Hlavní navigace

V Olomouci postavili gigabitový internet, LEMO ho chce dostat do zbytku země

18. 5. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Tomáš Čurda, člen představenstva LEMO Internetu. Autor: Jan Sedlák
Když se chce, tak to jde. Olomoucký LEMO Internet buduje optické linky až do domu a chce se rozrůst i do dalších částí země.

Zatímco CETIN je toho názoru, že uživatelům je jedno, jakou technologií jsou připojeni k internetu, a firma chce jinými slovy vytěžit měděné dráty, co to půjde, v Olomouci k tomu přistupují úplně jinak. „Nejdražší investicí je pro nás vzdělávání lidí. Trávíme s nimi osobně čas a vysvětlujeme jim, že optická přípojka je výborná investice do budoucna, která zvedne kvalitu života, ale i třeba hodnotu bytu,“ říká pro Lupu člen představenstva společnosti LEMO Internet Tomáš Čurda.

LEMO je mladý poskytovatel internetu z Olomouce. Sedíme v jeho malých kancelářích poblíž zrekonstruovaného kongresového centra a hotelu. Je to tak trochu paradox, zatímco LEMO přivádí zákazníkům do domu až gigabitový (1000 Mb/s) internet skrze optické kabely, v těchto kancelářích si musí vystačit s 50Mb spojem od jiného providera.

Okolní bytové domy už má ale LEMO pokryté. Firma má nyní k dispozici 8,5 kilometrů tras a 45 kilometrů optických kabelů. To dělá dosah ke zhruba 4500 možných zákazníků. Z nich už téměř tisícovka smlouvu s novým providerem ve městě podepsala. Plánem je se do dvou let jen v Olomouci dostat k pokrytí až 10 tisíc zákazníků.

Do dalších koutů Česka

Takový počet lidí by tak mohl vyměnit současné připojení ve městě za něco, co lze skutečně označit za síť nové generace. Zřejmě nejvýraznějším dosavadním hráčem na olomouckém trhu je UPC, které nabízí své tradiční tarify o rychlostech 100, 200 a 300 Mb/s. LEMO oproti tomu za podobné ceny nabízí 100, 300 a 1000 Mb/s, ve všech případech pro download i upload. Další tamní konkurence tvoří hráči nabízející v podstatě rychlosti v řádech megabitů.

„Takové O2 je pro nás na tomto trhu vítanou společností. Rychlosti často žádné nemají a ceny jsou naopak i dvojnásobné. Zákazníky takových služeb přemluvíme dost rychle,“ usmívá se Čurda. LEMO dokonce skrze plnou moc za zákazníky vyřizuje výpovědi u jiných poskytovatelů.

Tomáš Čurda, člen představenstva LEMO Internetu.
Autor: Jan Sedlák

Tomáš Čurda, člen představenstva LEMO Internetu.

Rychlost, s jakou se LEMO rozšiřuje, je dost slušná. Podnik poprvé kopnul do země v srpnu loňského roku. Rok předtím se vyřizovala všemožná byrokracie, která obecně rozvoj tuzemského rychlého internetu trápí a zvyšuje náklady na jeho budování. 

Jen současná výstavba LEMO spolykala na poplatcích za věcná břemena kolem 2,5 milionu korun. A to vše bylo ještě poměrně jednoduché – společnost totiž kope pouze na městských pozemcích, takže může jednat s jedním subjektem.

Projekt každopádně nemá ambice se zastavit pouze v „rodném“ městě. „Olomouc je pro nás takový pilotní projekt, kde zkoušíme, jak naše vize bude fungovat,“ přibližuje Čurda. „Naší ambicí je se rozšířit do všech možných koutů republiky. Teď jsme v podstatě riskli, jestli to bude fungovat.“ Firma si pro účely expanze a procesů spojených s růstem vyvíjí i vlastní pružný informační systém.

Vyberte si svého providera, kabel je stejný

Na takové pilotní testování spoluzakladatelé společnosti potřebovali 17,5 milionu korun. Bývalí zaměstnanci společnosti TwigoNet Europe, kteří z firmy odešli s tím, že chtějí budovat skutečnou síť nové generace, dali peníze dohromady za pomocí investora a úvěru. Na další expanzi, která údajně počítá i s možnými akvizicemi, už bude potřeba kapitál výrazně větší.

„Investoři už za námi byli a jednou peníze potřebovat budeme. Zatím je ale největším problémem expanze nedostatek kvalitních lidí, ne peníze,“ popisuje člen představenstva. LEMO aktuálně interně zaměstnává šest lidí a s dalšími spolupracuje jako s dodavateli – často jde zejména o lidi v terénu.

Jakousi ultimátní vizí LEMO Internetu je vytvořit takzvanou Open Access síť, ke které budou mít přístup další poskytovatelé služeb. Ti by si pak například podle vzoru z Nizozemska pouze od LEMO pronajímali kapacitu sítě a doručovali zákazníkům služby dle libosti. Byli by to takoví virtuální operátoři, ze kterých by si zákazníci mohli vybírat. V LEMO proto o konkurentech nemluví ani tak jako o konkurenci, jako spíše o „možných partnerech“.

LEMO se ve své strategii zaměřil na budování optiky tam, kde ještě nebyla. Firma oklikou vzala i běžnou metropolitní síť, která už v Olomouci je, a zaměřuje se pouze na běžné uživatele. To je spousta jednání – současných 270 zapojených domů bylo nutné obejít každý zvlášť, jednat s šéfy družstev a podobně.

Z velké části lidé optiku do baráku chtějí, občas ale zazní i negativní hlasy a nová firma se samozřejmě musela ze začátku potýkat i s nedůvěrou. „Zaměřujeme se pouze na ty, kdo náš skutečně chtějí, ostatní nepřemlouváme,“ vysvětluje Čurda. Výsledek je zajímavý – „šuškanda“ o rychlosti sítě LEMO se rychle rozšiřuje, vznikne tlak uživatelů a domy, které dříve nabídku odmítly, se často později ozvou samy.

Investice do budoucnosti

Ze strany města problémy nebyly. „Vidíme, že čím větší město, tím častěji už si jeho představitelé uvědomují, že když brzdí výstavbu internetu, je to špatné znamení pro další investory. Navíc už jsou sítě chápány jako kritická infrastruktura,“ myslí si vedení LEMO Internetu. Paradoxní, i když zřejmě ne tolik překvapující, je ovšem to, že domy ve vlastnictví města prozatím připojeny nejsou. Úředníci se bojí výstavbu schválit a vše přehazují na radu města.

Mladí podnikatelé chtějí v Olomouci začít připojovat také více rodinných domů. Obytné komplexy s více obyvateli často nebývají problém – čím více zákazníků má o připojení zájem, tím větší jsou pak slevy a rozložení nákladů. U rodinných domů ale taková výhoda odpadá a navíc ne každý developer staví nové domky s tím, že chce automaticky přivést optiku. „Je nutná finanční spoluúčast domů a pokud možno také bezúplatná věcná břemena,“ přibližuje Čurda.

Gigabitový internet přímo do bytu je každopádně něco, co je skutečně kapacita vyhrazená pro budoucnost. Běžní uživatelé takovou rychlost nevyužijí – často jim k tomu nestačí jak jejich routery, tak počítače, tablety či chytré telefony. „Našim cílem bylo vyslat signál, že jsme připraveni na budoucnost a že taková investice má smysl i z dlouhodobého hlediska,“ říká firma.

MMF24

Instalace optických kabelů má i další výhodu škálování – jakmile jednou, možná za pět a více let, přestane gigabit stačit, díky hvězdicovému zapojení se vymění aktivní prvky za rychlejší a modernější. LEMO si v Olomouci provozuje i vlastní malé „datové centrum“ o rozloze 20 metrů čtverečních, kde se sbíhají vlákna a kde je připraven i prostor pro technologie případných partnerů.

A tam, kam prozatím není možné rychle optiku dostat, se LEMO snaží instalovat bezdrátové spoje. Využívá své sítě, takže pomocí bezdrátových prvků dosáhne zajímavých aktuálních výnosů. „Bezdrát je ovšem mezikrok. Získáme tak zákazníky, a jakmile k nim přivedeme optiku, budeme je moci přepnout.“

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).