Hlavní navigace

Prý algoritmy. Facebook je závislý na novinách a lidském faktoru

Daniel Dočekal

Většina afér má předem daný průběh. Po odhalení následuje popření, pak snaha manipulovat, další popírání až následné přiznání. Nebo se na všechno zapomene.

Doba čtení: 2 minuty

Pokud jste snad očekávali vyváženost, nezávislost a algoritmické určení trendujících příspěvků – tak to se nekoná. Velké překvapení ale je, že se Facebook neobejde bez tradičních medií. Ano, řeč je o záměrném ovlivňování seznamu s aktuálně populárními články Facebookem, které jasně probíhá, probíhalo a nepochybně bude probíhat i v budoucnu.

Po počátečním popírání a tvrzeních, že nic takového v žádném případě nepřipadá v úvahu, se ukazuje, že aféra má klasický průběh. The Guardianu se podařilo získat interní dokument, který na 21 stránkách popisuje, jak mají editoři vybírat trendující zprávy. Celé je to založené – což je asi nejvíce paradoxní – na tom, že ověřují trendy podle toho, jestli o nich píší média.

Rozumíte tomu správně. Editor, zodpovědný za výběr trendů, se podívá na to, co se na Facebooku sdílí a vzniklý přehled poté ověří tak, že se dané téma musí objevovat na alespoň pěti z deseti zpravodajských webů – BBC News, CNN, Fox News, The Guardian, NBC News, The New Yyork Times, USATODAY, The Wall Street Journal, Washington Post a Yahoo News/Yahoo.

Co se do trendů nedostane

Facebook se prostě neobejde bez tradičních médií a jejich šéfredaktorů a je pro něj rozhodující, zda právě tradiční zpravodajská média dané téma řeší. Což mimo jiné vysvětluje i to, proč je Twitter rychlejším zdrojem pro zpravodajská témata a Facebook má většinou podstatné zpoždění. Zatímco na Twitteru v trendech témata najdete hned (protože je algoritmický, a také proto tak špatně funguje), na Facebooku se „musí počkat“, až se tomu začne věnovat alespoň pět zpravodajských webů.

KL2018 Tip nominace

Facebook se celou aféru okolo trendů snaží žehlit i v Information About Trending Topics, ale nevypadá to, že by tato kontroverze byla nějak řešitelná. Byť jedno poučení by tu bylo, dokonce velmi univerzální poučení: pokud si Facebook stále bude hrát na „černou skříňku“ a bude odmítat  transparentnost v těchto (a podobných) zásadních věcech, tak to vždy dopadne stejně.

Podstatnější je, že pokud Facebook skutečně ověřuje trend na výše uvedené sestavě médií, tak to nutně musí vést k tomu, že některá témata, ač opravdu mezi uživateli trendují, se nikdy mezi trendy nedostanou. Zásadním důvodem je i to, že o trendu musí psát pětdeseti uvedených zdrojů.

Našli jste v článku chybu?