Hlavní navigace

Seznam bude konkurovat televizím i ve zpravodajství. Staví novou redakci

10. 5. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Hodně sázíme na naši nezávislost a apolitičnost, říká o chystaném videozpravodajství na domovské stránce Seznamu ředitel firmy Pavel Zima.

Převzetí redakce serveru Proženy.cz, nové obsahové oddělení vedené přímo generálním ředitelem a chystané původní videozpravodajství. O plánech Seznamu na posílení obsahu jsme na Lupě psali už koncem dubna a firma teď naše informace oficiálně potvrdila

V Seznamu vzniká samostatné obsahové oddělení, které má kromě redakcí Proženy.cz a Stream.cz zahrnovat také nově vznikající redakci zpravodajství. Obsah povede přímo generální ředitel Pavel Zima.

Hlavní novinkou bude vlastní videozpravodajství, kterým bude Seznam konkurovat jak klasickým televizím, tak dalším zpravodajským serverům. O konkrétním formátu zatím není rozhodnuto a Seznam teď s malým týmem několika redaktorů, kteří pracují pod vedením lidí ze Stream.cz (Lukáš ZáhořJanek Rubeš, Luděk Staněk), testuje různé přístupy.

„Část zpravodajství si chceme dělat in-house. Ze Streamu máme zkušenosti s videem, a tak zkusíme formát videozpravodajství,“ říká Zima. „Hodně sázíme na nezávislost a apolitičnost Seznamu a věřím tomu, že na současném mediálním trhu máme šanci uspět,“ dodává. Seznam teď pro projekt hledá jak redaktory, tak jeho budoucí hlavu, která by mu měla dát konkrétní podobu. 

Zda bude mít videozpravodajství Seznamu nějakou samostatnou značku, podle Zimy ještě není jasné. Každopádně to vypadá, že se Seznam nebude pouštět do vysílání nějakého kontinuálního zpravodajského kanálu. „Zatím neuvažujeme o tom, že bychom konkurovali ČT 24,“ usmívá se Zima.

Ať už budou zpravodajská videa a jejich formát nakonec vypadat jakkoli (další podrobnosti chce Seznam uvolnit někdy během léta), měla by se přehrávat přímo na homepagi Seznamu, což by jim mělo zajistit velký počet zhlédnutí. Video má podle Zimy doplnit textové zpravodajství serveru Novinky.cz, které Seznamu dodává vydavatelství Borgis. „Seznam v něm momentálně drží třetinový podíl a změny v tomto ohledu nejsou na stole,“ řekl na dotaz Lupy Zima.

Prostor pro videoreklamu 

Sázka na video odpovídá plánům Seznamu na zásadní zvýšení počtu přehraných videí a tím pádem zvětšení prostoru pro prodej videoreklamy. Seznam sice podle čísel Admonitoringu (jde o deklarované součty ceníkových cen bez konečných slev) ve výkonech ve videoreklamě vede (za únor 2016 vykázal 31 milionů Kč, druhá CET 21 22 milionů a třetí FTV Prima 15 milionů), většina z těch příjmů ale u Seznamu pochází z video bannerů – tedy klasických bannerových pozic, ve kterých se spouští video. 

Ve spotech umístěných před, uprostřed nebo za videi (pre-roll, mid-roll, post-roll) vykazují mnohem vyšší (hrubé) příjmy obě komerční televize. Je to logické – na webu využívají synergie se svým televizním vysíláním.


Autor: SPIR

Hodně aktivní je hlavně Prima, která v honbě za impresemi neváhá svá videa reklamou doslova zahltit (zhusta používá formáty, které uživatel nemůže 15 sekund přeskočit, do videí jich vkládá několik za sebou a videa přerušuje reklamními bloky uprostřed slova). Obchodní výsledek je ale – aspoň podle Admonitoringu – nepochybný: v počtu impresí i výkonech ve videoformátech pre-roll, mid-roll, post-roll vykazuje mnohem vyšší čísla než Seznam.

Seznam, zdá se, podobně agresivní cestou jít nechce a svůj reklamní prostor hodlá zvětšovat spíš znásobením počtu publikovaných videí. Tento plán už v lednu Lupě potvrdil i obchodní ředitel Seznamu Michal Heisig, podle kterého je poptávka po videoreklamě vysoká. „Prostor pro videoreklamu se prodá všechen,“ řekl. „Pokud produkt vytvoří větší počet zhlédnutí videí, my už to prostě prodáme. Počítáme s tím, že i když bude zhlédnutí třeba dvojnásobek, cena reklamy bude pořád stejná. Poptávka je vysoká, trh jede a klienti chtějí oslovovat své potenciální zákazníky právě touto interaktivnější formou,“ dodal.

UX DAy - tip 2

V online videoreklamě se v Česku za loňský rok podle čísel Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) protočilo něco přes jednu miliardu Kč, což znamenalo 20% nárůst oproti roku 2014. Pro letošek přitom SPIR odhadl nárůst na asi 1,5 miliardy. Z hlediska celkových reklamních výdajů ovšem videorekama stále výrazně zaostává jak za displayovou reklamou (loni 6,65 miliardy Kč), reklamou ve vyhledávání (3,66 miliardy Kč) i obsahovými sítěmi (2,19 miliardy Kč).


Autor: SPIR

Součástí chystaných změn v Seznamu je i převzetí redakce serveru Proženy.cz, která bude nově spadat přímo pod Seznam. Firma ukončí spolupráci se svým současným obsahovým partnerem, firmou Hanbury Ventures Ltd. a redaktory během léta přestěhuje i do svých prostor.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).