Hlavní navigace

Trendy v placeném televizním průmyslu v Asii a Tichomoří: pět nejočekávaněj­ších změn

16. 3. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Televizní digitalizace otevřela nové možnosti placeným službám, v asijském regionuse očekává obrovský nárůst počtu nových zákazníků

Velké naděje a pozornost odborníků je momentálně upnutá na asijsko-pacifický region, kde diametrálně roste počet a význam mobilních zařízení a s nimi i příjmy, jež jsou v tomto regionu očekávány v tomto roce a několika letech příštích. Vzestup a posílení střední třídy v Asii a Tichomoří také znamená, že placená televize je v zemích jako Indonésie nebo Thajsko pro spotřebitele stále atraktivnější možností.

Společnost Digital TV Research odhaduje, že příjmy placené televize porostou o 2,1 mld. amerických dolarů a dosáhnou až k 33,9 mld. Tak bude v tomto regionu vydlážděna cesta pro stále se zdokonalující služby satelitních operátorů, jejichž význam bude bleskově stoupat. S rychlou konverzí digitální televize tak vzroste penetrace v Asii a Tichomoří ze 44 % v roce 2012 až na 90 % v roce 2018, což představuje ve stejném časovém období nárůst až o 440 milionů domácností.


Foto: english.cntv.cn

Populární jihokorejský seriál My Love From The Star

Podíváme-li se o krůček zpět, do roku 2014, tento trh představuje obrovskou výzvu i nemalé problémy. Operátoři provozující placenou televizi očekávají přicházející roky s netrpělivostí.

Zde nabízíme pět nejdůležitějších předpovědí pro tento dynamicky se rozvíjející trh:

1. Další asijští operátoři a spotřebitelé se budou snažit naskočit do rychle se rozjíždějícího vlaku OTT

Rok 2013 ukázal, že vlastníci obsahu začali být na trhu OTT více aktivní, jelikož do té doby pouze poskytovali operátorům svůj obsah. Díky jiným, především úspěšným americkým vlastníkům obsahu, jako jsou společnosti HBO nebo MLB, již rok 2014 ukázal, že celá řada majitelů obsahu vstoupila na trh televizního vysílání a nabídla své služby přímo spotřebitelům. Nejenže ti mohou nyní kupovat prémiové balíčky předplatného, ale dokonce je možné překonat i licenci představovanou zeměpisnou překážkou.

S obrovským rozvojem užívání mobilních telefonů, aplikací a služeb v regionu Asie a Tichomoří je možné rovněž předvídat, že stále více regionálních subjektů a spotřebitelů se bude zapojovat do rozjetého vlaku OTT. Již v roce 2012 světový summit OSN, nazvaný World Award Summit, ukázal, že osm vítězných a oceněných mobilních aplikací pocházelo právě z asijského trhu, přičemž tři nejlepší byly z Číny. Z této oblasti dnes dokonce pochází stále více a více nových aplikací, proto by se i hráči na poli OTT měli mít na pozoru, aby zůstali v tak silné konkurenci stále ve hře.

2. PPC (Pay-Per-Click, plať za klik) spotřeba je stále žhavější a čára mezi tradičními placenými televizními službami a OTT se pro spotřebitele rozostřuje

Pay per click (PPC), neboli „cena za proklik“, je internetový reklamní model používaný například pro sledování filmů na webu, stejně jako pro reklamy.

Spotřeba obsahu vyhovujícího spotřebiteli přímo „na míru“, která se začala v tomto regionu objevovat v roce 2013, pokračovala i v roce loňském a vše nasvědčuje tomu, že tento trend bude předurčovat i roky další. Televizní diváci chtějí sledovat to, co je skutečně zajímá, na čem chtějí a kdy chtějí. Protože je často obtížné zvolit jen jedinou službu / jediné předplatné, které by uspokojilo všechny potřeby spotřebitelů, je dnes snazší vybrat si nejprve obsah a poté zařízení, na němž bude obsah konzumován a sdílen s ostatními díky sociálním médiím. Jako takový se OTT promění v tradiční způsob zprostředkování televizního vysílání a spotřebitelé si budou stále méně uvědomovat, prostřednictvím jakého média je jim obsah dodáván. Právě to vede k přístupu PPC.

Je potřeba říci, že přístup pay-per-click není pro provozovatele obsahu tak jednoduchý, jak by se zdálo. Již v loňském roce si uvědomili, že pro splnění požadavků diváků bude nutné více investovat do agregace obsahu ze všech zdrojů do jediné nabídky. A tou je právě model předplatného.

Očekávali bychom, že díky tomu se model předplatného začne vyvíjet podobnou cestou jako u Spotify, kde mají spotřebitelé možnost zvolit si balíček s reklamou nazývaný „vše-co-můžeš-sníst“ (all-you-can-eat) nebo prémiový balíček, kde mohou získat všechen obsah bez reklam. Klíčové však je, aby měl poskytovatel takový systém, který se vypořádá s licenčními právy spojenými s jeho obsahem.

3. Rok 2015 bude znamenat pokračování evoluce na několika obrazovkách

V oblasti multiobrazovek byl přelomový rok 2013, kdy byly zavedeny low-cost OTT set top boxy (STB) od společností Sky a Viaplay, androidové tablety, které se staly dostupné i těm méně movitým (např. Tesco a HUDL) apod. Nové technologie si najednou mohla dovolit daleko širší vrstva televizních diváků. Novinka typu Chromecast přenesla IP streaming až na práh tradičních placených televizních operátorů a již v loňském roce velmi rychle zaměnila hlavní televizní obrazovku za jiné OTT zařízení, pro spotřebitele cenově dostupnější. Televizním divákům tak byl umožněn přístup k obsahu na vyžádání.

Stejně tak představení PS4 a nového Xboxu One změnilo zařízení obývacích pokojů a přineslo do domácností zcela nový druh zábavy. Tato zařízení neznamenají odklon diváků od televizní obrazovky, ale nabízejí další variantu toho, kde a jak sledovat obrazový obsah. Stejně tak placení televizní operátoři musejí změnit svou strategii , aby si díky novým technologiím udrželi stávající diváckou základnu a své předplatitele. Rovněž můžeme očekávat příchod UltraHD na trh a spolu s ním i přehodnocení způsobu, jak nově dodávat prémiový obsah, tolik atraktivní pro spotřebitele.


Foto pro DigiZone.cz: Čestmír Polák

4. Noví hráči a technologie nadále vytlačují tradiční televizní vysílání a podstatně mění prohlížecí návyky spotřebitelů

Rok 2013 přinesl do oblasti broadcastingu hned několik šoků, a to zejména v oblasti živých sportovních přenosů. Například společnost BT uzavřela exkluzivní tříletou smlouvu za 897 milionů liber vysílat živě zápasy fotbalové Ligy mistrů (Champions League) a Evropské ligy (Europa League). Smlouva vstoupila v platnost v letošním roce, platí až do roku 2018 a je důkazem toho, že noví hráči na trhu přesně pochopili hodnotu prémiového obsahu a budou i nadále skupovat práva konkurujících tradičních hospodářských subjektů. Tento krok bude znamenat nejen významný posun v obrazovém vysílání, ale také způsobí a prohloubí u spotřebitelů změnu návyků sledování televizní obrazovky. Ještě více konzumentů bude nakupovat systémem one-stop-shop a vybírat si ten nejlepší obsah, což povede k ještě většímu zvýšení konkurenčního boje na poli majitelů a provozovatelů vlastnických práv.

5. Rok 2015: Rok pirátského streamingu

Pirátské vysílání již dlouho představuje pro vlastníky obsahu vážnou hrozbu. Už loňský rok ukázal nové „metody“ především technického pirátství IPTV streamování, jako je například sdílení karet, které je nyní největší hrozbou pro průmysl. Hnacím motorem je především žízeň po již zmíněných živých sportovních přenosech a právě zde je očekáváno, že sofistikovaní piráti budou nabízet balíčky obsahu, dělené podle jazyka, s nimiž budou apelovat na místní diváky. Může tak dojít k odstranění spotřebních bariér často způsobených zeměpisnými omezeními aj.

Letošní rok bude také rokem, kdy bude pokračovat ze strany vlastníků obsahu rozvoj některých nejnovějších a nejmodernějších protipirátských technik. Provozovatelé a vlastníci obsahu rovněž zaměří svou pozornost na lobbování se snahou zlepšit globální legislativní rámce pro řešení tohoto problému.

HRkon_tip_nabory

Abychom byli schopni nejen řešit vznikající problémy, ale také jim čelit, je důležité si uvědomit, že nejdůležitějším bohatstvím je právě obsah a že kořen všech problémů spočívá právě v poskytování takového obsahu, který si spotřebitelé přejí získávat bezpečně a provozovatelé na něm mohou zároveň vydělat. I přes nepříznivé změny, které jsou v letošním roce v regionu Asie a Tichomoří očekávány, je jistě zajímavé sledovat, co nám tento dynamicky se rozvíjející region přinese ve stejně rapidně se rozvíjející oblasti nových technologií.

Přeloženo ze studie Bengta Jonssona, viceprezidenta asijsko-pacifického regionu (APAC) společnosti Irdeto

Autor článku

Autorka se dlouhodobě zabývá médii, v minulosti působila mj. v redakcích odborných časopisů Strategie a Marketing&Media