Hlavní navigace

U PVT se hnuly ledy. A nebo...?

Petr Tesařík

1. října vstoupí u PVT v platnost nový ceník připojení k Internetu. Člověk by rád zvolal: "Sláva, ledy se hnuly!" Jenomže... Ono je tu vždycky nějaké jenomže...

Co se tedy stalo? Stalo se toho hodně. Za prvé, PVT zrušil rozdílné sazby podle přenosové rychlosti (do 14.4 Kbps a nad 14.4 Kbps) u připojení komutovanou linkou. Zatím to tedy zní pozitivně. Druhou změnou je zavedení paušálu a tarifování přístupu. Připojení jednoho počítače komutovanou linkou tak může měsíčně stát pouhých 290,– Kč. Ovšem za předpokladu, že vám stačí jedna hodina – za každou minutu navíc si připlatíte 2,60 Kč. Deset hodin v paušálu stojí 690,– Kč + 1,90/min, pětadvacet hodin 1450,– Kč + 1,–/min a neomezený přístup vyjde na 1850,– Kč, což je kupodivu dokonce o stovku více, než kolik takové připojení stojí dosud. Na druhou stranu, v době od 22:00 do 6:00 a o víkendech je poloviční tarif, takže pokud se připojuji jen v tuto dobu, mám za 290,– Kč dvě hodiny, za 690,– Kč dvacet hodin, atd a navíc levnější telefon. To je sympatické.

Úplně mimo asi stojí cena za zřízení pouze e-mailové schránky (300,– Kč, tj. třikrát víc, než za tuto službu chce SPT Telecom). Pro PVT pravděpodobně takoví zákazníci nejsou z obchodního hlediska příliš zajímaví – a mne to nepřekvapuje. Osobně, kdybych byl ISP a měl k tomu příležitost, připojoval bych k Internetu nejradši velké a bohaté průmyslové giganty, zatímco vedení e-mailových schránek by stálo na okraji mého zájmu. Ony totiž náklady na zřízení e-mailu jsou sice mizivé, zato ale její provoz může vyjít velmi draho (a také nemusí).

Především si ale myslím, že ceny, jakkoli jsou velkou devizou a o peníze jde „vždy až v prní řadě“, pro mnohé je jistě zajímavá např. dostupnost (II. tarifní pásmo nepatří k těm nejlevnějším, že :-). PVT má přes třicet přípojných míst a vnitřní síť PVT je IMHO velice kvalitní, i když raději nebudu spekulovat, za které peníze vznikla – zákazníka to stejně nezajímá a proč by také mělo. Především větší zákazníky pak zajímá servis – jestli dostanou všechno na klíč, jak dlouho budou muset čekat na opravu v případě výpadku, atd. atd.

Shrnu-li to, podle cenové politiky se zdá, že PVT se neorientuje na zákazníky typu „čerstvý absolvent elektrofakulty“, pro nějž bývá opravdu hlavním argumentem cena a každá stovka je drahá. Řekl bych, že hlavní oblast zájmu soustředí na středně velké firmy. Přesto by se však IMHO měl zamyslet nad svojí cenovou strategií – do českého Internetu vstoupila nebezpečná těžká váha (rozuměj SPT) a konkurence bude tvrdá. I v oblasti cen.

CIF17_Williams1

Kompletní nový ceník PVT najdete zde.

Petr Tesařík

Našli jste v článku chybu?