Brněnský startup se chce odlišit od zbytku letenkového světa a prochází svým prvním rebrandingem. Zároveň rozšiřuje záběr.
Brněnský startup se chce odlišit od zbytku letenkového světa a prochází svým prvním rebrandingem. Zároveň rozšiřuje záběr.
„Pokud se budeme stěhovat, tak maximálně o jeden kilometr,“ tvrdil zakladatel firmy Oliver Dlouhý před velkou loňskou jízdou letenkového startupu. Od té doby už se jednou přestěhovali do větší vily a teď se postupně stěhují zase. Tentokrát do bohunického kampusu, kde se dokončují nové kanceláře. Rodák z Jindřichova Hradce tak sice létá po světě, ale práci má pořád v jihomoravské metropoli.
„Momentálně máme v Česku kolem 560 zaměstnanců. Pořád ale platí náš plán – pokořit letos tisícovku. Růst reflektuje nárůst tržeb,“ vysvětluje ředitelka firmy Lucie Brešová s tím, že letos by se tržby měly dostat na osm až deset miliard korun a zisk, doplnil Oliver Dlouhý na tiskové konferenci, na 150 milionů. Loni přitom hlásil startup tržby kolem dvou miliard a o rok předtím jen 140 milionů.
Pražské kanceláře se ale odkládají. „Ambice založit pobočku v Praze jsme odsunuli hlavně kvůli tomu, aby se vedení nemuselo rozkročovat a řešit věci na dvou místech,“ dodává. Praha byla pro Skypicker zajímavá především kvůli jazykové vybavenosti. „Co se týče exotických jazyků, tak to budeme outsourcovat z Brna,“ vysvětluje.
Ačkoliv se firma pořád jmenuje Skypicker s.r.o., na webu už se změnila na Kiwi.com. „Hledali jsme brand, který by byl dobře vyslovitelný po celém světě – existuje asi pět slov, které se vyslovují všude stejně. A Kiwi je jedno z nich,“ vysvětlil Dlouhý. Brněnský startup už je globální a podle posledních čísel dělají čeští zákazníci jen jedno procento obratu.
Změnu názvu zdůvodňoval ale i tím, že se potřebovali odlišit od konkurenčních letenkových prodejců a naučit uživatele chodit přímo na jejich web a naverbovat je do věrnostního programu. „Osmdesát procent zákazníků získáváme od vyhledávačů letenek a cesta pro růst přes partnery se tak už uzavírá. My musíme začít růst přímým provozem, ale potřebujeme je dostat přímo k nám,“ říká Dlouhý a dodává, že původní Skypicker byl příliš podobný konkurenčním službám.
Skypicker upozorňuje na změnu všechny návštěvníky svých stránek. Pro zákazníky se ale kromě názvu nic nemění.
I proto není nová značka jen Kiwi, ale Kiwi.com. Podle Brešové to má pomoci především z pohledu SEO. Jinak se pro zákazníky nic nemění. Za doménu každopádně Dlouhý zaplatil 800 tisíc dolarů.
Zároveň chce rozšířit záběr samotné služby. „Mimo letenek chceme přidat jízdenky na vlaky a autobusy a k tomu i cenu s ubytováním v hotelu,“ popisuje další směr vývoje služby.
Aktuálně se ale zaměřil na nabídku taxikářských služeb a převáží své klienty mezi letišti. „Na světě je 37 měst, které mají víc letišť a nízkorozpočtové aerolinky létají z těch levnějších,“ popisuje svůj nový experiment. V Londýně, kde novinku testují, tak například přejíždí taxíky Kiwi.com z Heathrow na Gatwick.
Zatím spolupracují s místními taxikáři. Zároveň ale jednají s Uberem. „Máme s tou firmou podobně nastavené myšlení a oni navíc mají procesy na školení řidičů a mohli by nám upravit API tak, abychom se mohli jednoduše napojit,“ dodává Dlouhý.
Aktuální majetková struktura se s novým názvem služby nemění a zůstává všechno při starém. A to tak, že Ondřej Tomek drží od loňského února deset procent, Touzimsky Capital a Jiří Hlavenka 56 procent. V rámci Touzimsky Capital také loni zaznělo jméno bývalého šéfa ČEZu Martina Romana. Zbytek patří zakladateli Oliveru Dlouhému a několika jeho nejbližším spolupracovníkům.
Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2018 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Powered by Linux.
Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.