Minulý týden zveřejnila Telefónica O2 Czech Republic (TO2CR) novou velkoobchodní nabídku ADSL, která začne platit od 4. května. Její součástí jsou i tarify tzv. nahého ADSL, jejichž nabídku na velkoobchodní úrovni uložil TO2CR telekomunikační regulátor. TO2CR přeprodává nahé ADSL v testovacím provozu, který probíhá, v omezeném počtu lokalit, již od konce minulého roku. Cena a další podmínky přesně odpovídají dosavadnímu pilotního testování. Překvapením je ale bezpochyby skutečnost, že se TO2CR rozhodla u ADSL na velkoobchodní úrovni nabízet také variantu s nižší rychlostí 3072/256 kbit/s, s velkoobchodní cenou 225 Kč (bez DPH) za „oblečenou“ variantu, a 430 Kč za (bez DPH) za „nahou“ variantu. Tento krok je zajímavý zejména proto, že jde po hodně dlouhé době (ne-li vůbec poprvé) o snížení ceny na velkoobchodní úrovni. Má ale nová velkoobchodní nabídka vůbec ještě smysl, když počet přeprodávaných přípojek dlouhodobě klesá?
Jiří Peterka: Stalo se: nahé ADSL bude i pomalejší
Z trochu jiného soudku, ale opět týkající se tuzemského největšího telekomunikačního operátora, byla zpráva, která se objevila i zde na Lupě na konci února. Registrovaným uživatelům komunitního serveru pro sdílení videa Ochutney.cz, který TO2CR spustila loni v červnu, dorazil stručný e-mail informující o ukončení projektu k 3. březnu. Pokusili jsem se najít důvody, které vedly TO2CR k opuštění projektu, do kterého podle neoficiálních investovala až 10 milionů korun a který měl být pilotním pokusem v rámci skupiny Telefónica o videoportál a jeho zkušenosti měly být přeneseny do dalších zemí. Stála za neúspěchem nízká návštěvnost nebo neochota vývojáře platformy, na které Ochutney fungovalo, přizpůsobit produkt evropským podmínkám?
Patrick Zandl: Proč Telefónice O2 nechutnalo Ochutney.cz
Z výsledků výzkumu agentury Digimark, který proběhl v listopadu a v prosinci a kterého se zúčastnilo více než 2000 firemních respondentů, mimo jiné vyplývá, že české firmy nepovažují plnohodnotná VoIP řešení za bezpečná. Jsou dokonce vnímána jako méně bezpečná než volání přes Skype či zabezpečení firemní WiFi sítě. Jako potenciálně nedostatečně zabezpečený způsob komunikace je ale dle výsledků výzkumu VoIP vnímán u firem, které IP telefonii dosud nevyužívají. Proč je povědomí o VoIP u managementu některých českých firem deformováno? Jsou na vině stávající dodavatelé telekomunikačních služeb, nabízející řešení na bázi klasické telefonie nebo VoIP operátoři, kteří neumí potenciální zákazníky o výhodách a bezpečnosti IP telefonie přesvědčit? Doporučujeme přečíst i informačně zajímavé příspěvky v diskusi pod článkem.
David Šmahel: České firmy nepovažují VoIP za bezpečnou
Snaha regulovat diskuse na zpravodajských serverech není žádnou novinkou. Již několik let probíhají na toto téma vášnivé polemiky, kdy jedni by nejraději diskuse úplně zrušili, protože jejich přínos je diskutabilní. Druzí volají po regulaci, která by vyřešila problémy s takovými přispěvateli, kteří si pod jakýmkoli článkem vylévají své komplexy, prezentují své politické preference nebo jednoduše uráží kohokoli, kdo se v jejich očích znelíbí. V reálném životě by většina z nich pravděpodobně takových výlevů nebyla schopna, ale v anonymním prostředí Internetu ztrácí zábrany. K moderování diskusí již v minulosti přistoupil iDnes.cz nebo Aktuálně. Novinky.cz šly letos ještě dál, když požadují po čtenářích, kteří chtějí pod články diskutovat, korespondenční ověření totožnosti. V pondělí pak CME na zpravodajském portále TN.cz bez milosti a se stručným vysvětlením dočasně zablokovala diskusní fóra pod všemi články. Jak fungují nové diskuse na Novinkách? Přidají se ke korespondenčnímu modelu i další zpravodajské servery?
Patrick Zandl: Úkol pro letošní rok: vyštvat čtenáře z diskusí
Patrick Zandl: Také tn.cz přišlo o diskuse
Patrick Zandl: Novinky.cz nasadily diskuse pro korespondenčně registrované
Internet blog na Lupě: Diskuse na Novinky.cz
Internet blog na Lupě: Nové diskuse na Novinkách fungují skvěle
Tomáš Kapler: Stalo se: nahé ADSL bude i pomalejší
Internetové vzdělávání je bez nadsázky módní záležitostí. Představuje způsob vzdělávání distanční formou, snadného testování či komunikace s tutorem. Asi nejznámějším je systém Moodle, který například ve Spojených státech drží v oblasti e-learningových systémů jen o málo menší podíl než společnost Blackboard. V České republice je ale Moodle zcela dominantním hráčem, především z důvodu lokalizace. Pracují s ním například studenti Univerzity Karlovy v Praze nebo brněnského Vysokého učení technického.
Michal Černý: Vyrobte si e-learningový kurz
Máte ADSL připojení od Telefóniky O2 a stále marně čekáte na navýšení přenosové rychlosti tak, aby odpovídala současným maloobchodním tarifům, které operátor přestavil už v srpnu loňského roku? TO2CR sice tehdy slíbila, že stávající zákazníky bude migrovat na nové rychlosti, v případě, že to bude technicky možné, začátkem února, ale konkrétní pravidla migrace se rýsují až nyní. Nutno podotknout, že jsou dosti odlišná od původních deklarací a slibů: místo zlevňování některých služeb dostanou zákazníci za přesně stejnou cenu pouze větší balíčky. Podívejte se, co vám TO2CR nabízí v případě, že z technických důvodů vaše přípojka neumožňuje navýšení dle migračního schématu.
Jiří Peterka: Migrace na AžDSL: jaká jsou pravidla?
Patříte mezi náruživé cestovatele, kteří chtějí objevovat kouzla cizích krajů, ale nejste ochotní platit horentní sumy za ubytování v hotelu? Pak máte dvě možnosti, buď se poohlédnout po ubytovně, hostelu nebo využít služebu AirBnB, ve která funguje jako databáze ubytování v soukromí. Než ale vyrazíte na cestu, nezapomeňte na náležité jazykové vybavení. To si můžete procvičit prostřednictvím webu Sanbit. Projekt E-conomic je z úplně jiného soudku. Snaží se zbořit mýtus nedůvěry firem v internetové nástroje, související se sledováním firemních financí. Zapojeným firmám nabízí stejné služby jako klasický ekonomický software s výhodami, jež jsou možné jen díky internetu.
Lubomír Hauerland: Webovinky 11: cizí jazyk snadno a rychle
Ačkoli většina českých uživatelů nezaznamená sebemenší změnu, včera se v rámci obsahové sítě Google udála jedna ne zcela nepodstatná změna. Google totiž spustil betaverzi takzvané zájmově orientované reklamy (Interest Based Advertising). Novinka má přinést výhody jak uživatelům, kteří budou moci aktivně volit (z prefabrikovaných kategorií) reklamu orientovanou na své zájmy, tak inzerentům, kteří budou cílit na konkrétní uživatelské skupiny, a tím se jim zvýší pravděpodobnost jejich reklamního zásahu. Provozovatelům webových stránek by pak měly stoupnout příjmy z reklamy.
Karel Wolf: Zájmová reklama od Google – spektakularita dotažená do vítězného konce?
Patrick Zandl: Google spouští zkušební verzi zájmově orientované reklamy
Problematika ochrany autorských práv na Internetu je v poslední době v médiích velmi frekventovaným tématem. Hovoří se tzv. digitální gilotině, kterou v Evropě prosazuje Francie a na jejíž stranu se připojil například i Nový Zéland. V podstatě jde o to, jakým způsobem zabránit uživatelům zneužívat obsah, ke kterému někdo vlastní autorská práva. Ve Francii, zdá se, zvítězila lobby vydavatelských společností, které volají po přísnějších postizích pro „hříšníky“. Má ale odpojování uživatelů smysl? Nepovede pouze k rozvoji takových technologií, které umožní stahovat obsah, aniž by bylo možné identifikovat, zdali je „chráněný“ či nikoliv?
Vojtěch Bednář: Lze vyřešit pirátství odpojováním?