Dva miliony diváků? Pro TN nedosažitelná meta
Průměrně o 272 tisíc dospělých diváků méně než v loňském roce měly v uplynulém týdnu Televizní noviny, hlavní zpravodajská relace televize Nova. Přitom šlo o první týden, kdy jim letos „pomáhal“ seriál Ulice, který se na obrazovku Novy vrátil po krátké přestávce minulé pondělí 12. ledna. Nejsledovanější česká televize loni návrat Ulice uspíšila a začala ji vysílat už 2. ledna, což se projevilo ve velkém meziročním propadu Televizních novin v prvních deseti lednových dnech letošního roku, kdy ztrácely na úroveň začátku roku 2014 průměrně půl milionu diváků. Z grafů, které si nechal server DigiZone.cz zpracovat z dat loňské a letošní sledovanosti Televizních novin za prvních 17 lednových dní ale vyplývá, že trend poklesu letos nezachránila ani Ulice. Jen ho zmírnila.
Zatímco loni se v druhém lednovém týdnu Televizní noviny pravidelně dostávaly nad hranici dvou milionů dospělých diváků, letos se jim to zatím nepodařilo ani jednou. A meziroční rozdíly sledovanosti hlavních zpráv Novy jsou některé dny opravdu propastné. Například i po návratu Ulice se minulý pátek 16. ledna dostaly Televizní noviny o 559 tisíc dospělých diváků níž než v ten samý den loni (letos 1,614 milionu diváků, loni 2,173 milionu). Vůbec největší rozdíl pak dosud TN zaznamenaly 3. ledna, kdy je vidělo o 569 tisíc dospělých diváků méně než v ten samý den roku 2014 (v tomto případě ale srovnáváme loňské zprávy, před kterými Nova vysílala Ulici, s letošními, kterým Ulice předskokana nedělala).
Propadla se i Ulice, o 200 tisíc diváků
Na vině je tak trochu i seriál Ulice. Srovnáme-li totiž jeho sledovanost mezi 12. a 16. lednem loňského a letošního roku, letos oslovuje v průměru o 200 tisíc dospělých diváků méně. Loni mívala Ulice v druhém lednovém týdnu průměrně 1,5 milionu dospělých diváků, letos se její výkon v prvním týdnu po nasazení pohybuje okolo 1,3 milionu diváků. Logicky se tak snížil „polštář“, z něhož poté startují Televizní noviny. Pro Novu to není dobrá zpráva. Ulice a Televizní noviny totiž tvoří společně s Ordinací v růžové zahradě 2 a od loňského roku i s Doktory z Počátků pilíře její sledovanosti. Pokud výkon těchto stěžejních pořadů klesá, propadá se podíl hlavního kanálu Novy na publiku, pozvolna jej dohání nejbližší konkurence. V tomto případě ČT 1.
U dospělého publika nad 15 let se už Jedničce poměrně často daří Novu v hlavním vysílacím čase po 20 hodině porážet. Ať už jde o pondělní seriál Vraždy v kruhu, páteční Znamení koně II, sobotní „velkou“ zábavu nebo nedělní Případ pro exorcistu. U mladšího publika od 15 do 54 let, na které se především orientuje, si ale Nova stále drží poměrně velký odstup. Jednička ale meziročně hodně omlazuje, její růst je znatelnější právě v kategorii 15 až 54 let než v širší cílové skupině všech dospělých nad 15 let. Projevuje se únava diváků z nekonečných vztahových seriálů, točených především v umělých interiérech bez nějakých složitějších dějových zápletek? Je to pravděpodobné. Český divák nyní hodně sází na krimi, a to mu v původní tvorbě předkládá měrou vrchovatou veřejnoprávní ČT.
Ulice ale „krade“ diváky Událostem i zprávám Primy
Seriál Ulice, který nedosahuje takových výsledků jako loni, ale i letos spolehlivě působí jako „utlumovač“ konkurenčních zpravodajských relací na ČT a Primě. Jakmile se denní sága vrátila na Novu, zprávy ČT a Primy zaznamenaly jasný pokles hluboko pod hranici milionu diváků, okolo které se pohybovaly prvních jedenáct lednových dní letošního roku. Nůžky mezi výkonem Televizních novin na jedné straně a Událostí se Zprávami FTV Prima na straně druhé se tak opět výrazně rozevírají. Porovnáme-li ale graf z první poloviny ledna 2014 s lednem letošním, u loňských dat byl rozdíl mnohem markantnější. Televizní noviny sice nadále zůstávají neporazitelné, ale rozdíl se už nepočítá v milionu, ale spíše stovkách tisíc diváků (Událostem na hlavní zprávy Novy zbývá 700 tisíc diváků).
Že pozice Televizních novin není úplně růžová, dokládají i samostatné grafy meziročního vývoje počtu diváků Událostí a Zpráv FTV Prima. Zatímco u Televizních novin se křivky počtu diváků za loňský a letošní první polovinu ledna neprotínají a rozdíl je markantní, u Událostí a Zpráv FTV Prima jde letos o podobná čísla jako loni – a to i po návratu Ulice na Novu. To ovšem znamená, že novácké zpravodajství má opravdu problém: výrazně klesá totiž pouze ono. Vedle Událostí, které se částečně na konci překrývají s Televizními novinami, jim výrazně konkurují primácké Krimi zprávy, ale i nezpravodajská alternativa tematických kanálů, včetně těch ze skupiny Nova. Proč ale ztrácí diváky pouze Televizní noviny?
Může za to větší serióznost Televizních novin?
Příčin může být několik. Jednou z nich je jistá konzervativnější cesta, kterou hlavní zpravodajská relace Novy nastoupila pod nynějším generálním ředitelem Christophem Mainuschem. Jestliže bývalý „superšéf“ Novy Adrian Sarbu prosazoval do zpráv líbivé modelky a přitvrzoval v bulváru, za Christopha Mainusche jdou novácké zprávy do větší (dá se říci „německé“) serióznosti. Jenže ta na publikum navyklé právě na bulvární zpravodajství neplatí a vyhání ho jinam. Důležitou roli určitě hraje i celkový obal Televizních novin. Hlavní zpravodajská relace Novy loni prošla zásadní grafickou proměnou, vystřídali se i někteří moderátoři. Nové tváře TN ale nejsou tak výrazné jako moderátoři konkurenčních zpráv. Nejvíc je to vidět na porovnání Televizních novin a Zpráv FTV Prima.
Když loni Prima překvapivě nasadila na moderování hlavních zpráv bývalou Českou Miss Gabrielu Kratochvílovou a desetibojaře Romana Šebrleho, byla tato dvojice řadě lidí pro smích. Po mnoha měsících každodenní praxe ale těžko hledat rozdíl mezi těmito „celebritálními“ moderátory a profíky z Televizních novin. Tedy kromě toho, že Kratochvílová a Šebrle jsou nesporně známější a populárnější než leckteří moderátoři zpráv na Nově. Česká televize pro změnu postupně „vyštípala“ z Událostí všechny reportéry a reportérky, jejichž zjev není tak atraktivní, aby diváky nezaujal na první pohled, aniž by řešili téma, které jim dotyčný sděluje. Vsadila na hezké tváře a vychází jí to. Nova jakoby tenhle trend opomíjela a jako jediná sázela spíš na profesionalitu svých lidí než na atraktivitu a vizáž. Jenže televize je vizuální médium a diváci Novy se chtějí bavit.