„Nativní reklamou se pro účely tohoto dokumentu rozumí placené umístění obsahu ve stejném formátu a designu jako redakční obsah se všemi shodnými náležitostmi, zejména přítomností v hlavním obsahovém proudu média, zařazením do stejných kategorií a se shodným selfpromem jako u redakčního obsahu. Tomuto typu odpovídá např. PR článek, nejčastější případ nativní reklamy v českých online médiích,“ definuje SPIR formát a jeho oddělení od redakčního obsahu.
Doporučení, která dalo sdružení v dokumentu dohromady, nejsou právně závazná, jde však o návrhy „primárně etické povahy“. Každopádně nová pravidla by měla v nejbližší době schvalovat valná hromada.
Nativní reklamě se dlouhodobě věnuje Aleš Miklík, který stojí také za projektem MarketVoice, který se rozjel na serverech vydavatelství Internet Info během loňského roku.
Snaha SPIRu má vést k tomu, aby byl jednoznačně oddělen redakční a reklamní obsah. V souvislosti s trendy takzvané nativní reklamy a brand journalismu se totiž často hranice mezi vydavateli a inzerenty stírají.
„Zároveň ze strany zadavatelů sílí tlak na vydávání placeného obsahu ve formě co nejpodobnější redakčnímu nebo i bez označení jako PR (inzerce),“ tvrdí stránky sdružení.