Hlavní navigace

Startup Rally v Praze: Je dobré vyhlédnout z bubliny české „scény“

21. 8. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Skromně působící akce přivezla do Prahy vyzrálé projekty, se kterými se většina místního „startupového“ snažení může poměřit jen stěží. (Jistěže jsou světově známé výjimky.)
Marina Hramkova s porotci

Marina Hramkova s porotci

Smíchovské Node5 hostilo v pondělní večer pražskou zastávku Startup Rally, kterou pořádá agentura Leto sídlící v Londýně. Leto se zabývají vývojem na zakázku a poradenstvím pro startupy. Marina HramkovaStartup Rally tvrdí, že prostě chtěli udělat něco „cool“; mimoto se projedou po evropských velkoměstech a na vlastní oči zmapují tamní startupové „scény“.

Startup Rally je příležitostí potkat startupy z jiných evropských zemí a poměřit s nimi jak úroveň a vyzrálost projektů, tak dovednosti prezentační, a je škoda, že v Praze toho využilo tak málo místních. Včetně účastníků ze zahraničí lze celkový počet těch, kteří se v pondělí sešli v Node5, odhadnout nejvýše na padesát.

Dosud nejúspěšnější byla první zastávka v Amsterdamu. Tamní účast odhaduje Marina Hramkova na 150 až 170 lidí. Hamburk byl mnohem menší — asi 70 účastníků, ale hamburská „scéna“, třebaže „malá“, prý působí živě. V Berlíně přišla asi stovka lidí.

Pořadatelé z Leta nemohli zajistit konání v devíti různých evropských městech vlastními silami, a tedy závisí na podpoře od místních partnerů. V Praze se Startup Rally ujalo Node5 a poskytli nejen prostor a zázemí, ale domluvili také nezbytnou investorskou porotu. V ní zasedli Petr Ocásek, Pavel Sodomka, Jaroslav TrojanCredo VenturesJan Všianský.

Porota sděluje zpětnou vazbu

Porota na závěr sdělila zpětnou vazbu na všechny prezentace

Po celkem sedmi prezentacích se porota radila dlouho a pořadí nakonec vyhlásila následovně:

1. místo: Marketizator — zvýšení konverzí přizpůsobením webu návštěvníkovi

Rumunský projekt tvrdí, že dokáže zvýšit poměr těch návštěv e‑komerčního webu, které vedou k uzavření obchodu, a to tak, že web přizpůsobí jednotlivým návštěvníkům.

Vloženým analytickým skriptem měří různé proměnné o uživateli. Dotazníkem před opuštěním webu se jich může vyptat například na to, na jaké narazili překážky. Vše se sbírá a řídí přes dashboard. Skrze jiné vložené skripty lze vzhled webu upravovat, a na dashboardu měřit a porovnávat, co jak působí na který typ návštěvníka.

Valentin Radu

Valentin Radu (Marketizator)

Spoluzakladatel Valentin Radu tvrdí, že po nasazení u významného nejmenovaného zákazníka se konverze zvýšily na trojnásobek a obrat dokonce třiapůlkrát.

K řešení obvyklého nízkého poměru jednoho až dvou získaných zákazníků ze sta ho přivedlo to, že sám jinak provozuje web prodávající pojištění.

Pro Marketizator hledá investici ve výši €200 000, která by projektu dodala „trakci“: půlka peněz by šla na marketing, asi 40 % na další vývoj a desetina na zákaznickou podporu.

Vítězství přináší možnost využít dvě bezplatná místa po dobu šesti měsíců v londýnském spolupracovním prostoru Innovation Warehouse, který tuto cenu poskytuje výhercům z každého z devíti měst rally.

Zástupci Marketizatoru prezentovali v Berlíně a v Praze, ale dále nepokračují. Valentin Radu už raději zamíří zpět do Bukurešti za svými dvěma dětmi.

2. místo: Portfoleo — zprostředkování práce pro architekty

Zakladatel Ahmad Mustafa je původním povoláním architekt a vidí prostor a potřebu pro oborový portál, který by sloužil ke zprostředkování práce architektům. Tvrdí, že trh je to globální a velký. Dosavadní způsoby, kterými lze vyhledávat architekty, anebo kterými může architekt hledat práci, prý nevyhovují; zejména patrně nemá dobrou zkušenost se zprostředkovatelskými agenturami.

Ahmad prohlašuje, že jeho platforma dokáže těm, kteří architekty najímají, dodat nabídky tak, že budou porovnatelné, a to prý ušetří čas (a tedy náklady) a povede k najímání lepších lidí. Vývoj Portfolea je prý hotov „na 95%“. Zájem trhu ověřili — údajně mluvili se stovkou stavitelů v Británii i v Americe a ti zájem mají.

Ahmad se rozhodl projet celé kolečko Startup Rally.

3. místo: Zonio — propojení kalendářů

Se svým kalendářovým projektem se Pavel Tůma potýká už řadu let. Nyní slibuje, že v září něco spustí. Bude to cílit na malé podniky a organizace, z nichž údajně 65 % si ani nehodlá zavést integrované kalendářové řešení, jako je Microsoft Exchange. I tito lidé si však často domlouvají řadu schůzek měsíčně, a musí to řešit mailem nebo telefonem.

První spuštěná verze má podporovat jen několik kalendářů, jako ten od Mozilly nebo kalendář v Androidu. „3e“ půjde doinstalovat jako doplněk, a to bez složitého nastavování, pokud uživatel využije cloudu od Zonia. Nebo si bude moci zakoupit licenci k provozování vlastního softwaru.

Pavel Tůma Lupě prozradil, že podle toho, jak se baví s různými možnými zákazníky, možná se ještě zaměří na řešení nějaké jiné, příbuzné potřeby souvisící s plánováním a domluvou v malých firmách.

Pavel Tůma byl se svým projektem loni dokonce s CzechAcceleratorem v Curychu, ale pobyt tam prý neměl valného významu. Projekt kromě toho zdržuje i to, že jeho vývoj dosud závisí do značné míry na studentech. Investice by vývoj urychlila. Pavel by si představoval tak €100 000.

4. místo: Feeligo — virtuální dárky pro zájmové sociální sítě

Francouzský projekt přináší způsob „monetizace“ zájmově zaměřených společenských webů, a to skrze virtuální dárky, které si uživatelé těchto webů mohou vzájemně dávat. Feeligo si od provozovatele bere podíl z tržeb z prodeje těchto dárků.

Spustili před šesti měsíci a jejich řešení prý využívá už dvě stě webů. Ta jednodušší verze je prostě plugin do běžných CMS. Nebo mohou nabídnout i podporu profesionálnější.

Projekt se k rally připojil v Praze, ale pokračuje do dalších měst.

V Praze bez umístění

PixelPin — namísto hesel osobní obrázky

Podle mého soudu se právě tento britský projekt měl umístit na předních příčkách. Nabízí bezpečné přihlašování k webům tak, že se vám do mobilu stáhne ze serveru PixelPin váš soukromý obrázek, na kterém se postupně dotknete čtyř míst.

Do webů se přihlašování přes PixelPin integruje jako jeden z nabízených způsobů přihlašování — na stejné úrovni, jako je přihlášení třeba skrze OpenID nebo Facebook nebo Google.

Brian Taylor (PixelPin)

Brian Taylor (PixelPin)

Zakladatel Brian Taylor tvrdí, že PixelPin o uživatelích nesbírá žádná data, a také nepředává data webům, na kterých je užit — na rozdíl od toho, co o člověku sdělí třeba Facebook.

Zákazníky pro PixelPin mají být především významné komerční weby, kterým hrozí velké ztráty z ukradených hesel a z podvodů a které na boj s podvody vynakládají nemalé peníze.

Šediny Briana Taylora popírají představu, že „startupista“ musí být mladíček krátce po škole nebo ještě na škole.

Do projektu vložil nejprve patnáct tisíc liber vlastních úspor. Získal také stotisícový grant a prošel londýnskou Wayrou. Sto padesát tisíc liber se mu podařilo vybrat na Seedrs.com — britské platformě, která umožňuje drobně investovat do startupů.

Brian Taylor objíždí celé „kolečko“ rally. Bere to jako součást uvedení PixelPin. Považuje za přínosné, že dostává v různých městech různou zpětnou vazbu. Tou je pro něj i to, že v Praze porotu neoslovil.

Videolean — videa ze šablon

Dnes chce kdekterý podnikatel video. Roste ostatně i podíl videoreklamy na internetové reklamě. Ale kdo si nemůže dovolit zaplatit natočení videa, může využít šablon od Videoleanu, do kterých bude vložen jím zadaný text. Video se tak dá pořídit už za několik desítek eur.

Autoři vědí, že soutěží na trhu zaplněném. To jim ubralo i u poroty, přestože jinak měli asi nejlepší „pitch“ z celého večera.

Videolean projíždí celé „rally“.

Uffee — stále aktualizovaný „obchoďák“ toho, co vás zajímá na webu

Autoři Ernest IštvánfyJakub Beleščák vyslovují už tak podivný název kdovíproč „júfí“. Při prezentaci se jim však nepodařilo většině přítomných ani vysvětlit, k čemu Uffee vlastně je. Na přímý dotaz od Jaroslava Trojana — „Pochopil jste to někdo?“ — se ostatně zvedly tak tři, čtyři ruce.

Projekt má zatím nicméně asi čtyřicet zapsaných uživatelů, povětšinou známých jeho tvůrců, z toho dvacet je údajně aktivních — že jej využijí alespoň jednou za několik dnů. A v každé denní době je prý připojeno alespoň několik z nich.

cif 24 - early cena - média

Uffee by vám na jednom místě mělo dodávat v podobě „feedu“ to, co vás zajímá z webu. Využívá na to RSS a podobné způsoby. Podstata je, že se na Uffee podíváte v těch chvilkách, kdy máte čas, a ihned se dozvíte, kde přibyl který pro vás zajímavý obsah.

Tvůrci doufají, že v případě třeba komerčních inzerátů získají nějaké peníze přes affiliate programy.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).