Hlavní navigace

Ulice příliš Televizním novinám nepomohla, stále jsou hluboko pod úrovní ledna 2014

19. 1. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

UVNITŘ GRAFY – Meziroční propad hlavních zpráv Novy o půl milionu diváků z prvního lednového týdne se „zmenšil“ na 300 tisíc diváků. Konkurenční relace Primy a ČT se drží na svém.

Dva miliony diváků? Pro TN nedosažitelná meta

Průměrně o 272 tisíc dospělých diváků méně než v loňském roce měly v uplynulém týdnu Televizní noviny, hlavní zpravodajská relace televize Nova. Přitom šlo o první týden, kdy jim letos „pomáhal“ seriál Ulice, který se na obrazovku Novy vrátil po krátké přestávce minulé pondělí 12. ledna. Nejsledovanější česká televize loni návrat Ulice uspíšila a začala ji vysílat už 2. ledna, což se projevilo ve velkém meziročním propadu Televizních novin v prvních deseti lednových dnech letošního roku, kdy ztrácely na úroveň začátku roku 2014 průměrně půl milionu diváků. Z grafů, které si nechal server DigiZone.cz zpracovat z dat loňské a letošní sledovanosti Televizních novin za prvních 17 lednových dní ale vyplývá, že trend poklesu letos nezachránila ani Ulice. Jen ho zmírnila.

Zatímco loni se v druhém lednovém týdnu Televizní noviny pravidelně dostávaly nad hranici dvou milionů dospělých diváků, letos se jim to zatím nepodařilo ani jednou. A meziroční rozdíly sledovanosti hlavních zpráv Novy jsou některé dny opravdu propastné. Například i po návratu Ulice se minulý pátek 16. ledna dostaly Televizní noviny o 559 tisíc dospělých diváků níž než v ten samý den loni (letos 1,614 milionu diváků, loni 2,173 milionu). Vůbec největší rozdíl pak dosud TN zaznamenaly 3. ledna, kdy je vidělo o 569 tisíc dospělých diváků méně než v ten samý den roku 2014 (v tomto případě ale srovnáváme loňské zprávy, před kterými Nova vysílala Ulici, s letošními, kterým Ulice předskokana nedělala).

Propadla se i Ulice, o 200 tisíc diváků

Na vině je tak trochu i seriál Ulice. Srovnáme-li totiž jeho sledovanost mezi 12. a 16. lednem loňského a letošního roku, letos oslovuje v průměru o 200 tisíc dospělých diváků méně. Loni mívala Ulice v druhém lednovém týdnu průměrně 1,5 milionu dospělých diváků, letos se její výkon v prvním týdnu po nasazení pohybuje okolo 1,3 milionu diváků. Logicky se tak snížil „polštář“, z něhož poté startují Televizní noviny. Pro Novu to není dobrá zpráva. Ulice a Televizní noviny totiž tvoří společně s Ordinací v růžové zahradě 2 a od loňského roku i s Doktory z Počátků pilíře její sledovanosti. Pokud výkon těchto stěžejních pořadů klesá, propadá se podíl hlavního kanálu Novy na publiku, pozvolna jej dohání nejbližší konkurence. V tomto případě ČT 1.

U dospělého publika nad 15 let se už Jedničce poměrně často daří Novu v hlavním vysílacím čase po 20 hodině porážet. Ať už jde o pondělní seriál Vraždy v kruhu, páteční Znamení koně II, sobotní „velkou“ zábavu nebo nedělní Případ pro exorcistu. U mladšího publika od 15 do 54 let, na které se především orientuje, si ale Nova stále drží poměrně velký odstup. Jednička ale meziročně hodně omlazuje, její růst je znatelnější právě v kategorii 15 až 54 let než v širší cílové skupině všech dospělých nad 15 let. Projevuje se únava diváků z nekonečných vztahových seriálů, točených především v umělých interiérech bez nějakých složitějších dějových zápletek? Je to pravděpodobné. Český divák nyní hodně sází na krimi, a to mu v původní tvorbě předkládá měrou vrchovatou veřejnoprávní ČT.

Ulice ale „krade“ diváky Událostem i zprávám Primy

Seriál Ulice, který nedosahuje takových výsledků jako loni, ale i letos spolehlivě působí jako „utlumovač“ konkurenčních zpravodajských relací na ČT a Primě. Jakmile se denní sága vrátila na Novu, zprávy ČT a Primy zaznamenaly jasný pokles hluboko pod hranici milionu diváků, okolo které se pohybovaly prvních jedenáct lednových dní letošního roku. Nůžky mezi výkonem Televizních novin na jedné straně a Událostí se Zprávami FTV Prima na straně druhé se tak opět výrazně rozevírají. Porovnáme-li ale graf z první poloviny ledna 2014 s lednem letošním, u loňských dat byl rozdíl mnohem markantnější. Televizní noviny sice nadále zůstávají neporazitelné, ale rozdíl se už nepočítá v milionu, ale spíše stovkách tisíc diváků (Událostem na hlavní zprávy Novy zbývá 700 tisíc diváků).

Že pozice Televizních novin není úplně růžová, dokládají i samostatné grafy meziročního vývoje počtu diváků Událostí a Zpráv FTV Prima. Zatímco u Televizních novin se křivky počtu diváků za loňský a letošní první polovinu ledna neprotínají a rozdíl je markantní, u Událostí a Zpráv FTV Prima jde letos o podobná čísla jako loni – a to i po návratu Ulice na Novu. To ovšem znamená, že novácké zpravodajství má opravdu problém: výrazně klesá totiž pouze ono. Vedle Událostí, které se částečně na konci překrývají s Televizními novinami, jim výrazně konkurují primácké Krimi zprávy, ale i nezpravodajská alternativa tematických kanálů, včetně těch ze skupiny Nova. Proč ale ztrácí diváky pouze Televizní noviny?

Lupa tip MF temata2

Může za to větší serióznost Televizních novin?

Příčin může být několik. Jednou z nich je jistá konzervativnější cesta, kterou hlavní zpravodajská relace Novy nastoupila pod nynějším generálním ředitelem Christophem Mainuschem. Jestliže bývalý „superšéf“ Novy Adrian Sarbu prosazoval do zpráv líbivé modelky a přitvrzoval v bulváru, za Christopha Mainusche jdou novácké zprávy do větší (dá se říci „německé“) serióznosti. Jenže ta na publikum navyklé právě na bulvární zpravodajství neplatí a vyhání ho jinam. Důležitou roli určitě hraje i celkový obal Televizních novin. Hlavní zpravodajská relace Novy loni prošla zásadní grafickou proměnou, vystřídali se i někteří moderátoři. Nové tváře TN ale nejsou tak výrazné jako moderátoři konkurenčních zpráv. Nejvíc je to vidět na porovnání Televizních novin a Zpráv FTV Prima.

Když loni Prima překvapivě nasadila na moderování hlavních zpráv bývalou Českou Miss Gabrielu Kratochvílovou a desetibojaře Romana Šebrleho, byla tato dvojice řadě lidí pro smích. Po mnoha měsících každodenní praxe ale těžko hledat rozdíl mezi těmito „celebritálními“ moderátory a profíky z Televizních novin. Tedy kromě toho, že Kratochvílová a Šebrle jsou nesporně známější a populárnější než leckteří moderátoři zpráv na Nově. Česká televize pro změnu postupně „vyštípala“ z Událostí všechny reportéry a reportérky, jejichž zjev není tak atraktivní, aby diváky nezaujal na první pohled, aniž by řešili téma, které jim dotyčný sděluje. Vsadila na hezké tváře a vychází jí to. Nova jakoby tenhle trend opomíjela a jako jediná sázela spíš na profesionalitu svých lidí než na atraktivitu a vizáž. Jenže televize je vizuální médium a diváci Novy se chtějí bavit.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.