E-shop si podle čísel Shoptetu v tuzemsku pronajímá víc než polovina obchodníků, zatímco přímo na míru jich vznikla ani ne desetina.
Trend používání předpřipravených řešení pomalu proniká i na scénu mobilních aplikací. Stejně jako u e-shopů nebo blogů se ale „šablony“ vyplatí hlavně v případě jednoduchých webů nebo aplikací. Globálně tak podobné služby využívají především restaurace, kluby nebo neziskové organizace.
Vládcem světového trhu je izraelské Como, odnož jedné z největších tamních internetových firem Conduit. Tomu se někdy říká Wix mobilní scény, a po čtyřech letech fungování chrlí kolem čtyř a půl tisíce aplikací denně.
“Přes sedmdesát procent aplikací, které byly vytvořeny přes náš systém, si objednaly malé a střední firmy,” tvrdil loni Li-at Karpel Gurwicz ze serveru Como, u příležitosti milionté vydané aplikace. A do mobilní scény se nakonec pustil i Wix, který se dosud soustředil na poskytování rychlých webových řešení.
Zájem firem o vlastní mobilní aplikace přitom podle předpovědí IDC v budoucnu výrazně poroste. Analytici očekávají až zdvojnásobení jejich trhu. Pokud jde o české prostředí, tak meziroční růst má letos činit pro tablety 13 %, pro smartphony 12 %.
Největší poskytovatelé šablonových aplikací
Como.com | Israel | 1 milion aplikací |
Apps-Builder | Itálie | 1 milion aplikací |
iBuildApp | Rusko | 660 tisíc aplikací |
AppMachine | Holandsko | 120 tisíc aplikací |
Appery.io | USA | 100 tisíc aplikací |
Podobnou službu zkoušel v tuzemsku před více něž dvěma lety rozjet projekt Druidly, v němž se angažoval Martin Malý. Ten ale po roce z firmy odešel stavět online tým do vydavatelství Economia a později do časopisu Forbes.
Startup získal rychle dvoumilionovou investici a profiloval se především jako publikační platforma pro magazíny nebo zpravodajské weby. Vsadil ale na platformu mobilních Windows, což se nakonec ukázalo být jednou z dílčích příčin jeho konce.
Hozenou rukavici zvedla v Česku společnost Anywhere, firma, která vznikla už před osmnácti lety jako klasický systémový integrátor a bodyshop. “Před čtyřmi lety jsme se ale soustředili na mobilní vývoj a v roce 2013 tak vznikla i idea platformy typu Adam,” vysvětluje projektová manažerka startupu Iva Otáhalová.
Adam byl původně vedlejší produkt, ale od letošního roku získal v rámci firmy nové postavení oficiálního projektu. “Za rok fungování jsme posbírali dvě stovky platících klientů,” dodává Otáhalová s tím, že jde většinou o tuzemské firmy. „V cizině naši službu zatím nijak aktivně nepropagujeme a ani se k tomu letos nechystáme,“ tvrdí.
Vývoj jednoduché aplikace trvá maximálně čtrnáct dní. “Kód je v podstatě hotový hned, my už jen dodáme obrázky a loga zákazníka a čeká se jen na Apple a Google, než aplikaci schválí ve svých obchodech,” tvrdí s tím, že základní aplikace tak může malou firmu stát kolem deseti tisíc ročně.
Mezi nejčastější požadavky patří výpis článků, fotogalerie, chat a vzhledem k tomu, že drtivou většinu aktuálních zákazníků tvoří restaurace, jde i o rezervace a jídelní lístky.
Nejčastějšími zákazníky Adama jsou restaurace, kluby, ale třeba i festivaly. “Nejúspěšnější aplikaci má od nás hudební klub Roxy,” vysvětluje Otáhalová. I díky tomu se spolupracující restaurace naučily používat mobilní notifikace, kterými třeba upozorňují na denní nabídku a mohou přes mobily rozjíždět i vlastní soutěže.
Černá čísla po roce
Dvanáctičlenný tým čeká, že se do černých čísel dostane během letošního roku. Mateřské Anywhere se považuje za jednoho z největších konkurentů bývalého Inmite a soustředí se především na koporátní klientelu. Loni třeba dokončilo aplikaci pro Tesco a jeho podpis je i za mobilním bankovnictvím Equa bank.
Využívání šablonových aplikací ale není řešením pro všechny, říkají konkurenční vývojáři. “Tento koncept je využitelný jen pro některé byznysy. Například pro restaurace, kde bude jen menu, rezervace, informace s fotkami a otvírací dobou, nebo třeba pro kadeřnictví. Pro takové firmy nemá cenu stavět vlastní nativní aplikaci. Na druhou stranu možná jen chtějí být v mobilu a v takovém případě bych šel spíše cestou mobilního webu. Podle mě jde trend pro velké aplikace a obecně lifestyle aplikace úplně obrácenou cestou – hlavně směrem k nativním aplikacím integrovaným do telefonu a propojeným na hodinky a podobně,” komentuje Lukáš Stibor z vývojářského studia Cleevio.
Pouze jako vstupní bránu do světa vidí podobné služby i konkurenti z vývojářského studia eMan. „Snad jedinými skutečnými výhodami jsou nízká cena a rychlost nasazení. Je však nutné počítat s celou řadou zásadních omezení, jako je třeba design, integrace s firemní infrastrukturou a dalšími zdroji dat a zejména omezená funkcionalita. Tento typ aplikací je možná levnou vstupenkou do mobilního byznysu, jejich kvalita se však odráží i v počtech downloadů, které se velmi často pohybují v jednotkách nebo desítkách stažení,“ tvrdí Tomáš Čermák.
O tom, zda je lepší vsadit na mobilní web, nebo na aplikace, se vedou spory. Podle loňských čísel analytiků z Flurry Analytics například američtí uživatelé trávili mnohem víc času s aplikacemi než v prohlížečích. A to opravdu výrazně: 86 % času, oproti 14 % u mobilního webu. I když vysoký podíl aplikací jde zejména na vrub časožroutům jako jsou hry a sociální sítě, je to dobrý důvod k zamyšlení.
Jedno zůstává jisté: počet uživatelů, kteří na internet chodí ze smartphonů a tabletů, rychle roste – na weby zapojené do NetMonitoru přišla loni v listopadu skoro polovina českých internetových uživatelů z mobilních zařízení. Pro většinu firem to znamená, že svou mobilní existenci budou muset dříve či později vyřešit.