Hlavní navigace

Programatická HbbTV reklama nově zavádí cílení podle typu vysílaného obsahu

14. 9. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Společnost R2B2 představuje svoji „největší letošní novinku“, která umožňuje obsahové cílení reklamy v HbbTV aplikacích osmi tuzemských televizních stanic.

Aukční systém R2B2 aktuálně odbavuje na kanálech skupiny Prima, stanicích hudební televize Óčko a televizi Šlágr denně mezi třemi a čtyřmi miliony reklamních requestů. Jejich cena je sice nižší než náklady na umístění standardního televizního spotu, ale zase ne o tolik, o kolik by mohli inzerenti očekávat. Tisíc zobrazení banneru v hybridním vysílání uvedených stanic vyjde na zhruba pět set korun, v případě videoreklamy vyjde tisíc zobrazení na tisíc korun, což už téměř dosahuje cenové úrovně klasické televizní reklamy.

REKLAMA A HYBRIDNÍ TELEVIZE: Prohlédněte si prezentace z konference o programatické reklamě

Během srpna vykazovaly reklamní bannery nakoupené prostřednictvím systému R2B2 proklikovosti kolem 2,7 procenta, což je ve srovnání s výsledky průměrných internetových kampaní velice slušné číslo. Podle zástupce společnosti R2B2 Aleše Sekaniny ale hodně záleží na kreativě a zpracování konkrétní kampaně. Určitou roli bude nejspíš hrát i zatím jistá neokoukanost a inovativnost HbbTV vysílání.

Ukázka HbbTV kampaně.

Cílení podobné internetové reklamě

Tento týden představila společnost R2B2 možnost obsahového cílení HbbTV reklam. Cílení reklamního sdělení podle druhu obsahu, u kterého je inzerce zobrazována, znají zadavatelé primárně jako nástroj online reklamy, které se hybridní prostředí svými principy do značné míry podobá. 

PODROBNĚJI: Retargeting návštěvníků webu při sledování lineární televize

Prostřednictvím aukčního reklamního systému společnosti R2B2 se nyní nová možnost reklamního zacílení dostává i na televizní obrazovky, které jsou připojené k internetu a mají aktivovanou HbbTV aplikaci. Reklamní sdělení se díky technologii HbbTV zobrazuje na televizních obrazovkách v internetové vrstvě a doprovází tak klasické televizní vysílání. Mezi dostupné reklamními formáty patří několik druhů bannerů a také videospoty.

HbbTV kampaň společnosti Datart na televizi Óčko.

Zadavatelé reklamy mohou zvolit cílení podle kritérií odpovídajících povaze pořadů, které diváci aktuálně sledují. V praxi to znamená, že se reklama začne zobrazovat pouze během pořadů, které zvolenému cílení odpovídají. Zadavatel může vybírat ze žánrů, témat, ale také na základě sociodemografie, vysvětluje Sekanina.

Tři stovky různých tagů

V rámci svého reklamního systému tak R2B2 otagovala všechny pořady, které vysílají zastupované stanice. Celkem využívá společnost podle Sekaniny aktuálně na tři sta různých tagů, denně jich pro vysílané pořady rozdělí kolem stovky. Každý den nabízí R2B2 kolem pěti milionů dostupných HbbTV impresí.

ZEMSKÁ A HYBRIDNÍ TELEVIZE: Nekalá konkurence, nebo možná budoucnost?

Automatizované obsahové cílení výrazně ulehčuje práci pro nákupčí reklamy, kteří museli doposud manuálně vyhledávat v televizním programu a nastavovat několik plánů pro reklamní sdělení. Naše obsahové cílení předchází také tomu, že nákupčí zapomene na některý z pořadů, který může být vhodný pro jeho reklamní sdělení. Dostatečný rozsah žánrů, témat, ale i sociodemografické vlastnosti diváka mu dávají širokou nabídku pro výběr správného publika, shrnuje základní výhody nového systému Sekanina.


Autor: LinkedIn

Aleš Sekanina, marketingový konzultant společnosti R2B2.

Zadavateli reklamy tedy stačí, aby si vybral, který žánr se nejvíce hodí pro jeho reklamní sdělení. Akční, drama, sci-fi, pohádky a desítky dalších žánrů poskytují dostatečný výběr pro cílení. A pokud ne, jsou zde ještě témata. Ať už jsou to auto-moto, koníčky, vaření, či další, témata zpřesňují zásah na správné publikum. K tomu má navíc zadavatel reklamy možnost cílit podle sociodemografie diváků známé podle pořadů, vyjmenovává Sekanina.

Pro snazší plánování

Nový systém usnadňuje inzerentům také zadávání plánů v nákupní platformě, když už nemusí pro každý pořad vytvářet vlastní plán na spouštění reklamy. Reklama se automaticky spouští a také vypíná v požadovaném období podle zvolené charakteristiky pořadů. Proto není nutné mít několik plánů na jeden žánr, téma nebo sociodemografickou charakteristiku, vysvětluje Sekanina.

K TÉMATU: Češi jsou při využívání hybridních aplikací na evropské špičce

Podle Sekaniny také reklama nasazená v hybridní platformě netrpí vyprodaností, známou u často poptávaných televizních pořadů nebo stanic. U klasické televizní reklamy mohou být reklamní bloky vyprodány. V případě reklamy v HbbTV prostředí se jen draží reklamní prostor a čeká se, kdo dá vyšší příhoz pro poptávaný žánr, popisuje mechanismus fungování Sekanina.

Self promo televize Prima v její hybridní aplikaci.

Problémem není slepota ani vyprodanost

Ve zkratce si podle Sekaniny inzerent nastaví požadované cílení a nemusí se o nic dále starat, protože reklama se spouští a vypíná s pořady, které odpovídají charakteru cílení. Na televizní obrazovky se tak dostanou i inzerenti, kteří nemají velké rozpočty na klasickou televizní reklamu a mohou prostřednictvím HbbTV oslovit konkrétnější publikum. Navíc reklama v hybridní televizi netrpí až takovou mírou bannerové slepoty, protože se divákovi zobrazuje v řádu sekund po přepnutí na kanál, tvrdí Sekanina. 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: HbbTV televize Nova obohaceno o další funkce

cif 24 - early cena - média

Dodává také, že reklamu v hybridním prostředí je možné nakoupit v rámci minut nebo maximálně hodin v případě navazujících schvalovacích procesů. To ji podle Sekaniny činí výrazně rychlejší a flexibilnější než v případě mediálního plánování a nákupu klasické televizní reklamy.


Autor: R2B2

Aktuální kampaň Vodafone.

Dostupné HbbTV reklamní formáty

V současnosti nabízí společnost R2B2 dva videoformáty a tři bannerové formáty s možností prokliku do miniaplikace.


Autor: R2B2

Aktuální kampaň společnosti Vertical Entertainment.

Push 2 Play

Banner v pravém dolním rohu obrazovky. Po stisknutí červeného tlačítka se spustí reklamní videospot.

Banner:

  • 320 × 240 px
  • PNG, GIF (i animovaný)

Video:

  • 1280 × 720 px
  • až 60 sekund

Switchroll

Videoformát, který se zobrazí přes téměř celou obrazovku během několika sekund po přepnutí kanálu. Jedná se až o čtyřicetisekundový spot, který je možné přeskočit.

Video:

  • 1280 × 720 px
  • až 40 sekund

Preroll

Přeskočitelný reklamní spot, zobrazovaný před přehráním obsahu v HbbTV videotékách a aplikacích. Může trvat až půl minuty a funguje na stejném principu jako Preroll v prostředí online reklamy.

Video:

  • 1280 × 720 px
  • až 30 sekund

Banner

První programatický televizní formát má formu vodorovného reklamního banneru v dolní části obrazovky, kolem kterého bez přerušení probíhá sledovaný televizní program. Stisk červeného tlačítka umožňuje proklik do miniaplikace.

Rozměry a formáty:

  • 750×100 px
  • PNG, GIF (i animovaný)

Big Banner

  • 1280×200 px
  • 1152×164 px (ořez)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).