Střední Čechy před vypnutím analogu: polovina diváků zůstane u terestriky

16. 10. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 118483
Přesně za dva týdny bude vypnuto analogové televizní vysílání z pražského vysílače Cukrák, z votického vysílače Mezivrata a dalších středně výkonných vysílačů. Tím bude historicky završeno vypínání analogu ve středních a západních Čechách, které začalo koncem dubna v Praze a pokračovalo v září na Plzeňsku. Celá územní oblast Praha se tak definitivně ponoří do analogové tmy. Jak jsou diváci na tuto změnu připraveni? A jak probíhá kampaň v dotčených regionech?

Vypnutí se dotkne i diváků přímo v Praze

Vypnutí dvou primárně středočeských vysílačů zasáhne i do hlavního města Prahy. Středočeská oblast je společně s Prahou zařazena do stejné územní oblasti, jen v Praze se vše řídilo ještě termíny pro oblast Praha – město. Zde bylo vypnuto analogové vysílání již v dubnu, kdy se odmlčel hlavní městský vysílač Žižkov. Jenže část pražských domácností i nadále přijímala analogový signál z Cukráku. Některé domácnosti si dokonce chtěly ulehčit situaci tím, že natočí antény na Cukrák, jenže s vědomím brzkého vypnutí analogu i z tohoto vysílače přešla většina obyvatel již na digitální příjem televize. Vypnutí Cukráku by tak Pražany nemělo výrazněji zasáhnout, důležité bude především pro Středočechy.

Pokračování analogového vysílání z Cukráku ale mělo určitý vliv na připravenost obyvatel k přechodu na digitál. Zatímco v Praze měsíc před vypnutím s přechodem váhalo 13 procent domácností, v případě vypínání Cukráku to je o pět procent méně. I díky tomu se ukazuje, že neúčinnější způsob, jak přinutit lidi k přechodu na digitální vysílání, je sebrat jim jakoukoliv dostupnost analogového terestrického signálu. Zejména ve středních Čechách bude podobný krok ještě důležitější, protože po vypnutí hlavních zdejších vysílačů nebudou mít domácnosti téměř žádnou další analogovou alternativu, a budou přinuceny přejít na jiné vysílací platformy.

Cukrák - šířka

Pražský vysílač Cukrák vypne analogové vysílání nejen v Praze ale v celých středních Čechách.

Průzkum NKS: 23 procent domácností ještě přijímá analogový signál

Národní koordinační skupina pro přechod na digitální vysílání si i před vypnutím analogového vysílání v celé územní oblasti Praha nechala zpracovat průzkum připravenosti obyvatel. Z něj vyplynulo, že měsíc před vypnutím přešlo na digitální příjem již 74 procent domácností. Dalších 14 procent tak učiní do 31. října, kdy se budou vypínat analogové vysílače velkého a středního výkonu. Do kategorie „váhajících“ se zařadilo osm procent domácností a čtyři procenta obyvatel se vyjádřila, že přecházet nebudou. Patrně tak zůstanou u kabelového příjmu nebo u jiného zdroje signálu, který není terestrický.

Informovanost obyvatel o přechodu na digitální vysílání dosáhla podle průzkumu 95 procent, což je obdobný výsledek jako před vypnutím analogu v jiných oblastech. 85 procent respondentů hodnotí informační kampaň jako dobrou nebo velmi dobrou. Tiskový mluvčí projektu digitalizace Rostislav Starý ale upozorňuje právě na nižší podíl váhajících respondentů ve srovnání v pražským vypínáním, které proběhlo v dubnu. Zatímco v Praze měsíc před vypnutím s přechodem váhalo 13 procent domácností, v případě vypínání Cukráku je to dokonce jen 8 procent, připomněl Starý.

Region Praha

Ohlédnutí – jak Praha vypínala analog?

To, co se ještě před rokem zdálo jako úplně nepředstavitelné, se v Praze uskutečnilo 30. dubna těsně před půlnocí. Česká televize, Nova i Prima společně vypnuly analogové televizní vysílání z pražského městského vysílače Žižkov. V Praze ale zůstal ještě analogový signál z vysílače Cukrák, který se bude vypínat právě koncem října. Převážná většina Pražanů a Středočechů se tak od listopadu definitivně neobejde bez set-top-boxu nebo televize s digitálním tunerem.

Nálady respondentů ovlivnilo vypnutí analogu na Plzeňsku

Reprezentativní vzorek průzkumu zahrnoval 600 respondentů, bleskový průzkum probíhal ve dnech 28. září až 4. října. Znamená to, že připravenost respondentů mohlo ovlivnit i vypnutí analogového vysílání na Plzeňsku, které proběhlo v noci z 30. září na 1. října a těšilo se výrazné mediální pozornosti. Připravenost diváků pramení i z toho, že část Středočechů přešla na digitální příjem již po vypnutí pražského Žižkova. A naopak – část Pražanů mohla přechod nechat až na vypnutí Cukráku.

Co se ale týče informační kampaně, ta byla v Praze a středních Čechách oddělena. Když pomineme univerzální dostupnost webu www.digitalne.tv nebo bezplatné informační linky 800 90 60 30, kampaň se ve středních Čechách lišila zejména vyšší frekvencí instruktážních hlídek, které nahrazovaly i veřejné semináře k digitalizaci. Ty se v Praze nesetkaly s výraznou odezvou, ačkoliv jich proběhly desítky. V územní oblasti Plzeň bylo seminářů jen šest, ale průměrná návštěvnost byla vyšší. Ve středních Čechách se pak kontaktní složka kampaně soustředila na informace přímo v terénu.

Seminář pro veřejnost - KC Zahrada - Digiboy

Informační kampaň se v středních Čechách soustředila na kontaktní hlídky. Semináře známé z Prahy a západních Čech v nabídce chyběly.

Kontaktní část kampaně zajišťují digihlídky

Digitální hlídky objížděly většinu obcí ve Středočeském kraji. Do poloviny října bylo obslouženo 78 měst a obcí do osmi tisíc obyvatel, do konce měsíce navštíví instruktážní týmy ještě jednou tolik míst. Kromě toho jsou připraveny speciální promotion dny pro města nad osm tisíc obyvatel, kde budou digihlídky přítomny prakticky po celý den. Dnes se celodenní akce koná v Dobříší, 23. října bude následovat Slaný a celá kampaň bude zakončena 30. října v Lysé nad Labem.

Kromě kontaktní složky kampaně vydala Národní koordinační skupina říjnové číslo letáku Diginoviny, které bylo distribuováno ve dnech 6. a 7. října v nákladu 300 tisíc kusů. Dalších několik tisíc kusů rozdávají Digihlídky přímo v terénu. Z tohoto pohledu by tak měli být lidé na změnu dostatečně připraveni, což dokazuje i další část průzkumu, ve které respondenti hodnotí kvalitu informovanosti. Téměř třetina lidí hodnotí kampaň jako velmi dobrou, a přibližně polovina se kloní k „dobré kampani“ (čtenáři DigiZone.cz můžou na stejnou anketní otázku odpovídat pod tímto článkem). Podle 11 procent respondentů je úroveň informovanosti nedostatečná.

Diginoviny Praha

Informační kampaň hodnotí většina respondentů pozitivně. K neterestrickým platformám se ale přesune jen šest procent diváků.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Jen šest procent diváků přejde z terestriky na kabel nebo satelit

Zajímavou informací před každým vypnutím analogového vysílání je i zastoupení jednotlivých platforem v domácnosti. Digitální terestrické vysílání DVB-T necelý měsíc před vypnutím analogu přijímá 45 procent domácností. Satelit má zastoupení 17 procent, kabelová televize a IPTV je na úrovni přibližně 15 procent. Zemský analogový televizní signál ale dosud ještě stále využívá 23 procent respondentů.

Více než polovina z „analogových“ diváků zůstane u terestrického příjmu i po 31. říjnu. Satelit nebo kabelovou televizi si chce pořídit jen přibližně šest procent respondentů. Celá jedna čtvrtina ze všech dotázaných ale ještě neví, na jakou platformu nakonec přejde.

Jak hodnotíte probíhající informační kampaň v středních Čechách?

Autor článku

Autor byl šéfredaktorem severu Digitálně.tv, oficiálního státního informačního webu k přechodu na digitální televizní vysílání. V minulosti vedl internetové deníky RadioTV.cz a RadioTV.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).