Hlavní navigace

Tajemství Pandořiny skříňky

Mirek Zeman

Nemusíte být zrovna administrátorem internetového serveru, abyste mohli nabídnout účast ve vlastní emailové konferenci kolegům, známým nebo dokonce každému, kdo projeví zájem. Stačí si jen otevřít v prohlížeči webovou stránku služby Pandora, která již pátým rokem provozována společností MobilMedia (resp. MAFRA).

„Pandora je již třetí generací oblíbeného systému pro zakládání a správu emailových konferencí. Na Pandoře si můžete se svými přáteli, pro čtenáře vašich webových stránek, pro své obchodní partnery nebo jen tak pro další spřízněné duše založit emailovou konferenci, diskusní fórum. Každá taková konference dostane svoji emailovou adresu, na kterou mohou členové konference zasílat svoje příspěvky. Příspěvky také mohou být čteny a zadávány přes webové rozhranní v závislosti na tom, jak moderátor konferenci nastavil,“ píše se na webových stránkách Pandory.

Pandora je (a opravte mě, prosím, pokud jsem něco nebo někoho přehlédl) jedinou českou obdobou zahraničních služeb jako je například Yahoo! Groups, Topica nebo FreeLists.

Ono je to také do značné míry logické, protože provozování takové služby je podobně jako provozování třeba freemailu více úlitbou čtenářům/návštěv­níkům serveru než záležitostí, která by přinášela peníze. Provozovatel na jedné straně musí investovat hardware, software a zajistit programování a správu a na straně druhé leží minimální nebo dokonce nulové příjmy z inzerce.

Přesto je místo s takovým nahromaděním lidí vždy něčím zvláštní. Přinejmenším se na něm lze dobrat poměrně zajímavých statistik spojených se jeho provozem. :-) A protože nám přišlo, že by takové statistiky mohly být zajímavé i pro vás, čtenáře, obrátili jsme se na manažera služby Jakuba Matějů s až ďábelsky komplexním souborem dotazů.

Řada z nich nemohla být zodpovězena, protože systém Pandory si jednoduše takové hodnoty neukládá, jiné byly zamítnuty, neboť by bylo časově náročně se k odpovědím na ně dobrat. Odpovědi na ty, které tuto „odtučňovací kůru“ přežily, vám přinášíme spojené do souvislého textu doplněného tabulkou.

Princip emailové konference (tzv. Mailing List) spočívá v tom, že všechny příspěvky uživatelů se posílají na jednu adresu a následně jsou z této adresy rozeslány v mnoha kopích všem, kdo se emailové konference účastní. Denně takto na Pandoru přijde (tj. je přijato a následně rozesláno) přibližně 1800 až 2000 mailů.

Z těchto 1800 až 2000 mailů se samozřejmě nadělá mnoho kopií, což ve výsledku znamená, že Pandora měsíčně rozešle asi devět až jedenáct milionů mailů. Za pětiletou historii Pandory bylo k 22. červenci 2003 přijato a následně rozesláno přesně 1.921.012 mailů, přičemž celkový nakopírovaný a rozeslaný počet se nedá zjistit.

Pandora má v současnosti (resp. k onomu již zmíněnému 22. červenci 2003) 251.488 regis­trovaných uživatelů. Každý z těchto registrovaných uživatelů pošle denně 0,00765444 mailu, což představuje přibližně jeden mail za 130 dnů. Všechny došlé maily jsou automaticky komprimovány a tento archiv nyní již zabírá více než 17 GB.

Nezajímavá není rovněž statistika freemailů, které čtenáři a uživatelé pro komunikaci s Pandorou používají. Ani tak nepřekvapí první místo Seznamu, jako spíše druhé místo Postu – jedná se patrně o uživatele registrované (z dnešního pohledu) ještě v dřevních dobách. :-) Kupředu si razí cestu rovněž freemail Centra, což však nemá nic společného s Pandorou jako takovou, jako spíše s kvalitou centráckého freemailu. Docela zajímavé je i malé zastoupení zahraničních freemailů typu Hotmail či Yahoo!

WT100

Freemail Počet klientů Podíl na všech (%) Podíl na freemailech (%)
Seznam.cz 36130 14,37 29,62
Post.cz 16452 6,54 13,49
Centrum.cz 16196 6,44 13,28
Volny.cz 13864 5,51 11,37
Atlas.cz 11775 4,68 9,65
Email.cz 11270 4,48 9,24
Tiscali.cz 6437 2,56 5,28
Quick.cz 4853 1,93 3,98
Hotmail.com 3147 1,25 2,58
Yahoo.com 1842 0,73 1,51

Pozn.: Zastoupení freemailů na Pandoře

Celkově měla Pandora k 22. červenci 2003 2661 aktivních konferencí (neaktivní konference jsou automaticky mazány). Nejaktivnější konferencí je eChat s přibližně 1800 přijatými a rozeslanými maily za 14 dnů, ačkoli v minulosti to bylo mnohonásobně více. Od svého založení konference přijala a rozeslala v průměr 182 příspěvků denně, v současnosti se toto číslo pohybuje kolem 111.

Anketa

Využíváte služeb Pandory?

Našli jste v článku chybu?