Hlavní navigace

Reklamní síť NewLinx opět mění majitele

24. 1. 2008
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 29
Výměnné inzertní sítě NewLinx a Adrenaline byly koupeny společností Internet BillBoard. Poslední změnou majitele přitom prošly ani ne před rokem. Co transakci předcházelo, jaké důvody k ní příslušní aktéři měli a jaký je aktuální stav českých výměnných reklamních systémů?

Ani ne před rokem, na přelomu ledna a února, oznamoval Computer Press, a.s. a eTarget, a.s. převzetí inzertní služby NewLinx (bannerového výměnného systému) spolu se službou Adcontext (PPC reklamího systému). Pro Computer Press šlo fakticky o zbavení se nestrategické aktivity, pro eTarget šlo o posílení stávající, doposud hlavně textově orientované inzertní sítě. NewLinx byl v úterý opět prodán. Majitelem se stává Internet Billboard, společnost stojící za výměnným systémem BillBoard a technologiemi BBmedia, za blíže neurčenou sumu, kterou účastníci transakce nechtějí zveřejnit.

Sňatek z rozumu

Podle Karla Pavlíčka, ředitele společnosti Internet BillBoard, by akvizicí měla společnost posílit v objemech impresí za měsíc o zhruba 200 milionů (tj. o 15 %) v ČR a o 100 milionů (a o 100 %) na Slovensku. Stávající výměnný systém NewLinx by měl prozatím zůstat zachován, ale jak Karel Pavlíček uvedl, akvizice může způsobit přeliv části klientů přímo do sítě BillBoard a hodlají je v tom i motivovat. V současnosti má NewLinx zhruba 2850 aktivních českých a 1270 aktivních slovenských účtů. Internet BillBoard také zaměstnává Jiřího Waissera, který byl hlavním administrátorem systému NewLinx již od doby Computer Pressu. V plánu je i brzké přestěhování systémů do datacentra u GTS v Ostravě, kde Billboard provozuje své stávající aktivity.

Změna majitele NewLinx je svým způsobem sňatkem (a také rozchodem) z rozumu. Pro eTarget byl podobný systém spíše přítěží, zejména pokud se má eTarget věnovat hlavně textové a kontextové reklamě, kde čelí silné konkurenci, zejména od Seznamu i Google. Potvrzuje to ostatně i Josef Kovář z eTarget.cz, který doslova říká: Popravdě jsem moc rád, že již nemáme NewLinx na starosti. Znamenal hrozně moc práce okolo a je fakt, že se nutně potřebujeme soustředit na věci spojené se systémem Etarget. Tak nějak bych pojmenoval hlavní důvod.

Adcontext i Adrenaline poněkud bezprizorní

U eTarget.cz tak zůstává pouze jediný z původně koupených reklamních systémů, Adcontext.

Ten, ačkoliv podle tiskové zprávy z 1. února 2007 (na www.adcontext.cz zveřejněné), přešel pod eTarget.cz, na vlastních stránkách stále uvádí (FAQ, ale i kontakt):

Systém Adcontext provozuje společnost Computer press Media, který je také provozovatelem systému Adrenaline a Newlinx, s kterým je Adcontext spojen.

Adcontext

Když jsem se na tuto nejasnost ptal Josefa Kováře a Jana Vobeckého (Computer Press Media), tak mi prodej potvrdili. A Josef Kovář přiznal, že na změnu stránek „poněkud“ zapomněli, zejména pro velké množství jiné práce. Byť by se, dle mého, zcela určitě dalo vše vyřešit již před několika měsíci prostým přesměrováním domény.

eTarget akvizici systému Adcontext podle očekávání využil pro posílení vlastní značky a původní inzertní systém nechal ležet ladem. Drobné změny na webu nicméně provedli, registrace inzerenta vede přímo na www.etarget.cz, stejně tak jako registrace serveru. Méně srozumitelné už ale je uvádění kontaktů na Computer Press, stejně tak jako e-mail na Jiřího Waissera, směřující opět na e-mail v doméně cpress.cz. Pro případné matení potenciálních zákazníků to může být dokonalá taktika.

Klienty i servery využívající Adcontext již dříve eTarget převedl do nového systému a původní Adcontext tím efektivně zemřel.

V rámci přesunů je nutné nezapomenout na další systém, Adrenaline, vyvinutý za účelem správy reklamních prostorů serverů, které nechtějí vyvíjet či pořídit si svůj vlastní.

Adrenaline

Ten se shodou okolností také tváří, jako kdyby stále patřil Computer Pressu. Ale jak mi potvrdil Jan Vobecký z Computer Press Media, změnil vloni též majitele na Etarget. A ačkoliv to není v tiskové zprávě oznamující nový prodej uvedeno, mění nyní majitele rovněž.

Internet BillBoard tak získává i Adrenaline, byť i v tomto případě jde o mrtvý systém. Bez klientů i bez serverů. Navíc BillBoard.cz má vlastní systém, BBmedia. Ten nakonec Computer Press používá pro správu reklamních ploch na svých serverech. Těch serverech, pro které kdysi vyvinul Adrenaline.

Od opravdové historie …

První reklamní pozice byla, podle článku na E-komerce.cz, prodána někdy v roce 1996 a o prvenství v nasazení reklamy soupeří Živě a Seznam. Podle Wikipedie byl vůbec první banner prodán v roce 1993.

Český Internet se může pochlubit velkým množstvím výměnných reklamních systémů, ať již čistě bannerových, nebo textových. Jejich historie sahá poměrně daleko, někam před rok 2000, protože jeden z prvních, Mr.Linx, byl spuštěn v roce 1996.

Již tehdy se z nich poměrně silně vyprofilovaly právě systémy Billboard.cz a systémy provozované společností Computer Press. Ten mimo výměnného systému pracoval i na systému pro správu reklamy, který by byl schopen dodávat „seriózně“ reklamu i pro mediálky a pokoušel se tak dostat i do klasického trhu s reklamou. Proto nakonec také vznikly tři systémy: NewLinx (jehož předchůdcem byl Mr.Linx), Adcontext a Adrenaline.

Součástí vývoje na tomto trhu byly i nikdy nekončící diskuse na téma „jaký výměnný poměr je správný“ (viz Aréna: Výměnné reklamní systémy a také to, že jedním z hlavních taháků Mr.Linx bylo, že jako jediný nabízel poměr 1:1), s napětím se čekalo na nové verze a média se plnila recenzemi nových podob a návody, jak všeho co nejlépe využít. A pochopitelně také kritikou na použitelnost a zejména schopnost některých systémů dodávat inzeráty spolehlivě (případně vůbec dodávat). Zajímavé byly i diskuse na téma převodu kreditů mezi členy systému a ještě zajímavější byly otázky toho, zda členové systému smějí své kredity někomu prodávat.

Do historie výměnných reklamních systémů také nesmazatelně patří okamžik, kdy Mr. Lin(x) přišel o doménu a zmizel ze světa, a skvělý zmatek mezi názvy mrlinx.cz, linx.cz a linxcz.cz, o čemž se pro změnu dočtete v článku Válka o Mr.Lin(x) ještě neskončila?!. A zaznamenání hodná je i kauza hacknutí databází.

Již koncem roku 2001 se ale dalo poměrně jednoznačně říci, že právě Billboard.cz a Mr.Linx (později NewLinx) byly nejznámějšími a velmi pravděpodobně také nejpropracova­nějšími systémy výměnné reklamy.

Výměnné systémy byly v těchto „počátcích“ českého (více a více komerčního Internetu) vděčným doplňkem reklamy na velkých serverech. Ty sice prodávaly reklamu na svých stránkách (a využívaly k tomu vlastní či vnější dodavatele bannerů i zakázek), ale díky nemožnosti 100% vyprodat dostupné plochy pro ně bylo výhodné být členem výměnného systému. Nasbírané kredity pak využívaly pro vlastní marketing.

… až po současnost

Nelze říci, že by současný český Internet nabízel nějak méně reklamních systémů, jediný rozdíl od doby před 5 – 8 lety je ten, že trh je konsolidovaný, velcí hráči mají trh rozdělený a jejich pozice ohrožují systémy od velkých hráčů – Seznam, Centrum a pochopitelně zejména Google.

A pochopitelně, od roku 2000 se v reklamních systémech (a příležitostech k výdělku) objevilo hlavně PPC a kontextová reklama. I okolo tohoto modelu inzerce (a hlavně placení) se vedly mohutné diskuse a Ivo Lukačovič dlouho tvrdil, že PPC na Seznam.cz zavádět nebude.

Je zajímavé vědět, že prvním PPC systémem byl s největší pravděpodobností právě Etarget v roce 2002, zatímco největší český portál, Seznam.cz, uvedl svůj Sklik až v červenci 2006.

Google nabízí své AdWords od roku 2002 v PPC modelu (předtím se platilo za klíčová slova), Centrum.cz svůj AdFox spustilo v říjnu 2005, Computer Press AdContext v květnu 2005.

V roce 2006 tak Symbio mohlo zveřejnit článek, ve kterém uvádí parametry tehdy existujících PPC systémů (o pár měsíců po tomto článku Computer Press prodal své aktivity Etargetu).

PPC systémy
Servery Zobrazení reklamy
Adcontext 200 nezveřejněno
AdFox 600 8 000 000
bbKontext 25000 15 000 000
Etarget 200 17 000 000
Sklik 1 1 200 000

Uvádím zde tuto tabulku hlavně proto, že je zajímavá poměry počtu serverů vs. objemy zobrazované reklamy. A také tím, že koupě Adcontext byla pro Etarget pravděpodobně dobrým tahem. Těžko říct, zda by byl v dnešní pozici právě bez této akvizice.

V další tabulce (na konci článku, pozn. red.) jsem se pokusil poskytnout základní přehled existujících a již mrtvých reklamních systémů (bannerových i textových, včetně PPC, některé jsou například čistě erotické). Je mezi nimi i pár zajímavostí, například Lista.cz umožňující výměnu „reklamních lišt“ nebo Vcela.net používající vyskakovací (pop-up) reklamy a MyBiz.cz vyskakovací pop-under reklamy. Při veškeré snaze je určitě seznam neúplný, takže uvítám případná doplnění.

V seznamu pochopitelně chybí již zmíněný Google. Ten se svým AdSense (a AdWords z opačné strany, klientské) vstoupil na zdejší trh velmi pozdě, ale o to víc je hrozbou pro všechny ostatní hráče, byť nejvíce může ublížit právě těm největším – BillBoard/bbKon­text, Etarget, Sklik (Seznam), AdFox (Centrum). Poslední dva jmenovaní pochopitelně PPC (pay-per-click, zejména v kontextové podobě) systémy vytvořili hlavně proto, aby je mohli použít pro vlastní vyhledávací služby. Podobně jako Google.

A v seznamu chybí také TakeIt.cz (Nový portál TakeIT.cz: do hry vstupuje Internet Trading a Milan Hronec- TakeIT je obranou před Googlem), který je sice kontextovým reklamním systémem (včetně možného PPC), ale poněkud vybočuje charakterem i způsobem použití. Navíc opět souvisí s již mnohokrát se objevujícím hráčem, společností Internet Billboard.

Jde pochopitelně o peníze

Časopis Euro na konci roku 2006 zveřejnil odhady objemů PPC reklamy v ČR, přičemž nejzajímavější na tom bylo, že se zde objevily částky 50 milionů (Pavel Doležal, Ataxo), 20 milionů (Karol Veleba, adFox) a 24 milionů (Tomáš Horák, Internet Billboard).

Marketing&Media pro změnu v květnu 2007 uveřejnil, že optimistické výhledy podílu PPC reklamy na celkovém trhu jsou mezi 20 až 30 %, a srovnával to se situací v USA, kde jde o 40 %. Podíl v roce 2006 byl podle odhadů 5 až 11 %.

Bohužel aktuální výstupy Admonitoru (Internetová reklama spolykala dvě miliardy. Kam půjdou letos?) prozatím neumí sledovat kontextovou reklamu, nicméně i tak hovoří o dvou miliardách korun za rok 2007. Z tohoto čísla si můžete udělat hrubou představu o možném objemu PPC reklamy, půjde o stovky milionů korun.

Hrušky s jablky

V tomto momentě musím uznat, že jsem zcela záměrně „smíchal hrušky s jablky”. Udělal jsem to z jediného důvodu, Billboard.cz je provozovatel jak výměnného reklamního systému, tak kontextové PPC reklamy a nakonec také systému na správu reklamního prostoru (dostupného zákazníkům). A reklamní systémy Newlinx, Adrenaline a Adcontext od Computer Pressu zasahovaly také všechny tři oblasti. Po jistou dobu to také vypadalo, že by se Etarget mohl stát také hráčem na více polích reklamy.

Kdo na tom nakonec vydělá

Aktuální akvizice vrací eTarget zpět pouze jako hráče v textové, kontextové (a zejména PPC) reklamě. Jakkoliv nebyla informace o finančním objemu transakce zveřejněna, Etargetu se budou získané prostředky hodit. Pokud je investuje do dalšího rozvoje a hlavně do posílení hardware, bude to dobrý tah.

BRAND24

Potíže reklamního systému Etarget dodávat spolehlivě a rychle reklamu na zapojené servery nejsou nijak neobvyklé. Byť jde o typické nemoci růstu. Zlepšovat je možné i obsahovou stránku, ale ta je poměrně hodně závislá na klientech a jejich schopnostech kupovat reklamu, která je dostatečně kontextová a dostatečně vhodná pro servery, na které je dodávána.

Troufnu si tvrdit, že na transakci mohou vydělat obě strany. Internet BillBoard posílí výměnnou síť, Etarget uvolní část svých kapacit a navíc bude moci využít získané finance.

Klikáte na reklamu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).