Hlavní navigace

Rusové dál vzdorují Googlu, tamní jednička Yandex zvažuje i expanzi do Evropy

16. 10. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ruskému Internetu alias Runetu se česká média věnují spíše sporadicky, a pokud se už nějaká zmínka objeví, většinou v souvislosti s tuzemským Seznamem. Česko a Rusko bývají totiž dávány za příklad několika mála zemí, kde na poli internetového vyhledávání nedominuje Google, ale lokální hráč.

V Česku už dnes možná Google v hledání místní jedničku překonal, ale ruský Yandex si vedoucí pozici ve vyhledávání na tamním trhu drží stále. Nenaplnily se tak odhady ruských novinářů, kteří před pěti lety předpovídali, že Google v Rusku předežene Yandex nejpozději v roce 2013. Muselo by se stát něco opravdu neočekávaného, aby Google v příštím roce dokázal více než zdvojnásobit svůj podíl ve vyhledávání na Runetu (v současné době dosahuje podílu okolo 27 procent) a odsunout tak Yandex s podílem lehce přes 60 procent na druhé místo. Za poslední tři roky se podařilo Googlu na úkor Yandexu získat přibližně čtyři procenta trhu.

Faktem ale je, že Google se intenzivně snaží získat v Rusku další uživatele, investuje velkoryse do reklamy a dělá jednoduše vše proto, aby si ukrojil co největší část, ze stále kynoucího koláče výdajů ruských firem do internetové reklamy. Loni se v Rusku v online reklamě protočilo 1,05 miliardy eur (display – 388,5 milionů, kontextová reklama – 639,1 milionů eur), meziročně se objem prostředků vložených do této formy reklamy zvýšil o 57 procent. Celkově vzrostly výdaje do reklamy v Rusku loni meziročně o 21 procent.


Autor: eMarketer.com

Ve srovnání se Spojenými státy, kde inzerenti do internetové reklamy v roce 2011 investovali 31 miliard dolarů (o 20 procent více než v roce 2010) nevypadá údaj nijak impozantně. Analytici se ale shodují, že Rusko bude v příštích letech patřit mezi desítku trhů, které se budou z poloviny podílet na celkovém globálním růstu investic do reklamy.   

Velmi rychle roste v posledních letech také počet uživatelů Runetu. Loni používalo Internet 55 milionů (podle některých odhadů dokonce až 62 milionů) obyvatel Ruské federace. To představuje meziroční nárůst o necelých 20 procent. Podobný trend se opakuje i letos a podle odhadů by v příštím roce mělo být k Internetu připojeno až 80 milionů Rusů.  

Výdaje do online reklamy rostou v Rusku podle všeho výrazně i letos. Dokládají to finanční výsledky Yandexu za druhé čtvrtletí, kdy firma meziročně zvýšila zisk o více než 75 procent. Podle výkonného ředitele Yandexu Arkadije Volože stojí za růstem tržeb a zisku především silná poptávka po reklamě ze strany inzerentů. Tržby z reklamy se přitom na celkových tržbách Yandexu podílejí z 98 procent.

  • Yandex byl spuštěn 23. září 1997.
  • V roce 2000 byl včleněn do nově zniklé firmy Yandex.
  • Na jaře roku 2011 vstupuje na americkou burzu NASDAQ a primárním úpisem akcií získává 1,3 miliardy dolarů.
  • Současnými veřejně známými akcionáři Yandex N.V. jsou: Baring Vostok – 19,1 %, Tiger Global 16,7 %, Arkadij Volož – 12,4 %, Ilja Segalovič – 2,6 %.

Pro Yandex je tak důležité, aby i v budoucnu dokázal čelit tlaku Google a udržel si na ruském trhu ve vyhledávání vedoucí postavení. Události posledních týdnů ukazují, že Yandex je v boji s Google připraven uzavírat nová partnerství a vstupovat i do oblastí, ve kterých nebyl zatím příliš aktivní.

Nový prohlížeč

Důkazem toho je i vlastní internetový prohlížeč. Yandex už dříve začal nabízet upravené verze prohlížečů, tak jako to dělá v případě Firefoxu tuzemský Seznam. Nový Yandex.Browser (Яндекс.Браузер) používá WebKit engine a je postavený na open source projektu Chromium (ze kterého vychází také prohlížeč Google Chrome).

Yandex.Browser

Yandex.Browser

Současně pracuje s technologií společnosti Opera Software, jejíž stejnojmenný prohlížeč ruskému trhu stále dominuje, byť se na něj dotahuje Google Chrome. Podle LiveInternet.ru má Opera na ruském trhu podíl 30 procent, Google Chrome 25,9 procenta, Firefox 19 procent a Internet Explorer 14 procent. Podíl Google Chrome přitom neustále roste.

Yandex.Browser

Yandex.Browser

Defaultně nastaveným vyhledávačem Google Chrome je pochopitelně Google. Stejně tak tomu je od konce loňského roku v Rusku i u konkurenčního Firefoxu. Od Firefoxu 3.5 byla přitom v ruské jazykové verzi nastavena jako výchozí stránka Yandexu. To se ale změnilo poté, co Mozilla Foundation koncem loňského roku uzavřela smlouvu s Google, podle které Google zůstane ve Firefoxu nastaven jako výchozí vyhledávač nejméně další tři roky, ruský trh nevyjímaje.

Vzhledem k tomu, že Chrome a Firefox dosahují v Rusku už pětačtyřicetiprocentního podílu a vzhledem k tomu, že podle Arkadije Volože, výkonného ředitele Yandexu, jen malá část uživatelů si v prohlížeči mění výchozí stránku, dává z hlediska obrany pozice Yandexu v oblasti vyhledávání, vývoj nového prohlížeče smysl.

Zatím je k dispozici pouze v desktopové verzi pro Windows a Mac OS X, Yandex ale pracuje i na mobilní verzi. Prohlížeč by měl podobně jako Opera disponovat funkcí Turbo, která podstatně urychluje načítání stránek. Yandex při vývoji prohlížeče využil technologie ruské antivirové firmy Kaspersky, které mají zajistit ochranu uživatelů před škodlivým softwarem. Turbo technologie od Opery, která urychluje načítání webových stránek, získává v Rusku na důležitosti. Více než 90 procent nových uživatelů Internetu pochází z ruských regionů. A uživatelé z regionů využívají v drtivé většině mobilní připojení.

Globální appstore

Kromě technologií pro vývoj prohlížeče, koupil Yandex od Opery také licenci k distribuci 40 tisíc mobilních aplikací. Ty poslouží jako základ nového globálního tržiště s názvem Yandex.Store. Firma v současné době jedná s výrobci smartphonů a tabletů o tom, aby na svá zařízení místo Google Play předinstalovali právě Yandex.Store. Dohody už byly podepsány se společnostmi PocketBook, 3Q a Texet a ruským mobilním operátorem MegaFon.

Otázkou je, zdali zůstane pouze u samotného marketplace. Arkadij Volož totiž v rozhovoru pro ruský deník Vedomosti prohlásil, že Yandex v případě, že by pro něj byla situace nepříznivá, mohl uvažovat i o vývoji vlastní mobilní platformy. Připustil však, že by to vyžadovalo obrovské investice a proto by Yandex k takovému kroku přistoupil pouze v krajním případě.

Využil by k tomu zkušeností a kapacit společnosti SPB Software, kterou koupil loni v listopadu. Její tým stojí za aplikací Yandex.Shell pro Android smartphony a tablety, která nabízí přizpůsobitelné 3D uživatelské rozhraní, které místo Google služeb obsahuje služby a vyhledávání Yandexu.

Dropbox na ruský způsob

V srpnu Yandex spustil betaverzi služby Yandex.Disk (přečtěte si recenzi), obdoby cloudového úložiště dat, který například Google nabízí pod názvem Drive, Microsoft pod názvem SkyDrive. Uživatelé Yandex.Disk mají k dispozici zdarma 10 GB prostoru (po přihlášení jsou k dispozici 3 GB prostoru, po instalaci desktopového klienta Yandex přihodí další 3 GB, 2 GB za nahrání prvního souboru a konečně 2 GB za sdílení služby prostřednictvím sociálních sítí)  a k uloženým datům mohou přistupovat z jakéhokoli zařízení připojeného k Internetu prostřednictvím webového rozhraní. K dispozici je přístup prostřednictvím Windows nebo MacOS GUI klienta. Do cloudového úložiště se uživatelé dostanou i prostřednictvím mobilní aplikace Yandex.Mail pro iPhone a Android.

Yandex.Disk se objeví v nových ultraboocích Samsung řady 5 určených pro ruský trh. Zákazníkům, kteří si ultrabook koupí, nabídne Yandex zdarma 250 GB prostoru. Podobně jako Yandex.Browser, je i cloudové úložiště dat od Yandexu k dispozici v angličtině a dává tak tušit, že většina nových služeb, které firma letos spustila, není určena výhradně pro ruský trh či trhy bývalých postsovětských republik, kde má Yandex také velmi silné postavení.

Expanze do Evropy?

Ilja Segalovič, technický ředitel a spoluzakladatele Yandexu, řekl v srpnu malé skupince novinářů po tiskové konferenci v Moskvě, že v některých evropských státech neexistuje něco jako Yahoo. Mají tam Google, a to je vše. Snažíme se zjistit, zdali je možné změnit způsob uvažování internetových uživatelů v těchto zemích a přesvědčit lidi, aby používali i jiné vyhledávače. Současně však zdůraznil, že Yandex nemá globální ambice a vidí příležitost na konkrétních trzích.

Yandex přitom letos v březnu otevřel ve švýcarském Lucernu svoji evropskou kancelář, která má podle oficiálního vyjádření sloužit rychle rostoucí klientské bázi v Evropě.

Případná expanze na další trhy se bude odvíjet od toho, jak firma vyhodnotí své působení na tureckém trhu. Na ten Yandex vstoupil loni v září a zatím se mu podařilo získat okolo jednoho procenta tamního trhu. Podle ředitele turecké pobočky Mehmeta Ali Yalçındağa je to velmi dobrý výsledek. Naším cílem je do pěti let dosáhnout podílu 30 až 35 procent, dodal Mehmet Ali Yalçındağ.

V únoru přidal Yandex do vyhledávání i data ze sociálních sítí. Ve výsledcích se tak zobrazují veřejné profily ze sociálních sítí VKontakte, Facebook, LiveJournal a Odnoklassniki. Současně Yandex uzavřel smlouvu s Twitterem, která mu zajišťuje přístup k datům (prostřednictvím „firehose“ API) dvou milionů uživatelů Twitteru z Ruska, Ukrajiny, Běloruska a Kazachstánu. Prohledávat tweety je možné na twitter.yandex.ru Podobnou smlouvu už dříve uzavřely například Bing či Google. Bing ji v září loňského roku obnovil, smlouva mezi Google a Twitterem vypršela a Google zatím nejeví zájem o její obnovení.

wt100 2024 EARLY

Výsledky hledání na Twitteru.

Výsledky hledání na Twitteru.

Ambice Yandexu expandovat do zahraničí napovídá i skutečnost, že nedávno začal s indexací zahraničních webů. Podle Volože firma do současné doby zaindexovala na 30 miliard dokumentů. Nyní máme index stejného kalibru jako přední světové vyhledávače. Vstoupili jsme do nejvyšší ligy. Pouze Bing a Google mají zaindexováno stejné množství dokumentů, uvedl Volož.

Můžeme čekat vstup Yandexu i do některé z dalších evropských zemí, kde v současné době dominuje Google? To ukáže až čas. Jisté je, že větší konkurence by těmto trhům jedině prospěla.

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).