Hlavní navigace

Uživatelé P2P nejvíc nakupují hudbu, filmy stahuje skoro polovina populace

Daniel Dočekal

Více možností streamingu = méně kopírování a stahování, zmiňuje poměrně jasné pravidlo americká studie. Poukazuje také na výrazné rozdíly mezi USA a Evropou.

American Assembly (výzkumné centrum na Columbia University) a Google (poskytl finance) stojí za průzkumem (PDF), který zkoumá pohled veřejnosti na sdílení souborů a postihy za porušování autorského zákona. 

První zjištění asi moc nepřekvapí: podle výsledků respondenti nesouhlasí s tím, aby byli za pirátění obsahu uživatelé odpojováni od Internetu nebo jim byl omezen přístup k síti.

Druhým hlavním zjištěním, které už se ve studiích a analýzách týkajících se pirátství vyskytuje poměrně běžně, je, že to není tak horké s negativním dopadem stahování pirátských kopií na ekonomiku. Tento průzkum zjistil, že uživatelé P2P sítí nakupují o 30 % více hudby než ti, kdo P2P sítě nepoužívají.

Zajímavý postřehů je ale více – veřejnost, tedy alespoň hlavně ta americká, rozlišuje důsledně sdílení veřejné a soukromé. Osm z deseti respondentů si myslí, že je v pořádku sdílet soubory s členy rodiny, šest z deseti si myslí totéž o sdílení s přáteli. 

Ale pouze mezi 4 až 15 procenty si myslí, že je v pořádku nahrávat obsah na Internetu pro veřejné šíření, vkládat odkazy na pirátský obsah na Facebook či prodávat nelegální kopie autorsky chráněného materiálu.

Průzkumu probíhal nejen v USA, ale také v Německu a ukazuje na některé kulturní rozdíly v těchto zemích. V Německu veřejnost více podporuje vymáhání dodržování autorského práva – 59 % lidí si myslí, že by stažení nelegální kopie hudby či filmu mělo být trestatelné, v USA je to o něco méně: 52 %.

A i když průzkum vznikl pro Google, zjistil, že 53 % Američanů si myslí, že by vyhledávače měly blokovat odkazy vedoucí na pirátské kopie hudby či videa.

Průzkum potvrdil ale i to, že mladí lidé jsou v otázce autorského práva uvolněnější. Skoro polovina populace v USA i Německu někdy kopírovala, sdílela či „zdarma stáhla“ hudbu, film nebo TV obsah. Většina podobných aktivit ale provádějí v malém měřítku a příležitostně – pouze 14 % dospělých to dělá často a pouze 2 až 3 procenta velmi často (a mají sbírku více než 1000 písniček či více než stovky filmů).

MIF17

V obou zemích je „offline sdílení“ provozováno v prakticky stejné míře jako „online sdílení“. A samozřejmě se také zjistilo, že „digitální trh“ v Německu je výrazně menší, než ten v USA. 

V Německu mají uživatelé nejenom méně zařízení, ale také se zde pomaleji rozjíždějí legální online zdroje pro hudbu či filmy. Studie navíc zmiňuje i poměrně jasné pravidlo – „Více možností streamingu = méně kopírování a stahování“.

Našli jste v článku chybu?