Hlavní navigace

Radiokomunikace nabízejí Internet pro koncové zákazníky

22. 10. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

České radiokomunikace rozjely v září kampaň na BlueTone, svůj nový balíček datových, hlasových a internetových služeb pro koncové zákazníky. Začínají tak přímo konkurovat Contactelu, jehož jsou akcionářem. Na Invexu měly být představeny zaváděcí ceny, ale nestalo se tak. Přinášíme je proto alespoň v hrubých obrysech.

Asi namítnete, že tato informace není žádnou novinkou a máte pravdu. Tiskovou zprávu Internet v modrém České radiokomunikace vydaly již 16.10.2002 a v pěti odstavcích zde spřádaly své záměry stát se plnohodnotným telekomunikačním operátorem se silnou orientací na zákazníka. Nabízenou službou bylo připojení k Internetu, a to v podobě pevné linky o kapacitách 64 kbit/s až 2 Mbit/s nebo v podobě komutovaného připojení na analogových linkách a ISDN. Jenže jak má člověk psát o službě, která nemá žádný ceník? Jistou naději v tomto ohledu skýtala pouze zvýrazněná pasáž tiskové zprávy, jež slibovala, že „tato služba bude klientům představena na Invexu za zaváděcí ceny“.

I já jsem se tedy druhého dne Invexu vypravil pln očekávání na stánek Českých radiokomunikací. Spolu s GiTy a InWay snad jediný „regulérní“ stánek v poloprázdném pavilonu Z. Jak jsem posléze zjistil, nebyl jsem sám, kdo na stánek s podobným zámyslem vyrazil, všichni však bez výjimky pochodili stejně. Ceník internetových služeb existuje, internetové služby jsou za zaváděcí ceny. Jejich výše ale zůstává tajemstvím. Oficiálním důvodem je komplikovanost ceníku, která by mohla zákazníky uvést v omyl. Odešel jsem tedy s nepořízenou, několika informacemi o Českých radiokomunikacích a slibem, že České radiokomunikace pro Lupu vypracují po Invexu „modelové nabídky“.

Nabídku internetových služeb Českých radiokomunikací lze považovat za překvapivou. Jistě tušíte, že České radiokomunikace jsou s TCD (bývalý Tele Danmark) akcionáři Contactelu. A jedním z důsledků tohoto podniku byla skutečnost, že České radiokomunikace nemohly nabízet internetové připojení pro koncové zákazníky, ba co víc – tehdejší koncoví zákazníci měli být převedeni na Contactel. Nedávno však České radiokomunikace oznámily, že vytvořily vůči Contactelu opravnou položku ve výši 1,27 miliardy korun. Tato rezerva pokrývá ze 100 procent jejich investici do základního kapitálu firmy a z 50 procent akcionářský úvěr. Jednalo se o kapitalizaci dluhu Contactelu.

Výměnou za tento krok vyvázala TCD České radiokomunikace ze smluvních závazků, a firma tak mohla opět přijít s internetovými službami. I když by se tak mohlo zdát, České radiokomunikace nezačínají na „zelené louce“. Mnoho koncových zákazníků sice přešlo k Contactelu, ale řada jich zůstala a jiní se od Contactelu vrátili, protože je ke změně poskytovatele nemohl nikdo nutit. České radiokomunikace by se podle svých vlastních slov rády dopracovaly do pozice, kterou na českém trhu zaujímá Český Telecom, tj. být současně poskytovatelem jiným poskytovatelům (carrier to carrier) a současně poskytovatelem koncovým zákazníkům.

ebf - partner 1

Balíček datových, hlasových a internetových služeb dostal název BlueTone, ačkoli se jedná o přejmenovaný RadioNet, jehož doména je obsazena. Zůstalo i logo. Možnosti připojení jsou místní router či Frame Relay, point-to-multipoint v pásmu 2,4 GHz, FWA v pásmu 3,5 GHz a 26 GHz, mikrovlnný spoj nebo metalický okruh (pronajatý od Českého Telecomu). Pásmo 2,4 GHz je dostupné v Mariánských Lázních, Rakovníku, Děčíně, Táboře, Litoměřicích, Jablonci nad Nisou a České Lípě. Pásmo 3,5 GHz je dostupné v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Jablonci, Jihlavě, Karlových Varech, Liberci, Olomouci, Ostravě, Pardubicích, Plzni, Ústí nad Labem a Zlíně.

Pro poskytování služeb prostřednictvím mikrovlnných spojů je k dispozici asi 300 přístupových bodů (budov, stožárů, věží), rozmístěných po celém území České republiky. České radiokomunikace odhadují rozsah pokrytí sídel na 80 až 90 procent. Když jsem jim zaslal „modelové příklady“, dostalo se mi odpovědi, že existuje příliš mnoho cest, jak se dostat k zákazníkovi a není možné sdělit konkrétní částku za konkrétní typ. Obchodní manažer služby BlueTone Ján Vlček mi ve finále zaslal pouze tabulku s rozsahy, která umožní udělat si představu o nejlevnější a nejdražší variantě a odhadnout ceny jednotlivých typů připojení.

Rychlost připojení Cenový rozsah
64 kbit/s 3.100 až 9.300 korun měsíčně
128 kbit/s 4.150 až 13.150 korun měsíčně
256 kbit/s 7.110 až 18.110 korun měsíčně
512 kbit/s 12.700 až 27.700 korun měsíčně
1.024 kbit/s 19.200 až 39.200 korun měsíčně
2.048 kbit/s 27.100 až 49.100 korun měsíčně

Prosadí se České radiokomunikace na trhu koncových zákazníků?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).