Přestože Google indexuje na Internetu téměř vše, na co vede odkaz, jen relativně malá skupina uživatelů dokáže efektivně využívat všech možností, které Google nabízí. V podstatě jde o to, že většina laických uživatelů obvykle nepoužívá logické operátory (a i když, tak jen „and“), nespecifikuje vyhledávání jen v jedné doméně a podobně. Proto bývají výsledky jejich dotazů často neuspokojující.
Tento problém se snaží řešit služba Google Answers, která byla spuštěna na jaře letošního roku. V podstatě se jedná o tým 500 vybraných a otestovaných hledačů, kteří se snaží nalézt odpovědi na libovolné dotazy uživatelů. Ti se ptají skutečně na cokoliv: od exaktních otázek „proč je nebe modré“ až po vysoce filozofické otázky typu „co je to štěstí“, na které jsou kupodivu poskytovány smysluplné odpovědi. Existuje i několik témat, na které Google zkrátka neodpoví. Jedná se o otázky na konkrétní osoby, otázky dopomáhající k nelegální činnosti a překvapivě i otázky týkající se domácích úkolů a testů (školních)! Ach, ta americká poctivost …
Hledači mohou využívat všechny jim dostupné zdroje, tedy nejen Google, ale i další on-line služby, klasické slovníky, encyklopedie atd. Podstatné je, že za každý zodpovězený dotaz musí uživatelé zaplatit. Sympatické je, že si sami určují, kolik jsou ochotni za požadovanou informaci dát. Minimum jsou dva a půl dolaru, maximum dvěstě dolarů.
Každá odpověď, kterou hledač najde, je zběžně zkontrolována editorem, což je na rozdíl od běžných hledačů interní zaměstnanec Googlu (přesný počet editorů není znám, nicméně bude se pravděpodobně jednat o jednoho až tři lidi). V případě, že není uživatel spokojen, může požádat hledače o upřesnění eventuelně vysvětlení informace. Pokud není spokojen ani poté, může žádat své peníze zpět.
Google funguje jako zprostředkovatel a zároveň zúčtovací centrum, uživatel platí kreditní kartou. Z vybrané částky si Google ponechá čtvrtinu a zbytek připadne hledačovi, který pracuje pro Google externě.
Se službou jsou provozovatelé evidetně spokojeni. „Google Answers předčily naše očekávání. Dostali jsme překvapující množství žádostí od lidí, kteří se chtěli stát hledači. Každý den je zadáno kolem 150 dotazů na různá témata. Rádi bychom pokračovali v rozvoji služby, aby byla pro uživatele co nejvíce přínosná,“ říká Eileen Rodriguez z tiskového oddělení Google.
Naskýtá se otázka, proč se vůbec Google do služby Answers pustil. Důvodem by mohlo být hledání dalšího možného obchodního modelu pro vyhledávač. Podle Googlu je ale vše jinak. „U služby Google Answers je prioritním cílem zlepšit možnosti vyhledávání pro naše uživatele, nikoliv zvyšovat příjmy. Google Answers jsou v současné době experimentálním projektem, prozatím hodnotíme zpětnou vazbu od uživatelů, teprve potom rozhodneme o další koncepci služby,“ dodává Eileen Rodriguez.
O tom, že v současné době skutečně nejde o zisk, svědčí i příjmy, které služba může přinášet. Pokud je denně zodpovězeno a zaplaceno 75 dotazů (polovina dotazů položených za jeden den) za průměrný honorář 10 dolarů, činí to ročně cca 70 tisíc dolarů. To jsou roční náklady na dva až tři editory, které musí Google zaměstnávat. Zisk se tedy zjevně pohybuje od nuly k nule. Nicméně i tak se jedná o zajímavou a hlavně inovativní službu.
Perlička na závěr: podobná služba, byť zaměřená pouze na jedno uzké téma – technologii GPRS, existuje i v Česku. Navíc byla spuštěna o několik měsíců dříve než Google Answers. Jedná se o GPRSFORUM, což je experiment společnosti Český Mobil, do kterého bylo vybráno určité množství vysoce erudovaných jedinců (tzv. technoidů), kteří zajišťovali (mimo jiné) technickou podporu pro zákazníky Oskara. GPRSForum funguje na stejném principu jako Google Answers, ovšem uživatelé za odpovědi neplatí. Technoidi jsou místo toho motivování v rámci různých akcí, které pro ně Oskar pořádá.