Hlavní navigace

Seznam má nový Email. Nejen pro světaznalého tramvajáka

13. 1. 2012
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

Nejpoužívanější český freemail, který hostí 7,5 milionu aktivních schránek, představil včera po letech mírné stagnace v mezích zákona opravdu velké změny. Podívejte se, co veřejná beta přinese, a jak vidí budoucnost e-mailů Centrum a Google.

Loni uprostřed prázdnin jsem byl v pražské tramvaji číslo 9 svědkem monologu, který si pamatuju dodnes: asi padesátiletý chlapík v uniformě dopravního podniku stál v otevřených dveřích řidičovy kabiny a přesvědčoval celou cestu od vozovny Žižkov až na Hlavní nádraží, kde jsem vystupoval, kolegu o tom, že si má založit e-mailovou schránku u Googlu, a ne na Seznamu. Pronášel roztodivné argumenty, a několikrát zopakoval ten nejpádnější: „Zařiď si Gmail. Seznam má už dneska jedině buran!“

Neurazil jsem se, ačkoli také jednu schránku na Seznamu mám, stejně jako dalších tři miliony uživatelů (v průměru vlastní každý dvě adresy). Došlo mi, že i freemail může být podobně jako auto nebo mobilní telefon prestižní, statusovou záležitostí, kterou lidé používají, aby vyjádřili svůj světonázor a upozornili ostatní na své společenské postavení.

Jen pro burany? Současná podoba služby Seznam.cz Email

Pro portály jsou e-mailové schránky zdarma nedocenitelné. Spolehlivě motivují uživatele, aby se opakovaně vraceli. „Je a bude to klíčová služba. Email patří mezi pět našich nejnavštěvova­nějších služeb a stejné je to i z hlediska reklamních příjmů,“ říká Jiří Hájek z Centrum Holdings, které patří společně se Seznamem a Googlem mezi tři nejúspěšnější provozovatele freemailů u nás.

Seznam má mezi nimi výsadní pozici. Zvlášť poté, co před šesti lety pohltil konkurenční Pos­t.cz a Email.cz. Dnes spravuje 7,5 milionu aktivních, v posledním měsíci alespoň jednou použitých, schránek, a chlubí se v průměru 1,5 milionem reálných uživatelů každý všední den. Jeho image ale zastarává, koroduje, bortí se. Mít e-mail na Seznamu není cool ani in, zvlášť mezi mladými lidmi. To je jeden z hlavních důvodů, proč před více než rokem začal tým dvanácti vývojářů pracovat na jeho důkladném redesignu.

Už nejsme Česká pošta

Velké změny se odehrály nejprve v zákulisí. Nový backend, jehož stěžejní součástí je přepracované úložiště pro přílohy e-mailů, má systému zajistit větší rychlost a stabilitu, a to i ve špičkách. „Už tedy neplatí, že fungujeme jako Česká pošta podle hesla: Dnes podáte, zítra dodáme,“ žertoval včera na tiskové konferenci při představování novinek produktový manažer Tomáš Pergler, který měl vývoj nového Emailu na starosti. „Nový backend nám také vytváří prostor pro další rozvoj v budoucnosti,“ do­dal.

Řekněte WOW! Tomáš Pergler ukazuje nový Email. Vpravo dole výkonný ředitel Pavel Zima, vedle něj tisková mluvčí Irena Zatloukalová.

Řekněte WOW! Tomáš Pergler ukazuje nový Email. Vpravo ředitel Pavel Zima, vedle něj tisková mluvčí Irena Zatloukalová.

Většinu lidí ale ještě víc zajímá, jak vypadá a jak se používá nové uživatelské rozhraní. Na úvod dobrá zpráva – nejoblíbenější vzhled schránky Holubí pošta zůstal zachován. K němu přibyly tři nové: Koala, Honzíkova cesta a Základní. Vedle změny barev a doprovodných obrázků, což je prý mezi uživateli, kteří zavítají do nastavení webmailu, nejčastější požadavek, lze nově měnit také rozvržení obrazovky. To výchozí pracuje s jednoduchým dvousloupcovým designem, jsou tu ovšem i varianty s náhledem obsahu vybrané zprávy podobné layoutu e-mailových klientů Microsoft Outlook nebo Mail pro iPad. 

Celkově je design v duchu aktuálních trendů přehlednější, elegantnější a vzdušnější. Podívejte se na náhledy obrazovek v galerii.

Nový Email od Seznamu nejen lépe vypadá, ale také se podstatně lépe používá. Podporuje funkci drag & drop jak u samotných zpráv, tak u příloh a barevných štítků, které mají usnadnit orientaci v poště. Té pomáhá i hvězdičkování, inteligentní našeptávač a propracovanější správa kontaktů.

Uživatelský zážitek z webmailu je klíčový: jen jednotky procent uživatelů Seznamu stahují maily přes protokoly POP3 nebo IMAP, drtivá většina jich čte a píše poštu ve webovém rozhraní. Proto mu vývojáři věnují takovou pozornost.

Podstatně se zjednodušilo nastavení. Zmizely z něj volby, které tam zůstávaly z historických důvodů a nikdo už si nepamatuje, k čemu vlastně tenkrát byly dobré. Nově naprogramované je také vyhledávání v e-mailech, má být rychlejší a přesnější. „Troufám si říct, že hledáme líp než stávající verze Emailu, a to budeme vyhledávání ještě vylepšovat a přidávat další věci,“ slíbil včera Tomáš Pergler.

Pod kapotou: V čem je Beta Emailu odlišná od současné verze?

Nejzásadnější změny jsou technologického rázu. Nový Seznam.cz Email je postaven jako javascriptová aplikace. Uživatel tedy při práci s e-mailem zůstává stále na jedné stránce, čímž se minimalizují datové přenosy. Celá práce je tak plynulejší a rychlejší. Další snížení objemu datových přenosů je dáno implementací FastRPC protokolu, což je speciální technika přenosu dat. Nový Seznam.cz Email také široce podporuje moderní technologie, například HTML5 či CSS3 (gradienty, File API, XHR2, atd.). Samozřejmostí je i podpora ukládání stavu aplikace do URL, takzvaně za mřížku. Pro uživatele to de facto znamená, že mohou tlačítka Zpět a Reload ve svém prohlížeči užívat stejně, jako jsou zvyklí u běžných webových stránek.

Zdroj: Tisková zpráva Seznamu

Zároveň s novým webovým rozhraním spouští Seznam také pohodlnější verzi pro mobily. Nejedná se o nativní aplikace, ale o mobilní web přizpůsobený telefonům s dotykovým ovládáním. Zájem o mobilní přístup k e-mailové schránce mezi lidmi podle očekávání roste. Zatímco loni v lednu měla mobilní verze Emailu na Seznamu denně 80 tisíc reálných uživatelů, nyní se pohybuje kolem 145 tisíc RU a dál roste. Ještě jednou pro srovnání: „velký“ webmail Seznamu mívá ve všední dny 1,5 milionu reálných uživatelů.

Wow efekt

„Přišel jsem se podívat, jestli nový Email, až ho poprvé uvidíte, vyvolá takový wow efekt, jaký bychom si přáli,“ řekl v úvodu včerejší tiskové konference ředitel Seznamu Pavel Zima, zodpovědný nově za vývoj jednotlivých produktů. Po odhalení beta verze se sice z publika jedno hlasité WOW ozvalo, bylo ale zjevně myšleno ironicky.

Kritici nejspíš řeknou, že se Seznam po třinácti měsících intenzivní práce dostal na začátku roku 2012 s funkčností a vzhledem Emailu zhruba tam, kde byl konkurenční Gmail záhy po svém spuštění v roce 2004. Pro stávající uživatele Emailu na Seznamu, kteří většinou nepatří k technologickým nadšencům, je nicméně nová podoba služby velkým krokem vpřed. Práce se schránkou je intuitivní, příjemná a nové funkce nijak neotravují toho, kdo je využívat nechce. Na rozdíl od Googlu také Seznam nabízí za tři koruny schránku s neomezenou kapacitou (Gmail má zdarma 7,6 GB, za vyšší objem dat se platí 5 až 256 dolarů ročně) a slibuje, že nikdy nenasadí do e-mailu kontextovou reklamu. Nyní se v něm zobrazuje display reklama a při registraci se snaží služba nalákat nové uživatele k odběru „novinek a informací“, tedy reklamního spamu od Seznamu a jeho klientů. Seznam boduje také v drobnostech, které jsou pod rozlišovací schopnost globální konkurence, ale české uživatele potěší: například možnost posílat stejným způsobem jako e-maily také SMS na mobilní telefony.

Jak se zapojit do testování

Seznam slibuje, že bude v nejbližších týdnech naslouchat připomínkám beta testerů a průběžně je zapracovávat tak, aby mohla nová služba přejít do ostrého provozu někdy na jaře. Beta se pro veřejnost otevře příští úterý 17. ledna. Pokud se do ní chcete zapojit, sledujte Sblog, kde se v den D objeví příslušné pokyny. Počítejte s tím, že při přechodu na novou verzi bude vaše schránka až několik desítek minut nedostupná – to platí, pokud v ní máte více než deset gigabajtů dat. Méně objemné schránky by měl systém zpracovat v několika minutách.

Vyzkoušíte si novou verzi Emailu od Seznamu?

Seznam, pak dlouho nic, a pak…

Když nám minulý týden přišla ze Seznamu do redakce pozvánka na tiskovku k novému webmailu, rozhodli jsme se zmapovat aktuální situaci na trhu a oslovit tři nejsilnější hráče. Vedle Seznamu to je Centrum Mail a Gmail, který také nedávno prošel zásadním redesignem. Rozhovory s jejich zástupci najdete na konci článku.

Všichni oslovení se shodují v tom, že Seznam je s velkým náskokem první. O druhém místě mezi freemaily už se však můžeme jen dohadovat. „Dlouhodobě si Centrum.cz drží postavení dvojky na českém trhu a stále udržujeme mírný růst počtu uživatelů,“ píše mluvčí Centrum Holdings Jiří Hájek. Také Google si ovšem věří a je přesvědčen, že druhé místo patří Gmailu (viz rozhovor s Jankou Zichovou).

Jak to tedy je? Centrum Mail má podle posledních dat z NetMonitoru denně 280 tisíc reálných uživatelů a podle vlastních údajů 2,2 milionu aktivních schránek. Google žádné statistiky pro Českou republiku nezveřejňuje a do měření návštěvnosti se nezapojuje. Kontumačně tedy můžeme druhé místo přiznat Centru, ovšem s varováním, že pokud se mu nepodaří obrátit aktuální trend, nebude se z něj těšit dlouho.

KL24

Ve snaze porovnat význam jednotlivých poskytovatelů freemailu u nás jsme také z krajně nedůvěryhodného zdroje ukrytého v hlubinách internetu získali databázi 520 tisíc českých e-mailových adres a podrobili jsme ji základní analýze. Vzorek není ani reprezentativní, ani náhodný, přesto však při své velikosti nějakou výpovědní hodnotu má. Alespoň jako ilustrace.

Procentuální zastoupení freemailů ve vzorku 520 tisíc e-mailových adres českých uživatelů internetu
seznam.cz 30,61
gmail.com 6,44
centrum.cz 6,36
email.cz (= seznam.cz) 3,56
volny.cz 1,67
post.cz (= seznam.cz) 0,84
atlas.cz (= centrum.cz) 0,68
tiscali.cz 0,6
hotmail.com 0,45
yahoo.com 0,44
klikni.cz 0,12
ostatní 48,23

V tomto neférovém, ale o to zábavnějším srovnání tedy velmi těsně vyhrává Google nad Centrem – dokud k centru nepřičteme Atlas.cz, který pod něj patří. Ještě zajímavější je ale až děsivá dominance Seznamu, který je téměř pětkrát větší než jeho nejbližší konkurent. Podobný (ne)poměr vysvítá z NetMonitoru: 1,5 milionu denních RU pro Seznam, 280 tisíc pro druhé či třetí Centrum. Češi mají zkrátka pro Seznam fatální slabost a není moc pravděpodobné, že se to v nejbližších letech změní. Tramvajáci s Gmailem jsou u nás pořád v menšině.

Jiří Hájek, Centrum Holdings: Email má neotřesitelné základy

Kolik lidí používá freemail na Centru?

Na Centrum Mailu máme 2,2 milionu aktivních uživatelů. Z toho denně se do své schránky přihlašuje kolem 400 tisíc lidí (reálných uživatelů podle NetMonitoru bylo v prosinci 280 906 – pozn. red.). Mezinárodně poskytujeme schránky na naší freemailové platformě téměř 4 milionům uživatelům v Česku, na Slovensku a v Chorvatsku.

Jaké je jeho postavení ve vašem portfoliu služeb z hlediska návštěvnosti a reklamních příjmů?

Je a bude to klíčová služba. Email patří mezi pět našich nejnavštěvova­nějších služeb a stejné je to i z hlediska reklamních příjmů. Navíc je email i jedním ze stavebních kamenů úspěšného rozvoje transakčních webů – Amplión.cz, SW.cz.

Jak se za poslední dva roky změnila situace na českém trhu freemailů? A jak se vyvíjí postavení Centrum.cz Mail vůči ostatním velkým hráčům?

Obecně je trh freemailů poměrně dost saturován a masivní akvizice nových uživatelů není na pořadu dne pro nikoho z velkých hráčů. Dlouhodobě si Centrum drží postavení dvojky na českém trhu a stále udržujeme mírný růst počtu uživatelů.

Pozorujete nějaké změny ve způsobu, jak uživatelé email používají?

Pro uživatele bylo, je a bude klíčové přijímání a odesílání mailů. Email má silnou pozici v komunikaci jeden na jednoho, s nástupem sociálních sítí ztratil na síle v komunikaci hromadné. Všechny další návazné služby jsou doplňkem, který vždycky nějaké procento uživatelů využívá, nicméně na druhé straně stojí většina, která nabízené funkcionality nikdy nevyužije, ba naopak jim v aplikaci překáží. Za zmínku stojí skutečnost, že zatímco dříve byla stoprocentní spolehlivost a bezpečnost, velká kapacita nebo kvalitní antispam uživateli vnímáno jako silné konkurenční výhody, nyní jsou tyto věci brány i u freemailu jako samozřejmost.

Jaký je dnes hlavní problém, na jehož řešení by se měli vývojáři a provozovatelé freemailových služeb zaměřit?

Naší hlavní výzvou je vyvážit rozpor mezi zachováním emailu jako užitečného a jednoduchého nástroje na straně jedné a čas beroucího všemožně integrovaného nástroje na straně druhé. Snažíme se hodně přemýšlet nad tím, jak uživatele zbytečně nezahlcovat novými a novými funkcemi, ale zároveň jak nabídnout to, co ve skutečnosti člověk v emailu potřebuje a uvítá. Tak, aby na zvýšené počty obdržených zpráv měli umět reagovat jejich efektivním zpracováním podle jejich podstaty a důležitosti.

Připravuje také Centrum.cz Mail nějaké změny?

Naší strategií jsou postupné změny, které citlivě reagují na uživatelské potřeby. V minulém roce jsme představili zbrusu nový mobilní mail, který chceme dále obohacovat o další potřebné funkce a pracovat na jeho pohodlnějším ovládání. Naši uživatelé si velmi oblíbili poštovní programy, proto v nejbližších týdnech představíme nového klienta Centrum Mail, který v sobě bude integrovat mnoho žádaných funkcí jako je třeba Facebook chat nebo Skype. Ve spolupráci s některými partnery také vznikají společné emailové projekty, kterými chceme oslovit specifické zájmové skupiny uživatelů. Na pozadí těchto uživatelsky viditelných změn kontinuálně pracujeme na těch „samozřejmých“ vlastnostech emailu jako je stabilita a bezpečnost.

Jak si Centrum představuje budoucnost e-mailu v příštích třech letech? Bude postupně splývat se sociálními sítěmi a dalšími službami, nebo si udrží své výsadní postavení?

Email má silné neotřesitelné základy a nebojíme se, že by email jako platforma v následujících letech vyhynul. Sociální sítě jsou sice zdatným konkurentem, ale například bez emailové adresy se téměř do žádné z nich nemáte šanci zaregistrovat a přihlásit. Vzájemná koexistence těchto dvou platforem bude platit i do budoucna.

Janka Zichová, Google ČR: Uživatelům už stačí jediný freemail

Můžete říci alespoň řádově, kolik lidí u nás používá Gmail? Jaké je jeho postavení ve vašem portfoliu služeb z hlediska návštěvnosti a reklamních příjmů?

Gmail je v češtině od poloviny roku 2005 a je číslem dva na českém trhu. Kromě toho, že jako jediný freemail v Česku má rostoucí trend počtu uživatelů (app 12 %, panel, Factum Invenio), stále rychleji roste i jeho význam. Důvodem obou růstů je, že Gmail je vstupní branou k portfoliu online služeb Googlu, které v poslední době propojujeme na platformě nové služby Google+, umožňuje zvýšení relevance a personalizace vyhledávání (pro přihlášené uživatele) a  roste zároveň se zvyšováním zájmu o cloudové aplikace (Dokumenty, Kalendář, Picasa, Weby…) nebo mobilní internet a aplikace na telefonech s OS Android. 

Jak se za poslední dva roky změnila situace na českém trhu freemailů? A jak se vyvíjí postavení Gmailu vůči ostatním velkým hráčům?

Na základě vývoje dat pozorujeme, že na trhu dochází k postupné konsolidaci na straně uživatelů, tj. přestávají využívat více freemailů najednou, a jak jsme již zmínili, v tomto procesu pouze Gmail vykazuje jako jediný rostoucí tendenci. Určitě je možné pozorovat pořád větší synergii Gmailu s mobily (velký vliv Androidu) a jinými online službami Googlu jako je cloud nebo Google+, zároveň pozorujeme, že zatímco v minulosti byl Gmail doménou tzv. early adopters a mladší generace, dnes přibývá stále více běžných uživatelů, což určitě souvisí i s tím, že UI neustále vylepšujeme a zjednodušujeme na základě různých experimentů.

Pozoruje Google nějaké změny ve způsobu, jak uživatelé Gmail používají?

Nároky a potřeby uživatelů se neustále vyvíjí, a to i v souvislosti s uváděním nových technologií nebo zařízení. Není to už jenom služba pro vyměňování emailové korespondence, ale rychlá a jednoduchá vstupní brána k vlastním online službám, umožňuje hlasové a video chaty (teď už i setkání v Google+) s mými kontakty, umožňuje virtuálně spolupracovat na různých dokumentech v cloudu. Roste popularita offline verze Gmailu (pro prohlížeč Google Chrome), lidé chtějí komunikovat kdekoliv a kdykoliv, tudíž pořád více Gmail využívají na mobilů.

Jaký je dnes hlavní problém, na jehož řešení by se měli provozovatelé freemailových služeb zaměřit?

Určitě jsou to bezpečnost dat (2-step-verification), spolehlivost služby (doručit emaily) a ochrana před spamem (spam filter a možnost nahlášení spamu). Neméně důležitý je i user interface, jednoduchost, přehlednost, možnost prohledávání, filtrování, prioritizace, označování relevance, propojování s úkoly a kalendářem atd. Uživatelé velmi oceňují i praktické vychytávky, které většinou uvádíme v Gmail Labs, jako možnost vrátit zpět odesílání nebo připomínka přílohy, pokud se někde v textu slovo „příloha“ objeví.

Jak jste spokojeni s loňským redesignem Gmailu? Jaká byla odezva českých uživatelů?

Odezva, kterou jsme od českých nebo zahraničních uživatelů dostali, byla pozitivní, v Češku jsme velkou část zpětně vazby získali právě na Google+. Čeští uživatelé zároveň svými názory a nápady přispěli ke zdokonalení služby.

Jak si Google představuje budoucnost e-mailu v příštích třech letech? Bude postupně splývat se sociálními sítěmi a dalšími službami, nebo si udrží své výsadní postavení?

Jak jsme již zmínili, význam Gmailu bude pořád růst, jelikož není izolovanou službou, naopak umožňuje jejich vzájemné propojení, které budeme pořád více zdokonalovat na platformě Google+. Neustále bude růst i cloud a zejména využívání mobilního internetu a komunikace, v rámci které se bude klást důraz na to, aby mohla být v případě potřeby okamžitě k dispozici. Pořád více se bude email integrovat s dalšími komunikačními nástroji jako hlasový chat, video chat, setkání na Google+ apod.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).