Hlavní navigace

Tajné vánoční pletky

14. 12. 2000
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

"A na čem budete vydělávat?" zní typická novinářská otázka. "Na reklamě a e-commerci," následuje typická odpověď většiny internetových portálů, ačkoli o provedení její druhé části ještě nikdo nikdy neslyšel. Internetový portál a chce vydělávat na elektronickém obchodu? Už jste o takovém slyšeli?

Letošní Vánoce budou přelomové. Vypadá to jako hodně nadnesené tvrzení, zatím však právě ony utajeně a hodně potichu rozhodují, z čeho budou žít největší internetové servery v dalších letech. Budou si muset vystačit s reklamou, nebo jim kápne nějaký peníz i ze slavného elektronického obchodu?

Dosavadní příjmy serverů-poskytovatelů obsahu plynou z drtivé většiny z reklamy. Zanedbatelné položky plynoucí ze „služeb“ a dalších nicneříkajících oblastí, do kterých je na druhé straně hojně investováno, jsou zatím vysvětlovány jako „investice do budoucna“: musíme teď vydávat více, aby se nám v budoucnu vše několikanásobně vrátilo. Jednou z takových oblastí je právě elektronický obchod s koncovými uživateli. Portály i oborové servery k němu svádí jednoduchá (a dosud pomíjená) úvaha: máme milion uživatelů, kdyby jen každý desátý u nás měsíčně utratil 10 korun, máme vystaráno.

Už i český Internet ukazuje, že jej tato otázka zajímá. Vánoční poradce na Atlasu (http://vanoce­.atlas.cz/), obchod s dárky na Centru (http://vanoc­ni.centrum.cz/), průvodce nákupy na Mobil serveru (http://vanoce­.mobil.cz/), všichni začínají zkoušet, jak se uživatelé zachovají. Mají nás stále jen za bezplatné weby, nebo jsou ochotni něco utratit? Dosud totiž ani světové portály typu Yahoo! nemají vyřešeno, zda mohou na obchodování skutečně vydělat, nebo je to jen ztráta času. Všichni jsou průkopníky a ze srovnání několika projektů lze vypozorovat, že všichni stále hlavně zkouší (každý jinak), co má šanci se uchytit.

Nejdéle testovanou je myšlenka „partnerských serverů“, kterou nejlépe prezentuje Shopping na Yahoo! nebo Altavista a částečně zkouší Atlas se svým poradcem. Portál naláká uživatele, aby si na jeho stránkách vybral zboží, a v případě rozhodnutí k nákupu jej přesměruje na internetový obchod, který prodej, dodávku zboží a další procesy plně zajistil. Portálu se tím zvyšuje počet navštívených stránek, z každého uskutečněného prodeje mu plyne procento, uživatel má zase pocit, že nakoupil na jemu důvěrně známých stránkách. Yahoo toto „splývání“ dovádí téměř k dokonalosti, neboť všech 15 partnerských obchodů má zabudovaných přímo do svých stránek (adresa i design zůstává stále podobná yahoo.com), takže uživatel téměř nemusí postřehnout, že zašel nakoupit na úplně jiný server. V případě českého Atlasu se jedná o mnohem menší pokus, neboť má své tipy na dárky se skutečným prodejem jen prolinkovány odkazy a to navíc s jediným obchodem Shop.cz.

Podobnou myšlenku „partnerských webů“ začal vloni prosazovat Amazon, i když v jeho případě šlo o krok mnohem dál – majetkové propojení. Jeff Bezos, zakladatel tohoto internetového mamuta, se stále oháněl myšlenkou, že z Amazonu udělá pouze značku, kterou bude pronajímat, obchod povedou jiné firmy – podobně jako to dělá McDonald's nebo Benneton. Bezos již vloni začal vytvářet Amazon Network, do kterého přibral lékárenský Drugstore.com, potravinový HomeGrocer.com nebo (nyní již zkrachovalý) zvířecí Pets.com, po jarním tání na americké burze však musel z tohoto partnerství rychle vycouvat, neboť ho na začátku stálo příliš peněz. Z jeho následujících sdělení však vyplývá, že se této myšlenky stále nevzdává, což dokládá i vánoční propojení s hračkářským Toysrus.com.

Mnohem jistější způsob ukázal český iDnes – začleněním velkého obchodu ShopCenter do svých stránek. Není zatím dokonalé jako na Yahoo, při dalším prolínání však může oběma přinést dobrou (tj. stabilní) pozici – iDnes dodá zákazníky, které obslouží někdo jiný, a oba si rozdělí zisk. Tato forma „strategické aliance“ je také nejčastěji považována za nejlepší způsob, přinejmenším proto, že je odzkoušený v kamenném obchodu. Má však na druhé straně hodně velká rizika (především první partner může druhého stáhnout ke dnu) a úplně neodpovídá vztahům na Internetu – exkluzivní propojení vždy přináší ztráty z neuskutečni­telných obchodů.

KL24

Za nejméně odzkoušenou a proto za nejodvážnější variantu považuji cestu Vánočního Centra – „udělej si to sám“. V případě českého portálu se jedná o lehkou verzi obchodu se 100 dárky, na které si hlavně odzkouší, jak náročné je vyřizování objednávek, o zájmu zákazníků příliš nevypoví. Přestože je to velmi zajímavý pokus, nemyslím, že může přinést o uživatelích dobře vypovídající výsledky. Pokud se vánoční obchod ujme, bude to jen dobře, ukáže, že uživatelé portálu o takové služby mají (pravděpodobně) zájem. V případě neúspěchu však nelze zjistit, co bylo jeho důvodem – nedůvěra uživatelů, malá nabídka, je na podobné věci ještě brzy? Centrum vsadilo na hledání a dá se říct že oproti variantě „vrhnout se do toho po hlavě“ a vytvořit velký obchod jde o opatrné a relativně levné zkoušení. Nevím, co po něm může následovat. Myslím, že je vždy vhodnější nechat nejméně vyřizování prodeje na jiné firmě, jak to udělal Computer Press se svou Vltavou, pro kterou založil novou společnost.

Jak jste si všimli, je v tomto článku spousta otázek. Ty ani letošní Vánoce nevyřeší a bude trvat nejméně další rok, než budeme moci říci, která cesta může být ta správná. Zatím všem vzdávám hold za odvahu, že se do takového hledání pustili. Bude ještě hodně dlouhé.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje na mikroplatebním projektu I LIKE Q společnosti Villusion, kterého se účastní Sun Microsystems. Dlouhodobě se věnuje elektronickému obchodu, pracoval na řadě studií pro bankovní sektor.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).