Hlavní navigace

Sparta na cestě z doby kamenné do digitální. Jak funguje připojený stadion?

17. 4. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: David Slížek, Lupa.cz
Fotbal, mobilní aplikace, CRM systém a wi-fi konektivita – jak to jde dohromady? Překvapivě dobře. Sparta pokryla Letnou wi-fi a chystá se toho patřičně využít.

Objednávání jídla a pití přes mobil s donáškou přímo k vaší sedačce, sledování opakovaných záběrů gólů, hlasování o nejlepšího hráče zápasu nebo slevový kupón na jeho dres. To vše a mnohem víc by v budoucnu mohla nabídnout mobilní aplikace, jejíž první verzi zanedlouho vydá fotbalová Sparta. Zkouší tak koncept „Connected Stadium“ nebo „Connected Fan“, který je dnes běžný u řady sportovních klubů v zahraničí.

Ještě než přijdou na řadu nové služby, udělal pražský klub první důležitý krok: svůj stadion na Letné pokryl wi-fi sítí, která má ustát i nápor několika tisíc připojených fanoušků. První ostrý test proběhl 11. dubna při derby Sparta – Slávia a podle zástupců klubu i Českých radiokomunikací (ČRa), které síť postavily, dopadl dobře. 

Z asi 19 tisíc fanoušků na stadionu se podle statistik do zdarma přístupné sítě registrovalo 2052 unikátních návštěvníků, maximální počet najednou připojených přitom byl 1538. Sítí proteklo celkem 92 GB dat (58 GB download, 34 GB upload). Nejvyšší naměřené zatížení sítě bylo 155 Mbps pro stahování a 55 Mbps pro posílání dat na internet. 

Jak to funguje v praxi? Podívejte se do galerie ze stadionu:

Jak se vyhnout interferencím

Síť je přitom podle ředitele pro rozvoj byznysu v ČRa Michala Táborského dimenzovaná tak, aby dokázala ustát až 5 tisíc připojených zařízení. Stadion je k internetu připojen optickou linkou, na které má wi-fi vyhrazenu kapacitu až 1 Gbps. O distribuci signálu na tribunách se pak stará 82 access pointů (AP) firmy Huawei.

Stavět velkokapacitní wi-fi na stadionu je vždycky složité, říká Táborský: „Primárně je potřeba vyhnout se interferencím, kdy se ‚kříží‘ signál ze dvou AP. Pokud je uživatel v takovém místě, nemusí se vůbec připojit. Takže potřebujete velmi dobře naplánovat, kde jednotlivé AP budou, aby k interferencím nedocházelo. AP jsou primárně na tribunách, ale jsou i ve VIP saloncích, v tiskovém centru, Sparta tady má i zaměstnaneckou wi-fi, a snažili jsme se vykrýt i prostor kolem stadionu, hlavně kolem pokladen,“ popisuje. 

Rychlost připojení podle něj umožňuje sledování streamovaného videa, ale je omezena na 10 Mbps na downloadu i uploadu. Pro připojení musí uživatel zadat své telefonní číslo, na které mu přijde SMSkou přístupový kód. Na úvodní stránce také musí odsouhlasit Podmínky přístupu a zaškrtnutím možnosti Fandím Spartě se může přihlásit k zasílání SMS zpráv z klubu. „Třeba upozornění, že zítra začíná předprodej na derby, aby na to nezapomněl,“ popisuje marketingový ředitel Sparty Tomáš Křivda


Autor: David Slížek, Lupa.cz

Přihlašovací obrazovka

Sbírání telefonních čísel fanoušků má samozřejmě i další důvod: „Vytváříme si do budoucna prostor, abychom mohli partnerům nabízet koupi SMSkové reklamy. Vytvořili jsme si ale přísná pravidla týkající se toho, jak často by ji fanoušek mohl dostávat, abychom ho neobtěžovali. Je to jedna z cest, jak financovat wi-fi,“ dodává Křivda. Fanoušek podle něj bude mít jednoduchou možnost se z databáze odhlásit, kdyby mu zasílání SMS vadilo. 

Mobilní aplikace

Klub má s technologiemi dalekosáhlé plány. Připravuje spuštění mobilní aplikace (pro iOS a Android), která fanouškům nabídne další služby. V první fázi nabídne kromě stažení časopisu, který klub pro fanoušky vydává, také například vybrané online statistiky hned v průběhu utkání. Ale to je jen začátek. Časem by v ní mohly být například i opakované záběry důležitých momentů. 

„Co se týče re-plays, víme, že síť je utáhne. Řešíme jen autorská práva. Fotbalové kluby poskytují práva na utkání společnosti STES, marketingové společnosti fotbalové asociace, a ta je následně přeprodává. Takže teď řešíme, jak bychom mohli na stadionu našim fanouškům tuto službu poskytnout,“ vysvětluje Křivda. Opakované záběry každopádně v aplikaci nebude možné přehrát mimo stadion – internetová práva na zápasy totiž koupilo vydavatelství Czech News Centrum. 


Autor: David Slížek, Lupa.cz

AP na tribunách

Aplikace ale nabídne i řadu dalších možností. „Budeme moci dělat akce typu, že když dá David Lafata hattrick, dostanou fanoušci v aplikaci kupón na slevu na jeho dres ve fanshopu,“ popisuje své představy Křivda. Fanoušci by si přes aplikaci v budoucnu mohli také objednat občerstvení s donáškou až na místo na tribuně. 

„Řešíme, jak to technicky udělat,“ vysvětluje Křivda. „Nemůžeme zavřít několik stánků na stadionu a říct, že slouží jen pro online objednávky, protože nám už dnes stávající kapacity nestačí. Jedna z variant je, že bychom přijímali a doručovali objednávky jen mezi patnáctou a pětatřicátou minutou každého poločasu, kdy stánky nejsou tak vytížené. Nemáme ještě vyřešenu ani přesnou technologii platby nebo to, jak poznáme, kam objednávku odnést – jestli to bude přes číslo sedačky, permanentku nebo třeba QR kód,“ dodává. 

Focení na stadionu

Fanoušci by se přes aplikaci mohli také více zapojovat do doprovodného programu. Ať už různými formami hlasování na zápase, nebo posíláním svých fotek, které pak klub promítne na velkoplošnou obrazovku. 

S aktivní podporou focení a natáčení na stadionu by ovšem Sparta mohla jednoho dne narazit. Technologicky už dnes není problém třeba streamovat přímý přenos ze svého mobilu – jak ukazuje příklad televize HBO, která si stěžovala na to, že v aplikaci Periscope byly dostupné živé streamy seriálu Hry o trůny

Sparta se ale sdílení fotek či videí ze zápasů nebojí. „Zatím jsme to neřešili, protože nečekáme, že by šlo o taková množství, že by to velkým vysílatelům komplikovalo život. I sama UEFA dnes podporuje to, aby se lidé fotili na stadionech a sdíleli snímky,“ říká Křivda. 

„Samozřejmě se může stát, že to časem přesáhne nějakou únosnou mez. Ale třeba YouTube dnes funguje tak, že když nahrajete video z Premier League, tak ho automaticky smaže. Je možné, že časem dospějeme do podobného stadia i v Česku, to teď neumím odhadnout. Fanoušci sdílejí fotky a videa ze zápasů, ale zatím to nebyl nikdy problém.“ 

Fotbalový CRM

Posíláním fotek na sociální sítě to ale nekončí, Sparta chce jít ještě dál. S cennými daty o návštěvnících stadionu a jejich chování, která získá z budoucí aplikace, ale také z e-shopu, systému na prodej vstupenek nebo z elektronických turniketů a permanentek, chce dále pracovat. Právě proto zavádí vlastní CRM (Customer relationship management) systém postavený na technologii Salesforce. "„Jdeme z doby kamenné do doby digitální,“ podotýká s úsměvem Křivda.

Propojení dat má klubu umožnit cílit nabídky fanouškům na míru podle jejich preferencí. „U zahraničních klubů běžně třetina příjmů pochází od fanoušků. My na třetině ještě nejsme, ale blížíme se k ní. Rostou nám příjmy ze vstupného, z občerstvení, z fanshopů. A s tím je v klubu i větší vůle investovat do zlepšování služeb a do technologií,“ říká Křivda. 

Je fakt, že Sparta má jako nejbohatší tuzemský klub pro digitální změnu poměrně dobrou startovní pozici. Na druhou stranu se musí potýkat s řadou omezení stadionu, který vznikl v šedesátých letech minulého století. 

Zajímavé také bude, jak novinky přijmou sami fanoušci. „Někteří jsou i proti konektivitě na stadionu, chtějí, aby lidé fandili, a ne viseli na mobilu,“ přiznává Křivda. Možná to ale nebude tak zlé, při derby se totiž ukázalo, že řada návštěvníků používá poměrně nové smartphony. 

BRAND24

„Předpokládali jsme, že bude většina mobilů se starší wi-fi v pásmu 2,4 GHz, ale ukázalo se, že je to s novějším pásmem 5 Ghz skoro fifty-fifty. Z toho vyplývá, že tady byla vysoká penetrace novějších telefonů, na kterých pak klub může nabídnout svou aplikaci a služby,“ upozorňuje Táborský. 

„A čísla nám ukazují, že v průběhu zápasu většina fanoušků mobil nepoužívá a fandí, a datové připojení využívají hlavně před zápasem a o poločase,“ dodává Křivda.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).