Hlavní navigace

Seznam.cz upravuje nové Lide.cz a bezděčně stvořil vlastní Messenger

17. 4. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Dramatická změna Lide.cz vyvolala mezi uživateli bouřlivé odezvy. Na tlačítko pro smazání účtu kliklo 20 tisíc lidí, reálně smazaných profilů je ale podle firmy mnohem méně.

Dlouhodobý pokles návštěvnosti komunitního serveru Lide.cz se Seznam.cz poslední březnový den pokusil zastavit radikální změnou služby, ze které vytvořil jednoduchou seznamku založenou na fotoprofilech uživatelů. Reakce řady uživatelů byla bouřlivá – vraťte nám staré Lide.cz, psaly (a dodnes píší) tisíce lidí v diskusích s tím, že kvůli nové podobě se serverem končí. Podle čísel Seznamu se ale v prvních dvou týdnech rozhodla definitivně profil smazat jen malá část uživatelů:

Fluktuace uživatelů je téměř stejná jako na předchozí verzi Lide.cz. Někteří uživatelé dali své účty ke smazání, ale pak se vrátili. Za těch čtrnáct dní asi 20 tisíc lidí zmáčklo tlačítko pro smazání účtu, ale řada z nich se zase vrátila. Máme celkem 8 tisíc definitivně smazaných účtů a zároveň 50 tisíc nových. Celkově teď na Lide.cz je asi 280 tisíc profilů, ne všechny jsou samozřejmě aktivní, říká dva týdny po změně produktový manažer služby Ladislav Veselý

Serveru zároveň po relaunchi klesla návštěvnost – podle údajů NetMonitoru přišla jen za prvních sedm dnů asi o 50 tisíc RU týdně. Denní návštěvnost se dnes pohybuje kolem 100 tisíc reálných uživatelů: Před spuštěním jsem si stanovil hranici, že pokud nespadneme pod 100 tisíc RU denně, budu úplně v klidu. Teď jsme těsně nad ní a z posledních čísel to vypadá, že se začínáme pomalu zvedat, říká šéf firmy Pavel Zima.

Přichází vyhledávání

Vývojáři teď představili první sadu změn, které na Lide.cz v nejbližší době přinesou. Server tak dostane vyhledávání v profilech, za jehož absenci byl zhusta kritizován – profily se totiž zatím dají jen filtrovat podle několika málo kritérií. Ani nové hledání ale nebude žádným plnohodnotným fulltextem nebo vyhledáváním podle mnoha parametrů: 

Vyhledávat se bude dát čistě podle nicku. Nechceme, aby někdo vytěžoval uživatele, ale uživatelé budou moci najít své kamarády, se kterými si třeba chtějí psát. Časem ale chceme u profilů zavést také štítky (tagy) a podle nich vlastně půjde také vyhledávat – bude tam třeba filtr na tag kuřák nebo nekuřák, popisuje Veselý. 

Uživatelům s desítkami nebo stovkami kontaktů Lide.cz nově nabízí lepší nástroje pro správu kontaktů a zpráv: Přidali jsme filtry pro žádosti, smazané lidi a ty, se kterými si povídáte. Při uživatelských testech ani při běžném užívání jsme tento problém neodhalili, je to funkce pro malé procento náročných uživatelů, říká Veselý. 

Vlastní Messenger?

Větším zásahem do konceptu jednoduché a otevřené seznamky ale má být další změna: uživatelé budou mít možnost skrýt svůj profil ze seznamu na domovské stránce služby. Pro komfort uživatelů jsme se rozhodli, že tam podobná možnost bude, ale doufáme, že ji nebudou masově využívat, protože přesně to by pro službu nebylo dobré, říká Veselý. 

Odpověď na otázku, zda se změna Lide.cz na seznamku podaří, tak zatím zůstává otevřená. První údaje o tom, jak lidé službu používají, ale naznačují, že je pro ně především komunikačním kanálem, kde si píší zprávy a debatují v diskusích. Seznam si například pochvaluje zájem o mobilní aplikaci Lide.cz, kterou prý uživatelé používají hlavně k chatování a psaní zpráv. Stvořila tedy firma bezděčně vlastní verzi Messengeru nebo WhatsApp? 

Mobilní aplikaci používá asi 5 % uživatelů webu. Na Androidu přitom zaznamenáváme v průměru desítky použití denně na jednoho člověka – někteří lidé se aplikace chopili jako Messengeru a používají ji jako chat. Máme teď zhruba 11 tisíc stažení aplikace a polovina uživatelů ji používá denně, popisuje Zima. 

Na Google Play přitom má aplikace hodnocení jen 2,4 z 5. Aplikaci pro iOS firma uvedla před několika dny a v následujících měsících chystá také speciální aplikace pro tablety (iOS a Android). 

Mladší uživatelé

Změna by také mohla přinést výrazné omlazení uživatelů Lide.cz – vypadá to totiž, že ti starší se s proměnou vyrovnávají mnohem hůře. Už při uživatelských testech v minulých měsících se ukázalo, že jsme postavili službu pro daleko mladší publikum, než jsme si na začátku sami mysleli. Pro starší lidi byla změna konceptu služby velkou překážkou, přiznává Veselý. 

Bude velmi zajímavé to dlouhodobě sledovat, protože když se podíváte na služby Seznamu, je na nich mnohdy méně mladých lidí, než bychom chtěli. A u Lide.cz se možná jako vedlejší efekt této velmi ambiciózní změny povedlo přilákat více mladých. Uvidíme, jestli se nám to potvrdí z čísel o sociodemografii, dodává. 

BRAND24

Spuštěním nové verze podle něj vývoj Lide.cz zdaleka nekončí. Službu spouštíme vždycky v nějaké minimální variantě, kdy jsme si jistí, že uspokojí tu největší uživatelskou potřebu. Nechceme hned na začátku porušit Paretovo pravidlo. A v prvních čtrnácti dnech si dáváme takovou ‚dobu hájení‘, nepanikaříme, máme jasně nastavený plán, co všechno chceme. U většiny dalších funkcí sice říkáme, že jsou na přání uživatelů, ale většinou je máme připravené ve vývojovém plánu. Třeba právě u vyhledávání jsme si nebyli jistí, jestli tuto funkci někdo vůbec bude chtít. Evidentně ji uživatelé chtějí, takže ji přidáme, říká Veselý. 

Měřeno prudkostí reakcí se ale zdá, že se tento postup při změně složité komunitní služby jako Lide.cz Seznamu moc nevyplatil. Uživatelé totiž vždycky posuzují současný stav služby. Netuší, co mají vývojáři v plánu, nevědí, že některé funkce, na jejichž absenci nebo nefunkčnost si stěžují, budou časem dodělávat. Doufejme, že se Seznam pro příští redesigny poučí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).