Když došlo k odhalení, že se Twitter ukazuje lepším, než ve skutečnosti je, vedlo to k jedinému. Těm, co ho přistihli, odebral přístup k informacím. Něco podobného před delší dobou udělal i Facebook. Když se přes čísla o aplikacích na Facebooku zjistilo, že Instagram na tom není nejlépe, přestal Facebook informace o počtech uživatelů aplikací poskytovat.
S čím se potýká Twitter
Twitter na počátku roku doplatil na zveřejnění informací o zpomalujícím růstu měsíčních aktivních uživatelů poklesem ceny akcií. Navíc se ukázalo, že klesá i aktivita uživatelů a jejich zapojení, tedy ono magické slovíčko engagement, které je v roce 2014 jedinou zásadní metrikou v sociálních sítích.
Následoval pokus o zatraktivnění Twitteru, zejména nový vzhled, který je ale spíše dalším krokem do pekel než něčím, co by skutečně prospělo. Samozřejmě je ve hře pokračující „facebookizace“ a věčný boj s tím, že Twitter je „jiný“ a nedaří se mu nejenom nalákat nové uživatele, ale hlavně je udržet aktivní.
Pokud jsou čísla Business Insideru reálná, tak si Twitter vyzkoušela miliarda lidí, ale pouze 255 milionů lidí se proměnilo v měsíčně aktivní uživatele. Podstatné je i to, že většina uživatelů Twitteru netweetuje.
Nevidím zlo, neslyším zlo
Vidět Twitteru do karet může být problematické – provozovatelům www.twopchars.com tak nezbylo nejspíš nic jiného, než na web vyvěsit informaci, že byli Twitterem zbavení přístupu k API. Včetně obligátního důvodu „porušení podmínek užívání“ a nesdělení konkrétního důvodu.
![](https://i.iinfo.cz/images/85/rip-www-twopchars-com-1.png)
Samozřejmě je ale možné, že s nechutí Twitteru nechat si vidět příliš do karet nic takového nesouvisí a důvody jsou jiné. Třeba takové, že Twitter dlouhodobě pracuje na likvidaci aplikací třetích stran a přístup k vlastním datům chce více zpoplatnit. Včetně takových maličkosti, jako je nedávná akvizice společnosti Gnip.
Dokáže se Twitter změnit?
Jedním z dalších důvodů zamezení přístupu k datům ale může být i skutečnost, že Twitter se aktuálně chystá uvést „novou metriku“ (či možná více metrik). Ta by měla ukázat, že ve skutečnosti nabízí daleko vyšší míru zapojení uživatelů a jejich aktivit – hlavně těch, kteří konzumují obsah z Twitteru, ale nejsou na něm přihlášení.
Celé tak trochu souvisí s tím, že Twitter se dlouhodobě snaží být vnímán nikoliv jako sociální síť, ale jako mediální platforma. Včetně poměrně divokých představ o tom, že neoddělitelně patří ke sledování televize. Nebo že je snad unikátním a nepostradatelným nástrojem novodobé žurnalistiky.
Mezitím Twitter doplácí na to, že sdílení se jmenuje Tweet a příspěvky o 140 znacích jsou nejenom krátké, ale prakticky nepoužitelné pro udržování konverzace. Navíc neexistence komentářů k příspěvkům znamená, že to, na co jsou uživatelé zvyklí ze všech jiných sítí, na Twitteru neexistuje.