- 20.2. 10:05 – doplněno vyjádření Jany Bujalkové k počtu impresí a podílu RTB na celkové inventory
Seznam je největší vlastník mediálního prostoru na českém internetu a jeho vstup na pole real time biddingu (RTB) tak může znamenat pro zatím spíše okrajový způsob prodeje reklamy výrazný posun.
Plochy, které Seznam.cz dává k dispozici pro aukce v rámci RTB, mají podle prosincových dat NetMonitoru měsíční zásah přes 6 milionů RU, a tím tedy pokrývají 90 % české internetové populace,
oznámila firma na svém blogu.
„Zatím máme v plánu nabídnout cca 1,5 miliardy impresí za měsíc. Jak to bude ve finále záleží na poptávce a prvních výsledcích testování. Číslo se během té doby může navýšit, ale i snížit. Nyní je to pro náš celý programatický prodej ploch opravdu test, ze kterého chceme získat co nejvíc informací o trhu a technologiích,“ upřesňuje manažerka RTB v Seznamu Jana Bujalková.
„Plánem je samozřejmě uspokojit co nejširší škálu klientů. Věříme, že pro mnoho z nich bude nadále výhodnější nakupovat napřímo (u nás neplatí, že v RTB se nakupuje za nízké ceny. Ty hlídáme pomocí cenových prahů na úrovni každé jedné pozice),“ dodává.
Pro srovnání: dosud největší nabídku ploch mělo loni na podzim založené sdružení Czech Publisher Exchange (CPEx), které dalo k dispozici několik set milionů impresí při zásahu cca 4,5 milionů RU měsíčně (asi 70 % internetové populace).
Souvislosti: Co to je real time bidding RTB a jak funguje?
Seznam dá do aukcí přes RTB k dispozici v podstatě všechny své standardní formáty bannerů na všech svých službách. Začíná s rozměry 300×250, 160×600 a 300×600 px, v blízké budoucnosti postupně přidá i rozměry 970×100, 970×210, 970×310, 900×400 a 467×120 px. Přes RTB zatím nebude nabízet nestandardní formáty, rich media, mobilní a video reklamu.
A jaké procento z celkové bannerové inventory Seznamu RTB dostane? „Přesné procento bohužel nemůžu sdělit. Je důležité zmínit, že přímý prodej bude i nadále základem obchodu. Všechny kampaně nakoupené na CPT model mají zachované garance a spuštění RTB je nijak neohrozí. Pokud klient požaduje jistoty v počtu zobrazení, přímý obchod je pro něj stále nejlepším řešením (RTB může využít jako doplněk k přímým kampaním),“ říká Bujalková.
Během jara bude Seznam testovat různé SSP (Supply Side Platform) technologie, které řídí aukce volného prostoru na straně média. Začíná se systémem Admeta a postupně chce přidávat další. Vítěze svého testu chce vybrat do léta.
Stav RTB v Česku
Odhadovat současnou celkovou nabídku ploch přes RTB v Česku je docela složité – k dispozici jsou pouze data z jednotlivých DSP, která se často výrazně liší. Podle výkonného ředitele CPExu Matějě Nováka se ale celková inventory pohybuje v řádu několika miliard impresí měsíčně.
Vstup Seznamu do RTB povede k dalšímu rozvoji trhu. Myslím, že pro inzerenty, kteří zatím se vstupem do RTB váhali, je to jasný signál, že RTB se stalo standardní součástí online marketingu. Po vstupu Seznamu nabízí bannerovou reklamu prostřednictvím RTB devět z deseti největších českých online vydavatelství,
dodává Novák.
A ještě pohled přes peníze: v roce 2012 se na českém trhu podle odhadu Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) přes RTB prodala reklama v hodnotě jen asi 9 milionů Kč. Odhady pro rok 2013 se pohybovaly kolem trojnásobku této cifry, jaká byla skutečnost ale zatím SPIR nezveřejnil.