Hlavní navigace

StarCube 2013: některé z těchto projektů možná změní svět, jiné sotva

17. 5. 2013
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

„Startup“ by měl usilovat o zásadní přetvoření nějaké stránky našeho života. Takový cíl nelze upřít žádnému z osmi týmů, které dokončily StarCube. Mají však šance na úspěch?

StarCube je tříměsíční podnikatelský akcelerátor provozovaný Jihomoravským inovačním centrem. K významu akcelerátoru říká loňský účastník David „Havran“ SpáčilVideoflotu, že za tři měsíce ve StarCube stihli to, s čím by se jinak potýkali snad rok. Myslí tím především průpravu pro ty zakladatele, kteří sami nejsou obchodníci a nemají předchozí zkušenost s podnikáním. Také vzpomíná, jak se v průběhu akcelerátoru pěkně svižně posouvali „od milníku k milníku“…

StarCube se letos poprvé zaměřilo na výraznou účast ze zahraničí, a úroveň akcelerátoru to viditelně pozvedlo, třebaže domácí týmy nadále převažovaly početně, a nakonec převážily i u mezinárodní poroty.

StarCube letos přitvrdil. Vedení akcelerátoru už ztratilo trpělivost s těmi, kdo dopředu nemají jasno, že do svého projektu jdou naplno. I proto dokončilo běh jen osm týmů ze třinácti. A napřesrok se přitvrdí ještě více: program se rozdělí na podzimní StarCube Lite a jarní StarCube. Do příštího jarního běhu budou vybírat jen z těch týmů, které už mají ověřen potenciál svého projektu — alespoň stem rozhovorů s možnými zákazníky, říká Mgr. Michal Hrabí, vedoucí StarCube.

Kdo mají teprve neověřený nápad, mohou to zkusit ve StarCube Lite. A je zjevné, že z podzimní „přípravky“ pak půjde pokračovat přihláškou do „velkého“ StarCube. Smyslem je rozdělit týmy podle zralosti, protože týmy na různém stupni pokročilosti mají různé potřeby, a ovšem neplýtvat místem ve StarCube na možná zajímavé nápady, o které však dosud není potvrzený zájem.

StarCube vždy vrcholí závěrečnou soutěžní přehlídkou StarCube Show. Na té letošní — konané ve středu — hodnotila týmy pětičlenná mezinárodní porota a vybrala takto:

1. místo — Be Interactive, aneb věnujte se svému dítěti


Autor: Be Interactive

Na Be Interactive můžeme pohlížet jako na vývojářské studio se zaměřením na takové tabletové hry, které pomohou rodičům strávit čas se svými dětmi. První vyvinutá hra je založena na geolokaci, k níž dodává příběh. To je sice milé, ale nejde to škálovat: hra obsahuje příběh vyvinutý pro brněnský Špilberk; tvůrci zamýšlejí vyvinout příběh také pro návštěvu pražské zoo, a postupně další a další příběhy.

Jejich první hra zatím čeká na schválení do App Store, kde se bude prodávat za €3,99.

Na otázku po škálovatelnosti odpovídá Šárka Sekorová, vedoucí týmu, že časem chtějí vyvinout takovou aplikaci, která bude příběhy algoritmicky generovat na základě mapových podkladů pro to místo, které si rodič určí.

Jenže vyvinout algoritmus, který porozumí mapě a rozmístí na ni použitelný příběh, to je úkol netriviální, a k tomu uvažme dostupné mapové podklady: v Česku máme tradici výtečných turistických map, které by snad šlo vyhodnocovat algoritmicky po té stránce, kam se asi tak dá dojít a kde to asi bude zajímavé; a snad by i šlo domluvit partnerství se Seznamem, ale co v zahraničí?

Šárka Sekorová si prozatím představuje, že to budou dělat na základě map od Googlu, anebo snad některých navigačních, a že je to hlavně otázka peněz na poplatky.

Vítězný tým Be Interactive
Autor: StarCube

Vítězný tým Be Interactive

Be Interactive je sice projekt bohulibý — proč nemít studio na vývoj geolokačních her pro rodiče a děti, jestliže se tím tvůrci (snad časem) uživí — ale je to správný vítěz akcelerátoru s ambicí vysílat do světa převratné startupy?

2. místo — Matematika hrou

Matematika hrou je web, který už běží, a můžete si jej tedy vyzkoušet. Zakladatele Jiřího Dobrého podnítilo to, že konkurenční výukové aplikace mu připadaly příliš složité.

Web si prý získává oblibu mezi českými učiteli, kteří jej zmiňují i při výuce. Tři sta českých učitelů na něj údajně na webu odkazuje. Matematika hrou má už 4000 zapsaných uživatelů a 1600 denních návštěvníků.

Údajné tržby projektu Matematika hrou
Autor: Jiří Dobrý

Tržby projektu Matematika hrou, jak je Jiří Dobrý předvedl na StarCube Show. Hodnoty na svislé ose jsou patrně v korunách.

Zatím projekt vydělává reklamou, ale Jiří Dobrý by časem rád nabízel služby placené — školám i jednotlivcům. Potenciál by šlo hledat například v tom, kdyby se učitelům podařilo šetřit čas na opravování testů.

Základní matematiku zatím Jiří Dobrý považuje za pokrytu z jedné čtvrtiny. V budoucnu by rád rozšířil působnost i na jiné předměty, a chystá i průnik do zahraničí. Obsadil už Justpractise.com.

I o tomto projektu se dá říci, že je hezké vyvíjet něco užitečného, a ještě hezčí, že už to také vydělává, ale jakékoli další rozšiřování bude pro tvůrce už jen pracnější a pracnější, a mimo matematiku narazí i na rozdíly kulturní.

3. místo — Braci (dříve Bracelet Alerter)

Tým Braci vyvíjí vibrační a blikací náramek pro neslyšící nebo pro osoby se zhoršeným sluchem. Náramek má upozorňovat na varovné zvuky. Jen proto, aby se technologie mohla dostat co nejdříve na trh, pomáhají si tvůrci prozatímně aplikací v mobilu, která je s náramkem propojena skrze Bluetooth a využívá citlivého mikrofonu mobilu. Samozřejmě, že ideálně by se projekt měl časem dopracovat k náramku soběstačnému.

Prototyp náramku Braci
Autor: Braci

Prototyp náramku Braci

Dosavadní konkurence přitom sestává jen ze zařízení jednoúčelových: požárního hlásiče pro neslyšící, budíku pro neslyšící a tak podobně. Jednoúčelová zařízení přitom bývají dosti drahá. Proti nim i řešení vyžadující smartphone vychází levně. (Náramek chtějí prodávat za $99.)

Podstatnou částí hodnoty Braci je už vůbec sama technologie rozpoznávání poplašných zvuků. Měla by totiž být všestranná, tvrdí „Bidi“, plným jménem Abdullah Lababidi, vůdce projektu. Jen sám algoritmus vyvíjeli půl roku. Aplikace sice obsahuje nahrané nejčastější zvuky, a můžete si do ní nahrát další, jako například pláč svého dítěte, ale zároveň je aplikace údajně schopna všestranného, heuristického rozpoznání varovného zvuku. Logicky se to nabízí — vždyť takové zvuky musí mít společné znaky.

Tři spoluzakladatelé Braci jsou všichni elektroinženýři a spolupracují už po tři roky. Aktivně stojí o investora, který by jim pomohl náramek dovést na trh.

Abdullah „Bidi“ Lababidi
Autor: StarCube

Abdullah „Bidi“ Lababidi s cenou za třetí místo

Braci má vyvinutu jedinečnou, nesnadno napodobitelnou technologii; nemá přímou konkurenci a přichází s něčím úplně novým, jednoznačně uplatnitelným světově. Je to projekt, kterým se StarCube jednou bude chlubit: „Tihle byli u nás.“

Cena diváků: Jobote

Vyslovte „džobout“. S nápadem přišel Jason J. Bedore, Američan, který už několik let žije v Česku. Jobote vychází z prostého poznatku, že noví zaměstnanci nalezení na základě doporučení stávajících zaměstnanců se obvykle osvědčí lépe a vydrží déle než uchazeči dodaní agenturou.

Možná jste někdy dostali e‑mail od vedení, zda nevíte o někom, kdo by se hodil na volné místo. Možná vám za to něco slíbili, možná ne. Jobote na to udělal aplikaci, s podporou sociálních sítí, a jednoznačně se počítá s významnou odměnou tomu, kdo se podílel na sehnání zaměstnance, který se osvědčil. Přesto to prý vyjde o 70 % levněji než přes agenturu.

Jobote je jasné řešení jasného problému, nemá přímou konkurenci zaměřenou na středovýchodní Evropu a získalo už tři pilotní zákazníky‑společnosti, které přes Jobote najaly už devět lidí.

Cena diváků: OrganizeTube

Patrně se dost přítomných na StarCube Show nechalo přesvědčit, že potřebují náhradní UI pro YouTube, které toho umožní více a lépe. Tvůrci OrganizeTube chtějí vydělávat na prémiovém předplatném; také na reklamě a na spolupráci s videoweby.

Tvrdí, že dodržují pravidla pro API služby YouTube a že YouTube nebude mít důvod odříznout je. Ze tří tisíc zapsaných uživatelů je těch prémiových zatím údajně asi dvacítka.

Opravujeme: těch prémiových je nyní podle sdělení od Vladimíra Sedlaříka z OrganizeTube 420, jenže nemusili zaplatit. „Když uživatel narazil na potřebu zakoupit prémiový účet, tak hned následně zjistil, že ho kupovat nemusí,“ vysvětluje Vladimír Sedlařík. Přesto dvacet lidí zaplatilo.

OrganizeTube podporuje vedle YouTube také DailyMotion, a další videoweby prý ještě přibudou. Projekt krom toho získal několikamilionovou investici, a proto nemusí zatím tlačit na to, aby za něj lidé už platili.

Cena čtenářů iHNed: Note Tracker

Čtyřčlenný tým z Palestiny vyvinul zařízení na sledování polohy fixu na tabuli. Cílí především na vysoké školy. Co přednášející píše na tabuli, to snímají a ukládají do cloudu, a studenti se k tomu mohou připojit tabletem. Účelem je, aby student zbytečně nevynakládal úsilí na opisování z tabule a mohl tím spíše poslouchat výklad. Poznámky uložené v cloudu mohou být krom toho dostupné i později — těm, kdo na přednášku třeba nepřišli. Systém také pomůže těm, kteří na tabuli nevidí dobře.

Hlavním zdrojem tržeb mají být školy — tvůrci doufají, že školy si Note Tracker budou pořizovat za účelem zlepšení výuky.

MMF24

Na koho se ceny nedostalo

FoodGraph je aplikace na plánování stravy. Sloužit by měla zákazníkům, respektive pacientům výživových poradců. Dosud se po nich totiž chce, aby si záznamy vedli sami, písemně. Placená aplikace jim to ušetří.

ExplosionApp je doplněk pro facebookové stránky. Cílí na sociálněmarketingové agentury a na podobné zákazníky. Nabízí hotové šablony pro čtyři druhy obsahu, které mají zvýšit zapojení uživatelů: fotosoutěže, soutěže s formulářem, vědomostní kvízy a marketingové průzkumy. Je to řešení jednoduché a snadno nasaditelné, avšak okoukatelné, skrze které zákazník nevytvoří nic jedinečného.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).