Základním problémem srovnávání portálů, jak bylo v článku správně poznamenáno, je nedostatek poměřitelných dat. Za prvé, každý portál je úplně jinak rozdělen na části (a toto rozdělění se v čase mění), za druhé minimálně počet pageviews je velmi závislý na struktuře služby – stačí drobná změna v navigaci a jeden návštěvník (počet návštěvníků mimochodem iAudit vůbec neměří, o to se částečně snaží až v iDotu) vygeneruje výrazně více či méně shlédnutí. Když se k tomu ještě přidá absence výsledků toho či onoho, nebohý komentátor je většinou odsouzen k porovnávání packů – prostých sum návštěvnosti všech částí portálu, kde má jedna návštěva vyprodané sekce věnované řekněme financím stejnou váhu jako návštěva dětské pornografie na freewebu portálem provozovaném (návštěvnost freewebu má přitom k návštěvnosti portálu samotného asi stejný vztah jako návštěvnost serverů hostovaných např. u GTS k návštěvnosti firemní prezentace GTS).
Právě kvůli snaze o vyvození smysluplných závěrů z nesmyslných dat došel Martin Kopta k naprosto mylnému závěru, že: „Atlas přišel o třetinu návštěvníků“. Je pravda, že návštěvnost packu Atlas.cz poklesla ze září na říjen z 3.184.804 pageviews a 219.882 IP/d na 2.533.959 pageviews a 154.668 IP/d. Problém ovšem je, že jde o ono upuštění vody, aniž by zmizely ryby – většina packu Atlas.cz je tvořena freehostingem MujWeb, který měl v říjnu technické problémy, které až do upgradu výrazně snižovaly jeho dostupnost a tedy návštěvnost. Samotný Atlas (tj. servery bez freehostingu, chatu a map) naopak ve stejném období vyrostl z 1.001.689 pageviews a 58.306 IP/d na 1.235.647 pageviews a 60.372 IP/d, tj. nárůst pageviews o 23 procent, IP adres o čtyři procenta. V zaměnění nárůstu za pokles je přitom tentokrát iAudit nevinně – data, ze kterých lze snadno odvodit, čím je pokles packu způsoben, jsou součástí publikované zprávy. Podobně si jistě autor sype popel na hlavu za úsměvnou spekulaci o spuštění MSN.cz jako o důvodu údajného poklesu. Přehlédl pouze jednu drobnost – MSN.cz bylo spuštěno až v listopadu a do té doby vedla příslušná doména na Atlas, přitom komentované výsledky iAuditu jsou říjnové.
I když vlastní nepozorností došel Martin Kopta včera k závěru o poklesu Atlasu, který je v přímém rozporu se skutečností, je otázkou, jestli jde vůbec z běžných dat iAuditu k nějakým opravdu smysluplným závěrům použitelným nejenom pro psaní komentářů, ale i pro plánování reklamy, dojít. Podle mého názoru nikoliv. Doufám, že v co nejbližší době budou mít jak servery, tak reklamní agentury k dispozici skutečně podrobná kvalitativní i kvantitativní data o návštěvnosti, ať už je bude zpracovávat kdokoliv – vydělat bychom na tom měli všichni.
Omluva
Chtěl bych se společnosti ATLAS.CZ, a. s., jakož i čtenářům Lupy omluvit za svou spekulaci o důvodech poklesu návštěvnosti v packu Atlasu. Při pokusu vysvětlit takřka třetinový úbytek návštěvníků jsem nevzal v potaz rozložení návštěvnosti v packu, kde snížení návštěvnosti způsobila freewebhostingová služba MujWeb. Spekulace o tom, že za snížením návštěvnosti musíme hledat rozchod s MSN, byla tedy neoprávněná, protože portál Atlasu naopak zaznamenal návštěvnost vyšší. Lituji, pokud jsem svým špatným úsudkem někoho uvedl v omyl.