Google už prostřednictvím speciálního formuláře obdržel tisíce žádostí o vymazání z výsledků vyhledávání, na které mají podle verdiktu Soudního dvora Evropské unie (SDEU) uživatelé za určitých podmínek nárok.
Evropským úřadům, které mají na starosti ochranu osobních údajů, se ale příliš nezamlouvá, že firma žadatele nutí, aby k podání přiložili kopii nějakého identifikačního dokladu. Přitom třeba při žádosti o rozostření obrázku na Street View Google kopii dokladu nechce.
Podmiňování žádosti kopií dokladu se nelíbí ani tuzemskému Úřadu na ochranu osobních údajů (ÚOOÚ): „Jako problematickou vidí Úřad zvolenou metodu společností Google, tedy požadavek zaslání kopie občanského průkazu nebo jiného dokladu – není zřejmé, jak budou požadované osobní údaje vůbec zabezpečeny,“ potvrdil Lupě mluvčí ÚOOÚ David Pavlát.
Úřad ale zatím v této věci nebude podnikat žádné kroky. Případný postup chce totiž koordinovat s ostatními evropskými regulátory, respektive národními dozorovými úřady z ostatních zemí Evropské unie.
Jejich zástupci se podle Pavláta touto otázkou zabývají na právě probíhajícím zasedání pracovní skupiny WP29, která sdružuje evropské regulátory a je zároveň poradním orgánem Evropské komise pro ochranu osobních údajů. Na jakém jednotném postupu se představitelé národních úřadů dohodli, by mělo být zřejmé do konce tohoto týdne.
Bude zajímavé, jak se regulátoři rozhodnou. Podmiňovat smazání odkazů poskytnutím dalších je na jednu stranu docela paradoxní. Na druhou stranu ovšem Google při posuzování žádostí logicky potřebuje ověřit, jestli je žadatel skutečně tím, za koho se vydává.
A co Seznam?
Zatímco v Evropě Google drží ve vyhledávání až 90% podíl, v Česku funguje také další hráč: Seznam.cz. Povinnost přijímat a posuzovat žádosti by se tedy teoreticky měla týkat i tohoto vyhledávače.
Po rozhodnutí SDEU už v Seznamu zaznamenali první žádosti o vymazání. Podle Business Development Directora Michala Feixe ale jejich současný počet prý nevybočuje z průměru – firma totiž takové typy podání dostávala a řešila už v minulosti:
„Nevybavuji si v poslední době žádný takový případ, kde bychom v rámci řešení uznali takovou žádost jako oprávněnou. V duchu platné legislativy odkazujeme právě na provozovatele webové stránky, která je zdrojem dané informace a kterou pouze automatizovaným způsobem, bez změny obsahu, zpracováváme,“ říká Feix.
Na dotaz, zda Seznam.cz připravuje podobně jako Google zveřejnit na svých stránkách formulář pro podávání žádostí, pak odpovídá:
„Nyní připravujeme interní postup, chcete-li interní kuchařku, podle kterého budeme do budoucna tyto typy žádostí vyřizovat. Zda součástí bude i nějaký technologický nástroj, do kterého budeme strukturovaně sbírat podněty, jsme ještě nerozhodli. To vyplyne až z toho, jak bude vypadat výsledný interní postup a zda ho bude mít takovýto nástroj šanci výrazně zjednodušit.“