Hlavní navigace

Seznam.cz se vypravil tam, kam se Google neodvážil

23. 10. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Změna podoby výsledků vyhledávání je logickým krokem vzhledem k tomu, jaké redesigny nyní Seznam.cz spouští: responsivní, zjednodušené a minimalistické. Co se mění z pohledu SEO?

Seznam.cz minulý týden oznámil spoustu zajímavých novinek. Ta, které zasáhne běžného uživatele asi nejvíc, je revoluční změna stránky s výsledky vyhledávání do dlaždicového uspořádání. Ačkoliv je zatím nasazena jen na slovenském Seznam.sk, dá se předpokládat, že bude brzy nasazena i v českém prostředí. 

Těšte se tedy na dlaždicové uspořádání vyhledávání na českém i slovenském Seznamu. Nečteme v něm už odshora dolů, ale zleva doprava. Což je změna, na kterou neměl odvahu ani Google.

Co je jinak? 

Pozice ve vyhledávání 100× jinak 

Změna SERPu rozhodila představu o lineárním pohledu na pozicích ve vyhledávači Seznamu. Výsledky už nejsou pod sebou, ale jsou uspořádané v šachovnici. Která pozice je třetí? Na pozici A3 nebo C1? Budeme v SEO používat šachovou terminologii? 

A co víc, už neplatí, že existuje 10 pozic pro přirozené výsledky. Podle typu zařízení a jeho rozlišení se výpis výsledků vyhledávání mění. SERP je nově responsivní, jako většina nových redesignů od Seznam.cz. Sledujte s námi: 

  • Desktopové zobrazení, fráze “předčasné volby” 9 pozic a 3 pozice Skliku nahoře a 3 pozice Skliku dole 
  • Mobilní zobrazení, fráze “předčasné volby” 10 pozic, 3 zobrazení tipu a 2 pozice Skliku nahoře a 2 pozice Skliku dole
  • Mobilní zobrazení na výšku, fráze “předčasné volby” 9 pozic, 1 zobrazení tipu a 2 pozice Skliku nahoře a 2 pozice Skliku dole 

  • Desktopové zobrazení, fráze “povinné ručení” 8 pozic, 1 zobrazení souvisejících dotazů a 3 pozice Skliku nahoře a 3 pozice Skliku dole
  • Mobilní zobrazení, fráze “povinné ručení” 11 pozic, 1 zobrazení souvisejících dotazů, 3 zobrazení tipu a 2 pozice Skliku nahoře a 2 pozice Skliku dole 
  • Mobilní zobrazení na výšku, fráze “povinné ručení” 8 pozic, 1 zobrazení souvisejících dotazů, 1 zobrazení tipu a 2 pozice Skliku nahoře a 2 pozice Skliku dole
  • Desktopové zobrazení, fráze “komerční banka” 7 pozic, 1 zobrazení tipu a 3 pozice Skliku nahoře a 3 pozice Skliku dole
  • Mobilní zobrazení, fráze “komerční banka” 7 pozic, 1 zobrazení tipu a 2 pozice Skliku nahoře a 2 pozice Skliku dole
  • Mobilní zobrazení na výšku, fráze “komerční banka” 8 pozic, 1 zobrazení tipu, 1 zobrazení souvisejícich dotazů a 2 pozice Skliku nahoře a 2 pozice Skliku dole

  • Desktopové zobrazení, fráze “umrlec” 9 pozic
  • Mobilní zobrazení, fráze “umrlec” 10 pozic
  • Mobilní zobrazení na výšku, fráze “umrlec” 10 pozic 

Z tohoto výpisu jasně vidíme, že podle typu fráze a použitého rozlišení zařízení Seznam upravuje výpis výsledků. A to nejen počet přirozených výsledků, ale i PPC reklam, “seznamáckých” tipů a zobrazení/nezobrazení nesouvisejících dotazů. Což reálně znamená, že 8., 9, i 10. pozice ve vyhledávání může být už na druhé stránce. 

Samozřejmě pokud jsme nyní měli představu o CTR jednotlivých pozic, dlaždicové uspořádání ji bortí. Pokud největší CTR nyní měly první 3 pozice, tak nyní to mohou být na desktopu 1., 4, a 7. pozice, přičemž na mobilním zobrazení na výšku to bude zase zcela jinak a bude se to podobat více současným hodnotám CTR. Mobilní zobrazení na šířku může výsledky zase měnit. 

Velké náhledy

Jsou větší. Opravdu velké. Což znamená, že budou mít mnohem větší úspěch weby vizuálně přitažlivé nebo takové, které Seznam.cz “vyfotí” správným způsobem. Ano, není nemožná optimalizace webů pro náhledy. 

Novinkou také je, že když najedete myší na náhled, tak se rozbalí a překryje titulek i popisek webu, čímž vizuální část se stává ještě důležitější. 

(not provided) i na novém Seznamu

Nový vzhled vyhledávání nepředává informaci o klíčové frázi. Což znamená, že v nástrojích pro měření návštěvnosti, jako například Google Analytics, se místo hledané fráze objeví pouze (not provided). Dušan Janovský se na Twitteru nechal slyšet, že Seznam opravdu v současnosti fráze nepředává, ale že by do budoucna chtěli vymyslet, jak to změnit. Ovšem druhým dechem dodává: “Já o nepředávání vyhledávacích dotazů v refererech uvažuji jedině v souvislosti se soukromím uživatelů.” 

Zobrazení reklam a tipů Seznamu

Placené výsledky Skliku budou ještě méně odlišitelné od přirozených a předpokládám, že to povede k zvýšení jejich CTR. Skvělý článek na téma redesignovaných reklam Skliku napsala Petra Větrovská. I tipy od Seznamu jsou odlišené pouze kruhovým náhledem, který nezkušený uživatel nejspíše vůbec neodliší od ostatních výsledků.

Zvýrazněná doména

Z celé URL je barevně odlišena doména, což může vést k pozitivnímu brandovému efektu, pokud jako název domény máte brand – typicky alza.cz, mall.cz atp. 

Odsunutí organických výsledků vyhledávání

Dostáváme se k podobnému problému, ke kterému v poslední době spěje i Google, a to k odsunutí přirozených výsledků ve vyhledávání. Pro návštěvníky s nízkým rozlišením se sekce organických výsledků (samozřejmě bez prvních 3 pozic pro Sklik) dostává téměř pod ohyb, a návštěvník tak musí přirozený výsledek v podstatě hledat. 

Microdata

Při několika diskuzích a přednáškách jsme řešili, zda Seznam vyhledávání zpracovává a bude promítat microdata do SERP. Často s kladnou odpovědí a příslibem: Do budoucna s nimi hodláme pracovat. Prvním krokem bylo promítání osnov pod titulek výsledku vyhledávání. Druhým zase podpora microdat formou práce s drobečkovou navigací. 

V novém vzhledu si ale moc nedokážu představit, jakým způsobem by se do výsledků vyhledávání microdata zapracovávala. Bude v případě přechodu na nový vzhled vyhledávání tedy Seznam pracovat s microdaty pouze interně? Hodlá je jakýmkoli způsobem promítnout do výsledků vyhledávání? 

Přístupy vyhledávače

Pokud vám v následujících dnech výrazně přibude návštěvnost z přímých přístupu (direct), nedivte se. Nové vyhledávání při znovunačítání náhledu stránky vytvoří přímý přístup. Nejlépe je to vidět, pokud ještě nikdo váš web nehledal na Seznam.sk a zadáte operátor site:domena.cz a podíváte se do Google Analytics do sekce V reálném čase.

Staré a špatné

Doufali jsme, že Seznam.cz odpoutá od nejhorší změny, kterou v posledním roce zavedl, a to standardní hledání v mezinárodních výsledcích. To se bohužel nestalo, takže v jediném českém vyhledávači stále najdete tyto obskurnosti:

  1. Fráze “tesco” 3. pozice, maďarský výsledek
  1. Fráze “linkbuilding” 3. pozice, holandský výsledek
  2. Fráze “online marketing” 2. pozice, maďarský výsledek 

Opravdu si nemyslím, že maďarské, polské či holandské výsledky na prvních stránkách v ukázkových a mnoha dalších případech mohou být jakkoliv prospěšné pro uživatele, a tuto funkcionalitu by Seznam.cz měl rozhodně přehodnotit. 

Mobilní responsive? Špatně

Přijde nám, že tato verze na mobilech funguje špatně. Mobilní uživatel chce rychle znát odpověď. Design a velké screenshoty pro něj nemají velkou hodnotu. Jen zdržují, stejně jako to, když musí hodněkrát posouvat na smartphonu, aby zobrazil celý SERP. Nehledě na to, že se mu na obrazovku vejdou maximálně 2 výsledky. V případě fráze, na kterou se inzeruje v Skliku, na první pohled vidí jen placené výsledky. Tohle vše je podle mne špatně. 

ebf - partner 1

Quo vadis, Seznam.cz?

Seznam změnou designu výsledků vyhledávání rozdělil uživatele na dva tábory. Bude existovat velké množství lidí, kterým se nová podoba líbit nebude. Ale předpokládáme, že menšině se to naopak líbit bude. Je to ovšem logický a konsistentní krok vzhledem k tomu, jaké redesigny webů nyní Seznam.cz pouští ven. Responsivní, zjednodušené a minimalistické. 

Seznam.cz určitě bude sledovat výsledky CTR, příjmy a změny chování uživatelů. Pokud to bude stejné nebo lepší, určitě nový layout zachová. Prostě: buď to bude velký úspěch, nebo velký neúspěch. Ale fandíme Seznamu, protože tímhle české ručičky zase trochu hrábly Googlu do představ o progresivním vyhledávání. Držíme vám palce!

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nezávislý konzultant online marketingu se specializací na SEO. Propaguje SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu. Věří, že SEO je dobro. Bloguje (BloxxterNet) a tweetuje (@PavelUngr).

Autor je online marketingový konzultant a vlastník nástroje Marketing Miner. Ve volných chvílích píše blog.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).