnosti a poskytovatele IPTV. Jim musí všichni provozovatelé volně šířených televizních stanic, jež jsou dostupné v DVB-T, zdarma poskytnout svůj signál, aby jej tito operátoři šířili ve svých sítích. Po úspěchu obchodního vyjednávání s Romtelecomem Adrian Sarbu přikročil k ještě riskantnějšímu podniku a vyřadil stanice Pro TV z podmínky must carry. Oznámil všem operátorům kabelové televize a PTV v Rumunsku, že pokud budou chtít nadále svým divákům nabízet nejsledovanější programy v zemi, budou za ně muset jejich provozovateli platit.

CME se v Rumunsku až do doby, než začala inkasovat poplatky od kabelových, satelitních a IPTV společností, nijak zvlášť nedařilo

Jedno euro za každého zákazníka měsíčně

Za balíček 11 televizních stanic Pro TV žádala jedno euro za každou aktivní kabelovou nebo IPTV přípojku měsíčně (tedy asi 27 korun měsíčně za každého klienta kabelové televize nebo IPTV). V době, kdy vznikal tento plán, v CME došlo k personálnímu zemětřesení, které se nevyhlo ani samotnému Sarbovi. V polovině loňského roku skončil jak na pozici prezidenta, tak generálního ředitele CME. Nadále však zůstává menšinovým akcionářem skupiny a jeho plán, jak získat od kabelových a IPTV operátorů v Rumunsku pravidelný příjem, CME dále rozvinula. Ke konci loňského roku postavila operátory před hotovou věc: buď podepíší nové smlouvy na čtyři roky dopředu, v nichž se zaváží k platbám jedno euro za zákazníka měsíčně, nebo budou muset stanice Pro TV ze svojí nabídky vyřadit, jako se tomu stalo u satelitní služby Dolce.

Nové podmínky pro kabelové a IPTV operátory začaly platit 1. února letošního roku, ale již loňská dohoda s Romtelecomem pomohla rumunské odnoži CME inkasovat za první kvartál 2013 více peněz než skupina Nova v České republice. Zatímco v Rumunsku CME vykázala výnosy 42 milionů dolarů, v České republice pouze necelých 37 milionů. Bylo to vůbec poprvé, co příjmy z rumunských aktivit předčily ty české. Situace se od té doby opakuje každý kvartál s výjimkou posledního čtvrtletí loňského roku, kdy výnosy z České republiky mírně převýšily peníze inkasované v Rumunsku. Za letošní první kvartál ale Rumunsko opět Českou republiku výrazně porazilo (o víc než 10 milionů dolarů) a ve druhém vedlo o tři miliony dolarů.

Content tip témata

Výnosy CME v České republice setrvale klesají

Operátoři mají nárok na slevu, podle počtu klientů

CME ovšem neinkasuje od všech satelitních, kabelových a IPTV operátorů v Rumunsku stejnou sumu. Skupina odstupňovala slevy podle toho, kolik zákazníků ten který operátor má. Nárok na slevu vzniká zhruba od půl milionu klientů a celkem může dosáhnout až 66 procent z požadovaného poplatku, pokud operátor obhospodařuje tři miliony domácností. Například Romtelecom s Dolce TV, RCS & RDS se satelitní a kabelovou službou Digi TV a UPC mají nárok na slevu 44 procent, protože se vejdou do „škatulky“ operátorů s jedním a až půldruhým milionem zákazníků (Romtelecom jich má 1,22 milionu, RCS & RDS má 1,2 milionu předplatitelů satelitní a 1,8 milionu kabelové televize a UPC má 1,2 milionu zákazníků kabelové televize).

Poplatky vyžadované CME se okamžitě promítly do koncových cen za satelitní, kabelovou a IP televizi v Rumunsku. Nakonec tedy na novou distribuční politiku Pro TV doplatili koncoví zákazníci, na nichž se operátoři chtěli „zahojit“. „Rozhodnutí Pro TV přinese výrazné změny na trhu. Must carry je přínosem audiovizuálního zákona a samozřejmě penetrace Pro TV může klesnout, protože kabeloví operátoři nebudou povinni její stanice zařazovat do své nabídky,“ varoval už loni v létě viceprezident rumunské Rady pro hospodářskou soutěž Mircea Valentin. Na druhou stranu, málokterý operátor vyřadí z nabídky nejsledovanější televizi v zemi, aby riskoval, že přijde o podstatnou část zákazníků, kteří se přesunou k bezplatnému příjmu DVB-T.